Pink Floyd igen

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Pink Floyd igen

Inläggav Ranefjord » 2004-01-16 10:48

När man lyssnat på Pink Floyd ett tag inser man lätt att det är de första skivorna som är de bästa. Jag menar... Vad är Dark Side Of The Moon egentligen?? Nä, tacka vet jag Pipers eller Saucerful. Där talar vi bra musik. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-16 12:34

Visst och du gillar väl Stone Roses Second Coming bättre än den klassiska debuten oxå? :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-16 18:12

Bara man slipper knäppgöken Syd Barrett. Nej det riktiga Pink Floyd kom fram efter de dumpade den vandrande hashflumpipan

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-16 18:18

Syd var bara med på debuten... F.ö. är ju The Wall oslagbar! :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-16 20:09

SYD är med på en del låtar på Saucerful oxo. Sen har vi singlarna oxo.

Mats: Sitter o funderar på om jag ska moderera dig eller inte. Att kalla Syd Barrett för ovanämda är lite 'oartigt' kanske? Vad tycker du själv?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-16 20:24

När man lyssnat på Pink Floyd ett tag inser man lätt att det är de första skivorna som är de bästa.

Max säger:
Nähä, så var det inte alls! Pink Floyd blev allra bäst efter Roger Waters. Division Bell och A Momentary Leapse of Reason är deras bästa plattor, Delicate sound of thunder undantagen, men den har ju med en hel del gamla fina låter som t.ex. One of these days.

På första plattan är det bara Bike och Astronomy Domaine som är bra.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-16 20:27

Joho! Så är det visst! ;) Min smak vs din smak.. vem vinner?! ;) Första skivan har inte ett enda dåligt spår. Jag rekommendera dig 'flaming' och 'the gnome' omedelbums!!! ;) :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-16 20:40

Får nog hålla med dig där Ranefjord. Dom två första är verkligen kalasbra! Ska nog lyssna på dom lite ikväll bara för det. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-16 20:52

Jag har Pipers på vinyl faktiskt. :) 'Made in England'. 8) Ligger på just nu :P

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-16 20:55

Jag beställde faktiskt Echoes i går, 100:- på CD-WOW!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-16 22:22

VA? Moderera och modera mig hit? Det är fantastiskt att alla hyllar en knarkare som skrev lite poesi och fortfarande kallas legend? Hallå det är fantastiskt skrämmande.

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2004-01-22 19:36

Att säga att Syd Barrett är en vandrande haschpipa i ett forum som handlar om musik är ju som att svära i kyrkan.

Barrets soloalbum är ju jättebra och då i synnerhet låtan Octopus.

Sen att det inte skulle finnas några dåliga låtar på piper vet jag inte om jag håller med om, tycker faktiskt att bl.a. just flaming är jobbig, likaså interstellar overdrive.

A saucerful of secrets har väl några bra låtar, men titelspåret är ju mer eller mindra olyssningsbart fram till sista delen.

Neee.. tacka vet jag meddle och atom heart mother :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-22 22:59

mats skrev:VA? Moderera och modera mig hit? Det är fantastiskt att alla hyllar en knarkare som skrev lite poesi och fortfarande kallas legend? Hallå det är fantastiskt skrämmande.

Musiker är väl en av de folkgrupper där droger är vanligast. Sedan så finns det väl ganska många andra bra exempel på knarkande musiker som hyllats?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2004-01-22 23:29

När varför skall man hylla gamla knarkare... Eller gamla alkisar... Nä tacka vet ja Carola Häggkvist som är så käck och trevlig... :wink:
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-22 23:31

Haha! Hon är så fanatisk...

...att hon borde vara hedersmedlem i LTS! :lol:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-24 02:41

Dawen, jepp tyvärr finns det just det. Men när det gäller Syd Barret så skall man nog inte bråka med honom för mycket. Visst han läste lite poesi och raglade omkring och skrev kanske någon skum låt medan han trodde han gjorde Guds musik osv. Nej det som är skrämmande och samtidigt fascinerande är att fansen anser att utan honom så hade inte Pink Floyd blivit så stora. Men herregud de slog ju igenom efter att de lämnade honom i sticket.

Men fansen fortsätter att nästan tillbe honom. Det är nästan som om Genesis hade haft en gris med i bandet och några fans hade fått för sig att "Ja det är grisen som startade Genesis och det hade spridit sig mer och mer" :D :D :D :D

Meridian

Inläggav Meridian » 2004-05-02 12:01

Men det fanns ju en gris i Genesis... Phill Collins hette han visst! 8) :)

- Sen att han tog över istället för att starta är ju en annan sak...
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-05-02 23:22

När varför skall man hylla gamla knarkare... Eller gamla alkisar... Nä tacka vet ja Carola Häggkvist som är så käck och trevlig...

hehehehehe jag skulle bli förvånad om inte hon också dragit några linor......... 8O 8) :lol: :twisted:

Ska man bara lyssna på "rena" musiker så krymper urvalet högst markant............Och varför kan man inte hylla en "knarkare" (när det handlar om annat...tex musik) :?: , 99% av alla som börjar med droger mår dåligt och/eller saknar/söker nått.......är man en dålig människa för det ?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-01 13:11

Ranefjord skrev:SYD är med på en del låtar på Saucerful oxo. Sen har vi singlarna oxo.

Mats: Sitter o funderar på om jag ska moderera dig eller inte. Att kalla Syd Barrett för ovanämda är lite 'oartigt' kanske? Vad tycker du själv?

Gammalt men jag svarar ändå. Varför skulle du göra det, för att jag säger sanningen?? Säger man haschflum människa som är hög så tänker man bland annat på honom. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-01 13:12

Meridian skrev:Men det fanns ju en gris i Genesis... Phill Collins hette han visst! 8) :)

- Sen att han tog över istället för att starta är ju en annan sak...

Jepp möjligt men han är king of drums 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-10-01 14:13

Hmmm...

Joföralldel, ni har nog en del intressanta synpunkter pojkar, men PF:s mest underskattade album är helt klart Animals.

Det är inte det bästa - men det mest underskattade!

I övrigt - rent objektivt sett - får vi nog vara överens om att vi kan dela in PF i tre epoker.

Epok 1; Introvert, experimentell, psykedelika med sin höjdpunkt i Meddle och Atom heart mother. Här pratar vi inte i första hand musik, utan just om - introvert experimentell psykedelika! Vilket kan vara nog så spännande och intressant.

Epok 2; Musikaliskt och melodiskt utvecklat med The Wall som blytung avslutning. Det är under denna epok (Dark side, Wish you were here, Animals och The Wall) som PF grundlade och befäste sin storhet.

Epok 3; ...och så tog idéerna slut! (Fast en hel del var ganska bra trots att det låter som tidigare.)

Litet tråkigt kanske att jag lägger ut facit på detta sätt...men låt inte detta hindra fortsatt debatt. :wink:

Hälsn. Michael

GurraG

Inläggav GurraG » 2004-11-03 18:51

Köpte idag de två på vinyl. En rysk utgåva med båda plattorna i ett fodral. Ganska kul med de kyrilliska bostäverna, även om det inte är möjligt att förstå det som står. Tyr att i alla fall låttitlarna är på orginalspråk. Kan det vara någon form av värde i en sådan skiva förresten?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-03 20:06

Hotspur skrev:... F.ö. är ju The Wall oslagbar! :wink:

Precis 8) Makalöst album. :P Har den såklart både på LP och CD :lol:

En gammal bild från tiden jag bodde i Uppsala. Notera fonogrammet 8) !

Bild

(den observante noterar även tvenne rörapparater)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-03 21:30

jaså, M* hade inte bara en utan två högdistande maskiner på den tiden? Hur kan det komma sig
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-03 21:34

Style skrev:jaså, M* hade inte bara en utan två högdistande maskiner på den tiden? Hur kan det komma sig

Nja, försteget var ingalunda högdistande. Distorsionen var cirka 0.01%. Slutsteget uppvisade cirka 0.1% THD vid 1 kHz och måttlig effekt. 8) Nåväl, det var lärorikt att konstruera lite rörapparater också. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-03 23:24

Intressant läsning om Pink Floyd, och se skiljelinjen mellan tidiga PF/Syd Barret vs PF/Waters och senast utan Waters.

Personligen tycker jag det är synd att dom inte bytte namn mellan de olika inkarnationerna, för då hade man sluppit debatten om "vilket PF är bäst".

Min affär med PF startade i och med Ummagumma från 1969 och jag följde dom troget ända tills Waters hoppade av. De följande skivorna har inte övertygat mig. Men jag är fullt medveten om att de som började lyssna på den senaste grupperingen utan Waters och gillar vad dom hörde, kanske inte tycker att den äldre upplagan är så fantastisk. Och framför allt inte "flummet" med Syd, vars sound fortfarande fanns kvar på Ummagumma.

Jag har sett PF live såväl med och utan Waters, jag har även lyssnat på Waters live. Och för mig är det Waters som är den bärande/skapande kraften i PF. Men, i PF/Waters handlade det mycket om synergieffekter. Vad hade PF varit utan Gilmoures brutala gitarr-riff?

Efter att ha lyssnat på PF (utan Waters) live på Globen så övergav jag dem och följde hellre Waters utveckling. PF utan Waters är lika ointressant som Genesis utan Gabriel.

Det är mycket få tidiga PF-plattor som är ointressanta, dom speglar var och en en utveckling som ganska få band visar. The Wall är på sätt och vis höjdpunkten på karriären, trots den utmärkta Final Cut som mer känns som ett Water-album än ett PF.

För många år sedan köpte jag två stycken Japan-pressade The Wall, den ena är fortfarande oöppnad/ospelad. Någon som vill köpa?

/ B

PS. "Bafatt" jag skrev om Ummagumma var jag förstås tvungen att spela den igen. Klart intressant musik fortfarande, må vara kanske inte helt trallvänligt :-)
DS.

manw

Tvenne rörapparater (Off-Topic!)

Inläggav manw » 2004-11-10 14:28

(den observante noterar även tvenne rörapparater)

Slutsteget på golvet är väldigt likt det chassi som Erik Andersson avände i några av sina Andersson/Edison förstärkare, så gissar jag att det är EL34-or på bilden?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-14 13:27

Morello med en massa rör, går inte ihop...
Eller gör det det kanske 8O :?
NN

Återgå till Musikstugan