perstromgren skrev:Vee-Eight skrev:Finland; Arvo Pärt
Jag tror du har fel. "Estland" ligger väl närmast till hands, eftersom han är född där. Möjligen "Tyskland" eftersom han bor där, men det är nog att ta i.
Eller har jag missat nå't?
Aha, men då har du rätt.
Om man skall förklara sig lite ang resten av tipsen så är
Boards Of Canada (förkortas ofta BOC) meditativ, melankolisk, subtil elektronisk musik, gränslandet mellan konstmusik och jazz. Det vill överföra känslostämningar snarare än budskap. Musikens "läte" har av ngn rescensent sammanfattats med "en analog synth som är sekundrarna innan den stora rökdöden". Varje album har genomgående teman, en känslostämning som är som en röd linje. Man kan nog inte utse ngn låt som är dunderbra, förutom kanske ett undantag*, utan albumen skall lyssnas i ett stycke för störst behållning. Jens Ranefjord skall ha ett djupt tack och hattlyft för att pekat in mig på BOC.
Avishai Cohen är en israelisk bassist som i mina öron spelar en nyare variant av den coola jazz som förr på 50-60-talen hade namn som Miles Davis, Hancock, Brubeck etc. Detta är tydligt influerat av arabvärlden och traditionell judisk folkmusik. Alltid ypperligt inspelat och trevligt att lyssna på. Jag har själv albumen At Home och Continuo, båda rekommenderas varmt. Hittades från början hos Robban på Audio Concept.
Arvo Pärt är i mitt tycke mycket intressant mästare, och lever dessutom. Det mesta han vidrör blir till musik jag gillar och är en av de få som inte behöver provlyssningar för att garantera bra köp.
Zbiniew Preisner representeras eg bara av en skiva i hyllan, Requiem Dla Mojego Przyjaciela (Requiem for my friend), och lyssnades för första gången för ett par år sen i Ingvar Öhmans källare. Förmedlar mycket känsla och stämning, berör kolossalt. Samt är fövisso en mkt bra hifiskiva för att imponera på folk.
*1969 (Geogaddi) är det närmaste man kan komma en "hitlåt" som kan stå för sig själv.