Bästa konsertfilmerna på DVD

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-09-14 19:15

den bästa jag har numera är Porcupine Tree - "Arriving somewhere.."
- dels för att bandet är en favorit
- dels för att jag som glad amatör tycker den ljudmässigt är bättre än de andra musik-dvd jag har ( Spinal Tap * 2, Dream Theater *2 , Transatlantic, Opeth, Flower Kings :) ) Den har ett DTS-spår.
mycket trevlig DVD! (som väntat )

Användarvisningsbild
theSaint
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2005-01-28
Ort: Torskabäck

Inläggav theSaint » 2006-09-22 17:56

Hmm svårt.

Lars Winnerbäck är riktigt bra (stör mig duktigt att jag missade honom på sofiero) . Men också den mer eller mindre akustiska David Gilmor - In concert. Pink Floyd - Pulse, Styx - return to paradise (kanske inte allra bästa ljudet men bra nog för mig). Måste även nämna Kiss - Symphony och Blackmores Night. Tja.. det finns ju så mycket mer bra som gör livet värt att leva :D

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2006-09-22 18:10

Denna med ELP från Mountreux -97 är helt fantastisk. Carl Palmers trumspel går inte av för hackor!

Keith Emerson misshandlar klaviauren.

Greg Lake, fantastisk sångare. Skitbra konsert är det. Rekommenderas verkligen.

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
viktor
 
Inlägg: 233
Blev medlem: 2005-05-28

Inläggav viktor » 2006-11-24 07:37

Rammstein: Völkerball

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk
 
Inlägg: 3790
Blev medlem: 2006-05-03

Inläggav LEXrasta » 2006-11-24 22:06

mats_semester skrev:Man får inte glömma Peter Gabriels Growing UP live!


Precis :D den e grym..Peter e grym..!!
/Danne

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2007-02-08 16:52

Ere bara jag på forumet som äger DVDn "Arriving somewhere..." av Porcupine Tree? Ville bara höra om någon hade en kommentar om ljudkvaliteten på DTS-spåret på denna. :-)

själv tycker jag att om man drar på ganska kraftigt, riktigt kraftigt till och med så får jag associationer till när jag hörde dem live i Sthlm på Debaser. Där var det högt och rent faktiskt. Kanske berodde på att det var ett litet plejs iofs ... men. Tycker det med hästlängder är den DVD med bäst ljud jag hört hittils.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2007-02-09 09:50

Det var nog bara jag. Men den rekommenderas ändå. :)

mvh

Användarvisningsbild
The_Dude
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav The_Dude » 2007-02-14 13:29

Lundell, Live på Tyrol. Kanon ljud och bild dessutom...

Användarvisningsbild
henke
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2007-04-05

Inläggav henke » 2007-04-10 02:22

Dave Matthews Band - Live in central park. DMB är alltid bra, en av mina absoluta favoriter live. :)

Carter Beauford <3

Användarvisningsbild
Handsken
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-05-19
Ort: Göteborg

Inläggav Handsken » 2007-05-20 17:06

Yes indeed :D

Bild

Användarvisningsbild
CherryBomb
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-06-29

Inläggav CherryBomb » 2007-07-05 12:21

Är ruskigt förtjust i Rush in Rio!
Sen var jag ju tvungen att tjacka den gamla klassiska Napalm Death-live-videon igen när den släpptes på DVD med div. extrastuff. Fullt ställ, ett jäkla liv och trummisen Mick Harris är elakast av alla bakom trummorna!
I could play Stairway To Heaven when I was twelve. Jimmy Page didn't actually write it until he was twenty-two! I think that says quite a lot!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad
 
Inlägg: 11985
Blev medlem: 2003-08-11
Ort: Löddeköpinge/Skåne

Inläggav matså » 2007-07-23 17:02

Nu väntar jag bara på Genesis konsert Turn it on again på dvd/Blue Ray :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Wideglide
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2007-09-16
Ort: Vettet

Inläggav Wideglide » 2007-09-22 11:00

AC/DC: Family Jewels; sicken resa! :D Allt det bästa med Australiens stolthet.

Stevie Ray Vaughan: Live at El Mocambo, att nån kan vara så drogpåverkad och ändå leverera nåt så fantastiskt är ett under...

Rush i Rio, given soffwinner en regnig kväll...

Pink Floyd: Pulse. Går inte att beskriva, man måste se den... överträffades endast av konserten på Ullevi -95...

Kiss: Live med symfoniorkestern i Australien, en kanondvd med grym kvalitet, medlemmarna verkar dessutom ha kul och är pigga...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-10-11 14:49

David Gilmour's nya DVD "Remember that night" är rekommendabel om man gillar Pink Floyd. En del inslag är kanonbra, andra mindre bra t.ex. farbröderna Crosby & Nash i "Shine on" (där föredrar jag P.P.Arnold och hennes medsystrar som dessutom är läckra att titta på :P ). Men i låten "On an island" är Crosby & Nash's medverkan absolut helgjuten!

Speciellt trevligt att se med vilken proffsighet Rick Wright är med igen!

Utgåvan innehåller väldigt mycket material, bonus-DVDn tar aldrig slut... Måste säga att Gilmour ger ett oerhört varmt och sympatiskt intryck, bonusmaterialet visar ganska mycket från den privata sfären i samband med konserterna och turnén.

Ljudet är bra men inte kanonbra.

Användarvisningsbild
Wideglide
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2007-09-16
Ort: Vettet

Inläggav Wideglide » 2007-10-11 15:05

BertilAlving skrev:David Gilmour's nya DVD "Remember that night" är rekommendabel om man gillar Pink Floyd. En del inslag är kanonbra, andra mindre bra t.ex. farbröderna Crosby & Nash i "Shine on" (där föredrar jag P.P.Arnold och hennes medsystrar som dessutom är läckra att titta på :P ). Men i låten "On an island" är Crosby & Nash's medverkan absolut helgjuten!

Speciellt trevligt att se med vilken proffsighet Rick Wright är med igen!

Utgåvan innehåller väldigt mycket material, bonus-DVDn tar aldrig slut... Måste säga att Gilmour ger ett oerhört varmt och sympatiskt intryck, bonusmaterialet visar ganska mycket från den privata sfären i samband med konserterna och turnén.

Ljudet är bra men inte kanonbra.


Håller med ovanstående... :D
Maken till avslappnade musiker får man leta efter. Underbar höstkonsert...
Men jag tyckte ljudet var bra..?
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-10-11 15:17

Jovisst, ljudet var BRA (men kunde ha varit ännu bättre...) :wink:

Vill minnas att ljudet på PULSE och "In the flesh" var ännu bättre. Eller?..

Användarvisningsbild
Wideglide
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2007-09-16
Ort: Vettet

Inläggav Wideglide » 2007-10-11 16:14

BertilAlving skrev:Jovisst, ljudet var BRA (men kunde ha varit ännu bättre...) :wink:

Vill minnas att ljudet på PULSE och "In the flesh" var ännu bättre. Eller?..


"In the Flesh"?? Vad har jag nu missat? Trodde bara det fanns Pulse och Delicat sound of Thunder (Pompeii också förstås). Den måste jag bara ha, FloydHead som man är... :D
Jo, Pulse (och särskilt på DVD) är ju grym! Såg dem -95 på Ullevi, mitt livs konsertupplevelse :D :D :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-10-11 16:37

"In the flesh" är en DVD från Roger Waters turne för några år sedan. Klart köpvärd.

Har man väl blivit FloydHead så förblir man det livet ut... Grattis till att du såg dom på Ullevi, man blir ju lite avundsjuk! Jag såg Roger Waters i Globen nu i våras, det var också grymt bra och ett minne för livet!!!

Användarvisningsbild
The_Dude
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav The_Dude » 2007-11-02 20:33

Jag tycker inte att ljudet är bättre på Pulse än på Remember that night. Det är mycket bra ljud på denna faktiskt.

Användarvisningsbild
Katt-natt
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-10-29

Inläggav Katt-natt » 2007-11-03 16:48

hm... Var tvungen att kolla igenom tråden. "god is in the house" med Nick Cave verkar ingen ha uppmärksammat. kolla upp den!
"Latcho drom" och "crossing the bridge" är bra icke-konsert-musikfilmer!

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2007-11-06 14:34

The_Dude skrev:Jag tycker inte att ljudet är bättre på Pulse än på Remember that night. Det är mycket bra ljud på denna faktiskt.

Där ser man, jag tror faktiskt du har helt rätt! Tog fram PULSE-DVDn som inte blivit spelad på ett tag och ljudet på den var "bara bra", inte kanonbra. Däremot är helheten (musiken, ljuseffekterna mm) vansinnigt bra, är man PF-frälst så är PULSE en produktion som man inte kan vara utan.

Återigen Gilmour's "Remember That Night": Alltså, när jag säger att något är "bra" eller att "det går inte av för hackor" så är det verkligen väldigt bra. Om jag säger "kanonbra" eller "enastående" så är det fullkomligt perfekt (slår ut det mesta helt enkelt). Och om jag säger att något är "skit" så är det så otroligt dåligt att det måste undvikas till varje pris. Det sättet att uttrycka sina värderingar är en liten defekt hos mig som exempelvis min fd fru brukade tycka var jobbigt...

Nåväl, om jag nu lyckats förklara mig så förstår ni att "Remember That Night" har ett riktigt bra ljud och DVDn är väl värd att köpa! :)

Användarvisningsbild
Wideglide
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2007-09-16
Ort: Vettet

Inläggav Wideglide » 2007-11-14 13:30

En som jag blev glatt överaskad av var KISS live i Australien med symfoniorkester och allt...
Riktigt bra ljud och bild, innehåller även konsert utan symfoniker, även om den biten var lite intressant.
Tommy Tyer är "mer" Ace än Ace Frehley nånsin varit... :D
Sett den på flera ställen för endast 99:-, mycket för pengarna...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Wideglide
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2007-09-16
Ort: Vettet

Inläggav Wideglide » 2007-11-14 13:32

gromit skrev:Jag tycker att Depeche Mode - One night in Paris (Exciter Tour) är väldigt bra.
.


Fasen, jag trodde att "One night in Paris" var en helt annan typ av film,
med lite mer "vuxen" karaktär... 8O
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav David_A » 2007-12-06 23:17

Hade inga större förväntningar på Rolling Stones Rock&Roll cirkus när jag la på den. Något udda upplägg, men vilken grej att se gubbarna för över 30 år sedan!
När John Lennon kliver upp på scenen så ryser det i hela kroppen. Helt ok ljud också, trots gjord på 60-talet.

Användarvisningsbild
mathsg
 
Inlägg: 709
Blev medlem: 2008-01-17
Ort: En fjälltopp långt ifrån dig

Inläggav mathsg » 2008-02-04 15:44

The who - Live at the isle of wight festival 1970, Keith moon och townsend i toppform.

Led Zeppelin dubbel DVD, mycket bättre än songs remain the same.

David bowie- Ziggy Stardust, Sista konserten som Ziggy med en strålande Mick Ronson

Användarvisningsbild
Rocker
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Stockholm

Inläggav Rocker » 2008-02-10 00:26

Jag tittade på Queen Rock Montreal/Live aid förra helgen. Kan verkligen rekommenderas. Bra ljud och ett bra framträdande av en av rockens största röster.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-10 03:23

Sagas "All Areas: Live In Bonn 2002" som min kusin hade med sig i anslutning till helgens mässa är banne mig det bästa jag någonsin upplevt i musik-DVD-väg. Vi har två kvällar i rad spelat bland annat trumduellen "A Briefcase" på oerhört hög nivå och det är med all säkerhet fortfarande möjligt att höja ytterligare 10 dB - utan att irriteras det minsta. Så här bra produktioner görs egentligen inte, men det är desto roligare med ett undantag som bekräftar regeln. Sanslöst bra musik rakt igenom, och varje ton låter exakt som den gjort i trettio år, men med aldrig tidigare hörd dynamik och renhet. Tidernas bästa musik-DVD?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2008-03-04 13:37

Totos nya " falling in between " live.

Toppklassmusiker på topphumör spelar topp-bra.
Bäst ljudkvalitet av alla liveskivor jag hört.

Mil bättre än den mediokra " live in amsterdam "

H. Richard.

Användarvisningsbild
MangeRock
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2008-03-06
Ort: Falun

Inläggav MangeRock » 2008-03-08 16:04

Gillar man Pink Floyd så är ju Live at pompeji ett måste..krossar pulse och andra floyd dvder

Användarvisningsbild
jari
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2004-10-26
Ort: Bohus

Inläggav jari » 2008-03-23 21:13

Don Henley-Inside Job
Toto-Falling In Between

Två ruskigt bra live-Dvd,er.
"För lata svin är marken alltid frusen"

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster