covers som är bättre än originalet

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Nattlorden » 2018-11-05 23:58



(skivversionen på "den flygande holländaren" rekommenderas före ovanstående)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Morello » 2018-11-06 11:27

Bill50x skrev:
Låter mest som en hifidemojazzlåt som är tänkt att imponera på någon mässa.

/ B


Mja, det är en hygglig liveinspelning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav PerStromgren » 2018-11-06 11:33

Nattlorden skrev:
[ YouTube ]


(skivversionen på "den flygande holländaren" rekommenderas före ovanstående)


Personligen håller jag Per Myrbergs version från 1964 klart högre.
http://www.45cat.com/record/mep9118

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav ChristianAndersson » 2018-11-06 12:52

How about: 1:34 mins
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Tompa_39 » 2018-11-06 15:41

Just dance - Lady Gaga



Ni såg den komma va? ingen högoddsare från mig direkt :-)
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Max_Headroom » 2018-11-06 20:25

Bill50x skrev:
Morello skrev:Finns många fina covers på Beatles-låtar - grabbarna var ju duktiga låtskrivare, men utomordentligt taffliga musiker.
Lyssna tex på Norweigan wood framförd av P Barber - hög klass!

Man kan tycka vad man vill om Beatlesgrabbarnas musikaliska talanger, men där kan man prata om synergieffekter. Ringo trakasseras ofta för att vara en dålig trummis men i själva verket var han utomordentligt duktig. Inte på ngt spektakulärt sätt utan helt enkelt som en del i ett musikaliskt framförande där han var en avsevärd del av fundamentet. Tillsamman med Paul, som inte heller var en virtuous men sammanalgt blev det ruskigt bra.

PB's version av Norwegian Wood är för övrigt synnerligen tråkig, förutsägbar och intetsägande. Tillför absolut inget nytt till låten. Låter mest som en hifidemojazzlåt som är tänkt att imponera på någon mässa.

/ B


Jag vet inte vilken version som avses. En quick 'n' dirty sökning på youtube gav denna:



Detta håller en nivå som Beatles aldrig någonsin var ens i närheten av. Det var nog inte meningen heller, det var en popgrupp. Sån här musik går aldrig ut till dom stora massorna, den är för komplex för att folk skall orka höra den, utan riktar sig med till folk med mer snoffsig smak, så att säga. Egentligen fel att jämföra då versionerna är så olika.

Eftersom vi skall ha covers som är bättre än orginalet i tråden smyger jag in den här:



Cover-demonen Jarle Bernhoft river av Tears for Fears gamla dänga "Shout". Svårt egentligen att säga "bättre", eftersom hela upplägget är helt annat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Bill50x » 2018-11-06 21:24

Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Finns många fina covers på Beatles-låtar - grabbarna var ju duktiga låtskrivare, men utomordentligt taffliga musiker.
Lyssna tex på Norweigan wood framförd av P Barber - hög klass!

Man kan tycka vad man vill om Beatlesgrabbarnas musikaliska talanger, men där kan man prata om synergieffekter. Ringo trakasseras ofta för att vara en dålig trummis men i själva verket var han utomordentligt duktig. Inte på ngt spektakulärt sätt utan helt enkelt som en del i ett musikaliskt framförande där han var en avsevärd del av fundamentet. Tillsamman med Paul, som inte heller var en virtuous men sammanalgt blev det ruskigt bra.

PB's version av Norwegian Wood är för övrigt synnerligen tråkig, förutsägbar och intetsägande. Tillför absolut inget nytt till låten. Låter mest som en hifidemojazzlåt som är tänkt att imponera på någon mässa.
Detta håller en nivå som Beatles aldrig någonsin var ens i närheten av. Det var nog inte meningen heller, det var en popgrupp. Sån här musik går aldrig ut till dom stora massorna, den är för komplex för att folk skall orka höra den, utan riktar sig med till folk med mer snoffsig smak, så att säga. Egentligen fel att jämföra då versionerna är så olika.

Det hjälper inte att det är en video, PB's version suger rejält, skittrist helt enkelt. Beatles var absolut inte sämre än dagens krämarjazz, snarare tvärtom. Slemmiga jazztoner ligger så långt efter Beatles som det bara är möjligt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav goat76 » 2018-11-06 23:07

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:Man kan tycka vad man vill om Beatlesgrabbarnas musikaliska talanger, men där kan man prata om synergieffekter. Ringo trakasseras ofta för att vara en dålig trummis men i själva verket var han utomordentligt duktig. Inte på ngt spektakulärt sätt utan helt enkelt som en del i ett musikaliskt framförande där han var en avsevärd del av fundamentet. Tillsamman med Paul, som inte heller var en virtuous men sammanalgt blev det ruskigt bra.

PB's version av Norwegian Wood är för övrigt synnerligen tråkig, förutsägbar och intetsägande. Tillför absolut inget nytt till låten. Låter mest som en hifidemojazzlåt som är tänkt att imponera på någon mässa.
Detta håller en nivå som Beatles aldrig någonsin var ens i närheten av. Det var nog inte meningen heller, det var en popgrupp. Sån här musik går aldrig ut till dom stora massorna, den är för komplex för att folk skall orka höra den, utan riktar sig med till folk med mer snoffsig smak, så att säga. Egentligen fel att jämföra då versionerna är så olika.

Det hjälper inte att det är en video, PB's version suger rejält, skittrist helt enkelt. Beatles var absolut inte sämre än dagens krämarjazz, snarare tvärtom. Slemmiga jazztoner ligger så långt efter Beatles som det bara är möjligt.

/ B


Jag håller med Bill, vilken dynga!

Jag ser framför mig en misslyckad affärsman som sitter ensam i en hotell-bar och dränker sina sorger med en whiskey.
På scenen är det ett skittråkigt jazzband bestående av en tant vid en flygel som låter lite väl positiv trots att det endast är en person som orkar lyssna. Basisten vill bara gå hem, han är fullständigt ointresserad.
Trummisen halkar ut från sitt toalettbesök, han vill också dra (snabbt!) så han ökar takten på låten till det dubbla.
Det som kändes som en evighet tar till sist slut, trummisen kastar sig på bandspelaren med fejk-applåderna och basisten klubbar ner den överentusiastiska tanten så att hon inte får för sig att spela en låt till.
Den misslyckade affärsmannen vaknar och åker upp med hissen mot våning tjugosju och konstaterar, hissmusik är ändå rätt ok...

Det är helt ofattbart att någon kan föredra detta jämnfört med ett av världshistoriens "ett på miljarden" mest lyckade band. Perfekt synergi!
Jag tycker inte Beatles är dåliga musiker, kanske är de sämre rent tekniskt än Barber-gänget men den musikaliska känslan Beatles hade är milstals bättre.
Att föredra Barber före Beatles är lite som att föredra Yngwie Malmsteen före Jimmy Page. Kanske är Yngwie rent tekniskt en duktigare gitarrist men jämnför det med den känslan Jimmy hade i Led Zeppelin. Gå hem Yngwie! :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav goat76 » 2018-11-06 23:15

Jag vill inte gå så långt att säga att följande låt är bättre än orginalet men Patti Smiths version av Smells Like Teen Spirit är en fantastisk tolkning. Hon är alltid fantastisk.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Max_Headroom » 2018-11-06 23:24

goat76 skrev:
Spoiler:
Visa
Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Detta håller en nivå som Beatles aldrig någonsin var ens i närheten av. Det var nog inte meningen heller, det var en popgrupp. Sån här musik går aldrig ut till dom stora massorna, den är för komplex för att folk skall orka höra den, utan riktar sig med till folk med mer snoffsig smak, så att säga. Egentligen fel att jämföra då versionerna är så olika.

Det hjälper inte att det är en video, PB's version suger rejält, skittrist helt enkelt. Beatles var absolut inte sämre än dagens krämarjazz, snarare tvärtom. Slemmiga jazztoner ligger så långt efter Beatles som det bara är möjligt.

/ B


Jag håller med Bill, vilken dynga!

Jag ser framför mig en misslyckad affärsman som sitter ensam i en hotell-bar och dränker sina sorger med en whiskey.
På scenen är det ett skittråkigt jazzband bestående av en tant vid en flygel som låter lite väl positiv trots att det endast är en person som orkar lyssna. Basisten vill bara gå hem, han är fullständigt ointresserad.
Trummisen halkar ut från sitt toalettbesök, han vill också dra (snabbt!) så han ökar takten på låten till det dubbla.
Det som kändes som en evighet tar till sist slut, trummisen kastar sig på bandspelaren med fejk-applåderna och basisten klubbar ner den överentusiastiska tanten så att hon inte får för sig att spela en låt till.
Den misslyckade affärsmannen vaknar och åker upp med hissen mot våning tjugosju och konstaterar, hissmusik är ändå rätt ok...

Det är helt ofattbart att någon kan föredra detta jämnfört med ett av världshistoriens "ett på miljarden" mest lyckade band. Perfekt synergi!
Jag tycker inte Beatles är dåliga musiker, kanske är de sämre rent tekniskt än Barber-gänget men den musikaliska känslan Beatles hade är milstals bättre.
Att föredra Barber före Beatles är lite som att föredra Yngwie Malmsteen före Jimmy Page. Kanske är Yngwie rent tekniskt en duktigare gitarrist men jämnför det med den känslan Jimmy hade i Led Zeppelin. Gå hem Yngwie! :)


Det är ju Max som sitter och hänger hotellbaren som du ser!
Kul beskrivning i alla fall. Lustigt att man kan ha så olika smak. Morello verkar ha samma stora, dallrande och lurviga smak som jag. I det här fallet. Italo disco verkar han ju inte förstå sig på, märkligt nog.

När det gäller Beatles så var dom i högsta grad ojämna. Men dom gjorde en del riktigt bra grejjor. Mest pop dårå, men också mer aparta och "utforskande" saker. Bra muskier? Tja, dom fick jobbet gjort. En del klagar på Ringo Starr. Men det är Beatles, dom skall låta så...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-07 00:16

PerStromgren skrev:Personligen håller jag Per Myrbergs version från 1964 klart högre.
http://www.45cat.com/record/mep9118


Jag är böjd att hålla med! Hade missat Myrbergs inspelning trots att ep:n har funnits i samlingen i många år. Orkade inte plocka fram skivan men inspelningen finns på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=YsvKZkj_j28. Intressanta mindre justeringar av Cornelis originaltext på ett par ställen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Max_Headroom » 2018-11-09 23:09

Bättre än orginalet är svårt, med så olika versioner. Bryan Ferry med kompband leverar i alla fall ett högklassigt framförande:

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Max_Headroom » 2018-11-10 00:45

Här har vi i alla fall en som är bättre än orginalet, inget snack alltså:



Pet Shop Boys - Go West
Djuräffarspojkarna ändrade/breddade med den tillhörande videon hela betydelsen av sången till att bli politisk.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Nattlorden » 2018-11-11 09:33

Max_Headroom skrev:Här har vi i alla fall en som är bättre än orginalet, inget snack alltså:

[ YouTube ]


Pet Shop Boys - Go West
Djuräffarspojkarna ändrade/breddade med den tillhörande videon hela betydelsen av sången till att bli politisk.


Nåja, det finns de som inte håller med - har en kollega som hatar Pet Shop Boys innerligt pga de i hans tycke förstört låten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav paa » 2018-11-11 10:10

Det här är ungefär som fulaste biltråden, eller finaste också för den delen, det finns alltid dom som tycker tvärt om.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

reverb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2017-11-12

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav reverb » 2018-11-25 11:07

Eftersom Moody Blues nämnts flera ggr i andra trådar på sistone så kom jag att tänka på ännu en cover som i mitt tycke överträffar originalet: Patricias franska version av "NIghts in white satin"...


Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav darkg » 2018-11-26 01:26

Jag älskar inte Jerry WIlliams, men den här covern tycker jag blev bra:

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav darkg » 2018-11-26 01:28

Det enda jag gillar med Strapping Young Lad är den här covern på Cop Shoot Cop - som jag inte heller går igång på.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Max_Headroom » 2019-03-17 16:44

Sympathy for the Devil - Laibach (Orginal av Rolling Stones)
Live-video nedan;

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Zeeall » 2019-03-18 01:29



Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Nattlorden » 2019-03-18 10:13

darkg skrev:Jag älskar inte Jerry WIlliams, men den här covern tycker jag blev bra:

[ YouTube ]


För att inte tala om:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav jbass » 2019-03-29 16:38

Alla covers på Bob Dylan.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav i » 2019-03-29 16:49

jbass skrev:Alla covers på Bob Dylan.


:lol:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav ChristianAndersson » 2019-05-16 14:08

Egentligen musicerandet som är extra lyssningsbart, Sydsvenskan tipsade igår om annat material av artisten. "It is Marcello's Oboe Concerto in D minor (S D935). It was transcribed for keyboard (BWV 974) by Bach in 1715" Framfört av Vikingur Ólafsson 2018





Shatterer of words

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Max_Headroom » 2019-08-22 22:25

Den här kanske inte direkt räknas som cover, men är bättre än orginalet i alla fall...

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Zeeall » 2019-09-01 23:01

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
LarsF
 
Inlägg: 681
Blev medlem: 2013-09-29

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav LarsF » 2019-09-02 20:33

Tycker dom flesta covers som Freddie Wadling har gjort är bättre än originalet. (Kan kanske bero på att han är min "husgud")
t.ex. Over the rainbow
och tillsammans med Helen Sjöholm I den stora sorgens famn

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Max_Headroom » 2019-09-02 22:47

Zeeall skrev:
[ YouTube ]


Det här var ruskigt bra!

Här har vi en annan cover som är bättre än orginalet, To Be a Lover (Billy Idol gör covern, det är en långsam countrylåt från början):


Videon är en liveupptagning och INTE som på skivan. Känsliga personer varnas på grund av en smula ekivoka inslag i videon.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-07 00:54

Joe Cocker:


Randy Newman gjorde orginalet. En sömning histora. Men låten i sig har ju kvaliteter, som vi kan se (och höra) i videon.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: covers som är bättre än originalet

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-03 21:24

Bryan Ferry. Orginal av Bob Dylan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster