Torsdagens Stockholm Jazz

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Torsdagens Stockholm Jazz

Inläggav Bill50x » 2007-07-20 01:35

Bjöd på ett par överraskningar.

Paavo, som startade kvällen, var överraskande dåliga. Säkert duktiga musiker men fem-sex man som samtidigt spelar varsin melodi är inte speciellt kul... Till deras heder dock att dom inte stod med ryggen vänd mot publiken. Nils Berg i gruppen hade sin egen show lite senare och det var betydligt roligare och lyssningsvärd musik.

En höjdare var The Bad Plus, en trio som jag aldrig hört talas om förut (heller... jag är ju egentligen mer rockorienterad...) och som kommer från USA var en synnerligen energisk grupp med ett bra ös och sväng! Det blev förstås en signerad CD att bära hem... En mycket bra låt var David Bowies "Life on Mars", pianospelet på den var suveränt!

Avslutningen på kvällen var Joe Sample och Randy Crawford. Lite mer traditionell musik jämfört med TBP men så säkert spelat, så musikaliskt och kompetent så man bara rös. Randy sjunger med en sådan pondus och självklarhet, helt utan ansträngning. Hon inte bara sjunger, hon använder sin röst som ett instrument. Vad som gladde mig extra mycket är att denna grupp gick hem (även) hos den yngre delen av publiken. De < 25 år som diggade för fullt var många :-)
Johnny Vidacovich spelade trummor och var, förutom skitduktig, ochså en fröjd att se på. Spelade med mycket sirliga manér och såg klart annorlunda ut. Självklart spelades den gamla hit´en "Street Life" (som Randy gjorde på 70-talet med The Crusaders (Joe Samples grupp på den tiden), då med gästartisten Nils Landgren! Nisse är ingen favve hos mig men en duktig musiker är han och här höjdes nivån ytterligare ett snäpp med hans medverkan.

Allt som allt, ytterligare en trevlig kväll på Skeppsholmen även om det säkert bara var hälften så många som i tisdags med Steeley Dan.

/ B

Återgå till Musikstugan