Stopp för nedladdning av musik...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Stopp för nedladdning av musik...

Inläggav norman » 2004-01-24 14:31

Säg att man vill vara laglydig och inte ladda ner mp3. Hur får man då tag i ny musik? Som det är nu hittar jag nästan alla nya grupper via mp3 innan jag köper skivorna.
Tycker det är svårt att lyssna i skivbutiker också eftersom det kan ta ett tag för en bra skiva att smälta in...(iof är det ju kul att gå i skivbutiker och t.ex. köpa begagnade vinyl m.m.)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-24 18:07

Lyssna i butik kan ju vara svårt då dom ofta inte har skivan i lager...

Varför inte ladda hem mp3or? Det är ju fullt lagligt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-24 19:50

Om du tänker så att MP3:an är en tidig kopia av din lagligt köpta skiva så är ju allt bra eller hur? :wink:
Själva har jag köpt mkt mer musik p g a MP3.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-01-26 23:13

Jag hoppas att det alltid ska gå att ladda ner ny musik så att man lättare kan hitta nya artister som man annars aldrig skulle upptäcka. Tyvärr så verkar möjligheten bli klart begränsad inom en snar framtid.

Som det är nu så är det ju olagligt att sprida musik(mp3or) till allmänheten. Det är dock ingen fara att göra det här i Sverige just nu. Ingen har blivit dömd för att ha spridit mp3or i Sverige så det är fritt fram att både ladda ner och göra mp3or tillgängliga för andra.

Däremot så är maskinen i rörelse. En ny lag som är anpassad till dagens teknik är under utformning och enligt min föreläsare i Medierätt så kommer den med stor sannolikhet att komma inom några veckor. Det ska bli intressant att läsa hur den nya lagen kommer att vara utformad.

Användarvisningsbild
plinius_mannen

Inläggav plinius_mannen » 2004-01-29 17:22

kan man inte lagstifta om att skivbolagen skall ha nån kundnytta också... :D och lära sig om tillgång och efterfrågan

/Mats

Användarvisningsbild
plinius_mannen

Inläggav plinius_mannen » 2004-01-29 17:24

Har det gjorts några oberoende undersökningar om huruvida spridningen på nätet minskar repektive ökar försäljningen av skivor?

Det känns som skivbolagen bara har bestämt sig för att det är dåligt. De har väl iochförsig andra motiv än jag med musik.

/mats igen

Användarvisningsbild
yahriel

Inläggav yahriel » 2004-02-05 21:04

Ett bra tips för er som vill hitta ny musik utan att vara olagliga är att besöka http://www.musicplasma.com/

Mycket trevlig site... genom denna hittade jag bland annat dom smått fantastiska DIRTY THREE !!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-07-19 23:50

Detta är en fråga som kan ältas fram och tillbaka hur mycket som helst. Det finns dom som hävdar att all musik ska vara fri och ska få kopieras hur mycket som helst. Frågan är då hur artisterna ska kunna livnära sig på sin musik?
Å andra sidan verkar det som om de artister som laddas mest på Nätet också är de som är populärast (surprice!) men också tjänar mest pengar på sin musik.
Krokodiltårarna från skivbolagen när dom säger sig värna om de sk smala artisterna tar jag med jämnmod, jag har vid flera tillfällen försökt få tag på lite udda skivor och det är påfallande ofta som det inte går. Och inte f-n har skivbolagen gjort något för att marknadsföra dessa skivor, det är via communities och genom att ladda hem och lyssna som jag hört talas om artisterna. Någon som känner till An Pierlé, Admiral Freebee, Moldy Peaches, Songs: Ohia, Lesbo Pig, Sum41 osv? Sett någon reklam om dom?
Helt klart är i alla fall att våra copyright-lagar och ersättningsnivåer skulle se helt annorlunda ut om de hade skapats idag. Jag tycker personligen det måste vara något fel när en ylande flicksnärta insvept i plastmusik tjänar hundratals miljoner dollar om året på umga killar och tjejer som snålar med sina veckopengar för att ha råd med 200 spänn för en cd......
Och jag som inte ens är kommunist.....
/Bill

Marantz_freak

Inläggav Marantz_freak » 2004-08-03 15:08

De svenska skivbolagen håller som bäst på med en lösning där du ska kunna köpa mp3ór lagligt... Tills dess finns bl.a. det projekt som apple är inblandade i med sin Ipod nämligen I tunes. Funkar dock ( så vitt jag vet ) ännu bara i USA men innehåller låtar från många stora majorbolag.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-04 21:01

Skivbolagen har ju verkligen inte förstått hur det funkar. Man vill inte köpa musik på mp3. Vill man köpa musik så vill man ha det på en fysisk skiva med riktigt fodral, så att man kan spara den.

Ladda ner mp3 gör man för att man är intresserad av att lyssna ifall ett album är bra så att man vet ifall man vill köpa den eller inte, och är man inte det så skulle man inte ha köpt skivan iaf.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-04 21:31

Jag håller med dig Martin om du avser nerladdning av mp3:or i taskig kvalité. Sådana duger endast för kontrollyssning och sedan köper man det som är bra. Men i fallet An Pierlé, där köpte jag CD´n (efter ett års letande hittade jag den på ett litet bolag i Belgien...) efter att ha lyssnat mig trött på en synnerligen tröttsamt distande mp3-rip. Döm om min förvåning när original-cd´n var lika kass!

Men, det finns alltid ett men eller hur?

Idag är så mycket musik så dåligt inspelad, att en välrippad mp3 i 320kb/s är mycket svår att skilja från originalet. Dessutom finns det icke-förstörande komprimeringar som komprimerar wav-filer till ca hälften. Laddar man hem en sådan och bränner en CD, lär mycket få personer överhuvud taget reflektera över ev skillnader mot originalpressning.

Nu är ju skivan inte allt, artwork, texter och annat skojigt är värt mycket! Så när jag tycker en CD är tillräckligt bra, då köper jag den. Men är det en halvbra CD kollar jag först att omslag etc verkligen har något mervärde mot det jag kan hitta på "Nätet" - annars får det vara... :-)

För det är väl så, grabbar (tjejer är tyvärr sällsynta på sådana här platser...suck), att ni väljer CD efter musiken och inte hur dom låter?!? Gillar man då svensk rock och singer-/songwriter musik så är det bara att "gilla läget" som en kollega så elegant uttrycker det. Winnerbäck, Isaksson, Andreas Johnson, Caesars Palace, Hellström är alla exempel på där urusla inspelningar gör att man lika gärna kan lyssna på mp3:or.... Speciellt röster verkar man ha det svårt för.

Å andra sidan, att mixa en skiva så den passar i allt från ett spelande USB-minne med hörsnäckor förr 99 spänn till en 2-miljonersanläggning måste ju vara en utmaning i sig. Och vi vet ju alla var pengarna ligger.....

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-08-05 01:11

Jag tänkte mitt resonemang även för de som inte är hifi-intresserade och oavsett komprimeringsgrad på mp3:orna. Även om jag tycker 320kbit mp3 låter tillräckligt bra för att jag inte ska behöva bry mig om det så vill jag hellre ha skivan om den är bra.

Sedan finns det ju viss sällsynt musik som är svår att få tag på på skiva, då nöjer jag mig mycket hellre med mp3 än inget alls.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-05 08:39

För mig är det tvärtom, är skivan svår att få tag på - då ska jag absolut ha den :-)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-11 13:23

Jag har testat ngt som jag inte ångrar... Jag tittar på allehanda forum för att få inspiration, DIY-träffar där vanliga människor demar sina alster med sin musik, att åka hem till musikintresserade vänner ger en enorm inpiration. Sedan far jag till biblioteket och lånar dem. Nu är vi i Trollhättan begåvade med en sjujäkla bra inköpare av CD-skivor till biblioteken, så att bläddra på biblan ger också en enorm inspiration.

Sen kanske en och annan kommer en aning nära min cd-brännare... :oops: 8O :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Musikstugan