Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev:Menar du Mike? Mike Oldfield. Sallys brorsa ...
phloam skrev:Räknas band som Bursum och andra som religiös musik?
( = satanisthårdrock då typ)
CODY skrev:Oavsett ok man tror på gud eller är gudlös, så kan viss musik inte ha kunnat skapas utan att skaparen varit religiös eller inspirerad av det religiösa eller överjordiska. Tänk på Poulenc, Palestrina, Mike Scott, David Bowie, J.S. Bach et c. Det går inte att sakligt och med argument framställa hur guds son togs tillfånga i Getsemane, blev förhörd, dömd och piskad, därefter krönt med törne och tvingad att bära det tortyrredskap som han skulle dö på, hur han dog övergiven och sedan blev begravd. Ingen skulle göra ett stort och sakligt argumenterat kör- och orkesterverk om det. Och naturligtvis inte i olika verk på samma tema belyst detta från inte mindre än fyra olika delvis sammanfallande angreppspunkter, från personer som enligt traditionen var i stort samtida med guds son.
CODY skrev:Fast religiösa känslor ger vackrare musik. Många av de passioner som finns sjungs på latin som nästan ingen förstår. Rösten är ett instrument i de falken. Även vad gäller sakral musik på levande språk som t ex den undersköna ein deutsches requiem av Brahms som sjungs på tyska, är det mycket svårt att uppfatta och ännu svårare att ta in textens innehåll. Men knockad blir man. Jag tror att många tycker mycket om Poulencs tonsättningar av urgamla psalmer från 30 och 40-talen, utan att förstå texten till Gloria.
Men du menar musik med Mia-Marianne och Per-Filip.
Svante skrev:CODY skrev:Oavsett ok man tror på gud eller är gudlös, så kan viss musik inte ha kunnat skapas utan att skaparen varit religiös eller inspirerad av det religiösa eller överjordiska. Tänk på Poulenc, Palestrina, Mike Scott, David Bowie, J.S. Bach et c. Det går inte att sakligt och med argument framställa hur guds son togs tillfånga i Getsemane, blev förhörd, dömd och piskad, därefter krönt med törne och tvingad att bära det tortyrredskap som han skulle dö på, hur han dog övergiven och sedan blev begravd. Ingen skulle göra ett stort och sakligt argumenterat kör- och orkesterverk om det. Och naturligtvis inte i olika verk på samma tema belyst detta från inte mindre än fyra olika delvis sammanfallande angreppspunkter, från personer som enligt traditionen var i stort samtida med guds son.
Musik är bara en serie toner som skildrar en känsla. Musiken, utan texterna, har mycket svårt att överföra annat än känslor. Texterna däremot kan ge en berättelse och religionen ligger i berättelsen. Men den åker snålskjuts på de känslor som musiken provocerar fram.
(Ja, jag vet att en del kallar tystnad för musik, ni behöver inte länka till den youtubevideon igen.)
Svante skrev:CODY skrev:Fast religiösa känslor ger vackrare musik. Många av de passioner som finns sjungs på latin som nästan ingen förstår. Rösten är ett instrument i de falken. Även vad gäller sakral musik på levande språk som t ex den undersköna ein deutsches requiem av Brahms som sjungs på tyska, är det mycket svårt att uppfatta och ännu svårare att ta in textens innehåll. Men knockad blir man. Jag tror att många tycker mycket om Poulencs tonsättningar av urgamla psalmer från 30 och 40-talen, utan att förstå texten till Gloria.
Nej jag menar vilken musik som helst. Men om man verkligen aldrig har upplevt det kyrkliga med kyrkomusik och inte förstår orden så tror jag inte att den skulle göra en religiös. Jag tror att man bara skulle tycka att den var vacker.
petersteindl skrev:Svante skrev:CODY skrev:Oavsett ok man tror på gud eller är gudlös, så kan viss musik inte ha kunnat skapas utan att skaparen varit religiös eller inspirerad av det religiösa eller överjordiska. Tänk på Poulenc, Palestrina, Mike Scott, David Bowie, J.S. Bach et c. Det går inte att sakligt och med argument framställa hur guds son togs tillfånga i Getsemane, blev förhörd, dömd och piskad, därefter krönt med törne och tvingad att bära det tortyrredskap som han skulle dö på, hur han dog övergiven och sedan blev begravd. Ingen skulle göra ett stort och sakligt argumenterat kör- och orkesterverk om det. Och naturligtvis inte i olika verk på samma tema belyst detta från inte mindre än fyra olika delvis sammanfallande angreppspunkter, från personer som enligt traditionen var i stort samtida med guds son.
Musik är bara en serie toner som skildrar en känsla. Musiken, utan texterna, har mycket svårt att överföra annat än känslor. Texterna däremot kan ge en berättelse och religionen ligger i berättelsen. Men den åker snålskjuts på de känslor som musiken provocerar fram.
(Ja, jag vet att en del kallar tystnad för musik, ni behöver inte länka till den youtubevideon igen.)
Här ber jag att få opponera mig. Jag känner yrkesmusiker i orkestrar och andra yrkesmusiker som absolut under inga omständigheter har känslor inför de noter de spelar. Du uttrycker det som toner. Musiker uttrycker det som noter som spelas och noterna är bara noter och inget annat än noter. Finns det överhuvudtaget någon känsla med så har musikerna helt och hållet misslyckats. Jag har själv fått bassning från musiker då jag pratar om musik och känslor på det sätt du beskriver det. Jag har frågat flera gånger om och om igen, om de inte har känslor eller om musiken de spelar inte förmedlar känslor och de svarar att de absolut inte har känslor då de spelar noterna. Det handlar enbart om noter och inte om känslor. Hur de skall spela noterna bestämmer dirigenten. Till exempel kan tempi varieras. Jag tror faktiskt att känslor som frammanas då man spelar eller sjunger efter noter innebär att man framför musiken sämre. Ett praktexempel var Patti Smith på Nobelkonserten. Då känslor kommer in så kommer man av sig. Man får välja, antingen eller. Patti måste koncentrera sig på sången och därmed göra den så uttrycksfull som möjligt och det handlar om teknik. Även Leonard Cohen avbröt konserter då känslor tog överhanden. Han kunde i dessa stunder helt enkelt inte framföra sin egen musik. Det hindrar exempelvis inte att t.ex. jag som publik och åhörare av musik upplever känslor men om jag samtidigt försöker göra något annat medans jag lyssnar så minskar känslorna högst påtagligt och vice versa. Det var till och med så att på grund av att Patti kom av sig på grund av att känslorna tog över så ökade känsloläget hos publiken och i det här fallet blev det positivt, även om Patti nog själv inte upplevde det som positivt i stundens ögonblick. Därför tror jag yrkesmusikerna jag känner och har pratat med har helt rätt i sina påståenden.
Sedan är det så att vissa melodier framkallar samma känslor hos alla människor och speciellt barn. De har visat sig vara universella. En av melodierna kallar jag för retstickans melodi. Det är samma melodi hos alla barn på hela planeten och melodin betyder exakt samma sak oavsett språk, DNA eller geografisk plats.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Svante skrev:CODY skrev:Fast religiösa känslor ger vackrare musik. Många av de passioner som finns sjungs på latin som nästan ingen förstår. Rösten är ett instrument i de falken. Även vad gäller sakral musik på levande språk som t ex den undersköna ein deutsches requiem av Brahms som sjungs på tyska, är det mycket svårt att uppfatta och ännu svårare att ta in textens innehåll. Men knockad blir man. Jag tror att många tycker mycket om Poulencs tonsättningar av urgamla psalmer från 30 och 40-talen, utan att förstå texten till Gloria.
Nej jag menar vilken musik som helst. Men om man verkligen aldrig har upplevt det kyrkliga med kyrkomusik och inte förstår orden så tror jag inte att den skulle göra en religiös. Jag tror att man bara skulle tycka att den var vacker.
Det är inte musiken som gör en religiös eller skapar en tro. Det är heller inte det som CODY menar, tror jag. Däremot kan religiös musik uppfattas som just religiös eller sakral. Ligger exempelvis Gospel i texten eller i sättet att framföra?[ YouTube ]
Det är dock så att en viss stämning kan kännas attraktiv och verka magnetisk. Det kan möjligtvis också framkalla eftertanke och viss förundran till att dessa människor verka ha något som man själv kanske saknar. Då kan det bli att man börjar utforska. Oftast är det att man ser uttryck i dans och rörelse och ansiktsuttryck i samband med musicerande och sång då det gäller gospel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster