Twice a man - live i en surroundanläggning!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Twice a man - live i en surroundanläggning!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-15 16:39

Twice a man, har sedan starten 1981 varit pionjärer inom elektronisk popmusik. Vid sidan om sina egna gränsöverskridande projekt, har de även arbetat med musik- och ljudläggning till teater, film, dataspel, dansföreställningar och intallationer.

År 2003 igångsatte Twice a man ett projekt, Visual Noice, för att undersöka möjligheterna att framföra musik live i en surroundanläggning. Den tekniska biten av projektet var att se om nya datorstyrda musikprogram kunde hantera komplexa musikaliska förlopp i realtid. Under en utvecklingsperiod tog ett tekniskt koncept form.

År 2007 framför Twice a man för första gången en konsert med denna teknik. I konceptet ingår att ljuden på spelplatsen ingår som del av kompositionen. Vi kan förvänta oss en spännande upplevelse där twice a mans förprogrammerade ljud rör sig och blandas med Götaplatsens ljudbild. Är det ett rymdskepp som har landat eller är det bara dina öronsnäckor som spelar dig ett spratt?

Visual Noice projektet har fått tacksamt stöd av;
Göteborgs Kulturnämnd
Västra Götalandsregionen
Göteborg & Co
Datum: Onsdag 15 Augusti 2007
Senast redigerad av Hetsporren 2007-08-16 00:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-15 17:04

Jösses vad man skulle velat vara där.... De tillhör mina "hjältar"...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-15 17:05

Nattlorden skrev:Jösses vad man skulle velat vara där.... De tillhör mina "hjältar"...

Kul! Jag skall digga för dig oxå, lovar;) Såg dom f.ö. live första gången på en fritidsgård, 1983. De framförde då fantastiska projektet/kassetten: "Sound Of a Goat In a Room"...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-15 17:11

Tackar!

Själv fick jag en gång i tiden "works on yellow" på B-sidan av en tape när en kompis bandade thompson twins till mig i mellan- eller högstadiet... Se tog det många år innan jag hittade något mer av dem...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-15 19:57

Hetsporren skrev:
Nattlorden skrev:Jösses vad man skulle velat vara där.... De tillhör mina "hjältar"...

Kul! Jag skall digga för dig oxå, lovar;) Såg dom f.ö. live första gången på en fritidsgård, 1983. De framförde då fantastiska projektet/kassetten: "Sound Of a Goat In a Room"...

Den har jag! Plus lite annat förstås....

Berätta mer sedan när du kommer hem!

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-16 00:24

Tyvärr, detta blev ingen höjdare. Denna gången heller (de spelade ju på Göteborgskalaset för tre år sen oxå). Till att börja med stod dom (Gasleben och Söderström) i mixerbåset(!) och rattade denna ljudinstallation, vilket innebar att vi i publiken fick stå och glo på en tom scen - så när som på Göteborgssymfonikernas backdrop (de spelade en timme senare) och deras stolar. 40 min in i surround-"konserten" tyckte dessutom Mölndals Paradorkester att det var nog och promenerade sonika rakt in på Götaplatsen med buller & bång... *asg* Jaja, tur att symfonikerna spelade "Den nya världen" med den äran efteråt.

Återgå till Musikstugan