Kompromisslös musik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Kompromisslös musik

Inläggav phloam » 2007-08-28 03:13

Upplevde för en tid sen hur en låt, som till en början fick mig att tänka "...vad _fan_ är detta..." (det ska rätt mycket till för det bör sägas), så jobbig eller inträngande eller ovanlig att jag var väldigt nära att trycka på knappen i fickan och välja relativ trygghet istället.

Men, jag lyssnade vidare, och plötsligt så var det som om allt föll på plats. Det blev en oväntat, oförglömligt stark känslomässig upplevelse och jag insåg efteråt att jag blivit utsatt för ett stycke totalt kompromisslös musik. Låten var liksom bara tvungen att vara som den var för att kunna förmedla nånting som gick rakt i hjärtat.

Först en uppmaning: Lyssna inte bara på det ni tycker är bra. Lyssna inte bara på det ni gillar eller som är lättsmält eller förutsägbart. Ta den där skivan ni är rädd för, som ni vet att ni inte giillar, som känns obekväm; tvinga er att lyssna på saker bortom era referensramar.

Sen en fråga: Vad har ni för exempel, erfarenheter, tips gällande kompromisslös musik? Musik som inte gör det lätt för lyssnaren - och som inte bara är jobbig för att göra sig märkvärdig eller provocera, utan har en god anledning till sin svårtillgänglighet?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-28 09:20

Vilken musik var det du lyssnade på?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-28 09:27

Dansbandsmusik?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-28 09:44

paa skrev:Dansbandsmusik?

Brrrrrr

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-08-28 11:51

Det finns "kompromisslös" musik som gör det svårt för lyssnaren att komma in i musiken, men tar du dig tid så ångrar du dig inte. Och sen finns det musik som på ytan är "skvalmusik", lätt att avfärda, men som det finns ett djup i - bara man tar sig tid. Två sidor av samma mynt.

Ergo: lyssna noggrannt! :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-28 21:28

Förra året ladda jag hem skivan Drum's are dead av gruppen Liars. Första gången jag lyssna så undra jag "va fan är detta?". Men det fanns något som gjorde att jag lyssna igen och igen och efter ett tiotal lyssningar så fatta jag precis allt. Och skivan hamna på min topp 3 för förra året!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-29 09:27

Det är klart roligt att få kämpa lite att gilla musik som vid första anblick (eller vad säger man?) är rätt motsträvig.

Jag noterar också att en del musik jag föll platt för i mina yngre dagar idag är helt olyssningsbar.

Några(någon som är kompromisslös är Robert Fripp och David Sylvian, solo eller tillsammans. Jag som gillar farbröderna tycker att det kräver en hel del av mig att gilla den här sortens musik.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Musikstugan