Pavarotti borta.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frodrak

Pavarotti borta.

Inläggav Frodrak » 2007-09-06 09:01

Nu har Luciano Pavarotti gått bort.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-09-06 14:27

Han har t.o.m. dött. Finns en tråd på annat ställe... :wink:

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-09-06 15:04

Jopp, har sett det. Jag lade min tråd innan jag sett den andra. Eller om jag t.o.m. var först... :wink:
Spelar ingen som helst roll, dö e han ju oavsett.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-06 23:05

Pavarotti var en av de allra största sångarna vid sidan av Caruso, Gigli och Björling. Personlig föredrar jag kanske Björlings lyriska tenor, men i fråga om kraft så är det ingen som slår Pavarotti.

Någon nämde Andrea Bocelli. Du skojar väl???

Man måste dock komma ihåg att Pavarotti hade sin storhetstid under 60-, och 70-talet. Senare mer populära framträdanden, såsom "de tre tenorerna" är inte representativt för Pavarottis sångkonst. Jag vet ingen tenor som har sjungit "Nessum Dorma" bättre än Pavarotti. Han ägnade sig för övrigt bara åt italiensk opera och där var han den främste från 60-talet och framåt.

På gott och ont populariserade han operakonsten och framträdde gärna i många sammanhang. Folk som inte vet ett skvatt om opera känner ändå alltid till namnet Pavarotti, men de har aldrig hört honom i hans krafts dagar. Det är lite som att bara se Muhammad Alis sista matcher, utan att ha sett honom spöa Liston, Frazer och Foreman.

Man kan säga att man då har missat något.

Rekommenderas kan alla hans Deccainspelningar från 60-, och 70-talet.
Vilken röst, vilken känsla och vilken kraft. Pavarotti var så långt ifrån smörsång som man kan komma.

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-09-06 23:13

Såg en dokumentär om Pavarotti, producerad på 80-talets början kanske, och jag måste hålla med om att Pavarottis tidiga material är det som verkligen är ögonbrynshöjande. Helt fantastiskt!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-07 12:55

Håller med woland, men vill tillägga att även Björling hade en enorm kraft i sin röst, väl så kraftig som Pavarottis. Parad med fullständig naturlighet och lätthet och total tonsäkerhet. Jag hör hellre på Björling än Pavarotti, men håller med om att den senares tidigare inspelningar är mycket fina, innan han började med "tre tenorer"-framträdandena.

Ingen tvekan om att Pavarotti var en enastående personlighet och musikalisk människa och jag sörjer med italienarna och Modena-borna som förlorat sin främste symbol för sin kultur.

Återgå till Musikstugan