Franska popdrottningar

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2008-08-28 23:10

PekkaJohansson skrev:Nej då. Men jag har lättare att stå ut med distorsion och i någon mån förlorad dynamik än klangförändringar så länge som man spelar på sådan nivå att disten inte blir alltför påträngande.


Ah, jag lyssnade ganska högt och då blev det rätt påfrestande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-12-18 01:32

Chantal Goya borde väl vara med i tråden?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Franska popdrottningar

Inläggav paa » 2017-09-20 22:58

Finns det någon samlingsskiva med det bästa av franska Popdrottningar, helst med låtar från 60-70 talet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Franska popdrottningar

Inläggav sprudel » 2017-09-21 10:28

Zaz kan man väl lägga till listan. Lyssna här:

https://open.spotify.com/track/5VrlqKTFhIzuUvRQTvlSD5
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Franska popdrottningar

Inläggav PerStromgren » 2017-09-21 10:34

Nu behöver vi Pekka! :)

Peeeeekka, var är du?

PS. Han hade ju redan skrivit i tråden, ser jag. Men han behövs igen, tror jag!
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Franska popdrottningar

Inläggav PekkaJohansson » 2017-09-21 11:25

Franska samlingar är inte helt enkelt. Det finns en numera svårhittad kompaktskiva på Polygram från 1986 som samlar ett gäng damer som sjunger eller har producerats av Serge Gainsbourg. Den heter "Il les fait chanter", det vill säga ungefär "Han får dem att sjunga". Fransk pop och easy listening från 1950- och 60-talen har blivit populärt på nytt och återutgivits de senaste 10-15 åren, tyvärr med tveksam ljudkvalitet. Engelska Ace Records har gett ut tre volymer i serien "Très chic" med de mest intressanta franska sångerskorna från 1960-talet. Illa processat men bitvis hörvärt. Samma namn har en serie på ett annat bolag, Union Square Music. Om dess eventuella kvaliteter vet jag dock inget. Även jag kan rekommendera Zaz bland nya sångerskor (trots även där högst tveksam ljudkvalitet) och, från den gyllene eran, mitt senaste fynd Stella vars originalalbum från 1967 kom på cd för ett par år sedan med bonusspår och som på de flesta spåren låter acceptabelt trots relativt kraftig dynamisk komprimering. Jag läser just nu en bok om franska popsångerskor från 1960 till sent 1980-tal. Jag återkommer gärna när jag har mer tid.

I all hast

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Franska popdrottningar

Inläggav paa » 2017-09-21 16:46

Tack för svaret. Jag hittade ett par CD: C'Est Chic!-French Girl Singers of the 1960s och Tres Chic-French Spirit på Amazon.de
Man måste ha lite underhållning när man kör runt i den gamla Renaulten.
Jag har ju en bilstereo som passar gamla standardens uttag, men som har USB-anslutning och som sitter i en sån här bil:

Bild

Inte min bil på bilden, min är likadan fast grön, samma färg som Grace Kelly hade på sin.
Jag kallar den Tant Grön :)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Franska popdrottningar

Inläggav paa » 2018-04-20 00:38

Vad säger ni om Kim Kayes cover på Poupée De Cire ...?

https://www.youtube.com/watch?v=dI3DAVexrjg
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Franska popdrottningar

Inläggav sprudel » 2018-04-21 19:47

paa skrev:Tack för svaret. Jag hittade ett par CD: C'Est Chic!-French Girl Singers of the 1960s och Tres Chic-French Spirit på Amazon.de
Man måste ha lite underhållning när man kör runt i den gamla Renaulten.
Jag har ju en bilstereo som passar gamla standardens uttag, men som har USB-anslutning och som sitter i en sån här bil:

[ Bild ]

Inte min bil på bilden, min är likadan fast grön, samma färg som Grace Kelly hade på sin.
Jag kallar den Tant Grön :)


Så snygg hon är!

Mee Too! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

reverb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2017-11-12

Re: Franska popdrottningar

Inläggav reverb » 2018-04-22 14:14

Det finns verkligen en uppsjö av franska popdrottningar som man kan njuta av oavsett om man förstår språket eller inte. Själv lyssnar jag mest på 60-talet (mycket av det som brukar buntas in under "Yé-Yé") men jag väljer nu att tipsa om ett par av mina kontemporära favoriter som inte nämnts i tråden:

Juniore – Marabout:


Laure Briard – Sur la piste de danse:

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Franska popdrottningar

Inläggav Kronkan » 2018-05-09 23:00

Popsnöret stannar upp några sekunder på frågan om vilken som är det bästa franska popsnöret och ganska snart kommer det France Gall som ju dock är nämnd i tråden. Här en låt från 1987.


Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Franska popdrottningar

Inläggav hifikg » 2018-05-09 23:28

Inte fransk och inte popdrottning, men Stacey Kent har givit ut hela album på franska och blandar friskt på andra. Skivan jag köpte på hennes konsert har gått varm sedan jag kom hem, riktigt bra skit, men det tar jag på annan plats då franskan på intet sätt dominerar det albumet.

Sitter nöjd :)

reverb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2017-11-12

Re: Franska popdrottningar

Inläggav reverb » 2018-10-09 22:19

Dagens franska popdrottning får bli Ginette Garcin och låten "Cresoxipropanediol en capsule" från 1966.

Refrängen är inte att leka med...

"Du trisilicate anhydrique de magnésium
Du quadrisulfogaiacolate de potassium
Du glycérohydrato monoamoniacal
Du bichlorhydrate milenicophysidal
De l'orthodioxybenzenotocophérol
Du cresoxipropanediol, en ampoule
De l'aminophénisulfonacophétamide
De l'hexachlorocyclohexanysculoside
De l'acitalmine isopropyl orbiturique
De l'etabenzyl amoniocodiphosphorique
De l'acetylameniphenylarcinazole
Du cresoxipropanediol, en capsule"


Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Franska popdrottningar

Inläggav paa » 2018-10-09 22:38

Siktar hon på nobelpriset i kemi?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Franska popdrottningar

Inläggav PerStromgren » 2018-10-10 10:02

reverb skrev:Dagens franska popdrottning får bli Ginette Garcin och låten "Cresoxipropanediol en capsule" från 1966.

Refrängen är inte att leka med...

"Du trisilicate anhydrique de magnésium
Du quadrisulfogaiacolate de potassium
Du glycérohydrato monoamoniacal
Du bichlorhydrate milenicophysidal
De l'orthodioxybenzenotocophérol
Du cresoxipropanediol, en ampoule
De l'aminophénisulfonacophétamide
De l'hexachlorocyclohexanysculoside
De l'acitalmine isopropyl orbiturique
De l'etabenzyl amoniocodiphosphorique
De l'acetylameniphenylarcinazole
Du cresoxipropanediol, en capsule"



:D Den måste jag nog öva på, innan jag sjunger med....
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Franska porrdrottningar

Inläggav CODY » 2018-10-12 00:42

Här är en fransk porrdrottning Claudine Beccarie:

Bild
Oh, by jingo!

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Franska popdrottningar

Inläggav nigthdreamerssky » 2018-10-12 18:57

PekkaJohansson skrev:Franska samlingar är inte helt enkelt. Det finns en numera svårhittad kompaktskiva på Polygram från 1986 som samlar ett gäng damer som sjunger eller har producerats av Serge Gainsbourg. Den heter "Il les fait chanter", det vill säga ungefär "Han får dem att sjunga". Fransk pop och easy listening från 1950- och 60-talen har blivit populärt på nytt och återutgivits de senaste 10-15 åren, tyvärr med tveksam ljudkvalitet. Engelska Ace Records har gett ut tre volymer i serien "Très chic" med de mest intressanta franska sångerskorna från 1960-talet. Illa processat men bitvis hörvärt. Samma namn har en serie på ett annat bolag, Union Square Music. Om dess eventuella kvaliteter vet jag dock inget. Även jag kan rekommendera Zaz bland nya sångerskor (trots även där högst tveksam ljudkvalitet) och, från den gyllene eran, mitt senaste fynd Stella vars originalalbum från 1967 kom på cd för ett par år sedan med bonusspår och som på de flesta spåren låter acceptabelt trots relativt kraftig dynamisk komprimering. Jag läser just nu en bok om franska popsångerskor från 1960 till sent 1980-tal. Jag återkommer gärna när jag har mer tid.

I all hast

Pekka


Därför det är bra att lyssna på vinylskivor, t.ex nere i källaren på Skivbörsen St Eriksplan finns det plattor med franska artister i ett par rader.. man hittar även på andra ställen med lite sökande.

Några bra låtar.. :o 8)

Brigitte Bardot - Mambo Italiano https://youtu.be/U7FuXrOgk4U

Brigitte Bardot - Moi Je Joue https://youtu.be/hJ2mGqL1HEk

BRIGITTE BARDOT & SERGE GAINSBOURG - Comic strip - SING IN ENGLISH (stereo) https://youtu.be/cSVBH__bgMo?list=PLA68F156337621EBD

Jacqueline Taîeb 7 h du Matin https://youtu.be/K9rp_oNIbOI?list=PLA68F156337621EBD

Francoise Hardy - Tous Les Garcons... 1962 Scopitone https://youtu.be/_V-b8QIYOpM?list=PLA68F156337621EBD

Marie Laforet Мon amour mon ami https://youtu.be/bc2Rsd7n7JM?list=PLA68F156337621EBD

Marie Laforet - Ivan, Boris & Moi https://youtu.be/dEMUHE1O2mM?list=PLA68F156337621EBD

Pussy Cat ‎- Ce N'est Pas Une Vie (1966) [Original Mono] https://youtu.be/64NOqGQODC4?list=PLA68F156337621EBD

ZʘUZʘU - Ce Samedi Soir (1967) https://youtu.be/j4mf54K-khw?list=PLA68F156337621EBD

Stone - Seul [Norwegian Wood] (1966) https://youtu.be/MgR4H8Y03F4

..annars gillar jag Edit Piaf: Frankrikes verkliga drottning..

Edith Piaf - Non, je ne regrette rien https://youtu.be/g29nuuDrol8

Edith Piaf - L' Accordeoniste https://youtu.be/qvTg2OJfrfg

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 2004-03-15

Re:

Inläggav Halbermensch » 2018-10-12 19:30

norman skrev:Ingen popdrottning direkt, men dock fransk:

François Breut

Sjunger mest på franska och gör lite konstigare låtar.


Hon är fantastiskt, helt klart min favorit.

Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ / Canton GLE90
Topping DX5 Lite, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Franska popdrottningar

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-12 19:49

nigthdreamerssky skrev:Därför det är bra att lyssna på vinylskivor, t.ex nere i källaren på Skivbörsen St Eriksplan finns det plattor med franska artister i ett par rader.. man hittar även på andra ställen med lite sökande.


Nja, nu skrev jag om några sena samlingar. De flesta av de låtar du listar finns på utmärkta cd-överföringar från 80- och tidigt 90-tal. De låter vida bättre än motsvarande vinylversioner. Däremot kan en del ovanligheter som återutgivits senare och därmed masteringprocesserats hårt gärna höras på vinyl om man har tur att hitta och råd att köpa rimligt felfria exemplar. Faktum är dock att även mer udda artister kan hittas i goda överföringar från senare år. Ett exempel är sångerskan Stella som finns på en fin dubbel-cd.

Kort sagt: vinyl är en nödlösning när inte annat står att finna. Hade nyligen jättetur och hittade den schweiziska sångerskan Arlettes debutalbum för en spottstyver. Den har aldrig kommit på cd. Vinyl kan också vara kul som komplement från kulturhistoriskt perspektiv. Därför har jag de flesta av France Galls ep-skivor - men 95 gånger av 100 spelar jag de fyra skivorna i cd-boxen från 1992.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Franska popdrottningar

Inläggav paa » 2018-10-13 00:37

nigthdreamerssky skrev:Några bra låtar.. :o 8)

Brigitte Bardot - Mambo Italiano https://youtu.be/U7FuXrOgk4U

Nu är det ju Bette Middler som sjunger i den videon, men vi kan ju titta på när BB dansar i alla fall! Och BB dansar nog bättre än sjunger hur som helst.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

reverb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2017-11-12

Re: Franska popdrottningar

Inläggav reverb » 2018-10-13 00:58

Jag har samlat på mig en del fransk Yé-Yé på vinyl genom åren och det hade jag nog i många fall inte gjort om det funnits bra CD-utgåvor. Håller med om att det inte finns några ljudmässiga anledningar att jaga vinyl när det gäller storheter som France Gall (Longboxen från 92 är den bästa och mest kompletta samlingen av hennes 60-tal) tex men man behöver inte skrapa så jättemycket på ytan för att inse att det är ganska bristfälligt med bra CD-utgåvor i övrigt. ”nigthdreamerssky” nämner Jacqueline Taïeb och Pussy Cat och där har vi två bra exempel på lyssningsvärda artister som är riktigt dåligt representerade på CD. ”The Complete Masterworks Of The French Mademoiselle” (Anthology) och ”Boof! The Complete Pussy Cat 1966-1969 (RPM) har nog alla fel och brister som brukar förknippas med CD, dvs det låter platt, hårt/metalliskt och sterilt.Det är ju inte CD-formatets fel i sig men vinylerna låter betydligt trevligare i dessa fall.

PekkaJohansson skrev:Faktum är dock att även mer udda artister kan hittas i goda överföringar från senare år. Ett exempel är sångerskan Stella som finns på en fin dubbel-cd.


Vilken dubbel-cd är det du har med Stella? Jag har ”L'intégrale sixties” på Magic Records och den låter väl sisådär tycker jag. Gränsfall för vinyljakt...

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Franska popdrottningar

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-13 01:34

reverb skrev:Jag har samlat på mig en del fransk Yé-Yé på vinyl genom åren och det hade jag nog i många fall inte gjort om det funnits bra CD-utgåvor. Håller med om att det inte finns några ljudmässiga anledningar att jaga vinyl när det gäller storheter som France Gall (Longboxen från 92 är den bästa och mest kompletta samlingen av hennes 60-tal) tex men man behöver inte skrapa så jättemycket på ytan för att inse att det är ganska bristfälligt med bra CD-utgåvor i övrigt. ”nigthdreamerssky” nämner Jacqueline Taïeb och Pussy Cat och där har vi två bra exempel på lyssningsvärda artister som är riktigt dåligt representerade på CD.

Vilken dubbel-cd är det du har med Stella? Jag har ”L'intégrale sixties” på Magic Records och den låter väl sisådär tycker jag. Gränsfall för vinyljakt...


Jag har samma dubbelsamling samt RPM:s "Stella: Stella expanded edition" samt en annan utgåva på Magic av albumet med bonusspår. Vid en ny lyssning i kväll får jag säga att RPM-samlingen låter renare (om än bitvis diskant- och nivåhöjd samt allmänt fixad) än de två Magic-skivorna där ändå dubbel-cd:n är att föredra. Blir lite konfunderad när du om France Gall skriver "longboxen från 1992". Philips/Phonogram gav 1992 ut en 4-cd-box med nästan allt hon gjorde på Philips 1963-1968 och sedan kom det en 3-cd i longbox 2001 med, tror jag, allt på bolaget. Från den gavs ett gäng ep-skivor ut och de framstår som mer processade och brustvättade än den tidiga boxen även om jag tror att det är fler riktiga monoversioner. Brigitte Bardot finns väl representerad på tidig cd liksom Jane Birkin (alltför mycket i hennes fall!). Francoise Hardy likaså och där är det bara att välja vilken grad av mastering/processning man önskar från 1983 och framåt. Har väl ett drygt 20-tal skivor med henne varav hälften är 60-talsproduktionen. Återutgivningarna av albumen från 1996 låter generellt ganska hemskt. Har också handlat några andra damer som Marie Laforet och Isabelle Aubret på fina kompaktskivor från 80-talet. Annars är man hänvisad till senare och udda serier som den kanadensiska "Ultra chicks" som innehåller vinylöverföringar. Höll på att glömma Annie Philippe som finns på en komplett men illaljudande dubbelsamling från Magic samt en lysande enkel-cd från Ace. Håller nog henne som min näst käraste franska dam efter France Gall.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

reverb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2017-11-12

Re: Franska popdrottningar

Inläggav reverb » 2018-10-14 00:00

PekkaJohansson skrev:Jag har samma dubbelsamling samt RPM:s "Stella: Stella expanded edition" samt en annan utgåva på Magic av albumet med bonusspår. Vid en ny lyssning i kväll får jag säga att RPM-samlingen låter renare (om än bitvis diskant- och nivåhöjd samt allmänt fixad) än de två Magic-skivorna där ändå dubbel-cd:n är att föredra. Blir lite konfunderad när du om France Gall skriver "longboxen från 1992". Philips/Phonogram gav 1992 ut en 4-cd-box med nästan allt hon gjorde på Philips 1963-1968 och sedan kom det en 3-cd i longbox 2001 med, tror jag, allt på bolaget. Från den gavs ett gäng ep-skivor ut och de framstår som mer processade och brustvättade än den tidiga boxen även om jag tror att det är fler riktiga monoversioner. Brigitte Bardot finns väl representerad på tidig cd liksom Jane Birkin (alltför mycket i hennes fall!). Francoise Hardy likaså och där är det bara att välja vilken grad av mastering/processning man önskar från 1983 och framåt. Har väl ett drygt 20-tal skivor med henne varav hälften är 60-talsproduktionen. Återutgivningarna av albumen från 1996 låter generellt ganska hemskt. Har också handlat några andra damer som Marie Laforet och Isabelle Aubret på fina kompaktskivor från 80-talet. Annars är man hänvisad till senare och udda serier som den kanadensiska "Ultra chicks" som innehåller vinylöverföringar. Höll på att glömma Annie Philippe som finns på en komplett men illaljudande dubbelsamling från Magic samt en lysande enkel-cd från Ace. Håller nog henne som min näst käraste franska dam efter France Gall.


Ursäkta, jag blandade ihop årtalen när det gäller France Gall. Det är Longboxen från 2001 jag menar. Det är ju en remaster men vad jag har hört så ska det ändå vara denna som är mest trogen originalutgåvorna + att den innehåller alla de franska låtarna på Philips mellan 63 och 68. Jag är såpass nöjd med ljudet på denna så jag känner att jag inte behöver någon annan utgåva. Tycker de lyckas bra med att få det att låta rent och städat utan att suga livet ur musiken med för kraftiga brusreducingar och annat..

Annie Philippe gillar jag också skarpt men jag har bara Magic-samlingen + hennes i mina öron bästa EP ”C'est La Mode” på vinyl. Då jag i detta fall inte är så imponerad av hur vinylen låter så har jag nöjt mig med samlingen men intressant att du nämner att den på Ace är betydligt bättre. Måste kolla upp den. Annars är min känsla ofta att just Ace och även RPM är bland de värsta bovarna i dramat när det gäller att ”processa” musiken för hårt på CD-utgåvorna och sätta sin egen prägel på den...

Ultra Chicks-samlingarna är intressanta i avseendet att de allra flesta artister som är värda att kolla upp närmare faktiskt finns representerade där men annars är det ju rena bootlegs med i många fall usla vinylrippar gjorda med dålig utrustning och från skivor i dåligt skick, så det är inget att betala för (inget bättre än ”hembränt”)...

/reverb (just nu med Katty Line i högtalarna)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Franska popdrottningar

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-14 16:37

OK, då har vi varsin uppgift: jag ska lyssna igen på ep:n "Les sucettes" från longboxen (som jag skaffade främst för att få låten "Ça me fait rire") och du springer iväg och köper Annie Philippe på Ace! Den låter vida bättre än samlingen på Magic som nog tillsammans med Cherry Red får bära den största dumstruten bland återutgivningsbolag.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Franska popdrottningar

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-18 23:45

Tog fram både Magic- och Ace-samlingen med Annie Philippe i kväll. Båda har sina brister, visade det sig vid en ny lyssning. Ace låter tonalt balanserat men lider av ful kompressionspumpning på några spår. Magic är brusundertryckt på vissa spår och har ganska ljus klang men låter ändå bättre än jag mindes.

I France Gall-avdelningen lyssnade jag häromdagen på "Les sucettes" från 2001 och gillade den inte. Låter processat och ljust. Mixningen verkar också vara annorlunda jämfört med 92-boxen och samlingen från 1989. Produktionen är å andra sidan inte direkt världens bästa så det är inte det bästa spåret att jämföra olika France Gall-utgivningar med. Skulle vara intressant att höra några av de tidiga jazzspåren på 2001-boxen men jag vet inte om jag är beredd att hosta upp de tusenlappar som boxen betingar numera. Får hålla utkik vid nästa Frankrike-besök.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

reverb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2017-11-12

Re: Franska popdrottningar

Inläggav reverb » 2018-10-20 18:44

Ok, ska hur som helst införskaffa Ace-samlingen med Annie Philippe vid tillfälle (dock ej just nu då jag övertrasserat mitt skivköparkonto rejält senaste tiden)...

Kan hålla med om att ljudet på longboxen med France Gall drar lite åt det ljusare hållet men inte så mycket så jag stör mig på det (personligen är jag betydligt känsligare för när det låter för mörkt än för ljust). Generellt så tycker jag det låter mer ”klart” än ”ljust”, kanske pga HD-remastringen, men CD 1 med de tidiga låtarna låter nog bäst. Spelar just nu en av mina favoriter ”Christiansen” och det låter upplöst och levande...

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster