Önskar tips om bra Bach-inspelningar!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Önskar tips om bra Bach-inspelningar!

Inläggav Morgan » 2007-12-17 20:31

När man tittar i musikaffären finns det så mycket att välja på! Kan någon vänlig själ hjälpa mig?

Vilken inspelning av Bach "Toccata et Fugue" skall man välja, om man bara vill ha en endaste version? Bra inspelning av orgeln och musikaliskt väl framfört skall det förstås vara!
Ett musikexempel för den som inte vet vilket stycke jag snackar om!

Vilken inspelning utav "Air" bör man välja?
Musikexempel "Air"

Jag är helt vilse när det gäller att köpa klassiskt! CD eller DVD-Audio är det som gäller, förresten. Helst CD, när jag tänker efter.

Här är en version jag gillar: http://www.cyberorganist.com/audio/bach ... erik-magle).mp3
Magle har hittat en bra orgel (ansågs vara sovjetunionens finaste orgel en gång i tiden) och en bra "registratur" (eller vad det nu kallas när man ställer in en orgel - Bach lämnade inga anvisningar till det här stycket, så den som spelar får själv skapa sin egen version) - däremot spelas stycket kanske lite omoget/osäkert i inledningen, och inspelningen kanske inte är den allra bästa.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-17 20:44

Toccata och Fuga är skriven för att framföras i stor katedral. Det som spelas skall skapa harmonier, och faktiskt även rytm, tillsammans med efterklangen av det nyss spelade. Detta fungerar inte som det ska med närmickning eller i halvstora kyrkor, som i Youtube-klippet t.ex.
Vilka inspelningar som är riktigt bra vet jag dock inte, men leta efter ordet "katedral" (eller domkyrka) i alla fall.
Senast redigerad av paa 2007-12-17 21:14, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Önskar tips om bra Bach-inspelningar!

Inläggav shifts » 2007-12-17 21:01

Morgan skrev:Vilken inspelning av Bach "Toccata et Fugue" skall man välja, om man bara vill ha en endaste version? Bra inspelning av orgeln och musikaliskt väl framfört skall det förstås vara!

Var det efter dokumentären om Guldöreklubben du blev sugen? För det blev jag. Känner ju igen musiken som spelades då, men visste inte att det var ett specifikt stycke för orgel. Det sista är något jag gärna skulle skaffa fina skivor med och varför då inte starta med denna? Får se om tråden bär frukt.

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Önskar tips om bra Bach-inspelningar!

Inläggav Morgan » 2007-12-17 21:45

shifts skrev:Var det efter dokumentären om Guldöreklubben du blev sugen? För det blev jag. Känner ju igen musiken som spelades då, men visste inte att det var ett specifikt stycke för orgel. Det sista är något jag gärna skulle skaffa fina skivor med och varför då inte starta med denna? Får se om tråden bär frukt.

Tja, kanske var det det! Jag har gått omkring och visslat på den idag, och det var nog efter att ha sett på dokumentären som den fastnade i skallen.

Jag har sparat den mp3-filen jag länkade till ovan. Orgeln låter verkligen fint där! Men jag önskar att framförandet var lite mer moget.

Hoppas tipsen börjar komma in, från någon som verkligen jämfört olika versioner!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-17 22:15

Jag håller inte med om att det måste vara stora kyrkor med mycket efterklang för Bach. Bach är alltid bra! :) En fuga av Bach kan tvärtom passa bäst i litet torrare akustik för att alla stämmor skall kunna uppfattas.

Youtube-klippet var tydligt och fint ljud, om än ganska konventionell (och litet tråkig) registrering och tolkning.

Trivia: av alla Bach-stycken är just detta mest ifrågasatt såsom verkligen skrivet av Bach. Fugan är definitivt väldigt o-Bachsk. Men det är ett juste stycke musik i vilket fall.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-12-18 00:43

toccata fuga d-minor framförd av Virgil Fox utgiven på crystal-recordings är en höjdarinspelning det var den jag satte på när jag satte mig i soffan 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-12-18 00:45

jag hittade en lista jag skrivit till dimitri för ett tag sedan som jag tänkte att jag kunde dela med mig med :)

låt oss börja med cd
BIS cd-365
Hans fagius på katarina kyrka fantastisk orgel och en av de få ställen på cd där den spanske kompositören Boelleman är representerad
Opus-3 cd-22031 en ny fantastisk bekanskap Mattias Wager
hanterar Hedvig Eleonora kyrkorgel Med bordunpipor som är 32fot
tocata fuga D-moll lite C-M Widor och lite övrig populärmusik på orgel
trevlig skiva att se fram emot att handla på nästa mässa som Jan-Eric är på
sedan kommer en lite marigare att få tag på
VinCD 100 " organs in stockholm "
en samling med olika organister fr. stockholm som spelar på olika orglar i stockholm
utgiven 1991 prova med turistbyrån eller stadshuset i stockholm är du intresserad kan jag höra med min farbror som medverkar på den
Archiv prod. 469 358-2
en samling av G-F Handel´s samtliga orgelkoncerter
en trevlig skiva med Sir simon preston och trevor pinnock
mycket välinspelad
nosag cd 097 kan nog beställas på www.nosag.se
vet ej säkert beroende på att jag fått den av min farbror som är artisten på skivan i fråga
altså Anders Bondeman på Gamleby K:a
sista tipset för dagen är PHILIPS 434074-2
trumpets&organ spectacular
En gammal inspelning från sörö ka med håkan hardenberger och simon preston
sist men inte minst kan du utan problem köpa det mesta med virgil fox
en fantastisk organist som hade sin storhetstid unde 60-70 talet
men där skall du leta vinyl och då speciellt de direktgraverade
från bolaget crystal clear
hoppas det räcker så länge

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-12-18 01:35

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-12-18 03:04

Lustigt sammanträffande, jag satt nu sent på kvällen och lyssnade igenom en del versioner av Bach's Toccata o Fuga d-moll (BWV565) och det var inte lätt att hitta en som både har bra tolkning och bra ljud. När jag nu var färdig tittade jag in här och såg att Ola rekommenderade en utgåva som jag kan tänka mig att rekommendera, nämligen BIS nr CD-365 med Hans Fagius.

Ska säga att det här är lite känsligt eftersom jag är part i målet, jag var nämligen ansvarig inspelningstekniker vid denna skivinspelning år 1987. Vill absolut inte slå mig för bröstet och säga något om ljudkvaliteten, men denna orgel var ett fantastiskt instrument som tyvärr totalförstördes när Katarina kyrka brann ner en tid efter inspelningen. Skivan innehåller flera godbitar, förutom "Suite Gothique" av Boellman som Ola nämnde så finns där även Gigout's berömda Toccata samt en jättehäftig och suggestiv toccata av Henri Mulet (inte så känd men BRA!). Det var åratal sedan jag lyssnade på denna CD och tycker det var ett trevligt återseende (återhörande).

I skivhyllorna hittade jag också vad som bör vara CD-versionen av Ton Koopman's inspelning från Schnitgerorgeln i Hamburg S:t Jacobi som Strauss rekommenderade. Men jag tycker den tolkningen är rätt extrem i min smak, det blir ibland inte så mycket kvar av Bach's musik. Men Ton Koopman tycker säkert annorlunda :wink:

Ola, att Anders Bondeman är din farbror är ju helt storartat, jag ber att få buga och lyfta på hatten! Han är ju en av världens främsta orgelimprovisatörer och tillika i min smak en kolossalt fin Bachtolkare!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-18 10:18

Jag har den, men är inte så himla förtjust i Koopman, faktiskt. Det är fantastiskt fint ljud, inte minst i surround, men Koopmans bachtolkningar är litet krystade, tycker jag.

En organist som jag gillar mycket är Kevin Bowyer (st?).

Bertil, visst har Fagius spelat in samtliga Bachwerke? Är inspelningen i Katarina del av den inspelningen?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-12-18 18:23

Almen skrev:Bertil, visst har Fagius spelat in samtliga Bachwerke? Är inspelningen i Katarina del av den inspelningen?

Nej den ingår inte i Bachsamlingen, skivan från Katarina kyrka heter "Hans Fagius plays Organ Favourites" och innehåller en salig blandning orgelkompositioner, däribland två Bachverk. Jag tycker allt innehåll är bra och skivan remommenderas varmt om man vill avnjuta en palett av olika kompositörers orgelmusik, där finns hela skalan från lågmälda lyriska stycken till riktig muskelkraft!

Det råkar vara så att jag varit inblandad även i BIS' serie med samtliga Bachwerke med Hans Fagius (jag har gjort inspelningarna till uppskattningsvis hälften av dessa skivor). Dessa skivor är inspelade på svenska små och medelstora barockorglar och inriktar sig kanske lite mer till skivlyssnare som är speciellt intresserade av "autentisk" barockmusik. Jag tror en genomsnittlig musiklyssnare får mer utbyte av ovanstående "Organ Favourites" från Katarina kyrka.

Intressant att du verkar tycka likadant som jag om Ton Koopmans Bachtolkningar! :D

Slutligen, Ola's rekommendation av den amerikanske organisten Virgil Fox' inspelningar är helt rätt att ta fasta på! Hans senaste inspelningar, t.ex. direktgraverade LP, på riktigt stora orglar är ett eller flera steg större i muskelkraft jämfört med Katarinaskivan!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-19 08:57

BertilAlving skrev:Det råkar vara så att jag varit inblandad även i BIS' serie med samtliga Bachwerke med Hans Fagius (jag har gjort inspelningarna till uppskattningsvis hälften av dessa skivor). Dessa skivor är inspelade på svenska små och medelstora barockorglar och inriktar sig kanske lite mer till skivlyssnare som är speciellt intresserade av "autentisk" barockmusik.
Aha, låter som något för mig. Blir kanske inköp av bägge dessa. :)

Intressant att du verkar tycka likadant som jag om Ton Koopmans Bachtolkningar! :D
Ja, kul att höra att man inte är ensam. Han är ju allmänt erkänd, men jag har liksom accepterat att han inte passar min smak, i alla fall vad gäller orgel. 8)

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2007-12-19 17:35

Kul att du frågar efter Bach! En personlig favorit faktiskt. Mitt förslag är att du köper en platta med Glenn Gould, vilken spelar ingen större roll; det kan inte bli ett bottennapp. Här är några förslag:
Goldberg Variationerna (1981)
Partitas/Preludes/Fuges
Engelska sviter

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-12-20 08:38

alldeles utmärkta bachtolkningar men det är inte på orgel 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-20 09:38

Gould har faktiskt spelat in delar av Kunst der Fuge på orgel. Men det kan knappast anses som "utmärkta bachtolkningar", utan mest intressant som kuriosa.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-12-21 10:37

Jag har några inspelningar av Toccata... hemma. Den jag föredrar alla dar i veckan är en gammal Archivinspelning med Helmut Walcha vid klaviaturen. Visserligen är det ju en fråga om tycke och smak, men jag tycker han spelar verket precis så som det skall låta. Inspelningen ger en mäktig orgelklang med välbalanserad katedralkänsla. Jag vet däremot inte om den finns på CD.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-22 00:41

Den absolut bästa tolkningen av Goldberg variationerna, åstadkommer Angela Hewitt på sin flygel (helt underbart).
Och då ska poengteras att jag lyssnat på samtliga tolkningar av di store.
Hyperion CDA 67305

När vi nu pratar Bach. Ett måsteköp.

Vad gäller Toccata&Fuga, var det en gammal Deutche Gramofoninspelning som var hifi-referens på 70-talet (LP), har inte skivan kvar tyvärr.

Återgå till Musikstugan