Clips and Snips

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Clips and Snips

Inläggav Piotr » 2007-12-27 13:38

Ja, inte vet jag om andra är intresserade men jag tycker det är jätteskoj med små klipp och ljudfiler som forummedlemmar själva spelat in.

Trådnamnet har jag stulit från en annan site jag gästat till och från genom åren.

Tanken är att dela med sig av de ljud man plågar fram ur sitt/sina instrument. Hela låtar.. små riff anything goes. Det kan vara intressant ur musikalisk vinkel såväl som ur ljudteknisk vinkel.

Jag vet att det finns ett gäng som spelar instrument här och tyckte tex. det var skoj när Flint postade sina gitarrklipp... som jag tyvärr inte kunde lyssna på då för datorn/ljudkortet strulade.

Insiprera, motivera... och roa är tanken.

Jag börjar med den första trudilutten jag "skrev" och spelade in för några år sen med Irish Whistle några veckor efter jag börjat öva på det instrumentet;

http://www.piripiri.se/flute4.mp3

Inspelad i Cubase med en Röde rörmikrofon i mono. Instrumentet i fråga är en Clarke D soprano "tinwhistle" som kostar 100kr i butik.

Här kommer min julhälsning jag spelade in häromdagen i repris;

http://user.faktiskt.io/Piotr/test3.wav

Ett lite större instrument i A som jag spelade in i stereo i Audacity. Har inte spelat så mycket genom åren men lite bättre känsla finns där iaf. Första tagningen så jag brydde mig inte om att ta om felspelningen i slutet. Svårt att få till timingen vid pålägget också då jag hade en viss latency på inspelningen. Var tvungen att skjuta de två filerna i tiden manuellt i Audacity.. quick and dirty.. så nu ska jag inte ursäkta mig mer. :)

Seså, slit fram guran.. riv loss ditt favvoriff och dela med dig. Kanske tråden kan leda till nån gemensam produktion framöver..?

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-27 17:50

Kul initiativ, Peter!

Det är skönt med melodier som bär sig själva. Har ägnat rätt stor del av 2007 till att få bättre kläm på Cubase. Så, jag har petat på tok för länge och för mycket i de låtar jag försökt mig på att få till.

Packade undan instrumenten på vinden när jag fick min förstfödde för snart 25 år sedan. De senaste åren har de börjat komma fram igen och dessutom lyckats yngla av sig! :)

Nåväl, jag länkar en låt:
http://privat.infocenter.org/jocke134/m ... 20vain.mp3

Sorry :oops: för den långa länken men det var många år sedan jag gjorde Webb-sidor och har helt glömt bort hur f-n man länkar!

/Jocke

Edit: Försökte länka...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-27 19:28

Skoj! :)

Är allt elektriskt eller finns det något akustiskt inspelat? Tippar på det första.

Gillar: slutet där det lugnar ner sig och en rivig elgura kommer in.
Gillar något mindre: den ivriga trumpeten ;)

Hade cubase (cubasis = cubase light?) förut och ska se om jag hittar nån disc med programmet igen. Audacity verkar inte nå upp riktigt.

/Peter

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-27 20:08

Nä, här finns inget mickat än men jag har skaffat acke och en TSM rörmick så får vi se hur det går med inspelningar framöver.

De här harmonierna och melodin var något av det sista jag "jobbade" på innan gitarren åkte upp på vinden. Instrumenteringen är väl mer provkarta för mig själv för att komma på vad som är möjligt att göra. Får jag lite tid på mig kan jag göra en mix utan trumpet så kan du spela in ett solo med någon av dina Whistels! :)

Cubase LE får man ju med olika ljudkort så du kanske kan hitta en skiva hos någon annan medlem - Svante hade visst råkat kasta sin! Det är ju rätt skapligt att hitta ett format där man kan utbyta filer med varandra.

Har skaffat Studio 4, inte för att jag behöer alla finesser utan för att kunna få lite support. Annars har jag egentligen inte köpt några mjukvaror har en förkärlek för analoga outboards just nu.

Jag har hört kvalificerade inspelningar gjorda i Audacity men jag har inte lärt mig det programmet så väl än.

/Jocke

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-12-30 22:01

Initiativet är jättetrevligt! Och både Peter och Jocke visar att forumet befolkas av riktigt kreativa och duktiga musiker.

Under julhelgen roade jag mig med att prova ett alternativt pålägg av reverb på Peters skickligt spelade flöjt-truddelutt från tråden "GOD JUL & GOTT NYTT ÅR" (tror jag det var). Jag använde en reverb-plugin från Steinberg's Nuendo och sedan kunde jag inte hålla fingrarna istyr så jag lade på lite extra julfärgning (med en enkel mjukvarusynth som också ingår i Nuendo). Hoppas du förlåter mig, Peter, för att jag kladdat på din wav-fil.

Om allt funkar (detta är mitt första experiment) så kommer man åt filen genom att klicka här:

http://user.faktiskt.io/BertilAlving/(Piotr)_test2_ny.wav

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-30 23:37

Tack för lovorden! :oops:

Initiativet är jättetrevligt! Och både Peter och Jocke visar att forumet befolkas av riktigt kreativa och duktiga musiker.

Du är kreativ och duktig själv, Bertil! Änglakör till och med! Jag uppskattade Peters avskalade och direkta inspelning och även om du har lagt till en del tycker jag att grundkaraktären finns kvar.

Det här med datorernas möjligheter till inspelning ger ju otroliga möjligheter. Jag som har varit borta från musiken i c:a 25år vill ju göra allt på en gång nu så jag får ofta "backa bandet" och börja om.

Tillbringade julen med familj och vänner i Göteborg. Resan tog sin början här hemma i Skåne och jag hade fullständigt glömt bort att någon ligist brutit av antennen så det fick bli en CD som underhållning. Just det! En CD var vad som fanns i bilen. Jag tror vi hann lyssna till Donald Fagen en 6-7 gånger. Väl hemma igen med en präktig förkylning och feber har jag fått tillbringa tiden i sängen eller vid datorn. petede igång Cubase i eftermiddags och skulle strukturera upp några riff och harmonier som jag klurat på länge...och vad tror ni det lät som?

God fortsättning!

/Jocke

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-12-31 00:06

Tack själv Jocke för dina ord! Mitt lilla pålägg gjordes "på skoj" (men absolut inte för att förstöra Peters inspelning), tyvärr brukar alla mina idéer till ambitiösa hemstudioprojekt stupa på att dom aldrig blir genomförda... Det är så mycket enklare att göra ett litet "skojprojekt" utan att lägga ribban för högt...

Är det inte så att vi lider lite av samma grundproblem, nämligen att när man inte dagligen trixar och mixar med pålägg i Cubase/Nuendo så blir själva arbetsredskapet ett hinder i vägen? Man har visserligen nästan oändliga möjligheter men det hjälper inte när man måste läsa manualen för att utnyttja dessa möjligheter. Själv har jag jättestora luckor i MIDI-hantering.

Tack vare den här tråden känner jag en ny inspiration, vi får väl se om det kan bli något konkret närmaste tiden!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-31 00:15

Jag tänker så här: Grundproblemet med bristande rutin kan ju vara ett hinder men också en möjlighet. Om man "hänger" för mycket på olika srudio-forum och lär sig att göra allt "rätt" kommer ju resultatet att låta som allt annat!

MIDI är ju en grej man borde skaffa sig bättre koll på. Det går säkert att jobba mycket smidigare och enklare om man kan det.

Hoppas din inspiration håller i sig!

/Jocke

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-04 19:23

Va skoj! :)

Tyvärr är datorn på service och den jag har tillgång till nu har inget ljud whatsovever så jag har inte hunnit lyssna på ditt spår Bertil.

Självklart tar jag inte illa upp utan precis tvärtom. Var ju lite sådant som jag hoppades på. Ser fram mot att lyssna på spåret och även andra spår framöver samt hoppas på att fler deltar i tråden och skickar filer fram och tillbaka.

Angående Cubase LE så tror jag att jag har den på en installatioinsdisk till ett Ljudkort jag har liggandes hos brorsan. Möjligen att Audacity räcker längre än jag tror.

Skriver lite mer i tråden när min trilskande dator är tillbaka.

Trevlig helg musikanter. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-08 15:19

Tack Bertil, lyssnade på spåret hos min polare där jag spelade in min första flöjt-trudilutt för några år sedan. Var jätte skoj att höra din variant. Ångrade mig dock bara att jag inte var lite mer noga med min inspelning nu.. :oops:

:)

/Peter

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-02-17 22:06

Slänger in ett spår från en konsert med en stråktrio där jag är medlem. (Trio De3)

Bach Aria ur Goldberg variationerna

Amatörmässigt inspelat men det är iallafall live...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2008-02-18 13:59

Replokalsinspelning med vårt jobb band :)
http://youtube.com/watch?v=GMIktV1ekp8

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-18 14:08

It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-02-19 15:25

Häärligt skojj!! :P

Mera mera!

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-19 15:29

Just ja: Mitt band red.

Jag spelar trummor och backar litet vokaler.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-02-19 19:43

Jag har eller rättare sagt, är ett band, ibland. Jag spelar instrumenten, skriver texterna och sjunger låtarna.

Stilen är blues och jag brukar bli inspirerad av att höra på en eller annan gammal blueslåt för att sedan skriva en text med samma meter, och spela in den med improviserat arrangemang. Jag använder inte metronom.

Bara känslan (Just a feeling)

Man blir väl dödligt sjuk (You're gonna take sick an die one of theese days)

Man kan ju tillåta sig att låna lite, det gör ju alla andra! :wink:

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-03-09 10:00

dog denna tråd nu :(

kanske var Falkis Låtar lite för dåliga :cry: :oops:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-09 11:06

Hoppsan.. missade ditt inlägg. Skojjigt! Ska också försöka mig på några låtar där jag spelar allt själv.. om jag törs! :oops: :)

Vad lirar du för munspel? Själv har jag ett Lee Oscar bluesmunspel i C. Om jag köper ett i G.. kliver jag ner eller upp i tonläge då? Vill ha ett som ligger djupare än det jag har nu.

/Peter

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-03-10 13:39

Jag skulle vilja rekommendera ett likadant som jag har: Hohner Blues Harp i A-dur. Det innebär att man spelar i E och det har en mycket fin klang. Betalade 265:- för mitt tror jag.

/A

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2008-03-10 14:19

Jag har testat Honners, men gillade dem inget vidare.
Det blev Lee Oscar för mig också.

\\Sky

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-10 18:19

Fast jag vill spela i G och Em, inte E. :)

Nog sjutton måste Lee Oskar i G gå ner ett par snäpp mot C? Kan ju inte ligga typ fyra toner upp..?

Nä, så måste det vara.. blir en vända till city i veckan för att tjacka ett G spel.

edit: ska tilläggas att jag inte är så mycket för blues. Det är mer folky-style som gäller här.

/Peter

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-03-11 13:38

Om du ska spela klassiskt bluesmunspel i G-dur (Em), så ska du ha ett C-munspel.

Spelar du bluesmunspel (i en g-durtolva) så måste du ha ett C-munspel.

En blues som spelas i C Dur kräver ett [F-durmunspel] D-dur [G-durmunspel] E Dur [A-durmunspel] osv.

Jag har ett Lee Oscar i C-dur men det låter lite skrikigt.

Sen kan man däremot spela vanliga melodier, och inte blueslicks, så ska man såklart ha ett G-dur för G-spel.

Lee oscar framstår lite som leksaker jämfört med Hohner, men det är min åsikt..

Edit: då var min information onödig..

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-03-11 13:40

Piotr: självklart får du en mörkare ton! Det ligger ju 3,5 tonsteg lägre!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-18 00:17

Dåså.. hittade ett skönt munspel i G från Hering förra veckan. Helt annan klang än Lee Oskar som är i kromat stål och plast (gissningsvis). Hering är gjort i trä och mässing vad det ser ut som och har mycket mer liv i sig.. mer värme samtidigt som det finns mer övertoner. Spelet har en skön efterklang som inte finns i Lee Oskar. Det är gnuttans mer svårspelat dock då det är en liten "nivåskillnad" mellan gluggarna och bläcken. Det blir lite svårare att få tätt när man spelar singelnoter. Har inte spelat så mycket munspel men det här instrumentet i den här tonarten ger helt klart nytändning. :)

http://user.faktiskt.io/Piotr/Gharp.wav

Å när man ändå är inne på kategorin "instrument för inavlade rödnackade hillbillys" så tjackade jag en Banjo. Har velat lajja med en Banjo i många år.

http://user.faktiskt.io/Piotr/Banjo2.wav

Har inte en aning om hur man hanterar en Banjo men det ger sig. Sitter ju en märklig femte sträng ovanför "bas-strängen" den är mest i vägen så jag tar nog bort den.. :lol: Fyra strängar räcker utmärkt.

/Peter

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-03-18 12:13

Heavy man!

Banjo är klart fränt. Till exempel i "Laredo" med jailbird singers osv.

/F

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-18 12:49

Härligt Peter, det svänger och har riktigt fin feeling, det är kanske det allra viktigaste med musik. Grattis!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-18 13:16

Tack! Ja Banjon är riktigt rolig. Den låter rätt bra både vid plock som i filen ovan men även som rytm och soloinstrument. När man plockar enstaka toner i "udda molltonarter" så låter det så där härligt mystiskt och "ancient". Hur kul som helst.

Inspirationen till Banjoköpet är div. irländsk trad men kanske i ännu större grad modern musik där det vävs in traditionella instrument. Tänker på Mark Knopfler och Tracy Chapman tex.

edit: för tusan Eric Bibb måste komma med i listan också.. de e fina grejor det!

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2008-03-18 13:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-18 13:22

Falkis,

Hohner är också gjorda "old style" va? Alltså med trä osv.

Kanske väljer ett sånt när det blir dags för nästa tonart. Har ett C och G dur nu... ja osså ett Em harmonisk/melodisk eller vad det nu va igen. Knepigt att spela på, låter mest finsk melanskolisk polka eller nåt! :lol:

Faktiskt.se så var det gitarrspelande och inspelning av det som blev inkörsporten till riktig hifi för mig. Polarn och jag ville lira in gitarr men förstod inte varför det lät så illa jämfört med vore favvo CD skivor.. :lol: Sedan dess har man lärt sig en del om apparater och akustik.

/Peter

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-06 10:29

Knuff!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-06 20:25

Jag och några polare som gjorde en testinspelning.. tycker vi fick till ganska bra ljud med tanke på att högtalarna vi använde för att mixa/mastra var ett par plastiga 99 kr datorhögtalare som lät burk!
Yamaha NS-10 vore rena drömmen i jämmförelse med skräpet vi använde :)
Det är jag som spelar trummor förövrigt (och ja vi har nog sveriges fulaste bandnamn) =P

http://user.faktiskt.io/JB/jb_and_the_brothers_-_strange_attempt.mp3

Nästa

Återgå till Musikstugan