Moderator: Redaktörer
Claes skrev:I vilken annan bransch är det största problemet för kvalitetsmedvetna konsumenter att professionella yrkesmän aktivt vidtar åtgärder som enligt konsumenter försämrar - och till och med förstör - produkten i fråga?
Lek med tanken på att alla nya bilar innan de hamnar hos återförsäljarna först ska gå igenom en "bilmastering", där motoreffekten stryps, bromsarna försämras, fjädring och krängningshämmare monteras bort. Allt i syfte att det ska kännas som om man kör fort trots att man kör långsamt.
Mycket glädjande om "Thriller", Pekka. Men sorgligt - för att inte skriva helt befängt! - att detta letande och analyserande ska behövas.
Det ska inte säljas nedtrimmade bilar utan fjädring! Och det ska inte säljas fonogram som fått grava klangfel och dynamikfel införda efter slutmixen, innebärande att de får en kvalificerad hi-fi-anläggning att låta som en trasig köksradio. Tycker jag!
Särskilt inte när inte upphovsman/artist/producent saknar möjlighet/kunskap att påverka. Och särskilt inte när de som försämrar och förstör inspelningar genom att införa klangfel och dynamikfel saknar kunskap om psykoakustiskt förankrad metodik och (rimligt) korrekt monitorlyssning.
PekkaJohansson skrev:Nu jäklar ska ni få höra!
---
Fyndskivan har det europeiska katalognumret CDEPC 85930 och på den Japan-pressade skivan inuti står det 35 8P-11 i ringen runt centrumhålet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Enklast är väll att bara köra skivorna i Svantes Crest så ser du svart på vit hur många dB som skiljer dem åtPekkaJohansson skrev:Jo då, skivorna är jämförelsevis skapligt välinspelade, men efterproduktionen, som vi diskuterar här, är högst varierande. Som så ofta tycks det bli sämre för varje ny utgåva. Därför var det så roligt att hitta den tidiga Japan-pressningen som framstår som rimligt oförstörd.
Jag har fyra versioner av "Thriller", tre på cd och en på SACD - dock inte Special Edition som kom 2001. Ska sätta mig ner någon kväll och göra en mer ordnad jämförelse.
Med vänlig hälsning
Pekka
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster