Michael Jacksons "thriller"

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vigor

Michael Jacksons "thriller"

Inläggav Vigor » 2008-02-13 23:14

Det har ju i dagarna släpts en ny utgåva av "thriller". Nån som vet hur den låter?
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-02-13 23:15

Var nån artikel i GP idag... "thriller fortfarande sjukt bra" nånting, ska kolla

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-13 23:25

Jag har läst 4-5 recensioner i dag, men ingen berör ljudkvaliteten. Som vanligt, med andra ord. Blev lite nyfiken på just ljudkvaliteten trots att skivan inte har åldrats med någon större värdighet musikaliskt.

Finns det över huvud taget någon välljudande utgåva av "Thriller"? Min tidiga USA-cd har ett synnerligen irriterande lyft i presensområdet på "Billie Jean". Någon som möjligen har en USA-lp eller en Japan/Europa-press på cd och kan berätta om samma karaktär finns även på dessa?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-02-13 23:29

Något liknande stod i DN idag. Men som vanligt var det bara meningslöst pladder om ingentig i artickeln. Inte ett ord om hur den här utgåvan skilljer sig från alla de andra utgåvorna. Att det är bra musik och snygga arr känns inte som någon nyhet precis.

Det framgick dock att MJ tydligen kan dansa, lär ha skönhetsopererat sig och möjligen haft en lite komplicerad relation till sin far. Om det där visste jag ingenting förut, så nått nytt lärde jag mig visserligen av DN idag. Men det känns inte så värdefullt för just mig - jag är ju musikintresserad. Suck.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-13 23:39

Pekka, jag tror inte du tycker den nya utgåvan är en förbättring.

Bild

Den är otroligt pressad och även om den inte låter så dåligt man kan tro, med tanke på hur låtarna ser ut, så lär den knappast vara bättre än din CD.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-13 23:53

Tack, subjektivisten. Ja, det där såg ju inte så roligt ut. Spelar min cd just nu, och på ganska försiktig kvällsnivå låter det uthärdligt, men inte så mycket mer. Min undran gällde främst om något hände med skivan när amerikanerna började pressa egna kompaktskivor.

Edit: kom just in på låten efter "Billie Jean" och nu är det knappt uthärdligt längre ens på låg nivå...
Edit 2: ...och en låt senare stänger byter jag till "Bad" som låter marginellt bättre och nog är en bättre platta. Men det här är inte mitt stuk, måste jag än en gång konstatera.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-02-14 00:03

Knappt uthärdligt i relation till vad? Hur ser måttstocken ut? Och på vilka parametrar är det undermåligt?

Ingen kritik, bara en liten undran. Kan ju vara på plats med ett litet förtydligande så vi förstår vad du menar.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-14 00:15

Ursäkta om jag var en smula otydlig. Kritiken gäller att skivan är påtagligt höjd i presensområdet (3-5 kHz) där örat är extra känsligt, vilket i det här fallet innebär att framför allt elektroniska diskantljud sticker ut markant. Samma ljud är dessutom väldigt orena på det sista spåret jag spelade, vilket gjorde upplevelsen extra jobbig. Det är alltså ett tidigt exempel på en skiva som i produktions- och/eller masteringsledet har processats rejält för att pocka på uppmärksamhet i radion, vilket vid bättre lyssning i hemmiljö snabbt blir tröttsamt.

I jämförelse med en del nya produktioner är inte det här några ovanligheter, men fram till omkring 1990 var skivorna mindre ofta utsatta för sådana här påtagliga produktionstricks. Jag har på senare år skämt bort mig med äldre cd-utgåvor av både samtida och äldre musik som generellt låter jämförelsevis mycket bättre än "Thriller" (inspelad 1982 och på cd redan då).

Så där ja, nu åkte också "Bad" ut ur DVD-spelaren.

Jag har skrivit om det här både på faktiskt och i Musik & Ljudteknik och dessutom gett konkreta tips på goda tidiga cd-skivor. Ett problem är att det inte finns några tumregler, vilket till exempel "Thriller" visar. Det finns också nyare plattor som håller hygglig kvalitet för att vara pop (notera att jag hela tiden talar i relativa termer. Ljudkvalitetsstandarden för rock och pop är generellt oerhört mycket lägre än för jazz, klassiskt och folkmusik). Någon gång kanske jag skulle göra en större sammanställning.

Apropå det här med relationen mellan olika skivor: efter att ha lyssnat på en bättre klassisk inspelning spelade jag två spår från Kylie Minogue-samlingen från 1992 som jag köpte härom veckan. Med popplattan, som jag tidigare hade varit ganska nöjd med, lät det plötsligt som om något hade gått sönder i anläggnngen...

Förresten, någon som hade ytterligare synpunkter på "Thriller"? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka, skrivglad på kvällen
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-02-14 15:22

Tack för förtydligandet Pekka! :)

Jag gillar musiken på Thriller och skulle gärna ha tag på en bättre utgåva än den jag har, för min låter påtagligt sabbad på ett sätt som skivor sällan lät 1982. Synd på så go musik.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-28 05:33

Råka komma över detta tipset för att få tag på bästa original US LP (vet inte om den låter bättre än CD versionen dock).

The original US pressed LP sounds great, mastered by Bernie Grundman. But one of the issues with this album is that CBS manufactured a large number of copies of "Thriller" where the sonics are greatly compromised. Because the sales of the album were so unprecedented, stampers were often used beyond their normal lifespan in order to keep up with demand.

Probably the easiest way to know that you've got a good copy(besides listening to it) is to look at the back of the LP jacket. Copies of "Thriller" that just say Produced By Quincy Jones for Quincy Jones Productions after the track listing, are part of the first press run of the LP. After "Billie Jean" was issued as a single the credits on the back were amended to include a co-production credit for Michael Jackson. All copies after that were shipped in jackets with that extra credit, are where many of the defective copies originate from. Not all of them sound bad, but a large number of them do when you compare them.

Bernie brukar skriva BG i ytterspåret med. Så jag ska börja leta efter denna utgåvan nu.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-02-28 16:25

subjektivisten skrev:
Bernie brukar skriva BG i ytterspåret med. Så jag ska börja leta efter denna utgåvan nu.

Du menar innerspåret va ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-28 17:23

mm :P

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-02-28 18:30

TYPISKT! Klart att det står "co-produced by Michael Jackson" på LP:n min. :(
Back in black!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-28 18:36

Vad står det i innerspåret då? Kan ju vara en bra pressning ändå, hur låter den?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-03-03 23:06

Nu jäklar ska ni få höra! Jag handlade i dag en supertidig utgåva av "Thriller" på cd. Skivan är pressad i Japan 1982 medan omslaget har ett katalognummer för den europeiska marknaden och saknar streckkod. Det var med stor förväntan jag tog hem skivan och stoppade den i DVD-spelaren. Simsalabim! Vassheten och det jobbiga på den amerikanska utgåvan som också är daterad 1982 (men gissningsvis är tillverkad senare) är som bortblåst. Precis som jag misstänkte (se inlägg här ovan!) är alltså den amerikanska versionen svårt processad. Den japanska/europeiska ligger väldigt mycket lägre i nivå - så lågt att jag inte kan spela så högt som den högre ljudkvaliteten tillåter med min passiva volymomkopplare. Oavsett det: det är riktigt roligt att äntligen ha hittat en version av "Thriller" som är njutbar rent ljudkvalitetsmässigt. Som vanligt hör man en massa nya detaljer när ingen har varit och skruvat på ljudet. Det låter väldigt rent och avslappnat och jag får nog plocka fram mitt försteg och dra på ordentligt redan i kväll.

Fyndskivan har det europeiska katalognumret CDEPC 85930 och på den Japan-pressade skivan inuti står det 35 8P-11 i ringen runt centrumhålet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Claes

En märklig bransch

Inläggav Claes » 2009-03-04 00:49

I vilken annan bransch är det största problemet för kvalitetsmedvetna konsumenter att professionella yrkesmän aktivt vidtar åtgärder som enligt konsumenter försämrar - och till och med förstör - produkten i fråga?

Lek med tanken på att alla nya bilar innan de hamnar hos återförsäljarna först ska gå igenom en "bilmastering", där motoreffekten stryps, bromsarna försämras, fjädring och krängningshämmare monteras bort. Allt i syfte att det ska kännas som om man kör fort trots att man kör långsamt.

Mycket glädjande om "Thriller", Pekka. Men sorgligt - för att inte skriva helt befängt! - att detta letande och analyserande ska behövas.

Det ska inte säljas nedtrimmade bilar utan fjädring! Och det ska inte säljas fonogram som fått grava klangfel och dynamikfel införda efter slutmixen, innebärande att de får en kvalificerad hi-fi-anläggning att låta som en trasig köksradio. Tycker jag!

Särskilt inte när inte upphovsman/artist/producent saknar möjlighet/kunskap att påverka. Och särskilt inte när de som försämrar och förstör inspelningar genom att införa klangfel och dynamikfel saknar kunskap om psykoakustiskt förankrad metodik och (rimligt) korrekt monitorlyssning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: En märklig bransch

Inläggav Bill50x » 2009-03-04 00:51

Claes skrev:I vilken annan bransch är det största problemet för kvalitetsmedvetna konsumenter att professionella yrkesmän aktivt vidtar åtgärder som enligt konsumenter försämrar - och till och med förstör - produkten i fråga?

Lek med tanken på att alla nya bilar innan de hamnar hos återförsäljarna först ska gå igenom en "bilmastering", där motoreffekten stryps, bromsarna försämras, fjädring och krängningshämmare monteras bort. Allt i syfte att det ska kännas som om man kör fort trots att man kör långsamt.

Mycket glädjande om "Thriller", Pekka. Men sorgligt - för att inte skriva helt befängt! - att detta letande och analyserande ska behövas.

Det ska inte säljas nedtrimmade bilar utan fjädring! Och det ska inte säljas fonogram som fått grava klangfel och dynamikfel införda efter slutmixen, innebärande att de får en kvalificerad hi-fi-anläggning att låta som en trasig köksradio. Tycker jag!

Särskilt inte när inte upphovsman/artist/producent saknar möjlighet/kunskap att påverka. Och särskilt inte när de som försämrar och förstör inspelningar genom att införa klangfel och dynamikfel saknar kunskap om psykoakustiskt förankrad metodik och (rimligt) korrekt monitorlyssning.

Väl talat!

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-04 00:56

Billiknelser ja.

Jag fick en bild i huvudet.

Jag ser en bilfabrik som tillverkar flera olika bilar. En del är långa, andra är korta. Några är familjebilar, andra är sportbilar. Och så en hel massa små billiga bilar.

Men innan bilarna slipper ut genom porten går de igenom en sån där kompressor som finns på amerikanska bilskrotar. Ut kommer en massa lika stora ihoppressade, vassa och fyrkantiga plåtpaket som är helt oanvändbara.

Burr, väck mig ifrån min mardröm.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-03-06 13:39

Ja dödstraff på dem som förstör musiken så :evil: Som vanligt har jag skrivit perfekt :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-07 23:32

PekkaJohansson skrev:Nu jäklar ska ni få höra!
---
Fyndskivan har det europeiska katalognumret CDEPC 85930 och på den Japan-pressade skivan inuti står det 35 8P-11 i ringen runt centrumhålet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Supernice jobbat, bäste hr privatdetektiv Johansson! :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-08 16:25

Jag har Thriller på en ren SACD. Langade in den i min SACD-spelare och spelade in i datorn via ljudkort.

Är osäker på exakt vilken nivå som motsvarar 0dBFS i både SACD-spelaren och ljudkortet men jag tror de två apparaterna ligger nära varandra. Ett par enstaka klippta samples kunde jag se under de första sekunderna men det var inget jag hörde.

Det låter bra men är på tok för ljust mixat. Ett 3dB/dec filter (ungefär) ställer saker och ting till rätta så man kan höja lite och få ljudet att öppna sig.

På asken står "Engineered for SACD by Bernie Grundman" och vidare "DSD Authoring: Stephen Saper" och på själva plastdisken står "Produced by Quincy Jones for Quincy Jones Production".

Bild

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-08 16:59

Tackar Pekka, ska leta efter denna.

Användarvisningsbild
RobRoy

Inläggav RobRoy » 2009-03-15 12:35

Jag har Thriller Special Edition CDn med bonus-material. Det står bara Produced by Quincy Jones på baksidan.

Någon som har en uppfattning hur den står sig ljudkvalitemässigt?

Blev väldigt förvånad över sågningen ifrån er andra, tycker MJ:s skivor överlag är VÄLDIGT bra inspelade, jämfört med den mesta pop:en.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-03-15 18:18

Jo då, skivorna är jämförelsevis skapligt välinspelade, men efterproduktionen, som vi diskuterar här, är högst varierande. Som så ofta tycks det bli sämre för varje ny utgåva. Därför var det så roligt att hitta den tidiga Japan-pressningen som framstår som rimligt oförstörd.

Jag har fyra versioner av "Thriller", tre på cd och en på SACD - dock inte Special Edition som kom 2001. Ska sätta mig ner någon kväll och göra en mer ordnad jämförelse.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-15 18:34

PekkaJohansson skrev:Jo då, skivorna är jämförelsevis skapligt välinspelade, men efterproduktionen, som vi diskuterar här, är högst varierande. Som så ofta tycks det bli sämre för varje ny utgåva. Därför var det så roligt att hitta den tidiga Japan-pressningen som framstår som rimligt oförstörd.

Jag har fyra versioner av "Thriller", tre på cd och en på SACD - dock inte Special Edition som kom 2001. Ska sätta mig ner någon kväll och göra en mer ordnad jämförelse.

Med vänlig hälsning

Pekka
Enklast är väll att bara köra skivorna i Svantes Crest så ser du svart på vit hur många dB som skiljer dem åt :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-03-18 00:10

pecka kan du flacka skivorna och lägga upp dom på ftp:n så vi kan jämföra och njuta av den goda utgåvan
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-03-18 00:35

profbd , den finns på what.cd så man kan jämföra versioner själv.

FLAC / 24bit Lossless / Vinyl / 192kHz 24bit Vinyl Rip German 1st Issue - 1982
FLAC / 24bit Lossless / Vinyl /
FLAC / 24bit Lossless / Vinyl / 25th Anniversary Edition - 2008
FLAC / 24bit Lossless / SACD / EPIC - 1999
FLAC / Lossless / Log / Cue / CD / 25th Anniversary Edition - 2008
FLAC / Lossless / Log / Cue / CD /
FLAC / Lossless / Vinyl /
FLAC / Lossless / Log / Cue / CD / Special Edition - 2001

Sen såklart tiotals olika mp3 versioner om man gillar sånt ;)

Frågan är vilken man ska ha...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-03-18 01:11

ja fastnu har jag ju glömt bort whatcd :( :(
total demens :(
mao jag har klantat mig och slarvat bort mitt medlemsskap :cry:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Återgå till Musikstugan