Zappa plays Zappa

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Zappa plays Zappa

Inläggav verdad » 2008-04-29 23:29

Har precis införskaffat denna DVD box om 5 skivor. Två dvd och tre cd.

Det är Dweezil Zappa som spelar sin Fars låtar. Jag är mycket imponerad över hur de gör detta. Jag var helt tagen när jag satte igång Första DVD:n kunde helt enkelt inte slita mig från denna upplevelse. Ett riktigt bra gäng med musiker som får en (mig) att bli påverkad av detta. Tilltalar mig väldigt mycket att få se en sådan konsert. Riktigt bra. Har naturligtvis hört Frank en del men inte sett så mycket. Måste återigen säga att jag är djupt imponerad över Dweezils insats tillsammans med övriga musiker. Magiskt, ja. De som gillar Zappa, införskaffa denna eminenta box. Ni som inte hört så mycket Zappa införskaffa den ändå, man blir verkligen berörd av denna utstrålning som finns på scenen.

Någon annan som sett denna?

Användarvisningsbild
Tengil

Re: Zappa plays Zappa

Inläggav Tengil » 2008-04-29 23:37

verdad skrev:Har precis införskaffat denna DVD box om 5 skivor. Två dvd och tre cd.

Det är Dweezil Zappa som spelar sin Fars låtar. Jag är mycket imponerad över hur de gör detta. Jag var helt tagen när jag satte igång Första DVD:n kunde helt enkelt inte slita mig från denna upplevelse. Ett riktigt bra gäng med musiker som får en (mig) att bli påverkad av detta. Tilltalar mig väldigt mycket att få se en sådan konsert. Riktigt bra. Har naturligtvis hört Frank en del men inte sett så mycket. Måste återigen säga att jag är djupt imponerad över Dweezils insats tillsammans med övriga musiker. Magiskt, ja. De som gillar Zappa, införskaffa denna eminenta box. Ni som inte hört så mycket Zappa införskaffa den ändå, man blir verkligen berörd av denna utstrålning som finns på scenen.

Någon annan som sett denna?

Jag köpte EN dvd på konserten i höstas, missade du den :?: var hittade du boxen :?:

Vh Christer

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-29 23:53

Tengil skrev:
var hittade du boxen Question

Köpte den av den lokala skivbutiken för 249:-. Tyckte jag var överkomligt.
Den kom nu 2008, så den är förmodligen precis släppt

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-30 00:19

Jag är nog en sur gammal gubbe... men Dweezil når ju inte ens upp till fotknölarna på farsan... såg honom för drygt ett år sedan live, tillsammans med FZ´s gamla medmusiker.

Och visst fan är DZ duktig, inte tal om annat. Men han är ändå bara en blek kopia jämfört med Frank. Han bidrar ju inte med något eget utan försöker ju bara låta så likt FZ som möjligt. Han kommer mycket långt i detta. Men som Richard älskar att påpeka om hifi-apparater, de kan aldrig förbättra signalen, bara försämra den mer eller mindre. Och DZ försämrar fars musik mycket lite men han bidrar inte till något, skapar inget eget och har ingen egen tolkning av musiken.

Köp FZ´s plattor istället och njut av en sann mästare!

/ B

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-30 07:40

verdad skrev:Tengil skrev:
var hittade du boxen Question

Köpte den av den lokala skivbutiken för 249:-. Tyckte jag var överkomligt.
Den kom nu 2008, så den är förmodligen precis släppt

Allright, var du på konserten, jag tyckte att den var kanonbra, för mig är det roligt att se musiken spelas live, jag hade aldrig möjlighet att se Fz själv.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-30 08:28

Bill50x skrev:Och visst fan är DZ duktig, inte tal om annat. Men han är ändå bara en blek kopia jämfört med Frank. Han bidrar ju inte med något eget utan försöker ju bara låta så likt FZ som möjligt.
---
Köp FZ´s plattor istället och njut av en sann mästare!

/ B
Det tycker jag är ett tveksamt resonemang. Zappas musik spelas av många olika ensembler även efter hans död (och kommer så att fortsätta göras). Varför skulle Dweezil Zappa som ett undantag därvid inte få framföra sin fars musik?

Jag ser det som så att ju fler tillfällen man har att lyssna på Frank Zappas musik live, desto bättre.

Även om jag naturligtvis håller med om att man bör ha hans skivor också. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-04-30 08:43

Det är ju lite som en viss Jack Vreeswijk, det är stora skor att fylla... även om man är duktig blir man alltid jämförd...

En kul historia med Dweezil, han hittade som tonåring diverse trasiga och brända gitarrdelar spridda under en trappa i pappas studio och undrade om han kunde få reparera gitarren. Visst tyckte pappa Zappa, du kan behålla den om du vill, jag fick den av Jimi efter ett gig -69...
Så kan det gå... :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-30 10:11

Almen skrev:Det tycker jag är ett tveksamt resonemang. Zappas musik spelas av många olika ensembler även efter hans död (och kommer så att fortsätta göras). Varför skulle Dweezil Zappa som ett undantag därvid inte få framföra sin fars musik?

Självklart får han det, precis som alla andra. Men ska jag köpa skivor med Zappas musik så föredrar jag musiker som bidrar men något eget, inte bara kopierar ton för ton med FZ´s gamla medmusiker. Freddy Wadling är ju tex hemskt duktig på att tolka andras musik och göra dem till sina egna.

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-04-30 17:27

Bill50x skrev:Självklart får han det, precis som alla andra. Men ska jag köpa skivor med Zappas musik så föredrar jag musiker som bidrar men något eget, inte bara kopierar ton för ton med FZ´s gamla medmusiker. Freddy Wadling är ju tex hemskt duktig på att tolka andras musik och göra dem till sina egna.

/ B

Håller med till fullo! Han får spela sin fars musik hur mycket som helst (även andra orkestrar såklart) men om jag ska köpa skivor med musiken så tyr jag mig helst till originalet! Jag blev inte direkt superimponerad av den liveakt Dweezil hade på hovet. Men jag hade inte velat ha besöket ogjort för det.

[slrt]
admin

Återgå till Musikstugan