Peter Green

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Peter Green

Inläggav Falkis » 2008-05-07 14:51

En av de allra trevligaste blueskillarna tycker jag.

Det finns en artikel att läsa: Peter Green - Man of the World

Jag har kommit över en bra skiva med denne man idag, närmare bestämt: "John Mayalls Bluesbreakers - Hard Road". Andrapress från 1967 ii absolut toppskick, ABSOLUT.

Bild

Inte min skiva, min är finare.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-08 09:38

Gillar ingen av er Peter Green? Jag slår vad att Bill50x gillar hans gitarrspel. Men jag kan ha fel. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-08 11:30

Falkis skrev:Gillar ingen av er Peter Green? Jag slår vad att Bill50x gillar hans gitarrspel. Men jag kan ha fel. :)

Nej, du har rätt :-)
Men jag är mest förtjust i hans tidiga spelande när han var någorlunda frisk. Sedan var han ju borta rätt länge och den skiva som släpptes på 90-talet någon gång är inte så övertygande även om den är OK.

/ B

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2008-05-08 12:12

Jomenvisst, P.G var en gång en fantastisk gitarrist...

Lyssnade rätt mycket på John Mayall när jag började utforska bluesen
en gång i tiden... och senare Fleetwood Mac (Men bara för att P.G var med).

Har du John Mayall And The Bluesbreakers With Eric Clapton?
Rekommenderas.

Svullogitarristen Gary Moore släppte en hyllningsskiva till P.G
som är överraskande bra... Blues For Greeny tror jag den heter.

/z

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-08 15:11

Bill50x skrev:
Falkis skrev:Gillar ingen av er Peter Green? Jag slår vad att Bill50x gillar hans gitarrspel. Men jag kan ha fel. :)

Nej, du har rätt :-)
Men jag är mest förtjust i hans tidiga spelande när han var någorlunda frisk. Sedan var han ju borta rätt länge och den skiva som släpptes på 90-talet någon gång är inte så övertygande även om den är OK.

/ B

:)

Det är inte konstigt att han blev sjuk, han käkade/rökte ytterst underliga saker och blev schitzofren på grund av det. Psykoser osv.. Jag gillar mest Peter Greens tidiga, precis som du.

Han hade en ömhet och känsla i sitt (tidiga) spel som Clapton och i synnerhet Gary Moore saknar. Jag ryser när jag hör tonerna från hans gitarr.

Jovisst har jag hört Clapton och Mayalls klassiska skiva, men Clapton framstår som en maskin i jämförelse med Green. Jag vill ändå påpeka att Clapton lirar mycket skön bluesgitarr, tycker jag personligen.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-08 15:18

Zeebop skrev:Jomenvisst, P.G var en gång en fantastisk gitarrist...

Lyssnade rätt mycket på John Mayall när jag började utforska bluesen
en gång i tiden... och senare Fleetwood Mac (Men bara för att P.G var med).

Har du John Mayall And The Bluesbreakers With Eric Clapton?
Rekommenderas.

Svullogitarristen Gary Moore släppte en hyllningsskiva till P.G
som är överraskande bra... Blues For Greeny tror jag den heter.

/z

Jag har utforskat bluesen så gott jag har kunnat (det är ganska lätt med Dc++, bittorrent osv..) Ända sedan jag var liten. (Är född 1984 :oops: )

Jag lånade lp-skivan John Mayall And The Bluesbreakers With Eric Clapton på biblioteket, den är bra men om man jämför Green (tidiga) med Clapton så vinner Green. Han var ju faktiskt inte så pjåkig på sjuttiotalet heller, det lilla jag hört. Dock så låter han väldigt trött...

En bra skiva med Clapton heter E.C. Was Here live med ett jäkla tonbajs inbakad i mycket känsla. Den finns som dubbelcd där hela showen finns med. Lp-skivan/1-cd:n har bara 7-8 låtar.

Man kan bara konstatera att droger förstör människor, om än inspirationen kan boostas kortvarigt, så leder det till löje och pinsamheter. :cry:

Läs artikeln jag länkade till, den är skitbra! :wink:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-05-09 15:30

Peter Green är ju en av de gamla gudarna. Tänk bara hur usla Fleetwood Mack blev när han slutade...

'Man of the World' är en av de sisådär 10 bästa poplåtarna i min bok.

JohanR

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-12 00:35

Grattis Falkis, en gång i tiden hade jag samtliga LP skivor med John Mayall and the Bluesbreakers :) Jag hade dessutom i stort sett samtliga LPn med alla andra grupper där någon har spelat i Bluesbreakers. Aynsley Dunbar retaliation, Keef Hartley band, Henry Lowther band, Fleetwood Mac, Colloseum, Cream mm. Jag såg John Mayall & the Bb live i Uppsala. Jag har även sett en del av de andra banden live. Jag gick i stort sett på alla popkonserter i slutet på 60-talet på konserthuset i Stockholm. Då fanns det en 4e balkong. Man tog sig till 3e balkong och sedan var det en trappa upp därifrån inne i konserthuset. Sedan gick jag ner och hängde vid pelaren på 3e balkong. Det var tider det. Såg Jimi Hendrix med Jethro Tull som förgrupp :-) Lite parentes.

Jag var total Mayall fan och jag är det fortfarande :) Min favoritlåt från A Hard Road är the Supernatural. Peter Green är dessutom min favoritgittarist från 60-talet. En annan favoritlåt är Death of J.B. Lenoir på Crusade.

Jag hade i stort sett all Brittish Blues som fanns utgiven på LP inklusive en massa jättefina monoskivor på ett mindre skivbolag som heter Immediate record som t ex Blues Anytime Vol. 1, 2 och 3 (An Anthology Of British Blues)
http://www.amazon.com/Blues-Anytime-Vol-Anthology-British/dp/B00000B4S0
Jag ryser fortfarande då jag hör låtarna. Lyssna på T.S McPhee. Han hade även gruppen Groundhogs.

En liten kuriosa, då John Mayall flyttade till USA så var en orsak samarbetet med en amerikansk grupp som heter Canned Heat. Dom höll till i Laurel Canyon i Hollywood Mountains. På deras LP-omslag som heter ”Living the blues” så finns det en gubbe uppe till höger. Man ser mest bara benen, men det är John Mayall tagen vid samma tillfälle som bilden på John Mayalls skiva Blues From Laurel Canyon. Jag såg canned Heat då dom var i Stockholm. Larry Taylor aka the Mole var en häpnadsväckande basist. Han spelade därefter även för John Mayall.

Det är med lite vemod jag surfar på Amazon och ser all fin musik jag en gång hade på LP. Jag måste skaffa det igen fast på CD :-)

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-12 09:02

Mayall har jag aldrig haft förmånen att se/höra live men Canned Heat såg jag på Midnight Sun Festival på Mantorp 1969....

Tänk så mycket minnen gamla vinyler väcker.. .-)

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-12 10:51

Bill50x, vad gillade du Larry Taylor på bas. Jag tyckte han var fantastisk.

PS

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-12 14:03

petersteindl skrev:Bill50x, vad gillade du Larry Taylor på bas. Jag tyckte han var fantastisk.

Du frågar om något som hände midsommarhelgen 1970 klockan fyra på morgonen :-) Visserligen var jag nykter men ändå...

Men du och andra kan läsa mer om festivalen här:
http://www.musiklandet.se/ml/index.nsf/ ... 4A004D9F5F

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-12 15:38

8O :lol: Mantorp, håhå, jaja, jag börjar minnas detta fiasko. Jag var ej där. Jag tyckte att det var nåt konstigt med arrangemanget runt omkring vad jag minns.

Jag höll mig till konsethuset :) och nån gång till tennisstadion som var akustikt sett förfärligt :(

Gärdet gick också bra men då är vi inne på 70-yalet.

MvH
Peter

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-12 19:09

ps: har du hört en jättefrän gammal basist som heter Colin Hodgkinson?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-12 21:04

Egentligen inte, men jag hade skivor med Jan Hammer band på 80-talet och dessförinnan hade jag hört lite Alexis corner. Jag vet inte om han var med då.

PS

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-13 09:31

Förlåt att jag skrev gammal, jag menade såklart 40+. :) Denne bluesige superbassist gjorde en version på Robert Johnson's gamla blues "32-20", som jag har haft som mp3 men nu inte hittar nånstans. Skulle gärna ha den som flac eller mp3.

Han spelar helt otroligt, bara sång och bas men det är sånt drag att man får gåshud! :D

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-05-13 10:03

OJ!

Den där skivan skulle ju passa så bra bredvid min "A Hard Road"!!! Fast då ska det ju helst stå Decca istället för London på omslag och etikett såklart!

/Gurra

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-13 10:19

Detta är min skiva, i toppskick (andra press från 1968):

Bild

Bild

Bild

Ursäkta om jag blir lite burdus, men den är 40 år gammal och ser ut som ny; snorjävla bra skick! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-13 10:29

Falkis skrev:Detta är min skiva, i toppskick (andra press från 1968):

(bilder)

Ursäkta om jag blir lite burdus, men den är 40 år gammal och ser ut som ny; snorjävla bra skick! :D

Det är inte utan att man blir lite avis :-)

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-13 12:04

Jättefin :D

Falken, du skriver andra press. Kan du kolla längs in vid spegeln d v s nära ettiketten vad som står.

Det bör kanske stå nånting i stil med SKL4853-2D eller nåt sånt.

Kan du skriva ut koden.

Vad gäller basisten, så kan du söka på Colin Hodgkinson på Youtube eller vad sajten nu heter. Det finns roliga saker där :)

MvH
Peter

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-14 10:51

Hej Peter och Bill!

Jag har fattat att det är en tidig 70-talspress, det jag har. Jag vet inte... Men numret är SKL 4853... :)

Mvh

Andreas

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-14 11:10

På skälva vinylen längst in mot skivettiketten står det ingraverat i vinylen en siffer och bokstavskombination, det kan vara olika på båda skivsidorna. Kan du skriva hela den kombinationen.

MvH
Peter

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-14 11:19

SJälva menar du vaa? :wink:

Sida 1: ZAL-7652-1W
Sida 2: ZAL-7653-1W

Du får hjärna berätta om dina slutsatser! :)
Senast redigerad av Falkis 2008-05-14 17:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-14 12:08

Jättebra, du har en första gravering, inte en andra :D Det var det jag misstänkte redan från början.

Jag menade varken Skälva eller SJälva, jag menade naturligtvis Själva :)

Nåväl, man graverar först i ett lack. Från detta lack producerar man en fadermatris. Man pressar inte skivor från en fadermatris utan man gör modermatriser utifrån fadermatrisen och det är med modermatriserna som man sedan pressar LP-skivor om jag minns det hela rätt.

Man kanske pressar mellan 1 000 till 5 000 LP-skivor från en modermatris. Det är ju naturligtvis en modermatris för respektive skivsida d v s en för ovansidan och en för undersidan d v s sida 1 respektive sida 2 :-)

Om en modermatris går sönder eller av någon anledning slits mycket snabbare än den andra modermatrisen som tillhör den andra sidan av LP-skivan så byts den trasiga ut och då får man en ny bokstav på denna sida av LPn. Numret före bokstaven är graveringen och bokstaven efter är matrisen.

För att få fram nästa modermatris så behöver man inte gravera på nytt utan man kan använda samma fadermatris igen för att producera nästa modermatris. Jag minns inte hur många mödrar man kan få fram på en fader, men vid stora upplagor så måste man gravera på nytt.

Normalt är det så att första gravering och första matrisering har koden 1A. I ditt fall skulle det bli ZAL-7652-1A, men du har 1W och det indikerar inte första matrisering, men det kan mycket väl vara en sådan ändå eftersom det ibland händer att man inte är nöjd med de tidiga matriserna och därför gör nya och då blir de faktiskt första sålda LP-skivorna med en senare bokstav än A, t ex B eller kanske W. Som sagt en första gravering har du och det är normalt det mest intressanta. Men, om du ser någon LP med nummer ZAL-7652-1A så kan det vara läge att kolla in den.

MvH
Peter

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-14 15:57

Låter mycket intressant! :)

Gäller detta med 1a, 1b, 1w och så vidare alla lp-skivor? :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-14 17:04

Ps: tack återigen. Det känns marigt att bara kunna svara "enstavigt" på ditt intressanta inlägg. Men jag har kollat två andra skivor, båda från Atlantic, "Crosby, Stills, Nash and Young - So Far", och "The bluesbrothers - någon form av liveskiva från 1978, och de har bara ett "A".

Jag är hypersynnerligen intresserad av denna sorts information (som är svårligen funnen). Jag är ju bara snorunge också, född 1984.

Fast jag tänkte kanske starta en klubb: "vi som är födda felaktigen på 80-talet och egentligen är födda på -50-talet". :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-14 19:14

Det gäller DECCA. Klassiskt, jazz, pop och allt annat och det gäller hela DECCA concernen. Andra bolag har annan typ av märkning. Själva skivframställningsprocessen är dock lika för alla märken. Jag kunde märkningen på de flesta bolag en gång i tiden men kommer inte riktigt ihåg och måste se skivorna framför mig för att friska på minnet.

MvH
PS

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-14 19:15

Peter, jag tycker att du är den skönaste hifigubben på nätet. Bara så du vet! :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-14 19:17

:oops: En tackar

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-05-14 19:33

Man undrar förstås hur det är med Blue Horizon, är allting därifrån förstapress/gravering?

Kollade på min andra Peter Green-skiva och den hade inga roliga bokstäver på sig i "evighetsspåret"... :cry: :)

Återgå till Musikstugan