Enkät om köp och fildelning av musik på Internet

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SimonF

Enkät om köp och fildelning av musik på Internet

Inläggav SimonF » 2008-06-02 11:04

Hej!

Vi är två studenter vid institutionen för informatik i Lund som undersöker hur benägenheten att köpa och piratkopiera musik hänger samman med synen på musik och Internetanvändning. För att undersöka detta har vi utformat en enkät som vi hoppas att du kan tänka dig att besvara.

Enkäten är helt anonym och består av 21 frågor som tar ca. 5 minuter att besvara. Dina svar kommer att användas för att undersöka hur musikköpares och fildelares inställning till köp och nedladdning skiljer sig åt, samt hur synen på musik som en fysiskt och mentalt greppbar produkt påverkar benägenheten att betala för musik.

Enkäten finner du på adressen http://query.dessibelle.se/

Tack för din medverkan!

Simon Fransson & Tommy Jonsson

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-06-02 11:11

En fråga, ska enkäten behandla en viss grupp, dvs hifi-nördar eller vara statistisk säker?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-06-02 11:15

Tittade på enkäten och den behandlar MP3 mot CD, känns som att jämförelsen haltar betydligt i bland annat vad du får för ljudkvalité.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-02 11:38

mathsg skrev:Tittade på enkäten och den behandlar MP3 mot CD, känns som att jämförelsen haltar betydligt i bland annat vad du får för ljudkvalité.

Yepp - och därför angav jag ett lägre rimligt pris för "mp3-album" än för "cd-album".

Men visst påverkar ljudkvaliteten viljan att betala. 192k mp3 är ju inte värt någonting, 320 är OK men tex flac är vad jag önskar i alla fall.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-06-02 17:49

Kompletterande kommentar:
Jag är inte beredd att betala för annat än cd-kvalitet, dvs det ska vara flac eller motsvarande. Dels ur direkt kvalitetssynpunkt och dels så att jag slipper kaskadkodning (transcoding) vid eventuellt formatbyte i mina bärbara spelare. Mp3 och dylika format kan jag tänka mig för provlyssning. DRM kan faktiskt vara OK om provlyssningen är gratis eller mycket billig.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
SimonF

Inläggav SimonF » 2008-06-03 12:16

Tack för ert deltagande och intressanta kommentarer! Det finns ju en viss risk att besökare på detta forum har en annan inställning än folk överlag, men det är inte tanken att enkäten ska vara statistiskt säker utan istället behandla en lite större grupp av musikintresserade eller musikkonsumenter, där man bland annat kan räkna in hifi-nördar.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-12 22:38

"Ett CD-album är lätt att föreställa sig", "Ett CD-album är väldigt lätt att se och röra vid", "Ett MP3-album är väldigt lätt att se och röra vid"

Är detta ett skämt jag inte förstår eller är frågorna bara genom-korkade?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-06-13 08:07

Frågorna är märkliga och fel ställda men jag försökte svara ändå.

Vad är ett mp3-album? Jag tolkar det som en mängd musik som motsvarar det som ryms på en CD.

Vilken kvalitet på mp3 avses? Jag tycker 50 kr är lagom för musik på fil motsvarande vad som får rum på en CD om kvaliteten är hög (helst okomprimerad). För en CD tycker jag 100 kr är lagom. Man får ju lite mer då, ett texthäfte t ex.

Jag har laddat ner några album som mp3 och bränt CD av dem, men lyssnar aldrig på dem. Laddade ner för att höra om musiken var bra men det var den tydligen inte. Annars köper jag CD med musik jag vill ha.

Musik med låg bitrate är aldrig rolig att lyssna på i längden. mp3 med hög bitrate är okej men jag förerdrar ändå okomprimerat nu när minne och bandbredd har blivit så billigt.

Den musik jag sett tillgänglig på nätet har för låg teknisk kvalitet för det mesta (låg bitrate) för att vara intressant för mig.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-13 09:58

Jag förstod inte hälften av frågorn, då dom kunde dubbeltolkas, men gjorde det i alla fall.

Redovisa gärna vad ni kom fram till här senare!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-06-13 22:32

Slartibartfast skrev:Jag förstod inte hälften av frågorn, då dom kunde dubbeltolkas, men gjorde det i alla fall.

Du förstod alltså inte frågorna, men förstod dem i alla fall? :wink:

Återgå till Musikstugan