Snart inga skivbutiker kvar

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Snart inga skivbutiker kvar

Inläggav mapem » 2008-06-09 10:33

Läste i bladet att NK lägger ner sin skivavdelning, trots att den går bra och ger vinst. Men det lönar sig ännu bättre att hyra ut ytan till ytterligare en båttikk med samma trista märkeskläder som de andra.

Fy fan, säger jag. Det var stans bästa med det bredaste utbudet. Mycket bra klassisk avdelning och mycket jazz. Överlägset bäst på jazz i hela stan, antagligen hela Sverige.

Lagret och eventuellt en del av personalen ska flytta över till Mega vid Sergels Torg, som hittills har varit stans näst bästa. Vi får hoppas att man satsar på den rejält nu; den har blivit allt sunkigare på senare år.

Megas systerbutik på PUB har också lagts ner för att lämna plats åt kläder. Åhléns hade en rätt bra skivavdelning tills för något år sen då den krympte till ett minimum och fick maka ihop sig med böckerna, som fick lämna plats för parfym, som nu täcker hela bottenvåningen.

Och så vidare. Sen förut är Sterlings, Svala&Söderlund (legendariska skivbutiker!), Skivfönstret m fl nerlagda.

Kvar finns nu som enda fullsorterade butik Mega Sergels Torg. Det blir väl dit man får gå om man vill köpa klassiskt eller jazz. Mer nischade är Bengans på Drottninggatan, bra på både bred och smal rock; de små skivbutikerna längs S:t Eriksgatan och Odengatan för rock och indiepop; Multi-Kulti för "världsmusik"; Mellotronen i Gamla Stan för progg; och slutligen skivbutiken som finns i Konserthusets entré med klassiska skivor till bra pris men ofta nischat till det som just nu finns på repertoaren.

Jag som aldrig laddar ner skivor (jodå jag har testat men det är för bökigt och man får inget texthäfte) blir väl så småningom tvingad. Braschen gräver under tiden sin egen grav.

Blä för NK som helt har övergett sina stolta traditioner för utminutering av klädtrase-bjäfs!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-09 10:52

Bara att inse att vi kommer inte ha några vanliga skivbutiker kvar sen. Endast lite secondhand butiker kommer finnas kvar. Har svårt att se hur en fysisk skivbutik kan mäta sig med nätet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-06-09 10:55

Tyvärr har Mellotronen också stängt igen. Utan att veta så misstänker jag att det beror på för höga hyror i Gamla Stan. Postorderförsäljning tills de hittar en ny butik...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-09 11:15

Eftersom unga tjejer hellre bläddrar bland billiga t-shirts än cd-askar så blir väl utvecklingen som på NK. Tyvärr. Och jag ska inget säga om mig själv heller, inte för att jag gillar klädaffärer utan för att jag oftast köper skivor över nätet. Tar några dagar att få leverans, men att ta sig till en skivbutik som ändå inte har skivan är bara för tråkigt.

/ B

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-09 12:57

När en ny skiva som kostar ca 60kr på nätet kostar runt 200kr i lokala skivbutiken. Ja då är något mycket fel.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-06-09 13:03

Har Mellotronen stängt också! Denna kulturinstutition, proggens riddare! För hög hyra, jaja, säkert en av dessa nybildade snikna bostadsrättsföreningar som ska suga ut allt dom kan ur sina butikshyresgäster. Jag vet hur det är, kämpar mot en del räknenissar i vår egen förening som vill höja hyrorna, vilket skulle innebära att våra trevliga och originella butiker antagligen skulle tvingas slå igen till förmån för någon krog eller tingeltangelshop. Vi har praktiskt taget cityläge. Hittills har jag lyckat hålla emot!

Bill, visst har nätet större utbud, men atmosfären man får del av när man går och letar i skivracken bland andra musiknördar är värd mycket!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-06-09 13:23

Helt rätt att stänga ner.

På nätet kan man ju provlyssna det mesta rätt lätt sen är sortimentet tusentals gånger större och priserna 1/3 ungefär.

Traditionella affärer har gjort sitt om dom inte kan anpassa framförallt sina priser.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-09 13:25

Måste erkänna att jag inte kommer att sakna NK's skivbutik - inte heller någon annan av stans sunkiga skivbutiker.

Anledningen är lika enkel som uppenbar: näthandlarna erbjuder ett sanslöst mycket större utbud till cirka halva priset.

NK och liknande butiker tar ofta fullpris (150-200 kr) för sådant CDON säljer för 30-100 kr.

Samma dag som jag började handla på CDON, ginza och CDuniverse slutade jag att gödsla "skiv-båttikerna" på fina gatan. :)

Om NK& co haft samma utbud och pris som giganterna på Oxford Sreet hade jag agerat annorlunda.

Vidare gillar jag inte retoriken i trådens första inlägg - det är väl självklart att fastighetsägaren NK hyr ut lokalen i fråga till den som betalar bäst?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-09 13:28

mapem skrev:Har Mellotronen stängt också! Denna kulturinstutition, proggens riddare! För hög hyra, jaja, säkert en av dessa nybildade snikna bostadsrättsföreningar som ska suga ut allt dom kan ur sina butikshyresgäster. Jag vet hur det är, kämpar mot en del räknenissar i vår egen förening som vill höja hyrorna, vilket skulle innebära att våra trevliga och originella butiker antagligen skulle tvingas slå igen till förmån för någon krog eller tingeltangelshop. Vi har praktiskt taget cityläge. Hittills har jag lyckat hålla emot!

Bill, visst har nätet större utbud, men atmosfären man får del av när man går och letar i skivracken bland andra musiknördar är värd mycket!

Vad säger övriga inom fastigheten boende? Vill dom ha en onödigt hög avgift till förmån för obskyra butiker i gatuplanet? :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-06-09 13:55

Morello skrev:
mapem skrev:Har Mellotronen stängt också! Denna kulturinstutition, proggens riddare! För hög hyra, jaja, säkert en av dessa nybildade snikna bostadsrättsföreningar som ska suga ut allt dom kan ur sina butikshyresgäster. Jag vet hur det är, kämpar mot en del räknenissar i vår egen förening som vill höja hyrorna, vilket skulle innebära att våra trevliga och originella butiker antagligen skulle tvingas slå igen till förmån för någon krog eller tingeltangelshop. Vi har praktiskt taget cityläge. Hittills har jag lyckat hålla emot!

Vad säger övriga inom fastigheten boende? Vill dom ha en onödigt hög avgift till förmån för obskyra butiker i gatuplanet? :D

En bostadsrättsförening kan ha många kriterier för lokalhyressättningen. Ett kan vara att förekomsten av trevliga (och tystlåtna!) butiker höjer värdet på lägenheterna, medan en krog eller souvenirbutik snarare sänker det. Långsiktigt alltså ekonomiskt fördelaktigare att behålla de trevliga butikerna. Sådana argument kan bita även på räknenissar, och majoriteten i föreningen (där alla alltid deltar på stämman och detta är en stämmofråga) har hittills hållit med mig. Fast mitt eget huvudsakliga skäl är att jag vill bo i ett trevligt hus och kan tänka mig att betala lite mer för det. Allt är inte ekonomi här i livet!

Jag tycker en välsorterad skivbutik är en kulturinstitution. När de försvinner försvinner en del av stadens själ. Skulle gärna ha en i bottenvåningen på huset och skulle själv vara beredd att medverka till en subventionering av hyran, eftersom det ger mig och såna som tänker och känner som jag ökad livskvalitet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-09 14:02

Morello skrev:

Tja, dom som gillar att betala för mycket i skivbutiken kanske gillar att betala för mycket även i de övriga butikerna i varuhuset?

Mapem, du har en poäng där. I en butik kan man bläddra lite planlöst och kanske stöta på något nytt och trevligt. Men detta var det många butiker som dödade effektivt när dom slutade med breddden och koncentrerade sig på storsäljarna.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-06-09 15:21

Känslan att leta plattor och provlyssna bland andra entusiaster i en butik går inte att ersätta med Internet-shopping. Ändå hör jag till dem som i stort sett har övergivit skivbutikerna. Kombinationen höga priser och illalåtande remastringar känns inte särskilt attraktiv. Dock gör jag mitt bästa för att stödja second hand-butikerna och butiker som saluför de tidiga utgåvor som fortfarande går att hitta emellanåt.

En butik med följande egenskaper skulle jag besöka ofta:

- Stort utbud och väl avvägd blandning av stilar
- Både nytt och begagnat
- Personal med stort intresse för musik, kunder och ljudkvalitet
- Provlyssning av hela sortimentet med full kvalitet direkt från hårddisk, dels via hörlurar, dels via högtalare
- Möjlighet att bränna och köpa samlingsskivor i full kvalitet (med fullständig information om vilken utgåva man köper)
- Fik med hemlagade kanelbullar, goda chokladpraliner och kaffe

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-09 15:42

Visst vore det trevligt, om även biran inkluderas, men vem vill betala för detta kalas?

Nä, tacka vet jag näthandelns alla fördelar. 8)

En kul grej med näthandel är att man ofta kan se vad andra handlat som handlat samma produkt man kikar på. På så vis upptäckte jag av en slump Lynne Shelby.
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-06-09 15:54

Morello skrev:Visst vore det trevligt, om även biran inkluderas, men vem vill betala för detta kalas?

Biran skulle förstås inte vara gratis. Tanken var att merförsäljningen i form av godsaker och annat, till exempel konsertbiljetter, skulle kunna betala en del av hyran. Faktum är att det finns skivbutiker som börjat röra sig i den beskrivna riktningen och på så vis lyckats undgå butiksdödens härjningar. Men visst är det frågan om en liten nischverksamhet som knappast får respons hos gemene man.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-09 16:43

Jag gillar skivbutiker, men har slutat handla i dem som bara har nya skivor. Second hand och näthandel är så otroligt mycket bättre!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-06-10 11:10

Tråkigt! När jag var ung (alltså på sjuttiotalet) var skivaffären ett ställe där man hängde och träffade kompisar. Fast nu hänger man kanske i dataspelsbutiken?

Men som redan sagts, utbudet hos nätbutikerna är enormt, det mesta finns dessutom hemma. Det är annorlunda, men knappast sämre.

JohanR

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-06-10 13:09

PekkaJohansson skrev:
Morello skrev:Visst vore det trevligt, om även biran inkluderas, men vem vill betala för detta kalas?

Biran skulle förstås inte vara gratis. Tanken var att merförsäljningen i form av godsaker och annat, till exempel konsertbiljetter, skulle kunna betala en del av hyran. Faktum är att det finns skivbutiker som börjat röra sig i den beskrivna riktningen och på så vis lyckats undgå butiksdödens härjningar. Men visst är det frågan om en liten nischverksamhet som knappast får respons hos gemene man.

Med vänlig hälsning

Pekka

Bra idé men det fungerar inte alltid. Svala&Söderlund/Skivspåret i konserthuset hade detta koncept. Skivor och konsertbiljetter. Samt noter. Dom gick i konkurs. För dyr hyra kanske. Jag ska fråga min kompis som känner f d innehavaren.

Pet Sounds på Skånegatan på Söder däremot verkar knalla på. De har skivor, böcker, bar och fika och annan kringverksamhet. Trevligt ställe.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-12 15:17

Jag tycker det är synnerligen naivt av butikerna på gatan att hålla priser som upp till 3 ggr högre än nätbutikerna. Självkart kommer verksamheten att dö. Så fungerar en marknadsekonomi; den är i någon mening självsanerande. Det är bara offentlig förvaltning som kan leverar skit till vansinniga priser och ändå överleva.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-12 19:14

Morello skrev:Jag tycker det är synnerligen naivt av butikerna på gatan att hålla priser som upp till 3 ggr högre än nätbutikerna. Självkart kommer verksamheten att dö. Så fungerar en marknadsekonomi; den är i någon mening självsanerande.

För alla kommersiella verksamheter gäller det att man levererar ett mervärde, ett mervärde som upplevs som så av kunden. Det kan vara så enkelt att man helt enkelt tillhandahåller en produkt som annars inte går att få tag på. Så var det ju med skivbutikerna innan Internet. Mervärdet kan bestå i service, tillgänglighet, snabb leverans osv. Eller så kan mervärdet vara att man är billigare än alla andra.

Det är i dessa termer en skivbutik måste tänka om dom ska få (behålla) några kunder.

Förändringar i samhället skapar denna typ av utrensning, vem grät över alla isleverantörer som försvann när kylskåpet kom?

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-06-12 19:29

Här i Linköping öppnade det en ny relativt stor skivbutik häromdagen!!

Det verkar som att konceptet är att saluföra inte bara skivor utan också tröjor, kuriosa, biljetter, you name it, för att dra in pengar.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-06-12 21:40

Riktiga skivbutiker med personal som verkligen är intresserade tycker jag är kul, kan i så fall tänka mig att betala lite mer. Nu letar jag dock mycket musik på nätet och det händer allt för ofta att jag inte hittar artisterna i skivaffären..

En bra grej är de butiker som också har en sida på nätet så att man kan kolla vad de har.

Något som skulle få mig att köpa mycket mer är nog om det fanns en nätbutik där man fick mp3:or direkt när man köper en skiva, på så sätt kan man lyssna direkt medan man väntar på att den riktiga skivan skickas.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-06-12 21:50

norman skrev:Riktiga skivbutiker med personal som verkligen är intresserade tycker jag är kul, kan i så fall tänka mig att betala lite mer. Nu letar jag dock mycket musik på nätet och det händer allt för ofta att jag inte hittar artisterna i skivaffären..

En bra grej är de butiker som också har en sida på nätet så att man kan kolla vad de har.

Något som skulle få mig att köpa mycket mer är nog om det fanns en nätbutik där man fick mp3:or direkt när man köper en skiva, på så sätt kan man lyssna direkt medan man väntar på att den riktiga skivan skickas.

Du har ju magnatune, iofs inte så kända artister alltid kanske, men ändå.

Man kan lyssna på allt i mp3 innan köp.
Om du köper en fysisk skiva kan du direkt ladda ner den i flac.
Sen bestämmer man själv vad man vill betala inom rimliga gränser.

http://magnatune.com/

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-06-13 17:21

Skivhugget i Gbg stängde förra veckan. Jag förstår varför - för en tid sedan ägnade jag ca 30 minuter åt att bläddra igenom tusentals CD i butiken utan att hitta en enda volym med bekant innehåll. Var och varannan skiva var märkt med unika labels om direktimport från Holland etc. På en vägg hängde diverse 50/60/70-talsvolymer typ samlingsalbum med Barry Manilow och Roger Whittaker...

På stängningsdagen gjorde jag ett nytt försök att "fynda" i butiken. Nu kunde man köpa samma okända volymer, "köp 10 för 100 kr". Jag lyckades inte ens då hitta något värt att chansa på att köpa. Jag upplever ändå att jag har rätt bred musiksmak! Gick alltså tomhänt därifrån.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-06-13 20:04

Skivhugget kommer att saknas av få. Butiken grävde sin egen grav för omkring fem år sedan då man gick från att vara Bengans-dödare till att endast tillhandahålla svindyra och importerade versioner av sådant som i andra butiker fanns till medium- eller normalpris. Man kan fråga sig vad som låg bakom strategin, som till råga på allt sammanföll med etableringen av skivbutiker på nätet (där förvisso Skivhugget också fanns).

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-06-13 20:13

Skivhörnan i Östersund går fortfarande mycket bra! Varför?
Jo därför att det är mycket kunniga grabbar som driver den, och dessutom fixar de att ta hem all musik som finns...

Rekommenderas verkligen Det är en riktig skivbutik..

Tror att det är Sveriges bästa skivbutik..

Testa dem!

Tyvärr har de ingen egen hemsida av någon anledning...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-13 22:19

Skivhugget borta??????? va fan...

Kunde inte nån ha sagt nåt, så man kunde ha gjort en nostalgitripp och kanske gjort nåt fynd.... tänk på det nästa gång!

Nej just det, det blir ingen nästa gång...... :( :( :(

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-06-16 06:52

Men Bengans finns kvar?

JohanR

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-06-16 08:31

Skivförsäljningen kommer att vara kvar men främst genom mindre handlare som kombinerar begagnat och nytt. Cosmos (med Sveriges trevligaste handlare, alla kategorier) på Upplandsgatan är ett bra exempel. Bra kanaler gör att nypriserna måste ligga bland de lägsta i Stockholm även om utbudet inte är speciellt stort. För den som gillar amerikana, rock och jazz så räcker det till. Det som inte finns kan beställas. Begagnad vinyl utgör också en stor del av verksamheten. Butiker som enbart säljer nytt har nog gjort sitt, dessvärre.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-16 08:35

Problemet är väl att vara "skiv"butik... det man bör vara idag är mediabutik... CD, DVD, BD, Xbox360, PS3, Wii....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2008-06-17 20:21

Det var tråkigt att höra att skivhugget slagit igen. Där handlade man ju för ca 15 år sedan när man bodde i "Götet". På den tiden fanns ett bra utbud på skivhugget.

Nästa

Återgå till Musikstugan