Vad är sommarmusik för dig?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Vad är sommarmusik för dig?

Inläggav Falkis » 2008-06-13 09:46

Vad brukar ni ta fram när det är somrigt och varmt och man bara vill svalka sig med en kall dricka och lyssna på något som sätter pricken över i:et?

Själv har jag några favoriter:

Cornelis Vreeswijk: cd:n, lp:n Cornelis sjunger Taube samt diverse andra Cornelislåtar.

Mungo Jerry: In the summertime/mighty man

Några få av Gyllene Tiders låtar: Hon vill ha puls, när vi två blir en... kanske någon annan. (Jag avskyr annars Per Gessle med hela mitt stora sköna hat. 8)

Allehanda rock'n'roll: Elvis, 60-tal... (lyssnar just nu på Svenne och Lotta).

Speciellt "In the summertime" med Mungo Jerry; den är mycket trevlig men tyvärr är jag nästan ensam om att gilla den i min bekantskapskrets.

Jag tycker att Evert Taubes orginalinspelningar bara är sådär underbart somriga och mustiga som en svensk sommar kan bli. Calle Schewens vals från 1936... mmm, mysigt! Tyvärr får jag nästan stryk av tjejen när jag slår på Evert Taube. (Kanske inte riktigt så men hennes humör blir klart förändrat :D ).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Vad är sommarmusik för dig?

Inläggav Almen » 2008-06-13 10:06

Falkis skrev:Speciellt "In the summertime" med Mungo Jerry; den är mycket trevlig...

Håller med! :D Jag har till och med skrivit en liten grej om den som publicerats i MoLt. 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-06-13 10:11

All musik. Tyvärr kan jag inte peka på något mer exakt, men mitt musikintresse blir intensivare under sommaren. Mycket mera radio på kvällarna (P3 Specialmusikprogrammen), mycket fler tillfällen då man upplever musik, mera dans etc.

Det kanske blir mindre klassisk och mera rock/pop/elektronika?

[slrt]
admin

Falkis
Forumpoet

Re: Vad är sommarmusik för dig?

Inläggav Falkis » 2008-06-13 10:20

Almen skrev:
Falkis skrev:Speciellt "In the summertime" med Mungo Jerry; den är mycket trevlig...

Håller med! :D Jag har till och med skrivit en liten grej om den som publicerats i MoLt. 8)

Jaså, det låter intressant..

Jag har den på en vinylsingel från 1970? eller nåt sånt. Den står hyffsat högt i prislistorna på beg. vinyl.

Vad skrev du om den då? (Jag tycker att b-sidan: "Mighty Man" är mycket trevlig också!).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-13 10:22

Nä, jag skrev under "Skivminnet". Jag lyssnade på den just 1970 när jag gick på lekis och tyckte redan då den var svinbra, så jag skrev en liten betraktelse över det.

Vinylsingel på plastgrammofon... *suckar* Det var tider det! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-13 10:24

Hehe, jag har sett några såna där plastgrammofoner på Tradera, skulle inte drömma om att lägga på favoritskivan på en sån... :D

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-06-13 11:04

På sommaren lyssnar jag mycket mindre på musik än annars, eftersom jag brukar befinna mig långt från anläggningen. I skärgården eller Jämtland.

Så sommarljud för mig är vågskvalp, måsarna skrän i Nassa, motordunk, myggsurr, lommens rop över stilla vatten, när fallen slår mot masten i vinden, s/s Storskärs vissla vid Lerviks brygga exakt kl 18.17, skrammel med kaffekoppar i bersån, auktionsutroparen n´Olle.

Men vi brukar besöka lite konserter och spelmansstämmor och liknande. Så sommarmusik kanske är fiolspel i en buske, eller orgeln i Hallens kyrka, eller dragspel vid en dansbana, eller föralldel Storsjöyran ekande över sjön.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-06-13 11:20

Så kallad sommarmusik är ofta publikfriande, uttjatad och står mig upp i halsen (tänk "Sommartider", "Sommaren är kort" eller nästan vad som helst med Taube). Jag föredrar att antingen insupa sommarens egna ljud och dofter (gärna klirret från uteserveringarna och doften från asfalten i innerstaden) eller att stänga sommaren ute och lyssna på precis den musik jag råkar känna för. Det närmaste sommarmusik jag kommer är väl något surfinspirerat (till exempel "I live for the sun" med The Sunrays från samlingen "Beach Classics" (DCC 1987)) och det lyssnar jag på när andan faller på - året om.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-13 11:26

Sommarmusik - technofest utomhus

Edit: Håller med Pekka i mycket där, "sommarmusik", avsiktlig sådan, är klart ångestframkallande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-13 12:33

Sommaren i city - Angel
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-13 13:24

Reggae tycker jag bara är bra på sommaren, när det är riktigt varmt och man ligger och jäser i solen och inte orkar göra någonting. Räknas det som sommarmusik då?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-13 14:06

För många många år sedan såg jag en Keith Jarret-koncert på TV. Han satt på en låg scen och spelade på sin (?) flygel. På gräsmattan framför satt folk och åt av medhavd dryck och mat eller bara slappade. Lugn och skön musik, en fantastisk koncert. Jag är lite osäker, kan det ha varit The Köln Concert han spelade?

Detta är i alla fall sommarmusik för mig, åtminstone av av många.

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-06-13 14:17

'Summer In The City' med Loving Spoonful. Jag minns nu inte om den var hit här i Sverige just på sommaren, men en av de sisådär tio bästa poplåtar som gjorts, är den.

JohanR

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-06-13 21:42

Håller med Alexi, UB40 brukar komma fram med värmen t.o.m.

Annars KOOP, Waltz for Koop
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-13 22:14

Alexi skrev:Reggae tycker jag bara är bra på sommaren, när det är riktigt varmt och man ligger och jäser i solen och inte orkar göra någonting. Räknas det som sommarmusik då?

De reel ting, mon... :mrgreen: <- green guy ;)

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2008-06-14 13:32

Haydn symfoni nr 93, CSN&Y, America, Mancini, Hisaishi, Händel...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-06-14 15:54

Günter, Basshunter eller vad som nu är sommarplågan i år.

Det är RIKTIG sommarmusik det!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-16 00:42

Maria McKee's 2 första (dvs dom skivor jag har) spelar jag bara på sommarn. Gärna varma, soliga dagar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-06-16 12:54

Navid Modiri & Gudarna, Jävlar Anamma, Joddla Med Siw, AC/DC, Hayseed Dixie, USCB Allstars etc.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-16 13:14

PekkaJohansson skrev:Så kallad sommarmusik är ofta publikfriande, uttjatad och står mig upp i halsen (tänk "Sommartider", "Sommaren är kort" eller nästan vad som helst med Taube).

Denna tråd, som jag har startat, handlar om vad som är sommarmusik individuellt för var och en. Den handlar alltså inte om skvalradio, Tomas Ledin eller Calle Schewens* vals såsom ansedda vara svenska sommarstandards. Utan vad DU gillar att lyssna på under sommardagarna (som är alltför få) i vårt avlånga land.

Men en del har inga speciella sommarfavoriter, utan lirar på somvanligt bara. Kanske du är en av dem? :D

*En del gillar dessa och då är det väl upp till dem att välja SINA sommarfavoriter. (Jo, jag vet, man blir pålastad en massa toner bara man går genom staden en sommardag och detta är ofta precis som av dig omnämnt; publikfriande, tjatigt och man vill bara kräkas av dem).

Mvh

Andreas

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-07-03 22:34

En sommar utan Jimmy Cliff är ingen sommar.

Han höll en mycket bra konsert här i Malmö i går.:D

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2008-07-06 23:12

Simple Minds - in the city of light

Uggla -sommartid förstås :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-07-07 14:07

Bild
Yo La Tengo - Fakebook (Cityslang, 1990) [Provlyssna]

Det albumet (för övrigt ett av de bästa cover-albumen någonsin) har varit mitt sommarsoundtrack de senaste tio åren.

Men den här sommaren har jag faktiskt lyssnat mer på ett annat fantastiskt album som kom ut förra året:

Bild
The Panics - Cruel Guards (Dew Process, 2007) [Provlyssna]

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-07-13 00:26

OT.
jag lyssnar ju alltid mer eller mindre på ny musik. Men varje år vid månadsskiftet Mars/April händer det något .. Alltid är det någon skiva som liksom fastnar i minnet. Det blir årets vårskiva. Sammanfaller alltid när man får s.k. vårkänslor tror jag. Jag minns inga "sommarskivor". Bara "vårskivor" . Är jag ensam? :)

exempel: Saigon Kick (första), King's X - Manic Moonlight, Porcupine Tree - lightbulb sun, OSI - I, Blackfield - II, ** Shaggy - Hot Shot ... till och med ** !!!!! :D
, m.fl.

Alltid samma fenomen......... Varje år.
Jag kanske är lite konstig jag. :)

/OT

Återgå till Musikstugan