Elvis Presley - Mannen, myten, medicinen och musiken

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Elvis Presley - Mannen, myten, medicinen och musiken

Inläggav Falkis » 2008-06-16 10:21

Finns det några Elvisfans här?

Sitter just nu och lyssnar på en flac-rip av sattelitshowen från 1973. (2004 års dvd).

Jag gillar hans tid efter comebacken 1968 bäst. Studioalbumen från 70-talet är väldigt bra. 50-talet är lite väl... hrrm... ja, jag vet inte.

Min live-favorit är "Live from Elvis Presley Boulevard, Memphis Tennessee", inspelad i Memphis 1974.

Visste ni att tyska orginalpressar (vinyl) står högre i kurs än amerikanska dito? (När det kommer till elvisskivor..)

Det finns så mycket att "gräva i" när det kommer till Elvis, hans "medicinerande" t.ex. Han tog alltså doser varje dag, på slutet av sitt liv, som kunde döda en vanlig människa.

Men framförallt så var han en lysande artist och sångare, tycker jag.

Några fler Elvisfans här?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-06-16 11:08

Jag har väl omkring 50 cd med Elvis inklusive de tre boxarna samt gospeldubbeln. Det är väl egentligen oförsvarligt mycket, men jag gjorde misstaget att köpa boxarna innan jag upptäckte 80-talsutgåvorna.

Jag tycker att Elvis bästa period var de två-tre åren efter lumpen innan han totalt hamnade i det smetiga filmmusikfacket. Albumet "Elvis is back!", dubbla A-sidan "Little Sister"/"His Latest Flame" och några plattor ytterligare är välinspelad, välproducerad pop som konkurrerar med det bästa under samma tid.

Elvis 50-tal är mest intressant ur musikhistoriskt perspektiv, även om där ryms några guldkorn. NBC-comebacken visar förvisso Elvis i oväntat bra form, men är annars en ganska tröttsam och flabbig historia. Las Vegas-åren med sina okänsliga, snabba potpurrier av gamla låtar och Sinatra-standards är fruktansvärt tråkiga! Jag kan inte för mitt liv förstå varför denna period omhuldas av så många - är det freakshowen, med en allt mer sliten Elvis som visas upp på spelhotellen, som är grejen?

Jag hör alltså helst Elvis på 80-talsutgåvorna på cd och inte på Ernst Jörgensens ännu pågående remasteringprojekt. En bra grundsamling kan bestå av till exempel den omtalade "Elvis is back!" samt de fem volymerna i "Gold Records" eller "Golden Records" som de omväxlande heter. Soundtracken till "Loving You" och "Pot Luck" innehåller en del bra låtar som inte finns på samlingarna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-16 11:34

PekkaJohansson skrev:Jag kan inte för mitt liv förstå varför denna period omhuldas av så många - är det freakshowen, med en allt mer sliten Elvis som visas upp på spelhotellen, som är grejen?

Lyssna på låtar som "It's midnight" från Promised Land-albumet så märker du hur bra han var även på sjuttiotalet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-06-16 11:49

OK! :-)

Pekka
Kan inte leva utan pop

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-16 12:02

Få höra ditt intryck sen! :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-06-16 13:48

Självklart - ska försöka lyssna redan i kväll!

Alla andra får förstås gärna tycka till om Elvis så länge!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-16 14:18

jag har han på en dvda
samt en massa andra skivor
fö har jag besökt graceland
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-06-17 20:15

Klart man är Elvis-fan.

Dock kunde man vara utan hans filmer...

Vet ni förresten att han dog av en hjärtattack på skithuset, ej enbart av medicinering som så många verkar tro (även om drogerna naturligtvis hjälpte till...)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-17 20:58

Hans kropp var full av "medicin" och då hade man vid obduktionen inte "sparat" magsäcksinnehållet för att se vad han satt i sig de närmsta timmarna.

Han dog inte av en naturlig hjärtattack... om det nu var hjärtattack så var den framkallad av en stor överdos. Vi snackar om en man som tar doser som dagligen skulle dödat en elefant.

Jag är faktiskt övertygad om det var en överdos. Hans toa var inte heller ett vanligt "skithus"... Han hade mysfåtölj och sånt :wink: för att lätt kunna inta sina "attacks" som hans personal försåg honom med.

/Andreas, som vill påvisa att en seg skitkorv inte var tillräckligt för att knäcka rockkungens livhanke

mvh

:)

Användarvisningsbild
milesahead

Inläggav milesahead » 2008-07-16 11:27

Elvis tidiga Vegasår är grymma! Snygg, fit och fläskiga Vegasversioner av klassikerna + en del sköna covers! Vegasboxen och DVDn That's the way it is är grymma! Fråga: Hur är det möjligt för en man som Elvis att oförhindrat dra runt i publiken som han gör under Love Me Tender på That's the way it is DVDn?

Remember the King!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-07-16 11:35

Elvis? Jag vet att många klassar honom som stor, The King osv, men jag har aldrig förstått mig på honom alls.. Har aldrig förstått "storheten" i honom. Jag ser bara en sliskig svärmorsdröm. Visst hade han en bra röst men det räcker tyvärr inte för mig. Dessutom var hans musik inte något för min smak och mina öron. Jo förresten så finns det 1 låt som jag gillar. In The Ghetto, men inget annat. Tyvärr.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Återgå till Musikstugan