Belle & Sebastian Mûnchenbryggeriet, Stockholm 28:e Mars

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Belle & Sebastian Mûnchenbryggeriet, Stockholm 28:e Mars

Inläggav Alexi » 2004-03-30 22:46

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-03-31 09:07

Glasgow rules OK!

PS: Bjuder här på min fem år gamla Bengansrecension av "The Boy With The Arab Strap" (kanske kan få någon oinvigd nyfiken?):

BELLE AND SEBASTIAN
The Boy With The Arab Strap
(Jeepster/Virgin)

Följande ordväxling utspelade sig mellan mig och en bartender i veckan: "Kan jag få en The Boy With The Arab Strap, tack?! Bartendern: Va? Jag: Jaa, en intellektuell mjukisdrink med stor hipfaktor beståendes av lika delar The Smiths och Paul Simon - spetsad med några droppar Velvet Underground... Bartendern: Lägg av, det där låter inte som någon stark blandning direkt och vad är det för fel på Orange Juice och Aztec Camera? Jag: Tja, gamla goda kiltdrinkar i och för sig - men jag vill framstå som trendmedveten, och vad är väl hippare än att avnjuta det som Nöjesguiden kallar Årets Drink? Förresten så har alla drinkmagasin som är värda namnet med just den på sin årsbästa-lista, inte sällan på prispallen. Bartendern: Men du är väl ingen intellektuell mjukis-kille med trendkänsla? Såna har väl inte Rocky-jeans??

Jag: Vad har nu mina Rocky-jeans med det här att göra? Ro hit med en The Boy With The Arab Strap, NU! Bartendern: Skall du verkligen vara trendig så beställer du en Bo Kasslers Orkester istället, det är ju Sveriges bäst säljande drink.. Jag: Nej tack, ingen j-vla Svensson-drink. Förresten så HATAR jag kassler! Skall det verkligen behöva vara så svårt att få en Belle And Sebastian-drink??? Bartendern: Va, är inte Belle And Sebastian ett franskt barnprogram? Jag: *suck* Jo, det är det men... Bartendern: Ha, ha, ha! Så mjukis-killen med den intellektuella wannabee-looken vill alltså ha en ALKOHOLFRI drink, hörde ni grabbar? (lokalen hånskrattar). Jag: Det ÄR visserligen ingen rock´n´roll-drink, men man kan väl ha kul utan alkohol? Bartendern: *med världens leende* Så nu skall du bli nykterist bara för att det är trendigt? Jag: Nej, men jag är faktiskt lite trött på alla tunga rockdrinkar som bara framkallar huvudvärk, man kan väl inte dricka sprit jämnt? Kan jag få en The Boy With The Arab Strap snart, eller?

Bartendern: OK, du skall få din The Boy With The Arab Strap - men på ett villkor... Jag: *suck* Jaha, visst... Bartendern: Förklara för mig hur det kommer sig att världens alla ledande drinkmagasin kan utse en alkoholfri drink till Årets Bästa osv. Jag: Ähum... Bartendern: Nå? Jag: Inte f-n vet jag! Dom har väl tryckt i sig så många rockdrinkar genom åren att det nu känns mer spännande att haussa ett glas saft. Kanske är det någon sorts millennium-ångest som spökar? Bartendern: Jaha, och bara för det så vill du också dricka saft helt plötsligt. Vad blir det härnäst, schlager-vatten? Jag: Men jag vill ju bara smaka något nytt... Bartendern: Nytt? Och när i hela friden blev Simon & Garfunkel-druvan ny, den har man väl trampat i några decennier vid det här laget?? Jag: *dubbel suck* Så det blir ingen The Boy With The Arab Strap då? Bartendern: Jovisst, varsågod! Jag: Åh, tack! *klunk-klunk-klunk...*

Bartendern: Säg mig bara en sak till. Jag: *ställer ner det urdruckna glaset med en rap* Visst... Bartendern: Skulle du helhjärtat våga rekommendera det saftglas du nyss hällde i dig till nån av de andra gästerna? Jag: *svälj* Öhh, njaa... Bartendern: Vadå njaa? Jag: Till en del kanske... Bartendern: Jaha, vilka då? Jag: Du, jag har lite bråttom just nu - måste kila iväg och hämta barnen på dagis... Bartendern: Sakta i backarna nu, var drinken bra eller mesig? Jag: Öh, både och faktiskt... Bartendern: Både och..? Jag: Javisst, jämfört med annat alkoholfritt är The Boy With The Arab Strap suverän! Men jämfört med en stadig rockdrink står den sig ganska slätt... Bartendern: Bestäm dig nu. Jag: Ja i så fall är den väl... Bra. Nu måste jag rusa, vi ses nästa vecka. Bartendern: *skakar på huvudet och muttrar* Recensenter...

Återgå till Musikstugan