PekkaJohansson skrev:På sjuttiotalet hoppade Cornelis över till skivbolaget Philips med varierande resultat.
Och till en hel massa andra, allteftersom tiden led. Två av mina favoritalbum heter "Bananer bland annat..." och "Hommager och Pamfletter", vilka han gjorde hos A-Disc i början av åttiotalet. Det är svarta rader som handlar om det kalla, borgerligt styrda samhället i början av åtti. Förresten, dessa skivor är aktuella än idag, och gavs ut på cd 2003 på Amigo (Bonniers). (Tyvärr är "Hommager..." slut, den var väl för populär. Dessa utgåvor har jag svårt att skilja från orginalvinylen som är 30 år gammal, jag äger bådadera.)
Cornelis blev aldrig dålig, hans sista konsert utgiven 2000, "Till Sist" är riktigt bra, tyvärr spelades den in med ett kassettdäck och ljudkvaliten stinker.
Andra bra grejer med Cees är ju "Poem, ballader och lite blues...", många av de klassiska låtarna är med där. Liksom på "Tio vackra visor...", mycket bra album.
En jäkligt rolig och politisk, samt svängig skiva är ju "Istället för vykort" från 1973. Den låter skitbra, äger Lp:n och har cd:n på mp3, men Lp:n låter underbart, tror inte de hårdmastrar Cornelis, faktiskt.
"Cornelis sjunger Lars Forsell" är ju också en riktig höjdare. Ja, och skivan som han gjorde i Finland, vad fan den nu hette? Hmm... Från 1980, JO! "En spjutkastares visor", är ett snällt och trevligt album. De enda skivorna med Cornelis som (som man bör akta sig för?) är kanske hans två sista. "I elfte timmen...", från 1986 och "Till Fatumeh" (sista albumet). Cornelis är svartare än en oupplyst källare, syntarren liksom förstärker hans ohälsa och svärta... Det är Cornelis a'la popåttiotal.
Dessa två sista är de enda skivorna som jag inte kan gilla, inte än, men jag hoppas kunna tillägna mig dem någon gång i livet.
Jag rekommenderar boken "Ett bluesliv" av Klas Gustafsson, jag tror han heter så. Då får man med en rolig cd med lite udda inspelningar.
Förresten, "Poem, ball.."-albumet finns för cirka 200 kr i toppskick på välsorterad second hand-skivaffär. (I alla fall i Luleå!

)