lyssnar ni på vilka jävla idioter som helst?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

lyssnar ni på vilka jävla idioter som helst?

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-10 22:29

he he, skall utveckla: Jag är fortfarande väldigt ambivalent till om det är ok att lyssna på artister vars musik man gillar men vars personlighet man ogillar tex är jag fullt medveten om att Steve Albini är en sexistisk skitstövel och en almänt otrevlig människa, men jag tycker verkligen om hans musik/inspelningsteknik. Kurt Cobain sa när han blev konfronterad med detta inför inspelningen av In Utero att: I dont like him I like his sound, vidare har Einstein utryckt sin beundran för Wagner som ju var antisemit.
Hur ställer ni er till detta?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-10 23:01

Intressant fråga! Jag tycker det kan störa helhetsintrycket lite om man vet att en musiker är osympatisk men det brukar gå ganska bra att bortse ifrån det. Det är värre om det tar sig uttryck i texterna. Jag skulle t.ex. ha svårt att lyssna på "vit makt"-musik även om jag gillade själva musiken (vilket jag lyckligtvis inte gör).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-10 23:09

En människa är ju inte helt igenom ond eller god utan sammansatt av olika egenskaper. Vissa egenskaper gillar vi och andra inte. Man brukar väl säga att man ska gör skillnad på sak och person. Ibland sammanfaller sak och person och då blir man mer kategorisk i sina fördömanden eller hyllningar.

/Jocke

Edit. Förtydligande.
Senast redigerad av Jocke 2008-08-10 23:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-10 23:09

Magnuz skrev:Jag skulle t.ex. ha svårt att lyssna på "vit makt"-musik även om jag gillade själva musiken (vilket jag lyckligtvis inte gör).

Tänkte precis skriva något liknande, men bet mig sedan i fingrarna. Lyssnar
på en hel del Black Metal och där är sådana åsikter inte helt ovanliga. Det
finns förstås bra mycket mer som är störande kring många av de
personligheter som figurerar/figurerat kring den scenen. Det är nästan mer
regel än undantag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-10 23:13

Mm, håller med, intressant. Den är nog viktigare om man indentifierar sig med musiken som man lyssnar på. Om man inte gör det kan man ju gilla musiken utan att gilla budskapet/artisten. Enda nackdelen är väl att man stödjer artisten om man köper skivorna, men då har man å andra sidan en bra ursäkt för piratande. :) Jo det finns en nackdel till, man hjälper till att sprida artisten/budskapet om man pratar med andra om det, och om andra bedömmer en utifrån ens musiksmak kan det ju bli fel.

Knepigt det där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-08-10 23:44

Jag varken lyssnar på eller medelst inköp stödjer artister med direkt odemokratiska ståndpunkter. Artister som bara är mindre progressiva än jag själv kan jag kan lyssna på. Det gäller till exempel vissa countryartister.

Apropå vit makt-musik ser jag ibland sådan på skivmässor och ber då säljarna att ta bort skiten från sina bord. De brukar inte göra det, men jag har i alla fall markerat mitt missnöje. Jag har funderat på att kontakta arrangörerna av mässorna i Stockholmsområdet för att föreslå dem att generellt undanbedja sig sådant skräp.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-11 00:21

Jag varken lyssnar på eller medelst inköp stödjer artister som är onda / gör mindre eller större delar av världen till en sämre plats än den skulle kunna vara. Detsamma gäller AV-tillverkare, och många andra.

Däremot bryr jag mig inte det allra minsta om huruvida de är demokratiska eller inte. Demokrati har genererat mycket ondska genom tiderna och vem är jag att döma vad andra skall tro på? Det är dock förmodligen det statsskick som jag tror mest på av de som finns. Tycker dock att det är synd att det inte praktiseras i några länder, så det är ju svårt att veta hur bra demokrati egentligen är.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-11 00:32

PekkaJohansson skrev:Jag varken lyssnar på eller medelst inköp stödjer artister med direkt odemokratiska ståndpunkter.

jo fast jag menar mer personerna som person :) ett annat exempel John Lennon, kvinnomisshandlare och skitfar, eller Ingmar Bergman ett praktexemplar på skitstövel som privatperson, men geni som konstnär
dvs allså inte sprida skitpropagana i konstverket så att säga

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-11 01:01

Men vad gör man om man gillar en låt som har ett tvivelaktigt budskap? Ska man stänga av den, eller ska man skilja på musiken och budskapet och lyssna ändå?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-11 01:07

Jag lyssnar nästan aldrig på texten utan endast på musiken. Texterna är oftast så töntiga de flesta att man har hört dem alla i.a.f. för det mesta.

Men det är jag det..
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-11 01:24

Livet är för kort för att man skall vara PK när det gäller musik. Ta t ex Nyköpings stoltheter Ultima Thule som för ca 10 år gjorde en oi-punktolkning av Thore Skogmans "Nu svallar vårt vikingablod". Detta gav mig en om inte stor, så i vart fall omistlig upplevelse som jag inte skulle vilja vara utan. Jag menar t ex inledningen på en av verserna:

"Hallkell är ett halvtroll och Tor är min kusin"

På samma CD-singel (som jag äger) finns även en mer än lovligt fadd version av Sham 69:s (?) "We are going to the pub".

Sådana upplevelser hjälper till att sätta saker i sitt perspektiv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-11 01:30

screen skrev:Jag lyssnar nästan aldrig på texten utan endast på musiken. Texterna är oftast så töntiga de flesta att man har hört dem alla i.a.f. för det mesta.

Men det är jag det..

Ja, fast budskapet behöver ju inte ligga i texten. De kan ju synas i videon, eller så kan gruppen vara känd som en nazzegrupp, tex, utan att just låten man gillar har ett sånt budskap.

OT: Kom just att tänka på en textrad...
"Vi är vikingar, men vad vi inte förstår är att en viking aldrig klippte sitt hår."
Den är kul och inte alls tvivelaktig, faktiskt.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-08-11 01:50

Svante skrev:Men vad gör man om man gillar en låt som har ett tvivelaktigt budskap? Ska man stänga av den, eller ska man skilja på musiken och budskapet och lyssna ändå?

det var frågan typ :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-11 02:07

Om man lyssnar eller inte lyssnar spelar väl ingen större roll, utan det gör man väl som man vill med, och vad man vill hoppas jag alla kan avgöra själva. Vill man höra något så lyssnar man väl?

När det gäller saker man gör som gynnar onda eller goda ting så kommer det in en ny parameter i ekvationen. Jag hoppas ingen tycker att det är okej att hjälpa fram människor eller saker som drabbar andra.

Det handlar inte om politisk korrekthet (att agera strategiskt för att inte stöta sig med någon) utan om empati + civilkurage (att våga föja sin EGEN övertygelse och därmed vara en människa sann mot sig själv, och arbetande för en bättre värld för alla!).

Vh, iö

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-11 02:30

Det handlar om artisteri.

Ingen avstår väl från att lyssna på Pink Floyd bara för att titeln deras första skiva "Piper at the Gates of Dawn" är en annan benämning på den onde?

Ingen tycker väl att Thore Skogman var farlig bara för att ett nazzeband från Sörmland gör en cover på hans låtar?

Ingen avstår väl från att lyssna på Metal (med valfritt prefix och från valfritt årtionde) på grund av taskig kvinnosyn?

Ingen avstår väl från att köpa och njuta av Big Black's Songs About Fucking, trots omslaget och trots att Albini är omvittnat knäpp.

Alla tänker själva och uppskattar det bra med musiken. Det kan vara att det är roligt att höra på Ultima Thule, t ex. Jag rekommenderar det varmt. Att göra det har helt motsatt effekt än den av Ultima Thule eftersträvade och understryker deras talanglöshet.

som svar på frågan som ställs: Ja

Edit: den av UT misshandlade Sham 69 låten heter "Hurry up Harry!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-08-11 03:25

Jocke skrev:En människa är ju inte helt igenom ond eller god utan sammansatt av olika egenskaper. Vissa egenskaper gillar vi och andra inte. Man brukar väl säga att man ska gör skillnad på sak och person. Ibland sammanfaller sak och person och då blir man mer kategorisk i sina fördömanden eller hyllningar.

/Jocke

Bra skrivet.

Man har ju också ett eget ansvar för hur och varför man lyssnar. Det är viktigt att också lyssna på det svåra, eller otrevliga, eller dumma, för att nå insikt om sig själv och andra.

Att bara lyssna på sånt som man själv gillar, håller med om osv. leder bara till fördummning.

Ta Wagner; om man lyssnar på dennes musik får man ju t.ex. en känsla för hur en han (och andra) såg på omvärlden, hur tidsandan var med dåtidens värderingar och allt, så att man kan förstå hur antisemitism kunde gro hos en person som uppenbarligen kunde skriva fräck musik. Då kan man också njuta av det som är bra i musiken och hålla isär det från det negativa.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-08-11 09:22

... och hur ska man ställa sig till Hebbe, allas vår Herbert von Karajan? Han var en gudabenådad dirigent, men hans nazistiska koppling går inte att komma ifrån.

Hur långt ned ska man gräva i musikers historia?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-11 09:38

Gjorde han något som drabbade någon?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-11 09:54

Jag försöker att få reda på så lite som möjligt om de artist vars musik jag gillar. Risken är för stor att jag tappar respekten för artisten och då känns även musiken själlös :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-08-11 09:57

IngOehman skrev:Gjorde han något som drabbade någon?

Nej inte vad jag vet, annat än det du skrev ovan om att gynna någon/något som i sin tur gör ont.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-08-11 10:00

Jag har alltid gillat Whitesnakes plattor på åttiotalet, med mickey moody och bernie marsden som ena radarparet och Ian Paice och John Lord från Deep Purple som det andra i denna whitesnakekonfiguration. Jag gillar även David Coverdales röst, men han gör så fantastiskt dåliga och pinsamma texter så man skäms när man lyssnar på det.

Det är väl mitt bidrag.

Vh Christer
Senast redigerad av Tengil 2008-08-11 16:22, redigerad totalt 1 gång.

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-08-11 10:13

Skulle man lägga ner tid och energi på att utforska varenda artists bakgrund skulle jag inte ha tid lyssna på nån musik.. Nu lyssnar jag väl aktivt på musik i max 2-3 timmar per vecka så kanske jag skulle kunna avveckla nån annan syssla för detta men det känns inte som nåt jag prioriterar..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-11 10:18

screen skrev:Jag lyssnar nästan aldrig på texten utan endast på musiken. Texterna är oftast så töntiga de flesta att man har hört dem alla i.a.f. för det mesta.

Men det är jag det..

Det håller jag med om - det är få låtar där texten gjort ett betående intryck!

Däremot är inte de töntiga och till synes banala texterna så harmlösa som man kan tro. De blir en del av en falsk, skev verklighetsuppfattning som många ungdomar växer upp med. En illusion av ett liv som inte finns med självdestruktiva beteenden som resultat.

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-11 10:20

Bra talat!

/J

IngOehman skrev:Om man lyssnar eller inte lyssnar spelar väl ingen större roll, utan det gör man väl som man vill med, och vad man vill hoppas jag alla kan avgöra själva. Vill man höra något så lyssnar man väl?

När det gäller saker man gör som gynnar onda eller goda ting så kommer det in en ny parameter i ekvationen. Jag hoppas ingen tycker att det är okej att hjälpa fram människor eller saker som drabbar andra.

Det handlar inte om politisk korrekthet (att agera strategiskt för att inte stöta sig med någon) utan om empati + civilkurage (att våga föja sin EGEN övertygelse och därmed vara en människa sann mot sig själv, och arbetande för en bättre värld för alla!).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-11 10:29

IngOehman skrev:Om man lyssnar eller inte lyssnar spelar väl ingen större roll, utan det gör man väl som man vill med, och vad man vill hoppas jag alla kan avgöra själva. Vill man höra något så lyssnar man väl?

Vh, iö

Instämmer.

Vilket väcker frågan om det är ok med piratnedladdning av en artist som man inte vill gynna, men ändå lyssna på.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-11 10:45

Bekämpa ondska med ondska... Nä, tror inte det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-11 10:46

IngOehman skrev:Bekämpa ondska med ondska... Nä, tror inte det.

Vh, iö

Såå... Man ska alltså inte lyssna på sån musik?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-11 10:58

Man kan väl göra det man tycker är rätt.

Jag tycker inte det är rätt att gynna den eller det man uppfattar som dåligt.
Jag tycker det är nästan ännu värre att straffa eller på annat sätt bete sig
illa mot den som gör något man tycker är fel.

Varför legitimera ondska genom att själv syssla med det?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-11 11:19

IngOehman skrev:Man kan väl göra det man tycker är rätt.

Jag tycker inte det är rätt att gynna den eller det man uppfattar som dåligt.
Jag tycker det är nästan ännu värre att straffa eller på annat sätt bete sig
illa mot den som gör något man tycker är fel.

Varför legitimera ondska genom att själv syssla med det?

Vh, iö

Hehe, vilket politiskt svar... Jag tolkar :D det som att du inte lyssnar på sån musik.

...vill också försiktigt invända mot ondskebegreppet. Det är ett ondskans verktyg. :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-11 12:02

Tror du har en riktigt bra dag idag IÖ! :wink:

/J

Nästa

Återgå till Musikstugan