Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Jag skulle t.ex. ha svårt att lyssna på "vit makt"-musik även om jag gillade själva musiken (vilket jag lyckligtvis inte gör).
PekkaJohansson skrev:Jag varken lyssnar på eller medelst inköp stödjer artister med direkt odemokratiska ståndpunkter.
screen skrev:Jag lyssnar nästan aldrig på texten utan endast på musiken. Texterna är oftast så töntiga de flesta att man har hört dem alla i.a.f. för det mesta.
Men det är jag det..
Svante skrev:Men vad gör man om man gillar en låt som har ett tvivelaktigt budskap? Ska man stänga av den, eller ska man skilja på musiken och budskapet och lyssna ändå?
Jocke skrev:En människa är ju inte helt igenom ond eller god utan sammansatt av olika egenskaper. Vissa egenskaper gillar vi och andra inte. Man brukar väl säga att man ska gör skillnad på sak och person. Ibland sammanfaller sak och person och då blir man mer kategorisk i sina fördömanden eller hyllningar.
/Jocke
IngOehman skrev:Gjorde han något som drabbade någon?
screen skrev:Jag lyssnar nästan aldrig på texten utan endast på musiken. Texterna är oftast så töntiga de flesta att man har hört dem alla i.a.f. för det mesta.
Men det är jag det..
IngOehman skrev:Om man lyssnar eller inte lyssnar spelar väl ingen större roll, utan det gör man väl som man vill med, och vad man vill hoppas jag alla kan avgöra själva. Vill man höra något så lyssnar man väl?
När det gäller saker man gör som gynnar onda eller goda ting så kommer det in en ny parameter i ekvationen. Jag hoppas ingen tycker att det är okej att hjälpa fram människor eller saker som drabbar andra.
Det handlar inte om politisk korrekthet (att agera strategiskt för att inte stöta sig med någon) utan om empati + civilkurage (att våga föja sin EGEN övertygelse och därmed vara en människa sann mot sig själv, och arbetande för en bättre värld för alla!).
Vh, iö
IngOehman skrev:Om man lyssnar eller inte lyssnar spelar väl ingen större roll, utan det gör man väl som man vill med, och vad man vill hoppas jag alla kan avgöra själva. Vill man höra något så lyssnar man väl?
När det gäller saker man gör som gynnar onda eller goda ting så kommer det in en ny parameter i ekvationen. Jag hoppas ingen tycker att det är okej att hjälpa fram människor eller saker som drabbar andra.
Det handlar inte om politisk korrekthet (att agera strategiskt för att inte stöta sig med någon) utan om empati + civilkurage (att våga föja sin EGEN övertygelse och därmed vara en människa sann mot sig själv, och arbetande för en bättre värld för alla!).
Vh, iö
IngOehman skrev:Bekämpa ondska med ondska... Nä, tror inte det.
Vh, iö
IngOehman skrev:Man kan väl göra det man tycker är rätt.
Jag tycker inte det är rätt att gynna den eller det man uppfattar som dåligt.
Jag tycker det är nästan ännu värre att straffa eller på annat sätt bete sig
illa mot den som gör något man tycker är fel.
Varför legitimera ondska genom att själv syssla med det?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster