Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Jag håller med norman. Anledningen till att skivförsäljningen gått ner totalt sett har inget, eller mycket lite med fildelning att göra. Mer rimliga orsaker är t.ex.:
- Konkurrens från andra media som DVD.
- Mobiltelefoner och SMS har blivit populärt under senare år
- Uppspelningsskydd. Folk köper inte skivor som inte går att spela upp.
- Sämre kvalitet på "mainstream"-musiken. För dålig produkt, alltså.
Där håller jag inte riktigt med. Eftersom det för det första inte har blivit speciellt "vanligt" med DVD på musikmarknaden. Mobiltelefoner och SMS har väl ändå ingenting med saken att göra, och uppspelningsskydd kom ju långt efter mp3'n.
Max_Headroom skrev:Anledningen till att skivförsäljningen gått ner totalt sett
Magnuz skrev:
Frågan är om de skulle köpt alla skivor med artisten annars? Min erfarenhet av sådana personer som du beskriver är att de mest köper samlingsskivor och i övrigt lyssnar på radio. Om 13-åriga tjejer verkligen köper alla skivor med en artist handlar det nog oftast om idoldyrkan och i så fall köper de nog skivorna trots att musiken går att ladda ned, eftersom de vill ha omslagen o.s.v.
Jag tror det verkliga hotet mot skivförsäljningen inte är nedladdningen utan kopieringen av CD. Med dagens CD-brännare går det ju på nolltid att kopiera sina kompisars skivsamlingar och på så sätt slippa köpa dem själv. Precis som kassettband förr, men snabbare och enklare. Jag vill minnas att man spelade in rätt mycket på kassett när det begav sig.
Max_Headroom skrev:Jag håller med norman. Anledningen till att skivförsäljningen gått ner totalt sett har inget, eller mycket lite med fildelning att göra. Mer rimliga orsaker är t.ex.:
- Konkurrens från andra media som DVD.
- Mobiltelefoner och SMS har blivit populärt under senare år
- Uppspelningsskydd. Folk köper inte skivor som inte går att spela upp.
- Sämre kvalitet på "mainstream"-musiken. För dålig produkt, alltså.
Magnuz skrev:Det är ju just det vi inte kan konstateraDet är ju nämligen så att för att den här statistiken verkligen ska säga något måste vi veta något om de olika gruppernas tidigare konsumtionsvanor. Om exempelvis någon som tidigare köpte 2-3 cd/år helt har slutat köpa skivor och alltså svarar 100% färre så är ju tappet bara 2-3 skivor. Samtidigt kan ju någon som tidigare köpt 50 skivor/år ha gått över till att köpa 100 skivor/år, alltså en ökning med 50 skivor. Man måste alltid se upp med statistik...
Nattlorden skrev:Gratis musik bra för karriären:
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10082002
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 24 gäster