Musikfiler på nätet ökar skivförsäljningen

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Tror du att dom har rätt i att skivförsäljningen ökar på grund av fildelning?

Omröstningen slutade 2004-04-25 22:09

Ja
24
92%
Nej
2
8%

Antal röster : 26

Användarvisningsbild
Jesper73

Musikfiler på nätet ökar skivförsäljningen

Inläggav Jesper73 » 2004-04-15 22:09

Läs den här intressanta artikeln om fildelning och skivförsäljning!

http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_7280369.asp

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-15 22:46

Jag har köpt många fler skivor p.g.a. att man kunnat ladda ner och provlyssna. Musiksmaken har också blivit mycket bredare och man har hittat en massa kul musik som man troligen aldrig skulle ha hittat annars.

Kan dock tänka mig att en del personer nöjer sig med att ha låtarna på mp3 i datorn, men jag gissar på att de personerna ändå inte skulle köpt särskilt många skivor.

Det bästa är ju om artisterna/grupperna lägger ut låtar på sin hemsida så man kan lyssna direkt istället för att krångla med fildelningsprogram.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-16 20:25

Jag håller med norman. Anledningen till att skivförsäljningen gått ner totalt sett har inget, eller mycket lite med fildelning att göra. Mer rimliga orsaker är t.ex.:

- Konkurrens från andra media som DVD.
- Mobiltelefoner och SMS har blivit populärt under senare år
- Uppspelningsskydd. Folk köper inte skivor som inte går att spela upp.
- Sämre kvalitet på "mainstream"-musiken. För dålig produkt, alltså.

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2004-04-16 21:25

Jag är helt lost när det gäller hemladdning av musikfiler. Kan ni rekommendera någon bra sida?

Tackarrrrr

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-16 22:34

Max_Headroom skrev:Jag håller med norman. Anledningen till att skivförsäljningen gått ner totalt sett har inget, eller mycket lite med fildelning att göra. Mer rimliga orsaker är t.ex.:

Där håller jag inte riktigt med. Eftersom det för det första inte har blivit speciellt "vanligt" med DVD på musikmarknaden. Mobiltelefoner och SMS har väl ändå ingenting med saken att göra, och uppspelningsskydd kom ju långt efter mp3'n.

mp3 är ett stort problem eftersom de flesta som laddar ner inte tycker att en mp3 i 96kpbs låter skit som vi som verkligen vill njuta av ljudkvalitet. De få som köper skivor för att dra nytta av det bra ljudet är den typen av människor som finns här på forumet med andra ord. Resten gör det oftast inte. 13-åriga tjejerna hör en låt på mtv och laddar ner hela artistens repertoar i mp3 format, vilket är tämligen lätt när en hiphop eller pop artist är som populärast. Det är DÄR pengarna börjar fattas, inte för att man hittar en ny artist och breddar sin musiksmak, precis som jag gjorde med Dave Matthews Band... Började med mp3 och köpte en trippel-cd album.

Så det är klart att man kan se det så, men det ligger tyvärr mycket mer åt det andra hållet, (mtv exemplet)

Det var min åsikt, challenge me! :twisted: :roll:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-04-16 22:36

molle:
Jag använder programet Kazaa Lite. Det är som kazaa fast utan diverse reklam och snokprogram som kazaa instalerar.
Kazaa var bättre förr. Men jag hr hittat en del musik som är omöjlig att få tag i annars + fixat provlyssningar som lett till flera fina skivköp.

Swek:
Där håller jag inte riktigt med. Eftersom det för det första inte har blivit speciellt "vanligt" med DVD på musikmarknaden. Mobiltelefoner och SMS har väl ändå ingenting med saken att göra, och uppspelningsskydd kom ju långt efter mp3'n.

Jag tänkte mest på DVD-filmer...
DVD-filmer, biobesök, mobiltelefoner och SMS ska betalas ur samma plånböcker som skivorna. Pengarna räcker inte till allt. Som jag ser det är mängden pengar ganska lika, men många nya saker att spendera dom på har tillkommit.
Uppspelningsskydden har kommit långt efter mp3n, visst. Men jag tror det är en bidragande faktor till att folk avstår från att köpa skivor. Man tar en kopia av polarens skiva eller laddar hem via Nätet istället. Så får man en riktig, som går att spela överallt.

Vad det gäller ljudkvaliteten är det tyvärr inte många som bryr sig.
Själv skulle jag gladligen köpa skivor som jag nu bara har som mp3or i 128k om bara skivbolagen behagade sälja skivorna.
Hur många av dom som laddar mp3or skule ha köpt skivorna istället, om mp3 inte fanns? Skulle inte folk fortsätta att göra som "på min tid", dvs banda, eller bränna av polares skivor? Det tror jag.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-17 10:54

Max_Headroom skrev:Anledningen till att skivförsäljningen gått ner totalt sett

Har du någon källa till detta?

Vad jag har hört så har musikindustrin bara fortsatt att sälja mer skivor. Och, biobesök och DVDfilmer är ju faktiskt något man kan snåla på, och ladda ner film istället, om det kniper i kassan. En aning enklare att ladda ner musik iofs, men med tanke på att ett biobesök varar två timmar och att en skiva håller bra många år så jämnar det kanske ut sig? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-17 11:03

"De få som köper skivor för att dra nytta av det bra ljudet är den typen av människor som finns här på forumet med andra ord. Resten gör det oftast inte. 13-åriga tjejerna hör en låt på mtv och laddar ner hela artistens repertoar i mp3 format, vilket är tämligen lätt när en hiphop eller pop artist är som populärast. Det är DÄR pengarna börjar fattas"

Frågan är om de skulle köpt alla skivor med artisten annars? Min erfarenhet av sådana personer som du beskriver är att de mest köper samlingsskivor och i övrigt lyssnar på radio. Om 13-åriga tjejer verkligen köper alla skivor med en artist handlar det nog oftast om idoldyrkan och i så fall köper de nog skivorna trots att musiken går att ladda ned, eftersom de vill ha omslagen o.s.v.

Jag tror det verkliga hotet mot skivförsäljningen inte är nedladdningen utan kopieringen av CD. Med dagens CD-brännare går det ju på nolltid att kopiera sina kompisars skivsamlingar och på så sätt slippa köpa dem själv. Precis som kassettband förr, men snabbare och enklare. Jag vill minnas att man spelade in rätt mycket på kassett när det begav sig. :)

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-17 15:38

Magnuz skrev:
Frågan är om de skulle köpt alla skivor med artisten annars? Min erfarenhet av sådana personer som du beskriver är att de mest köper samlingsskivor och i övrigt lyssnar på radio. Om 13-åriga tjejer verkligen köper alla skivor med en artist handlar det nog oftast om idoldyrkan och i så fall köper de nog skivorna trots att musiken går att ladda ned, eftersom de vill ha omslagen o.s.v.

Jag tror det verkliga hotet mot skivförsäljningen inte är nedladdningen utan kopieringen av CD. Med dagens CD-brännare går det ju på nolltid att kopiera sina kompisars skivsamlingar och på så sätt slippa köpa dem själv. Precis som kassettband förr, men snabbare och enklare. Jag vill minnas att man spelade in rätt mycket på kassett när det begav sig. :)

Men om alla kompisar som gillar samma artister också bara har mp3 då eftersom ingen köper skivorna i första taget? :lol:

Det här med samlingsskivor blir ju också lite oanvändbart om man kan göra sina egna samlingsskivor med sina mp3or från datorn, eller?

Det är självklart att CD-brännaren är en klar dödare för industrin. Bästa lösningen är väl då att separera media som digital information (program, dokument etc.) och musik lagras på, precis som på bandartiden. Men strävan efter bekvämlighet tillåter ju inte det. (Mobiler som spelar musik, datorer som spelar film musik och lagrar böcker etc. etc.)

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-04-18 22:16

Jag är övertygad om att de stora skivbolagen förlorar på mp3:or. De har helt enkelt rätt i det de brukar säga: folk hör låtarna på radio, laddar hem mp3:an och spelar på nån fest. Personligen hoppas jag att hela högen av stora skivbolag går omkull, men livskraftigare än så är de nog tyvärr. Att sälja en massa illalåtande massproducerad skvalmusik, utnyttja naiva artister och göra stor profit på överprissatta skivor har jag inte mycket för. Finns givetvis undantag.

Mindre bolag har mer entusiastisk och medveten publik och är svårare att få tag på, samt att man inte hör dem på radio stup i kvarten. Således får man söka andra kanaler än radio för att provlyssna och då passar mp3 utmärkt. Skulle gissa på att ungefär hälften av skivorna i min samling är i min ägo tack vare mp3-formatets utbredning. Man ser ju också tydligt att små skivbolag har mycket lättare att nå ut än innan. Folk som är lite mer engagerade än en genomsnittlig NRJ-lyssnare är också mer benägna att köpa skivorna.

Alltså: MP3 är dåligt för skivindustrin, det är bra.
MP3 är bra för musikscenen, också bra.
Fattas bara ljudkvaliteten också.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-18 23:14

iffe: Liten anekdot, om "Scientist" som du citerar i din signatur är samma person som jag tänker på så har han en hel del skrönor om sig på www.live-audio.com, och är bannlyst från ett helt gäng ställen i Usa... :)

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-04-22 17:38

Hoho, skulle iofs inte förvåna mig. Hör ju nästan till att duktiga jamaicanska producenter ska vara lite snurriga. Även om Scientists läromästare King Tubby var rätt balanserad så vägs det ju med råge upp av Lee Perrys tokerier (brände ner sin egen studio, hade burkar med sitt eget urin stående i inspelningsrummet, hävdade att det lät bättre om han gnuggade masterbandet med sin smutsiga t-shirt och blåste haschrök på det, osv osv). Bara att hävda en sak som den i signaturen indikerar ju att han kan tänkas vara ganska kontroversiell.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-04-22 17:44

Såhär berättar en person om sitt möte med Scientist:

"Ah The Scientist, BAD memories of him. He tried really hard to take out every woofer GAMH owned a couple of years back, Had EVERY fader on the Left and Right Graphics below 400 pushed ALL the way up and everything above pushed ALL the way down. For balance he had the Graphic for the center cluster set as a mirror image, everything above 400 full up and everything below cut all the way. Was heartened later on to see a Polaroid of him in the sound booth of a club with a notation in Sharpie that "this man is not to be allowed within arms reach of the console". Apparently he cost them 5 18 inch woofers."

Verkar vara en riktig lirare :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-22 18:19

Det här hittade du på www.live-audio.com va? Tycker jag känner igen det.

Och ja, det verkar vara en riktig lirare! :D

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-04-22 22:38

Sökte på nåt av forumen som dök upp. Men han som skriver medger att det låter bra på skiva också, även om han bränner ett tjog närfältsmonitorer när han spelar in.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-04-23 21:47

Max_Headroom skrev:Jag håller med norman. Anledningen till att skivförsäljningen gått ner totalt sett har inget, eller mycket lite med fildelning att göra. Mer rimliga orsaker är t.ex.:

Du har sååå rätt! Något mer som inte kommer fram i debatten är att i USA, där "raset" kom ifrån från början, hade släppt mkt FÄRRE skivor och därmed gett kunden SÄMRE utval och hur man ska tro att man säljer fler skivor då vet jag inte.

Jag påstår att fildelningsprogram gör att man köper MER skivor. Dom som har fullt med MP3:or endast skulle aldrig köpt skivor ändå.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-25 18:31

Hej alla!

Jag (som resten av sverige) har såklart sugarstorm(lunar för er som inte fattade)

Det som var intressant var en enkät som de gjorde här om dan om just mp3 och skivförsäljning. PERFEKT tänkte jag.

Såhär ser resultaten ut

För "småbarnen" 13-15:
Bild

De köper med andra ord INGA skivor längre, eller?

För de liiiite större "16-18:
Bild

Här börjar det jämna ut sig litegran som ni ser, konstigt?

Sen de "vuxna" 19-24:
Bild

Och så veteranerna 25-34 :roll: :
Bild

Som ni ser så beror det väldigt på åldern om man laddar ner musik eller köper. Det jag föreslog tidigare verkar hålla ganska bra.

En översikt över alla svar, oberoende av ålder:

Bild

Dåså, vi kan alltså konstatera (eftersom det är en relativt objektiv undersökning som gjorts) att det säljs mindre skivor än det laddas mp3, och det här med mobiler etc.... njaeeee.... :roll: Det har ju funnits gameboy hur länge som helst :lol:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-04-25 20:17

Det är ju just det vi inte kan konstatera :) Det är ju nämligen så att för att den här statistiken verkligen ska säga något måste vi veta något om de olika gruppernas tidigare konsumtionsvanor. Om exempelvis någon som tidigare köpte 2-3 cd/år helt har slutat köpa skivor och alltså svarar 100% färre så är ju tappet bara 2-3 skivor. Samtidigt kan ju någon som tidigare köpt 50 skivor/år ha gått över till att köpa 100 skivor/år, alltså en ökning med 50 skivor. Man måste alltid se upp med statistik...

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-25 21:19

Magnuz skrev:Det är ju just det vi inte kan konstatera :) Det är ju nämligen så att för att den här statistiken verkligen ska säga något måste vi veta något om de olika gruppernas tidigare konsumtionsvanor. Om exempelvis någon som tidigare köpte 2-3 cd/år helt har slutat köpa skivor och alltså svarar 100% färre så är ju tappet bara 2-3 skivor. Samtidigt kan ju någon som tidigare köpt 50 skivor/år ha gått över till att köpa 100 skivor/år, alltså en ökning med 50 skivor. Man måste alltid se upp med statistik...

Men om vi snackar om kanske 10.000 pers som köper 2-3 per år och 500 som köper 50...

Det vi diskuterat är ju inte hur stor skillnad före/efter utan OM det är skillnad, och jag tycker verkligen vi kan dra slutsatsen att färre skivor köps till största del pga. mp3 laddning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-26 09:23

Sen kanske man skall ta det med en nypa salt vad ungdomarna valt för procentsatser... Det brukar nämligen vara notoriskt svårt för väldigt många (ungdomar som vuxna) att förstå det där med procent... (utöver att ju fler det är i drickan destu bättre... :lol: )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-26 13:06

Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-26 13:53

Men skillnaden mellan "lika många" och "100% färre" är väl inte direkt ett problem att skilja mellan?

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-26 13:58

Nattlorden skrev:Gratis musik bra för karriären:
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10082002

Men för att få igång en "ordentlig" karriär så tror jag det ska till lite skivförsäljning också, inte sjutton går jag på alla artister av de mp3 jag laddat ners konserter heller...

Återgå till Musikstugan