Vylken Byrd är bäst?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Vylken Byrd är bäst?

Mc Guinn
3
50%
Parsons
0
Inga röster
Hillman
0
Inga röster
Gene Clark
2
33%
Clarke
1
17%

Antal röster : 6

Användarvisningsbild
CODY

Vylken Byrd är bäst?

Inläggav CODY » 2008-10-29 00:45

Hej,

Man kan inte undvika Byrds om man är intresserad av gitarrmusik. De hittade på ett helt eget gitarrljud, sjöng vackert, kan sägas ha uppfunnit countryrocken och inspirerat än den ena än den andre, inte minst Beatles och R.E.M.

Jag har gillat Byrds länge. Mina favoriter har (i kronologisk ordning, äldst först) varit:

Roger (Jim McGuinn)
Gram Parson
Gene Clark

McGuinn verkar vara en skitstövel, och har inte gjort så där förfärligt bra musik efter Byrds. Han går bort numer. Gram Parsons känns lite för överskattad och reissued/repackaged för att man skall kunna ta honom till sig okritiskt, numer; han var ju knappt med heller.. David Crosby, trummis Clarke och basist Hillman har aldrig varit på tapeten (dock har ju Hillman gjort acceptabel country och var med i Flying Burritos). Crosby verkar även han vara osympatisk och är mindre bra.

Gene Clark framstår numer som den klart lysande stjärnan. Han gjorde de bästa låtarna och solosång insatserna då han ännu var med i Byrds och har gjort ett par rasande bra soloskivor. No other rekommenderas varmt.

Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-10-29 11:40

Ett favoritämne, Börds.

Mitt intryck av R McG har alltid varit att han är en rätt modest person. D.v.s. han kan ju anses som en av de stora nyskaparna inom rockmusiken, men pratar hellre om sin stora idol Dylan och åker väl numer omkring spelar in folkmusik som andra gjort. Men jag kan ju ha missat något.

Kan hålla med om att han mest gjort smörja sen Byrds la av 'härom året' :wink: , men det är ju knappast unikt, hur bra har Paul McCartney varit sen Beatles slutade?

Gram Pärson har jag aldrig förstått tjusningen kring.

Min favoritskiva har alltid varit 'Dr Byrds och Mr Hyde', speciellt det avslutade medley't med sin live-känsla.

JohanR

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-01 18:33

RJohan skrev:Ett favoritämne, Börds.

Mitt intryck av R McG har alltid varit att han är en rätt modest person. D.v.s. han kan ju anses som en av de stora nyskaparna inom rockmusiken, men pratar hellre om sin stora idol Dylan och åker väl numer omkring spelar in folkmusik som andra gjort. Men jag kan ju ha missat något.

Kan hålla med om att han mest gjort smörja sen Byrds la av 'härom året' :wink: , men det är ju knappast unikt, hur bra har Paul McCartney varit sen Beatles slutade?

Gram Pärson har jag aldrig förstått tjusningen kring.

Min favoritskiva har alltid varit 'Dr Byrds och Mr Hyde', speciellt det avslutade medley't med sin live-känsla.

JohanR

Hej RJohan!

Kul att du och jag har röstat i denna den populäraste tråden på faktiskt. Kul att vi har olika uppfattningar.

Jag uttryckt mig kanske lite svepande om Roger (Jim), men jag läste att när de gav ut förra boxen var Roger mån om att inte ta med alltför många Gene Clark låtar, vilket ju var fel. När nästa box kom ut för ca 2 år sedan hade man rådit bot på detta. Sedan läste jag i Rogans bok Endless Flyte att Roger och Crosby konspirerade mot Gene för att få honom att lämna bandet eftersom han var labil och rädd för att flyga.

Sedan är det ju lite lättare att ta till sig döda artister, som Gene och Gram. Men faktum kvarstår att det var Roger som hittade på gitarrljudet (vad jag förstår).

Har beställt Dr Byrd & Mr Hyde, som vad jag förstår är en liten skatt!

8 miles high!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-11-01 21:39

Kul tråd. Kan inte komma på hur jag ska rösta dock även om det lutar åt McGuinn, eller möjligen Crosby fast det inte går. Han är om inte annat fetast. :wink: Annars var väl den största fågeln av dem alla inte medlem av bandet:

http://www.youtube.com/watch?v=5Xy4rGMbl8I

http://www.youtube.com/watch?v=4bUch5dv ... re=related

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2008-11-02 16:28

Min bästa Byrd är Donald!
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2008-11-08 17:54

William. 1543-1623
han blev alltså ganska gammal för att vara på den tiden...
EDD MJUGARE SBRÅG!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-11-08 22:03

CatsupCat skrev:Min bästa Byrd är Donald!

Påminner mig om en utflykt jag gjorde till sumpmarkerna utanför New Orleans tillsammans med ett gäng danska damer under min musikhistoriska rundresa i USA 1999. Under en paddeltur i området beskådade vi djurlivet och jag såg bland annat mitt livs första alligator i dess naturliga omgivningar. Den olympiameriterade kanotguiden hade en viss grötmyndighet i rösten, så när han frågade om vi visste vilken som var den mest vanliga/ovanliga/vackraste fågeln i området kunde jag förstås inte låta bli att svara "Donald Duck". De danska damerna bannade mig tystlåtet trots att de nog tyckte att svaret var ganska kul. Det tyckte jag för övrigt själv.

Vad gäller popgruppen Byrds tycker jag nog att den är ganska överskattad. McGuinns tolvsträngade gitarr må vara unik i pophistorien, men särskilt många bra låtar mäktade man inte med, bortsett då från ett par Dylan-covers.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-13 00:42

PekkaJohansson skrev:[
Vad gäller popgruppen Byrds tycker jag nog att den är ganska överskattad. McGuinns tolvsträngade gitarr må vara unik i pophistorien, men särskilt många bra låtar mäktade man inte med, bortsett då från ett par Dylan-covers.

Med vänlig hälsning

Pekka

Som grupp betraktad och givet allt som givits ut under namnet Byrds håller jag med. Men topparna är fantastiska, särskilt när Gene Clark sjöng lead. Den som inte har hört No Other, bör göra det. Genrebefriad (nåja) musik.

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2008-11-13 20:43

Nä du Pekka, nu är du allt ute & cyklar. Byrds gjorde en mängd fenomenala låtar och några riktigt bra album dessutom. För mig är Notorious Byrd Brothers höjdpunkten. Till Byrds största fans hörde medlemmarna i The Beatles, det du, Pekka!

Men den störste Byrden var ju David Crosby. Och betänk att Eight miles high är inspelad redan 1965. Vision kallas det.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-11-13 22:37

Ja ja, jag får väl damma av någon eller några av mina Byrdsskivor och se om mina tidigare intryck består. Ettan, tvåan och "Sweetheart of the rodeo" vet jag att jag har, samt några samlingar. Lite osäker på "Notorious". Vidhåller dock Donald Ducks förträfflighet.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-14 00:05

Hej,

Den bruna och obetitlade återföreningsskivan från 1973 kan inte rekommenderas nog mycket. Neil Young bidrar med Cowgirl in the sand och Gene Clark sjunger på tre låtar och bidrar med två. Härligt och krispigt ljud med tre gitarrister!

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... fpxqrhldte

den störste Byrden var ju David Crosby

Ja, han blev med tiden tämligen fet.

MVH/Cody
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-11-14 00:12

Bild
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-14 11:33

Pekka,

är du säker på att du inte borde postat denna Surfing Bird i Jan & Dean tråden? För det är väl en hälsning från Dean :D

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2008-11-14 16:13

Tvåan, Turn Turn Turn är inte så kul. Lite jämngrå faktiskt. Sen måste man inte tycka om Byrds, men man måste heller inte påstå att musiken är dålig bara för att den inte faller en själv i smaken.

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara musiken det är fel på!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-11-14 17:06

Thomazo skrev:Det behöver ju inte nödvändigtvis vara musiken det är fel på!

Helt riktigt. Det kan också vara produktionen, sången eller den allmänna känslan. Lyssningen i går på min CBS-samling från 1988 var bitvis OK, bitvis lätt ointressant. Men jag ger mig inte så lätt! Jag lovar högtidligen att införskaffa "The Notorious Byrd Brothers" och lyssna med spetsade öron. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Musikstugan