Fredagsmusik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Fredagsmusik

Inläggav Max_Headroom » 2019-04-13 10:00

Tänkte bara nämna att jag spelade Gary Numans "Metal Rythm" igår. Överraskande bra platta, även om den måste EQas lite (precis som en massa andra popmusik från samma tidsperiod).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Fredagsmusik

Inläggav ChristianAndersson » 2019-04-14 20:09

Långfredagsmusik
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Fredagsmusik

Inläggav Max_Headroom » 2019-04-26 21:21

Spelade just den här:

George Thorogood - One Bourbon, One Scotch, One Beer

Riktig musik för riktigt folk!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Fredagsmusik

Inläggav Nattlorden » 2019-04-26 21:24

Max_Headroom skrev:Tänkte bara nämna att jag spelade Gary Numans "Metal Rythm" igår. Överraskande bra platta, även om den måste EQas lite (precis som en massa andra popmusik från samma tidsperiod).


Alternativt är det herrn själv som behöver EQ:as... tidsperioden ville kanske ha det soundet, även om vi idag inte valt detsamma?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: Fredagsmusik

Inläggav Tengil » 2019-04-27 21:48

Max_Headroom skrev:Spelade just den här:
[ YouTube ]

George Thorogood - One Bourbon, One Scotch, One Beer

Riktig musik för riktigt folk!


Svängigt värre :) :)
" Det är valfritt, som i vättern"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-03 13:34

Jag har i veckan lyssnat på en nyligen hemkommen samling med den belgiske artisten Plastic Bertrand som är mest känd för sin hit ”Ca plane pour moi” från 1977. Det är popmusik av allra bästa 70-talssort med inslag av glamrock, new wave och disco samt emellanåt ett och annat spår av 50-tal. Här är Plastic Bertrands punkiga version av den italienska sången ”Bambino” som gjordes redan 1956 av sångerskan Dalida och året efter i USA av Dean Martin med titeln ”The man who plays the mandolino”. Trots den mediokra ljudkvaliteten på detta Youtube-klipp - skruva upp ljudet så mycket som möjligt!



Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Fredagsmusik

Inläggav jonaz81a » 2019-05-03 21:12

Jag hamnade på Youtube eftersom jag var/är för lat att byta skiva. Jag arbetar fortfarande på det, snart måste jag ändå resa mig för att hämta nåt att tugga på.



"Pirates of the Caribbean Medley, He's a Pirate - Divese polska skolungdomar" (kom 3a i nån polsk skolsymfoniorkester tävling)

Presentation kommer

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Fredagsmusik

Inläggav Frisk » 2019-05-03 22:30

Missade måndagens LTS-möte så fick bli köp av skivan idag, sitter och lyssnar nu zyntetix - Infect Assimilate, låter trevligt om än jag tycker sång håller intresset uppe lite för en hel skiva än bara instrumentalt. Men välljudande med stort frekvensomfång.

Satt även och lyssnade på Depeche Mode - A Broken Frame en skiva med mycket bra dynamik och ljudkvalitet, går spela riktigt starkt utan att det låter illa.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-17 15:21

Jag är ingen stor soul-fantast men genren har onekligen sina ljusa stunder. I veckan upptäckte jag sångaren Chris Kenner som 1961 gjorde originalversionen av ”I like it like that” som Dave Clark Five spelade in senare. Chris Kenner gjorde också den första versionen av ”Land of a 1000 dances” som är mest känd i Wilson Picketts version. Den gode Kenner ska enligt uppgift ha varit lite för glad i flaskan vilket bidrog till att han 1976 lämnade jordelivet vid 46 års ålder och därmed inte fick uppleva senare års retrosoulvåg. Nåväl, nu startar vi helgfirandet med att höra honom i sitt esse i ”I like it like that”:



Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Fredagsmusik

Inläggav ChristianAndersson » 2019-05-24 10:30

Tipsade om kommande konsert, men detta är för bra för att vänta på. Depeche Mode sound , Rock & Blues och Go Spell Boggie

Shatterer of words

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2019-06-22 00:16

Självklar musik denna midsommarhelg är LaVern Bakers originalversion av sången "Still" som senare gjordes av Emile Ford och ännu senare av Galenskaparna & After Shave med den västkustska titeln "Sill" som vi väl alla har ätit i dag.



Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Fredagsmusik

Inläggav Tell » 2019-07-12 18:56

Basigt, dubbigt, knorrigt, psykadeliskt o ganska så mystiskt. Jävla go fredagsmusik imo ^^

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Fredagsmusik

Inläggav PJo » 2019-07-12 19:29

Q-Tip - [2002] - Kamaal the Abstract.
Överstyrd så det räcker men .......
/Patrik
Scientia Potentia Est

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2019-08-16 13:22

Med anledning av den senaste tidens rapportering från Hongkong har jag gått omkring och nynnat på Hollies ”Carrie Anne” (associationsbanan är alltså Carrie Lam – ”Carrie Anne”). Raderna ”what’s your game now/can anybody play” får en lätt skrämmande/ironisk innebörd! Här är sången i ett fantastiskt framträdande på BBC - inklusive ett underligt inmixat stråksolo. Som vanligt ska man titta och lyssna lite extra på Hollies-trummisen Bobby Elliott – en mästare!



Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fredagsmusik

Inläggav Bill50x » 2019-08-16 14:28

PekkaJohansson skrev:Med anledning av den senaste tidens rapportering från Hongkong har jag gått omkring och nynnat på Hollies ”Carrie Anne” (associationsbanan är alltså Carrie Lam – ”Carrie Anne”). Raderna ”what’s your game now/can anybody play” får en lätt skrämmande/ironisk innebörd! Här är sången i ett fantastiskt framträdande på BBC - inklusive ett underligt inmixat stråksolo. Som vanligt ska man titta och lyssna lite extra på Hollies-trummisen Bobby Elliott – en mästare!

[ YouTube ]


Trevlig helg!

Härlig retro! Trevlig helg på dig också.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Fredagsmusik

Inläggav Max_Headroom » 2019-08-16 20:39

Paul Rain - Walking. På 12a.

Fantastisk musik. Fantastiskt bra text också!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: Fredagsmusik

Inläggav Tengil » 2019-08-23 22:32

Hade Black Sabbath, dio edition i lurarna på senaste långpromenaden, denna låten är magisk :)
" Det är valfritt, som i vättern"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2019-10-11 21:32

Tänkte först posta det här i nu spelas-tråden men känner att alla faktiskter borde spela detta mästerverk denna fredagskväll. Det är den på listan tidigare omskrivna belgiska sångerskan Jo Lemaire som framför den Serge Gainsbourg-producerade "Je suis venue te dire que je m'en vais" som betyder något i stil med "jag kom hit för att berätta att jag försvinner". Den gode Serge har gjort låten själv men den här versionen med sitt sparsmakade arrangemang och syntslingan är oslagbar.



Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Fredagsmusik

Inläggav petersteindl » 2019-10-12 00:06

PekkaJohansson skrev:Tänkte först posta det här i nu spelas-tråden men känner att alla faktiskter borde spela detta mästerverk denna fredagskväll. Det är den på listan tidigare omskrivna belgiska sångerskan Jo Lemaire som framför den Serge Gainsbourg-producerade "Je suis venue te dire que je m'en vais" som betyder något i stil med "jag kom hit för att berätta att jag försvinner". Den gode Serge har gjort låten själv men den här versionen med sitt sparsmakade arrangemang och syntslingan är oslagbar.

[ YouTube ]


Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Pekka

"Je suis venue te dire que je m'en vais" som betyder något i stil med "jag kom hit för att berätta att jag försvinner".

I och för sig. Man kan sätta orden mer exakt. "je m'en vais" kan översättas med Jag drar i betydelsen, det är slut, förhållandet är slut, eller med betydelsen jag lämnar dig. I franskan kan det även översättas som ; Jag lämnar vårt förhållande.
På engelska, I am on my way. I'm out of here. It's all over. På svenska; Det är slut, d v s, Jag har kommit för att säga att det är slut mellan oss.
Det betyder att göra slut med sin tjej/kille/partner.

Jag försvinner är således helt rätt, men kan förtydligas, d v s från vem man försvinner.

Bra låt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Fredagsmusik

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-25 15:11

Vilket releaseparty till fredag! Lönedag därpå!
Nya album från Van Morrison, Neil Young, Bruce Springsteen, Esbjörn Svenssons Trio och Sarah Klang - på samma dag!
Jobbar ensam hemma idag, skriver protokoll och sorterar papper - perfekt för att njuta dessa nya alster.

Lyssnar fortfarande extra kritiskt sedan jag färdigställde nya högtalare i somras. Vet inte om det är placebo, men jag upplever större skillnader i kvalitet på inspelningar nu än vad jag gjort tidigare. Jag märker direkt när ljudet blir tunt och tappar auktoritet - som att någon tryckt in alla "puffljudsfilter" på mixerbordet. Så är det tyvärr med Sarah Klangs album (Creamy Blue). Efter att ha lyssnat och njutit av EST Live från Göteborgs konserthus 2001 (inspelad då men inte utgiven förrän nu) med bas och trummor som landar live rakt ner i sweetspot, uppstår en märklig känsla av tomhet när Sarah tar över scenen. Tråkigt med så fin röst och så bra låtar. Vad säger ni som är proffstyckare om komprimering och mastring? Skulle vara kul med ett utlåtande.

Trevlig helg!

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: Fredagsmusik

Inläggav Tengil » 2019-10-25 20:34

Kom på denna dängan på väg till jobbet idag :)
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Fredagsmusik

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-01 21:18

The Clash - London Calling
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!


Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Fredagsmusik

Inläggav Kalejdokom » 2019-11-14 12:23


Fredagsmusik på en tisdag!? Får gå för att det är BKO då... :D
Har den inspelad, men inte hunnet se ännu. Får bli någon fredag, men inte denna vecka för då blir det The World of Hans Zimmer på Scandinavium. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fredagsmusik

Inläggav Bill50x » 2019-11-14 21:19

Fredagsmusiken kom redan idag torsdag. Var på orgellunchkonsert på Konserthuset. Sebastian Johansson, sveriges yngste diplomerade organist med sina 22 år bjöd på en knapp timme på Bach, Jeanne Demessieux och en egen improvisation baserad på Hemglassmelodin, ett uppdrag han fick först när det var dags. Som avslutning Avicii's "Wake Me Up". Den senare otroligt bra och TB själv hade säkert applåderat den om han kunnat.

Jag tror Sebastian Johansson kommer att bli något, denne unge man uppträdde med en säkerhet och pondus som bådar gott.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Fredagsmusik

Inläggav 2-ch » 2019-11-15 10:42

Soft sätt att börja fredagen på.
Mjukt, behagligt och allmänt trevlig.

Har lyssnat på den många gånger, men just idag såg jag videon för att lägga upp den här.
Men musik gör sig bättre utan en video som pockar på uppmärksamhet tycker jag.

Morcheeba - Blod Like Lemonade.
[/quote]

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Fredagsmusik

Inläggav Max_Headroom » 2019-11-15 20:26

Lite blandat. Men bland annat Boris Blanks - Electrified (CD 1) har spelats.
Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Fredagsmusik

Inläggav MorganM » 2019-11-15 20:35

Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Fredagsmusik

Inläggav Max_Headroom » 2019-12-13 20:02

Falco - Wienerblut (CD, har vinylen också men orkar inte rota fram den just nu)

Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Fredagsmusik

Inläggav Max_Headroom » 2019-12-20 22:18

Det har varit blandat här.
Gary Numan, Trevor Horn, Laibach. Bra musik genomgående.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster