Fredagsmusik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Fredagsmusik

Inläggav BosseS » 2017-10-06 19:29

Det Per kallar grottläten måste undersökas, det kan vara precis vad jag letar efter. Dreamless the void alone börjar var väl sådär, inte speciellt i min smak men den är rolig och muntrar upp en dyster Fredag, inte illa alls när allt kommer omkring. Nästa låt Abandon är inte dålig heller. Men över till grottlätena, Megalodon var ännu roligare, ökade faktiskt volymen lite och smilbanden åkte med. Här finns ju lite puls! Här finns en outforskad värld där jag säkert kommer att hitta mycket att bevara.

Till nästa då, men Per, Grace Jones!!! Jag fick ett kräkanfall efter 7 sekunder och famlade i panik efter stoppknappen... Det var ett riktigt bottennapp INHO :(

Nu återvänder jag till Agnes Buen Garnås.

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: Fredagsmusik

Inläggav Tengil » 2017-10-20 20:13

Älskar barytonsaxen i andra versen, blivit lite Tom Petty och olika konstellationer som han varit inblandad i den sista tiden.
https://youtu.be/gD8mBMn5F5k

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Fredagsmusik

Inläggav PerStromgren » 2017-10-20 20:32

BosseS skrev:Till nästa då, men Per, Grace Jones!!! Jag fick ett kräkanfall efter 7 sekunder och famlade i panik efter stoppknappen... Det var ett riktigt bottennapp INHO :(


Ha! Got you! :D
... tycker jag!

Per

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Fredagsmusik

Inläggav BosseS » 2017-10-20 23:33

Ja de där var inte snällt av dig ;) Jag har tvättat öronen med Hana Blaziková sedan dess.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2017-10-27 10:14

Tung vecka med både George Young, Easybeats och äldre bror till AC/DC-bröderna Malcolm och Angus, och Fats Domino bland dem som lämnat jordelivet. Easybeats "Friday on my mind" postade jag i den här tråden för ett par år sedan och den tål absolut att spelas igen. Den jovialiske Fats hedrar vi denna fredag genom att lyssna på en av mina favoriter, nämligen "I'm ready" som är ett utmärkt på den rullande pianobaserade New Orleans-rocken som "Tbe Fat Man" praktiserade redan från sent 1940-tal. VIla i frid, Fats!



Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: Fredagsmusik

Inläggav Tengil » 2017-11-04 00:53

Idag har jag haft denna låt i huvudet hela fredagen, men jag har inte lidit det minsta :)
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Fredagsmusik

Inläggav Almen » 2017-11-24 15:09

BWV 1012 - Cello Suit no. 6 in D Major

Med Sergej Malov på cello da spalla.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Fredagsmusik

Inläggav Kalejdokom » 2017-11-24 17:49

Bach är aldrig fel på en fredag. Själv grundade jag med Toccata och Fuga i d-moll, tidigare i eftermiddags.
Vad som snurrar på svarven nu vågar jag inte avslöja... :oops:

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3869
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Fredagsmusik

Inläggav jogge » 2017-11-30 21:13

Kalejdokom skrev:Bach är aldrig fel på en fredag. Själv grundade jag med Toccata och Fuga i d-moll, tidigare i eftermiddags.
Vad som snurrar på svarven nu vågar jag inte avslöja... :oops:


Den första klassiska låten jag verkligen gillade. Den första klassiska cd'n var också en samling med Bach, innehållandes Toccata och Fuga i d-moll. Jag skyller allt på den tecknade serien "Det var en gång" som jag följde som pojk :)

http://www.dailymotion.com/video/x2z8p3f

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Fredagsmusik

Inläggav Bill50x » 2017-11-30 21:37

jogge skrev:
Kalejdokom skrev:Bach är aldrig fel på en fredag. Själv grundade jag med Toccata och Fuga i d-moll, tidigare i eftermiddags.
Vad som snurrar på svarven nu vågar jag inte avslöja... :oops:


Den första klassiska låten jag verkligen gillade. Den första klassiska cd'n var också en samling med Bach, innehållandes Toccata och Fuga i d-moll. Jag skyller allt på den tecknade serien "Det var en gång" som jag följde som pojk :)

http://www.dailymotion.com/video/x2z8p3f

Min första klassiska upplevelse var "Tavlor på en utställning" (Pictures at an exhibition) av Mussorgskij. Fantastiskt stycke och första gången var med rockgruppen Emerson Lake & Palmer. Sedan dess har jag lyssnat på den såväl med full orkestrering, transkriberad till piano (bla med Janos Solyom), i syntversion av Tomita och tom en jazzversion.

Med andra ord, ett musikstycke man kan välja för nästan alla sinnesstämningar!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-12 17:29

Veckans fredagsmusik är mitt senaste Youtube-fynd ur den amerikanska televisionshistorien. I dag hör vi Brenda Lee framföra ”All alone am I” i en version som är rent häpnadsväckande bra.



Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-19 15:40

I dag blir det fin lounge-musik i form av den franske orkesterledaren Franck Pourcel och hans tolkning av David McWilliams ”The days of Pearly Spencer” från 1968. Det är fascinerande med orkestermusik som påminner om tidiga elektronmusikförsök i stil med Perrey & Kingsley. ”The days of Pearly Spencer” har gjorts i en rad versioner genom åren. Marc Almond hör till dem som har tolkat låten. Franck Pourcels version finns tyvärr inte på kompaktskiva utan får höras på nätet.



Trevlig helg!

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Fredagsmusik

Inläggav Max_Headroom » 2018-01-19 17:42

Spelade Substance 1987 med New Order tidigare idag, men utgångsrelät på ena slutsteget har tackat för sig, så nu är det tyst.
Nya relän är beställda.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Fredagsmusik

Inläggav Zeeall » 2018-01-20 08:26

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2018-02-02 16:50

Veckans fredagsmusik är fredagsmusik de luxe i form av The King of Cool, Dean Martin, som framför ett av många paradnummer på albumet ”Houston” från 1965. Storband, damkör och texter som beskriver längtan till landet är genomgående tema på denna konceptplatta. Den som så önskar kombinerar med fördel lyssningen med ett glas whisky alternativt äppeljuice. Skruva upp ljudet så mycket som den ganska usla ljudkvaliteten medger och lyssna på ”Detour”!



Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Fredagsmusik

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-03 15:00

Bill50x skrev:
jogge skrev:
Kalejdokom skrev:Bach är aldrig fel på en fredag. Själv grundade jag med Toccata och Fuga i d-moll, tidigare i eftermiddags.
Vad som snurrar på svarven nu vågar jag inte avslöja... :oops:


Den första klassiska låten jag verkligen gillade. Den första klassiska cd'n var också en samling med Bach, innehållandes Toccata och Fuga i d-moll. Jag skyller allt på den tecknade serien "Det var en gång" som jag följde som pojk :)

http://www.dailymotion.com/video/x2z8p3f

Min första klassiska upplevelse var "Tavlor på en utställning" (Pictures at an exhibition) av Mussorgskij. Fantastiskt stycke och första gången var med rockgruppen Emerson Lake & Palmer. Sedan dess har jag lyssnat på den såväl med full orkestrering, transkriberad till piano (bla med Janos Solyom), i syntversion av Tomita och tom en jazzversion.

Med andra ord, ett musikstycke man kan välja för nästan alla sinnesstämningar!

/ B


"Tavlor på en utställning" är för piano, Maurice Ravels orkestrering kom till 1922.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2018-02-23 16:23

Veckans fredagsmusik är den på listan tidigare omtalade "Since Gary went in the navy" med Marcy Joe från 1961. Låten är ett ypperligt exempel på korsningen mellan 50-talets doo wop och 60-talets tjejgruppssound. Gary fanns faktiskt i verkligheten i form av Gary Troxel från gruppen The Fleetwoods, känd för sången "Come softly". Jag har inte hunnit lyssna på min nyinförskaffade och ospelade singel än men hoppas att den inte lider av samma svaj och distorsion som exemplaret på det här Youtube-klippet:



Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Fredagsmusik

Inläggav Max_Headroom » 2018-02-24 15:03

Det är inte fredag, men drar mig till minnes att jag igår spelade bl.a. lite utvalda spår från Yello's "the eye" och "motion picture".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2018-03-02 16:25

Judas Priest tycks vara tillbaka i gammal fin form trots att Rob Halford är 66 numera. Här är en av två låtar som jag hittade från nya albumet "Firepower" med tvåstämmigt gitarrsolo och allt:



Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Olle99
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2012-12-26
Ort: Örebro

Re: Fredagsmusik

Inläggav Olle99 » 2018-03-02 17:28

Neil Young dance dance dance , passar väll i dag (Fredag)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Fredagsmusik

Inläggav Frisk » 2018-03-02 23:28

Blev lite Ane Brun i vardagsrummet ikväll. Lyssnar in mig lite inför nästa veckas konsert tillsammans med Västerås synfonietta, inget fan men tror det kan bli riktigt bra:)
Ruggigt bekvämt med musiken på NAS och mobilen som fjärr, då kan man lyssna på ett par låtar som kanske t.o.m. blir en skiva trots att man inte skulle tycka sig ha tid att hämta en fysisk skiva...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Fredagsmusik

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-03 00:43

Ja, vad har vi kört idag? Lite Aqua Bassino (Beat's N Bob) och Yello (single collection, 80-85).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Fredagsmusik

Inläggav AndersP » 2018-03-03 21:01

Lördag iofs, men har spelat barock med Bach Collegium Japan och sen en massa köttig jazz. Nu har jag precis fått näsan över vattenytan och spelar det precis upptäckta albumet "Siouxsie And The Banshees At The BBC" och spelar just nu favoritlåten "Painted Bird" från albumet "A Kiss In The Dreamhouse" i BBC's version. A kiss in the dreamhouse är det sämst inspelade, mixade och mastrade album jag känner till. Det är en katastrof. Många låtar på BBC-plattan är utgråade i Tidal och låter sig inte spelas men flera av dom bästa låtarna från olika album finns spelbara. Farbröderna på BBC har inte låtit sig påverkas av några pårökta kändisar utan håller som vanligt nivån så hög som framförandet medger. Mycket bra ljud från en pop/rock-skiva om man kan ta hänsyn till den skramliga genren.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2018-03-09 15:10

Veckans fredagsmusik är en cover på en cover. Det är Beatles-härmisarna The Tribute som gör Lennons tolkning av Little Willie Johns ”Leave my kitten alone”. Jag tycker att de klarar uppgiften med äran i behåll:



Som bonus kommer här originalet med Little Willie John med ett sjutusan till ös, lysande sång och framför allt en jamande damkör:



Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Fredagsmusik

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-09 22:45

Kom på att jag inte spelat nåt idag. Det är sent, så jag måste spela på låg volym. Lite ambient borde ju vara OK.
Future Sound of London - Lifeforms. CD-singel (troligen världens längsta CD-singel, typ en timme)

Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Fredagsmusik

Inläggav ChristianAndersson » 2018-03-09 23:00

Tack för tipset !



Bild
Shatterer of words

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Fredagsmusik

Inläggav ChristianAndersson » 2018-03-23 10:44

Shatterer of words

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Fredagsmusik

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-23 13:45

Fredagsmusik idag är Laibah - Spectre

https://open.spotify.com/album/7hGBIa0DyJO83XAMyWkR8q
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Re: Fredagsmusik

Inläggav niclas » 2018-03-23 14:24


PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Fredagsmusik

Inläggav PekkaJohansson » 2018-03-23 16:57

Jag har omnämnt "Regntunga skyar" i några sammanhang. Tänkte ha den som fredagsmusik för några veckor sedan men annat kom emellan. Den här veckan får alla Faktiskt-medlemmar möjlighet att lyssna till den version av låten som jag nog håller högst trots Alice Babs olika tolkningar. Det är sångerskan och aktrisen Betty Barth, vars riktiga namn var Lisbeth Bodin, som ackompanjeras av Stig Holms Swingkvintett. Det här är riktigt bra och lite mer jazzigt än andra versioner - lyssna på klarinett- och pianointrot och körarrangemanget som nog är lånat från Alice Babs originalversion. Den som vill ha inspelningen på kompaktskiva kan leta upp EMI-samlingen "Jag har en liten melodi" från 2003.



Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 3 gäster