Beatles-White album sålt på ebay

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Beatles-White album sålt på ebay

Inläggav Jansson » 2008-11-26 11:20

En rejäl sudd med stålars att betala för en dubbel LP, fast det är ju ett jäkla bra album :wink:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... =p3907.m29

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-11-26 12:08

Grr, skulle leta reda på mina ex. för att se vad det står för nummer på dem (om något), men kan inte ens hitta Beatels sektionen i skivhyllan :x
Antingen har jag blivit blind, eller så har jag allt för många skivor :(

Dags att gå igenom samlingen och sortera om skivorna...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-26 13:04

Alexi skrev:Grr, skulle leta reda på mina ex. för att se vad det står för nummer på dem (om något), men kan inte ens hitta Beatels sektionen i skivhyllan :x
Antingen har jag blivit blind, eller så har jag allt för många skivor :(

Dags att gå igenom samlingen och sortera om skivorna...

Jag har för mig att jag läste nånstans att Lennon rätt snart efter slarvade bort sitt ex 0000001 så kanske Yoko är köparen? :wink:

Hoppas du hittar ditt vita album exemplar.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-29 18:19

Mitt ex har serienr 380 000 nånting, vad är det värt? :D Affischen finns kvar, liksom innerpåsarna.

Med anledning av tråden tog jag mig före att lyssna lite på den för första gången på länge, och jösses vad denna skiva är ojämn, konstnärligt sett alltså. Riktigt spretig. Jag håller fortfarande Abbey Road som Beatles bästa.

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Beatles-White album sålt på ebay

Inläggav Magnuz » 2008-11-29 18:45

Jansson skrev:En rejäl sudd med stålars

Var framgår det hur mycket den gick för?

mapem skrev:Med anledning av tråden tog jag mig före att lyssna lite på den för första gången på länge, och jösses vad denna skiva är ojämn, konstnärligt sett alltså.

Visst är den. Ohüggligt. Den skulle nog tjäna på en hel del nedklippning, fast då jag diskuterat det med folk har vi aldrig lyckats enas om vilka låtar som borde tas bort så kanske är det lika bra att det är som det är.

mapem skrev:Jag håller fortfarande Abbey Road som Beatles bästa.

Jag säger Revolver, med Abbey Road som tvåa. White Album kommer en bit ner på listan.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-29 19:33

Magnuz skrev:
Jansson skrev:En rejäl sudd med stålars

Var framgår det hur mycket den gick för?

mapem skrev:Med anledning av tråden tog jag mig före att lyssna lite på den för första gången på länge, och jösses vad denna skiva är ojämn, konstnärligt sett alltså.

Visst är den. Ohüggligt. Den skulle nog tjäna på en hel del nedklippning, fast då jag diskuterat det med folk har vi aldrig lyckats enas om vilka låtar som borde tas bort så kanske är det lika bra att det är som det är.

mapem skrev:Jag håller fortfarande Abbey Road som Beatles bästa.

Jag säger Revolver, med Abbey Road som tvåa. White Album kommer en bit ner på listan.

Kolla i början på "Winning bid".
19 201 GBP. (!)

För mig är det dött lopp mellan vita dubbeln och revolver. Hade de dessutom inte valt att lägga "Strawberry fields/Penny lane" som singel utan inkluderat den på "sgt pepper" hade "pepper" varit lika vass.

/Gunnar

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-29 22:38

Jansson skrev:
För mig är det dött lopp mellan vita dubbeln och revolver....

/Gunnar

Tänker ungefär likadant om man får ta bort lite från White Album. Dessutom tycker jag Rubber Soul får vara med i gänget också. Detta är Beatles tre bästa.

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-29 23:33

CODY skrev:
Jansson skrev:
För mig är det dött lopp mellan vita dubbeln och revolver....

/Gunnar

Tänker ungefär likadant om man får ta bort lite från White Album. Dessutom tycker jag Rubber Soul får vara med i gänget också. Detta är Beatles tre bästa.

MVH/Cody

Cody

Ditt omdöme är som vanligt 100%

"Rubber soul" är en av deras fyra bästa av uppenbara skäl. Det är uppenbart.
Men "Pepper" är, tycker jag, onödigt styvmoderligt behandlad.

Jag tycker inte att något egentligen ska tas bort från vita dubbeln, den ska ses som en helhet. Den är en musikalisk resa, som helhet magnifik, många odiskutabla toppar, lite nonsens, ibland larvig, ibland lite dålig , ibland onödigt nonsens, även nödvändigt nonsens, den är i mitt tycke en milstolpe i kreativitet.

Det finns i mitt tycke inget som representerar Beatles bättre än den.

Återkommer i tråden "vilket decennium" håller fortfarande på att smälta 70-talet som, 74-77. :wink:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-30 00:21

Tjenare J!

Tycker lika igen :D

White Album är väl en av de plattor som innehåller mest bra musik av alla plattor (enligt mig) och är väl en slags föregångare till SGT Pepper.

Om man vill "kolla in" Beatles med nya ögon kan man lyssna på Meet the Smithereens: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... fqxqqrldae

Det är nästan samma arrangemang. Bry dig inte om recensionen. Skivan är bra!

Vore kul om du kom med något klokt och dräpande på mitt försök att trolla bort sjuttiotalet :wink:

back in the U.S.S.R./Cody
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-30 01:37

CODY skrev:Tjenare J!

Tycker lika igen :D

White Album är väl en av de plattor som innehåller mest bra musik av alla plattor (enligt mig) och är väl en slags föregångare till SGT Pepper.

Om man vill "kolla in" Beatles med nya ögon kan man lyssna på Meet the Smithereens: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... fqxqqrldae

Det är nästan samma arrangemang. Bry dig inte om recensionen. Skivan är bra!

Vore kul om du kom med något klokt och dräpande på mitt försök att trolla bort sjuttiotalet :wink:

back in the U.S.S.R./Cody

Cody

Tackar.

Aimee Mann som jag tycker är helt underbar har oxå nosat på Beatles covers:

http://www.youtube.com/watch?v=j649Jc9e ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=hBgVJMuSh-I

(Hennes spelning i Sthlm nu i nov. var mums)

Gunnar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-11-30 02:26

Tre Beatles-album, "A hard day's night", "Rubber Soul" och "Revolver", är omistliga för den som vill förstå vad popmusik handlar om. Trots generellt hög klass når inte de övriga Beatles-albumen samma grad av perfektion. Avsaknaden av svaga ögonblick på dessa tre album är slående.

Det vita albumet är anmärkningsvärt mest för att det innehåller så pass mycket bra musik med tanke på förutsättningarna. Beatles var under den här perioden ett splittrat band och skivan kan höras nästan som ett samlingsalbum med fyra soloartister. Hos mig hamnar ändå White Album långt ner på Beatles topp tolv. Betydligt mer imponerande är Abbey Road, som trots liknande omständigheter är en helgjuten produktion och ett album som inte står de tre ovan långt efter.

Cody,

Vad menas med påståendet att White Album skulle vara en slags föregångare till Sgt Pepper? White Album kom den 22 november 1968, nästan ett och ett halvt år efter Pepper! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-30 02:55

PekkaJohansson skrev:Cody,

Vad menas med påståendet att White Album skulle vara en slags föregångare till Sgt Pepper? White Album kom den 22 november 1968, nästan ett och ett halvt år efter Pepper! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Pekka!

Jag testar dig. Jag är faktiskt lite besviken på att du inte har protesterat mer än vad du har då jag trollade bort sjuttiotalet!!

:D

Klart jag vet att Sgt kom före White album!
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-30 14:24

Lennon och McCartney skrev egentligen inte särskilt mycket musik tillsammans.
Efter 1965 var samarbetet så gott som obefintligt.

Cody, eftersom du faktiskt (!) har trollat bort 70-talet så blir jag nyfiken.
Förklara "en slags föregångare", jag lyssnar med öppna öron.

/Gunnar

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-30 14:58

Jag super-generaliserar, men tänkte så här: Eftersom de flesta band som man (rättare sagt jag) tänker på som bra sjuttiotalsband (Led Zep, Pink Floyd, Jimi Hendrix, Stooges etc), faktiskt kom fram på sextioatlet med ett eget och personligt samt "färdigt" uttryck, borde man räkna dem till sextiotalet. 1973 ca blir dessa dåliga/dör/tappar kreativ fart, och vi får musik som kan sägas i egentlig mening vara typisk sjuttiotalsmusik, supergrupper som Emerson Lake Palmer etc.

Den har litet att göra med ovan nämnda, och har inget att göra med det som kommer 1977/78. Och de flesta verkar eniga om att det inte är någon vidare kvalitet, generellt sett mellan 1974 - 1978.

Eftersom den perioden bör glömmas, enligt mig, bortser vi från Sjuttiotalet då vi kategoriserar. Och låter de mer fruktbara decennierna Sextiotalet och Åttiotalet ta två år var av denna dystra period. På så sätt kommer Sextiotalet att omfatta 1965 - 1975 och Åttiotalet att börja 1976.

Visst är det komplicerat och onödigt!

Edit: eller så kan man med öppna ögon ha kvar kategorin Sjuttiotalet (1974 - 1977), men av hänsyn till de artister som ändå gjorde bra släpp under den tiden är det mer barhärtigt att låta dem ingå i de finare Årtiondena.

Obs att jag inget kan om soul/funk, men att jag har uppfattningen att t ex Motown hade sin mest fruktbara period under det kronologiska sextiotalet, när Iggy spelade trummor i dess studios.
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-30 20:56

CODY skrev:Jag super-generaliserar, men tänkte så här: Eftersom de flesta band som man (rättare sagt jag) tänker på som bra sjuttiotalsband (Led Zep, Pink Floyd, Jimi Hendrix, Stooges etc), faktiskt kom fram på sextioatlet med ett eget och personligt samt "färdigt" uttryck, borde man räkna dem till sextiotalet. 1973 ca blir dessa dåliga/dör/tappar kreativ fart, och vi får musik som kan sägas i egentlig mening vara typisk sjuttiotalsmusik, supergrupper som Emerson Lake Palmer etc.

Den har litet att göra med ovan nämnda, och har inget att göra med det som kommer 1977/78. Och de flesta verkar eniga om att det inte är någon vidare kvalitet, generellt sett mellan 1974 - 1978.

Eftersom den perioden bör glömmas, enligt mig, bortser vi från Sjuttiotalet då vi kategoriserar. Och låter de mer fruktbara decennierna Sextiotalet och Åttiotalet ta två år var av denna dystra period. På så sätt kommer Sextiotalet att omfatta 1965 - 1975 och Åttiotalet att börja 1976.

Visst är det komplicerat och onödigt!

Edit: eller så kan man med öppna ögon ha kvar kategorin Sjuttiotalet (1974 - 1977), men av hänsyn till de artister som ändå gjorde bra släpp under den tiden är det mer barhärtigt att låta dem ingå i de finare Årtiondena.

Obs att jag inget kan om soul/funk, men att jag har uppfattningen att t ex Motown hade sin mest fruktbara period under det kronologiska sextiotalet, när Iggy spelade trummor i dess studios.

Jag förstår (tror jag) hur du resonerar angående 70-talet.
Håller på att smälta detta och hitta motargument :wink:

Men däremot ser jag inte hur "vita dubbeln" skulle vara en föregångare till "pepper".
Mig veterligen skrevs huvudparten av materialet under deras vistelse i Indien, det var inte vad jag vet äldre låtar som väntade på att förfärdigas.

Jmf. "when I´m sixtyfour" eller "jealous guy".

Det är i så fall om du ser ett tydligare släktskap med "revolver" än "pepper" och i så fall en mer naturlig efterföljare än den sistnämnda?

/Gunnar

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-12-01 17:58

Revolver är mycket bra, en helgjuten platta. Tomorrow never knows är en nyskapande låt på denna skiva. Strawberry Fields är i samma klass, en av deras bästa låtar, har singeln. Rubber Soul är också mycket bra. Den har jag tyvärr inte men jag minns underbara lyssningar i min ungdom.

Ändå gillar jag Abbey Road bäst. Mest p g a två låtar på sid 1 : Come Together och I Want You (det som ligger emellan dem är försumbart. Sid två är en genomkomponerad svit med idel godbitar och teman som kommer igen i flera låtar, som i en klassisk kompostition.

Återgå till Musikstugan