http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... =p3907.m29
Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Grr, skulle leta reda på mina ex. för att se vad det står för nummer på dem (om något), men kan inte ens hitta Beatels sektionen i skivhyllan![]()
Antingen har jag blivit blind, eller så har jag allt för många skivor
Dags att gå igenom samlingen och sortera om skivorna...
Jansson skrev:En rejäl sudd med stålars
mapem skrev:Med anledning av tråden tog jag mig före att lyssna lite på den för första gången på länge, och jösses vad denna skiva är ojämn, konstnärligt sett alltså.
mapem skrev:Jag håller fortfarande Abbey Road som Beatles bästa.
Magnuz skrev:Jansson skrev:En rejäl sudd med stålars
Var framgår det hur mycket den gick för?mapem skrev:Med anledning av tråden tog jag mig före att lyssna lite på den för första gången på länge, och jösses vad denna skiva är ojämn, konstnärligt sett alltså.
Visst är den. Ohüggligt. Den skulle nog tjäna på en hel del nedklippning, fast då jag diskuterat det med folk har vi aldrig lyckats enas om vilka låtar som borde tas bort så kanske är det lika bra att det är som det är.mapem skrev:Jag håller fortfarande Abbey Road som Beatles bästa.
Jag säger Revolver, med Abbey Road som tvåa. White Album kommer en bit ner på listan.
Jansson skrev:
För mig är det dött lopp mellan vita dubbeln och revolver....
/Gunnar
CODY skrev:Jansson skrev:
För mig är det dött lopp mellan vita dubbeln och revolver....
/Gunnar
Tänker ungefär likadant om man får ta bort lite från White Album. Dessutom tycker jag Rubber Soul får vara med i gänget också. Detta är Beatles tre bästa.
MVH/Cody
CODY skrev:Tjenare J!
Tycker lika igen![]()
White Album är väl en av de plattor som innehåller mest bra musik av alla plattor (enligt mig) och är väl en slags föregångare till SGT Pepper.
Om man vill "kolla in" Beatles med nya ögon kan man lyssna på Meet the Smithereens: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... fqxqqrldae
Det är nästan samma arrangemang. Bry dig inte om recensionen. Skivan är bra!
Vore kul om du kom med något klokt och dräpande på mitt försök att trolla bort sjuttiotalet![]()
back in the U.S.S.R./Cody
PekkaJohansson skrev:Cody,
Vad menas med påståendet att White Album skulle vara en slags föregångare till Sgt Pepper? White Album kom den 22 november 1968, nästan ett och ett halvt år efter Pepper!
Med vänlig hälsning
Pekka
CODY skrev:Jag super-generaliserar, men tänkte så här: Eftersom de flesta band som man (rättare sagt jag) tänker på som bra sjuttiotalsband (Led Zep, Pink Floyd, Jimi Hendrix, Stooges etc), faktiskt kom fram på sextioatlet med ett eget och personligt samt "färdigt" uttryck, borde man räkna dem till sextiotalet. 1973 ca blir dessa dåliga/dör/tappar kreativ fart, och vi får musik som kan sägas i egentlig mening vara typisk sjuttiotalsmusik, supergrupper som Emerson Lake Palmer etc.
Den har litet att göra med ovan nämnda, och har inget att göra med det som kommer 1977/78. Och de flesta verkar eniga om att det inte är någon vidare kvalitet, generellt sett mellan 1974 - 1978.
Eftersom den perioden bör glömmas, enligt mig, bortser vi från Sjuttiotalet då vi kategoriserar. Och låter de mer fruktbara decennierna Sextiotalet och Åttiotalet ta två år var av denna dystra period. På så sätt kommer Sextiotalet att omfatta 1965 - 1975 och Åttiotalet att börja 1976.
Visst är det komplicerat och onödigt!
Edit: eller så kan man med öppna ögon ha kvar kategorin Sjuttiotalet (1974 - 1977), men av hänsyn till de artister som ändå gjorde bra släpp under den tiden är det mer barhärtigt att låta dem ingå i de finare Årtiondena.
Obs att jag inget kan om soul/funk, men att jag har uppfattningen att t ex Motown hade sin mest fruktbara period under det kronologiska sextiotalet, när Iggy spelade trummor i dess studios.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster