På tal om Anna Ternheim vad tycker ni om Leaving on a Mayday

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

På tal om Anna Ternheim vad tycker ni om Leaving on a Mayday

Inläggav Alexi » 2008-12-09 21:43

Jag tycker skivan är mycket mer ojämn än hennes tidigare två. Men där tvåan mer kändes som en kopia av första, så känns denna ny och lite mer stilmässigt likt Ane Brun's senaste speciellt i val av instrument.
Lyssna tex på Summer rain. Där bl.a både Ane Brun och Ane Bruns körtjej Nina Kinert sjunger med.

Jag tror låtarna behöver lyssnas igenom många gånger innan jag kan bestämma mig för exakt vad jag tycker och det gillar jag, att den inte är lika lättillgänglig som hon varit tidigare. Förhoppningsvis utvecklas låtarna till något magiskt eget och bortom de inspirationskällor hon verkar haft, så det inte känns som en tråkig kopia. Jag får återkomma efter några till genomlyssningar :)

Den låt jag hört mest är hitten What Have I Done börjar jag gilla mer och mer, vilket känns som ett gott tecken för resten av skivan.

Bonus skivan: Anna Sings Sinatra, tycker jag är än svårare, är det bara ett billigt försök att locka till sig lyssnare Over there eller har hon som några gånger tidigare lyckats skapa något eget med dessa covers?
Vist skivan är bitvis inspelad i New York så titelspåret New York, New York, med text som "I'm starting a new..." känns passande och hon gör som alltid sin helt egna tolkning av materialet.
Bild
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-09 23:11

Tolkningen av Sinatras låtar är bara..... sååå Ternheim. Och bra.

Gillar också 1:a låten What have I done. Och många av de andra låtarna också men kan hålla med om att CD´n är lite ojämn. Tror man behöver lyssna lite mer dock, en del låtar är lite mer subtila och svårtillgängloiga (trots relativt lättlyssnade rent musikaliskt).

/ B

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-10 08:56

Hos mig har skivat snurrat drygt tiotalet gånger och jag gillar den skarpt. Ternheims musik faller mig väldigt mycket i smaken. Visst har skivan växt men jag gillade den direkt från första lyssning. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-10 08:59

Jag noterar med tanke på trådarna här att jag måste skaffa en Ane Brun [s]skiva[/s] fonogram!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Återgå till Musikstugan