webbradio med klassiskt

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
going

webbradio med klassiskt

Inläggav going » 2009-01-16 17:08

Finns det någon här på Faktiskt som vet något om webbradio som sänder klassisk musik, särskilt direktsändningar i realtid.
Jag missade uruppförandet av den schweizisk-fransk kompositören Dubugnons violinkonsert. Den var skriven för Janine Jansen och dirigerades av Esa-Pekka. Den skulle jag ha velat uppleva.
Nu vet jag att den sändes direkt av en fransk webbradiostation. Men det är ju så dags.
Hör av dig här på denna tråd om du vet något. /Sune
Korta vattenpass gör husbyggandet enklare

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2009-01-16 21:21

Vet du vilket land konserten gick av stapeln? Dom flesta erupeiska nationella radioföretag sänder via webben, det är väll bara att utgå från deras sajter!

Annars brukar jag använda dessa länk-sajter som utgångspunkt :

http://classicalwebcast.com/

http://www.live-radio.net/
(den senare är tyvärr en smula infesterad av reklampopups!)

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-01-16 21:41

sr klassiskt finns ju

Användarvisningsbild
going

webbradio med klassiskt

Inläggav going » 2009-01-16 22:51

Jag söker något mer specifikt, till exempel en förteckning över webbradiostationer som i förväg meddelar vilka konserter de ska sända live.

Om just den här violinkonserten i Paris finns det mycket att hämta från nätet, t ex:

http://www.youtube.com/watch?v=Zn4Y7FXTsTM

en intervju med tonsättaren.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-01-17 01:27

Radio France verkar ha en del förteckningar och på den här sidan finns lite information om konserten du nämner och dessutom verkar man kunna lyssna på diverse andra konserter (dock inte just den vad jag förstår). Tyvärr är franska inte riktigt min grej så jag kan ha missuppfattat något, men du kanske kan hitta något intressant ändå.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-17 10:44

rexq skrev:sr klassiskt finns ju

Den är trevlig att ha som bakgrundsmusik, men de sänder sällan musik som inte befinner sig i mittfåran. Jag tror heller inte att de sänder något live, det finns i P2.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
going

webbradio med klassiskt

Inläggav going » 2009-01-17 19:02

Tack till Magnuz!
Adressen du gav i ditt inlägg förde mig till rätt sida. Den skulle jag ha haft tillgång till i december, när konserten med Janine Jansen gavs. Den var visserligen omnämnd, men någon möjlighet att få den från något arkiv fanns inte. Det är likadant med SR, dom direktsänder och ger möjligen någon repris. Sen är det slut.
Så om man ska hänga med, så får kolla på de de nationella radiobolagens sidor och passa tiden.
På sajten nämndes också EUR (den europeiska radiounionen, den som sänder melodifestivalen). Där ska jag kolla.

Det känns som om jag åtagit mig ett heltidsjobb.

Användarvisningsbild
ptr

Re: webbradio med klassiskt

Inläggav ptr » 2009-01-17 21:32

going skrev:Det är likadant med SR, dom direktsänder och ger möjligen någon repris. Sen är det slut.

Det är inte helt sannt, många av SR P2s konserter finns till efterlyssning 30 dagar på webben!

Hur det är hos Radio France kan jag inte säga!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
going

Re: webbradio med klassiskt

Inläggav going » 2009-01-18 13:27

ptr skrev:
going skrev:Det är likadant med SR, dom direktsänder och ger möjligen någon repris. Sen är det slut.

Det är inte helt sannt, många av SR P2s konserter finns till efterlyssning 30 dagar på webben!

Hur det är hos Radio France kan jag inte säga!

/ptr

Anmärkningen är helt korrekt. Att det blev så fel begriper jag inte, för jag har bitter erfarenhet av att de 30 dagarna i arkivet går så fort att jag missat flera begivenheter, bl a Janine Jansens konsert med SRSO i höstas.

Kanske finns det någon som har praktiska erfarenhet från konserter med internationellt intresse, som t ex det uruppförande jag nämnde i första inlägget.
Jag väntar.

Återgå till Musikstugan