Inspelade ljud...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inspelade ljud...

Inläggav Vee-Eight » 2004-06-02 11:26

Mindes när jag var liten skitunge att farsan hade en LP med inspelade ljud från olika ånglok. När jag var hemma senast så kunde jag inte hitta den. Finns det andra skivor med inspelade ljud i allmänhet, motorljud i synnerhet? Har för mig att jag sett en skiva om Bentleybilar och dess ägare, gjord i början av 80-talet tror jag. Den innehöll ljud från Bentleys och intervjuer med ägarna.

Finns det fler bra ljud-skivor?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-06-14 20:46

Sådana skivor kan man köpa från Amerikatt. Vad jag minns så har det bara gjorts en vinylskiva i Sverige med ånglok. Skivmärket var Telstar och inspelningen är i mono och gavs ut alldeles i början av 60-talet. Sedan har jag sett att en svensk järnvägsförening givit ut en kassett med diverse ljudeffekter. Dom här effektskivorna och kassetterna är oftast av lågkvalitet. Anledningen till att de flesta inspelningarna är gamla och dåliga beror då på att man högg upp alla gamla ånglok redan på 60-talet.

Marantz_freak

Inläggav Marantz_freak » 2004-08-03 15:17

Detta är att klassa som reklam och bör läsas därefter....

Gjorde en skiva i våras med ljud från Harley-Davidson.... En ganska udda grej men jag gjorde det som exjobb vid högskolan i Kalmar där jag läste till musiktekniker. Spelade in 20 modeller, mixade och mastrade själv och har nu startat ett bolag på hobbybasis.

Info och smakprov på spåren finns på mitt skivbolags hemsida (!)

www.mcsound.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-11 13:42

marantz_freak:

Härligt! Kan du spela in lite andra v-motorer, typ v4:or och v8:or?

:D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-08-11 19:23

En skiva med billjud som jag kan rekomendera är "Into the Red" (som egentligen är en bok med en medföljande skiva)
På skivan körs ett 20-tal av Nick Masons bilar.

Min personliga favorit är BRM V-16, vilket underbart ljud!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-11 21:35

Kaha skrev:Min personliga favorit är BRM V-16, vilket underbart ljud!

Fick en mp3 8O med ljud från en dylik och uj vad det ryser i kroppen även på mina enkla dator-cambridgar :D Helt fantastisk sång! :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-11 22:19

Kanske motorljud vore ngt för Opus eller Telarc? Vi får helt enkelt skapa en ny trend... kunde vi med carlsson, så kan vi med detta också. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Jesper73

Inläggav Jesper73 » 2004-08-12 18:38

Svenska Ducatiklubben har gjort en CD som de kallar "Ducati Passions". Lite roligt. :lol: Länk: http://www.ducceklubben.org/cd/

Har inte hört den själv förresten.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-08-18 23:50

En motor jag gärna skulle vilja ha en inpelning av är Moto Guzzi's V8 på 500cc (!!) ifrån 50-talet.
8 cylindrar, 4 kamaxlar, 8 förgasare (Amal, tror jag), vid 11 500 rpm. Vilket oerhört vackert ljud det måste ha varit!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-24 13:05

gamla "tuff-tuff-fiskebåtar" har väl blivit k-märkta i vår skärgård, kanske har k-märkningsinstitutet en cd-skiva? eller ännu hellre en dvd med bild och surroundeffekter!

en cd med ljud från briggs&staton gräsklipparmotor att dra igång på helgmornar på full kräm till alla dom som bor i lägenhet i storstan vore också najs!

"kunde vi med carlsson, så kan vi med detta också."

jasså det är NI som ligger bakom alla upptrissade priser, dumma er!
Bikinitider

Återgå till Musikstugan