Single song playlist

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Single song playlist

Inläggav DQ-20 » 2009-04-16 09:42

[Brasklapp: Jag är inte så hemma i Musikstugan så om detta topic varit uppe förut är det bara till att ignorera.]

Hur länge kan man lyssna på en enda låt utan att bli less? Det är frågan. När man körde EP kom det liksom naturligt men när man inte har tillgång till GB efter GB med musik är det inte längre "naturligt" att lyssna på bara en sång om och om igen. Men det gör jag idag:

JJ Cale: Guitar Man.

Jag är intresserad hur länge jag kan stå ut. Min misstanke är att jag inte kommer att lessna på låten men att jag blir sugen på något annat. Har dock inte nått dig än. En tidigare bubblare på single song playlist har varit "Ça plane pour moi" med Plastic Bertrand.

Under förberedelserna för SOF-kortegen vid Linköpings Universitet har jag varit med om att man spelat "Jag har aldrig blivit kysst" med Lena Conradsson och Claes Rosendahls orkester i en vecka i sträck. Det skulle vara för mycket till och med för Pekka Johansson. Hoppas jag. Fast det är inte att ge sig fan på. För mig har låten orsaka samma fenomen som man kan få på CRT-skärmar: inbränning.

Någon annan som är/varit inne på frivilliga single song playlists?

Undrar,

D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-16 10:08

På 60-talet köpte grannen en stereo och fick med en singel (Lynn Andersons Rose Garden). Denna gick hela fredagkvällen till 10-tiden. Sedan startade det hela igen klockan 8 på lördag morgon och slutade inte förrän efter lunch. Efter detta hörde vi aldrig mer Rose Garden från grannen...

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-16 10:18

Två låtar som dottern spelat och hörts på radio en del, har fastnat ordentligt trots att det inte egentligen är min musiksmak. :)

Cry for you, med gruppen September och Lose you, med Linda Sundblad.

När KTH i Stockholm förberedde för Kvarnevalen, spelades på repete, hela veckan, en låt av och med Tore Skogman.
Det retar mig att jag inte lyckats få fram låttitteln, men jobba, jobba, jobba ingick i refrängen.
Kul om någon som var med då (många år sedan) kan ge mig ett tips.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-04-16 13:03

Det beror nog väldigt mycket på låten. Jag var i Madrid 1982 (för att kolla på vm-finalen i fotboll) och jag bodde på ett hotell i en gammal del av Madrid. Smal gågata och tvärs över ett nattöppet ställe som spelade "Fågeldansen" hela, jävla natten :evil: . Jag hade tröttnat efter två takter...
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-04-16 19:15

Fågeldansen. :D Den hade jag helt glömt bort. Så otroligt 80-tal. :D

Här i en extra härligt tysk variant med tuba, bedrövlig ljudkvalitet tyvärr:

http://www.youtube.com/watch?v=oeXOBCBxl10&feature=related

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-04-16 19:54

Magnuz skrev:Fågeldansen. :D Den hade jag helt glömt bort. Så otroligt 80-tal. :D

Här i en extra härligt tysk variant med tuba, bedrövlig ljudkvalitet tyvärr:

http://www.youtube.com/watch?v=oeXOBCBxl10&feature=related

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-04-16 20:12

:lol:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-04-16 22:53

ÅNGEST!!!!!!

Jag har kunnat spela samma låt flera gånger (kanske 5-7 gånger), dock utan att tröttna men för att få höra nästa låt. Det finns lite låtar med DDT och Hothouse Flowers som klarar sådant.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: Single song playlist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-08-04 13:58

Kul tråd som är värd att återuppväcka! När jag på allvar upptäckte storheten i Ronettes "Be my baby" spelade jag den vid ett tillfälle tio gånger i rad på vinyl. Sedan dess hör jag den gärna igen då och då men helst i den ljudkvalitetsmässigt bästa versionen som finns på filmmusiken från "Dirty dancing" på cd från 1987.

Kul att DQ-20 nämner Lena Conradson och "Jag har aldrig blivit kysst" i första inlägget. Den är b-sida på singeln "Tina och Marina" som jag tittade lite extra på under sommarens stora singelsortering tidigare i veckan. Jag ska bestämt spisa Lena Conradson i dag!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re:

Inläggav paa » 2017-08-04 20:39

Ragnwald skrev:När KTH i Stockholm förberedde för Kvarnevalen, spelades på repete, hela veckan, en låt av och med Tore Skogman.
Det retar mig att jag inte lyckats få fram låttitteln, men jobba, jobba, jobba ingick i refrängen.
Kul om någon som var med då (många år sedan) kan ge mig ett tips.

Kan det inte varit Eddie Medusa?
https://www.youtube.com/watch?v=VOtuvgvnjKA
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-08-08 08:10

Trevlig spaning DQ! :)

Prova den här när du är i rätt mood och rapportera. Jag har inte tröttnat än.

https://open.spotify.com/track/5VrlqKTF ... i=ZGyMh9WN
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-08 09:21

Yello: The race kan gå en heldag i replay på min stereo, men frugan blir lite less på den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Musikstugan