Moderator: Redaktörer
Sanny_X skrev:Falsett är ju extremt "böggigt"
PekkaJohansson skrev:Om vi bortser från den fördomsfulla tonen i Sanny_X kommentar
PekkaJohansson skrev:En fördom är ett förutfattat antagande, vilket i det här fallet handlade om att det skulle finnas ett samband mellan falsettsång och homosexualitet. Jag visade att så inte är fallet.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:En fördom är ett förutfattat antagande, vilket i det här fallet handlade om att det skulle finnas ett samband mellan falsettsång och homosexualitet. Jag visade att så inte är fallet.
PekkaJohansson skrev:Det är riktigt. Jag var slarvig i min formulering. Jag borde ha skrivit att det inte finns något givet samband.
Däremot hävdar jag att fördomar är förutfattade meningar som kan vara såväl positiva, neutrala eller negativa - även om de negativa fördomarna nog är de vanligaste. Jag förstår dock inte varför du tolkar in en värdering i det jag skrev. Är det inte i själva verket du, Svante, som genom din tolkning av vad jag skrev implicerar att någon av de företeelser vi talar om skulle vara negativa..?
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Ordet "bögigt" är inte värdeneutralt, och bör därmed undvikas menar jag.
PekkaJohansson skrev:Svante,
Jag tycker att du målar fan på väggen här i din pedagogiska iver. Att reagera på en fördom handlar om oftast om att vara uppmärksam, även om det naturligtvis finns människor som har en negativ inställning gentemot olika företeelser.
PekkaJohansson skrev:Rent språkligt kan det också vara intressant att studera hur människor som verkligen är fördomsfulla uttrycker sig. Ordet "bögigt" är inte värdeneutralt, och bör därmed undvikas menar jag.
bajenleker skrev:Aha...så Pawlows Dog var bösar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster