var köper man SACD?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Merlin

var köper man SACD?

Inläggav Merlin » 2004-08-25 17:19

Vem har bästa/största sortimentet och bästa priset?
Tex Poulenc- concerto for organ (Linn SACD CKD 180)?
Var köper ni era cd:n (och SACD:n)?
/oh

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-28 02:55

Det finns tyvärr ingen som har det bästa sortimentet och billigaste. Jag köper mina skivor där jag finner dom....det kan betyda att jag köper på Cdon eller i någon butik. Jag vet en skiva som bara finns hos Cdon och en annan som jag fann i en butik i Stockholm. Om man är väldigt sugen då är det bara att köpa eftersom det inte är så säkert att man kommer att se skivan fler gånger. Det är tyvärr så att skivor som inte ingår i standard massutbudet går inte heller att beställa. Det kunde man tidigare... men det var för många många år sedan nu är det dom stora skivbolagen som bestämmer vad jag får köpa. Man kan ju alltid beställa skivor från Amazon om man vill ha tillgång till lite mer udda saker...men billigt blir det inte. :(

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-28 17:14

Jag tycker fortfarande att SACD-utbudet är begränsat till för mig mer eller mindre ointressanta artister och att priserna gör dessa skivor än mer ointressanta. Eric Clapton, Dire Straits, Pink Floyd, Norah Jones och annan trist "hifi-musik", suck...

Eller har jag missat nån SACD-guldgruva ute på nätet eller nåt sånt?

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2004-08-28 17:18

Blue skrev:Jag tycker fortfarande att SACD-utbudet är begränsat till för mig mer eller mindre ointressanta artister och att priserna gör dessa skivor än mer ointressanta. Eric Clapton, Dire Straits, Pink Floyd, Norah Jones och annan trist "hifi-musik", suck...

Vad menar du med "trist hifi musik"?

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-08-28 17:20

och annan trist "hifi-musik", suck...

Tja de har ju släppt alla Rolling Stones skivor i SACD och flertalet Bob Dylan....detta kan du väl knappast kalla "trist hifi-musik" eller? 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-28 21:42

Blue skrev:Jag tycker fortfarande att SACD-utbudet är begränsat till för mig mer eller mindre ointressanta artister och att priserna gör dessa skivor än mer ointressanta. Eric Clapton, Dire Straits, Pink Floyd, Norah Jones och annan trist "hifi-musik", suck...

Vadå? Pink Floyd är väl bra?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-08-29 11:18

Kollade nyss på CDON.
Här finns det minst 530st titlar i SACD. En hel del :wink:

Ibland är det svårt att hitta just de man söker, det håller jag med om. Man får pyssla med en del aktivt letande överallt. I butiker, hos de svenska näthandlarna med även i utlandet, i Usa finns det en del. Kolla tex: http://www.elusivedisc.com/ eller http://www.amusicdirect.com

Mvh Mattias

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-29 14:46

"Trist hifi-musik" är just den typen av musik som många hifi-snubbar lyssnar på, ofta för att själva inspelningarna är så bra. Som exemplen jag gav. Musiker-musik är ett likartat fenomen fast här finns lite mer jazzfusion och hårdrocksgitarrister på solokarriär. I mycket av detta saknar jag känslan, den rena musikglädjen, fast det är bara min personliga åsikt.

Pink Floyd? Tja... de tidiga 70-tals-plattorna (t.o.m. "Wish you were here") är väl rätt okej om man är in the mood.

Bob Dylan, Stones på SACD... Hmmm... mest ett exempel på att man försöker dra cashen ur de gamla fansen, 40-talister som ofta har rätt gott om cash idag, och få dom att köpa hela kollektionen i en tredje (!) uppsättning.

Fast ja, jag måste erkänna att jag gillar en del Stones, och Dylan.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-09-02 20:53

Merlin, just Linnskivor på SACD finns tillgängliga att handla via tidningen High Fidelity. Det står om detta i senaste numret, 6 sid 61. Skivorna går för 210kr st. En sampler får man för 125kr.

/Mattias

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-05-30 00:11

Största utbudet med de lägsta priserna hittar du på www.amazon.com

Återgå till Musikstugan