Rätten att kopiera sina CD?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Rätten att kopiera sina CD?

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 18:49

Vi som anser att vi själva bestämmer var vi ska spela våra dyrt inköpta cd´s börjar få hjälp från oväntat håll!

http://www.nyteknik.se/art/36096

/ B

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-09-09 20:11

Två mille... Det är väl tyvärr fickludd i deras kassa. Men alltid något! :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 22:10

Tank skrev:Två mille... Det är väl tyvärr fickludd i deras kassa. Men alltid något! :)

Du har tyvärr rätt. Men det kan skapa en form av prejudikat, där dömande instanser i andra länder vågar stå emot på samma sätt.

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-09 22:19

Tidigare i våras berättade Ny Teknik om att flera av de största skivbolagen i Sverige var missnöjda med sina egna kopieringsskydd. Främst för att skivköparna klagade av samma skäl som i Frankrike.

Hmmm??? Är det några skumma kontrakt de (skivbolagen) har med kopieringsskyddstillverkarna som innebär att de inte får ta bort dem? Om inte varför inte bara eliminera dem. Finns väl inte någon skiva som ändå inte har blivit kopierad trots kopieringsskydden så varför framhärda med skydd som inte är några skydd utan bara gör människor förbannade för att de (skivorna) inte går att spela upp i deras red book komptibla DVD-spelare eller bilstereos.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-09 22:27

Naqref skrev:
Tidigare i våras berättade Ny Teknik om att flera av de största skivbolagen i Sverige var missnöjda med sina egna kopieringsskydd. Främst för att skivköparna klagade av samma skäl som i Frankrike.

Hmmm??? Är det några skumma kontrakt de (skivbolagen) har med kopieringsskyddstillverkarna som innebär att de inte får ta bort dem? Om inte varför inte bara eliminera dem. Finns väl inte någon skiva som ändå inte har blivit kopierad trots kopieringsskydden så varför framhärda med skydd som inte är några skydd utan bara gör människor förbannade för att de (skivorna) inte går att spela upp i deras red book komptibla DVD-spelare eller bilstereos.

Nejdå, det är inget skumt här. Bakgrunden är att de svenska skivbolagen kan skippa kopieringsskyddet med svenska artister och artister som man har direkt-kontrakt med. Men när utgivningen är initierad via utländska kontraktsinnehavare är man tvungen att följa deras avtal - som ofta innefattar ett kopieringsskydd.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-10 22:07

Det är inte kopieringsskydd, det är uppspelningsskydd. Med dessa hindrar man effektivt kunden att bruka sin lagligt inköpta produkt. Kunden blir förbannad, startar datorn och laddar hem en kopia från Nätet istället.

Jag har ALDRIG hört talats om en CD-skiva som inte gått att kopiera, utom i fall då skivan varit så skadad att den varit helt ospelbar i vilket fall som helst, typ i 2 eller flera delar.

Skivbolagen är BLÅSTA, grundlurande, av företag som packade på dom helt odugliga kopieringsskydd. Hahahahahahahaha!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-10 22:23

Max_Headroom skrev:Det är inte kopieringsskydd, det är uppspelningsskydd. Med dessa hindrar man effektivt kunden att bruka sin lagligt inköpta produkt. Kunden blir förbannad, startar datorn och laddar hem en kopia från Nätet istället.

Jag har ALDRIG hört talats om en CD-skiva som inte gått att kopiera, utom i fall då skivan varit så skadad att den varit helt ospelbar i vilket fall som helst, typ i 2 eller flera delar.

Skivbolagen är BLÅSTA, grundlurande, av företag som packade på dom helt odugliga kopieringsskydd. Hahahahahahahaha!

Jag har bojkottat ett företag (Skivhugget i Gbg) för att dom vägrar skriva ut vilka cd´s som är kopieringsskyddade. Dom skriver på sin sajt att ALLA cd dom säljer är kopieringsskyddade. Detta är ju helt fel, jag har tidigare köpt skivor av dom som inte varit det...

Får jag hem en kopieringsskyddad cd, rippar jag den omgående och lägger ut den på Nätet - bara för att djäklas :twisted:

För övrigt anser jag att kopieringsskyddade skivor borde säljas billigare eftersom dom har begränsat användningsområde.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-11 00:19

Det är ingen fara, alla vet redan att det bara är att hålla nere shift när man lägger i skivan i datorn. De är alltså inte kopieringsskyddade och man får kopiera dem lagligt för eget bruk. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-11 01:32

Martin skrev:Det är ingen fara, alla vet redan att det bara är att hålla nere shift när man lägger i skivan i datorn. De är alltså inte kopieringsskyddade och man får kopiera dem lagligt för eget bruk. :)

Mjae, så enkelt är det inte alltid. Provade just nu med min Ed Harcourt "From Every Sphere". Utan shift-tangent dyker det upp en ruta som tycker jag ska installera några filer för att kunna gå vidare (=lyssna).
Med shift-tangenten nertryckt slipper jag uppmaningen, men datorn ser fortfarande cd´n som en data-skiva....

Som jag ser det har jag två alternativ att rippa cd´n. 1) jag installerar programvaran och vid uppspelning så spelar jag in musiken i något ljudredigeringsprogram. 2) jag spelar upp cd´n på min cd-spelare som är kopplad till mitt externa ljudkort - och spelar in därifrån med ljudredigeringsprogrammet.

Eller finns det något bättre sätt?

Däremot är det enkelt att kopiera skivan, den har inga hyss för sig när jag helt enkelt kopierar den i Nero. Märkligt egentligen. Det borde vara tvärtom, dvs vill du rippa för att köra en lågkvalitévariant i din mp3-spelare skulle det vara tillåtet. Att göra en 1:1 kopia till en kompis borde inte gå. Men nu är det tvärtom....

/ B

Återgå till Musikstugan