Moderator: Redaktörer
__10 skrev:Väljer man "skiva" behöver man inte bråka om vad det heter i plural ("skivas" är ju helt klart det rätta!). När man specifikt talar om vinylskivor kan man ju säga det...
Bill50x skrev:hehe, rätt - men felcd är en engelsk förkortning, därför föredrar jag ´s i plural. Skiva är svenskt och heter skivor i plural, förstås.
__10 skrev:Fast nu talar vi ju svenska och inte engelska, så då är det en smula ologiskt att använda engelsk pluralform. Dessutom är (skulle jag tro) "skiva" antagligen inte alls svenskt från början, så då borde vi kanske använda tysk (eller varifrån det kan tänkas komma) böjning på det?
Martin skrev:Skivor heter ju platten på tyska.Fast vanliga skivor kallas ju CD:s i tyskland har man fått lära sig i skolan iaf.
Personligen använder jag ordet skiva eller skivor för jag har ändå inga vinylskivor.
Style skrev:för ordningens skulle måste jag påpeka att 's är engelsk genetiv, dvs ägandeform. Plural på engelska använder s utan apostrof. Vid förkortningar används ibland kolon, dvs CD:s. På svenska använder man aldrig apostrof för detta.
Martin skrev:Alltså jag har aldrig hört någon säga fonogram om en skiva. Första gången jag stött på det ordet är nog här.
Martin skrev:Alltså jag har aldrig hört någon säga fonogram om en skiva. Första gången jag stött på det ordet är nog här.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster