MasVis: Eldfågeln (svit 1919) - klippta toppar!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

MasVis: Eldfågeln (svit 1919) - klippta toppar!

Inläggav Almen » 2010-03-20 20:08

Tja, så blev det dags för en av mina favoriter: Eldfågeln av Stravinskij (1919).

Jag börjar med två kända utgåvor:

- Robert Shaw med Atlanta Symphonic Orchestra, inspelad 1978 i Symphony Hall i Atlanta Memorial Art Center. CD-utgåva okänt år, men förmodligen 80-talet någon gång (det står en text om hur fantastiskt CD-formatet är och hur dynamisk inspelningen är) på TELARC.

- David Zinman med Baltimore Symphony Orchestra, inspelad 1991 i Joseph Meyerhoff Memorial Hall. CD-utgåva 1991 på TELARC. Även på denna utgåva finns en text om hur bra ljud det är, bland annat följande:
The signal was not passed through any processing device (i.e., compression, limiting, or equalization) at any step during production.

Detta är, som vi skall se, en sanning med modifikation.

När jag först lyssnade på Zinman så var jag helt knäckt av dynamiken, och vilken jädra impact det var när bastrumman kommer in vid Katjeijs dans. Vid fortsatt lyssning, och inte minst vid jämförelse av andra utgåvor och Gbgs Konserthus kändes det ändå som att det var lite överdrivet. Hade de typ fyra gubbar på varsin bastrumma? Svaret, som vi skall se, är lite enklare.
Senast redigerad av Almen 2010-03-20 21:35, redigerad totalt 4 gånger.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-20 20:09

Robert Shaw, Atlanta Symphony Orchestra, 1978.

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-20 20:12

David Zinman med Baltimore Symphony Orchestra, 1991.

Notera de uppenbart klippta topparna på Loudest part, vilket även syns på Allpassed crest factor.

Bild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-20 21:31

Någon som kan tänka sig att dela med sig av
nerladdnings-adressen till MasVis ?
(Ja, jag är medlem i LTS :oops: )
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-20 21:42

Du har PM, Laila. :)

Användarvisningsbild
gnypp45

Re: MasVis: Eldfågeln (svit 1919) - klippta toppar!

Inläggav gnypp45 » 2010-03-20 21:43

Almen skrev:När jag först lyssnade på Zinman så var jag helt knäckt av dynamiken, och vilken jädra impact det var när bastrumman kommer in vid Katjeijs dans. Vid fortsatt lyssning, och inte minst vid jämförelse av andra utgåvor och Gbgs Konserthus kändes det ändå som att det var lite överdrivet. Hade de typ fyra gubbar på varsin bastrumma? Svaret, som vi skall se, är lite enklare.

OK vad är svaret då? Fattar inte. :oops:

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-20 21:44

Almen skrev:Du har PM, Laila. :)

Varför är adressen hemlig? Tänkte just skriva ut den i ett inlägg, men nu vågar jag inte...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: MasVis: Eldfågeln (svit 1919) - klippta toppar!

Inläggav Almen » 2010-03-20 21:47

gnypp45 skrev:
Almen skrev:När jag först lyssnade på Zinman så var jag helt knäckt av dynamiken, och vilken jädra impact det var när bastrumman kommer in vid Katjeijs dans. Vid fortsatt lyssning, och inte minst vid jämförelse av andra utgåvor och Gbgs Konserthus kändes det ändå som att det var lite överdrivet. Hade de typ fyra gubbar på varsin bastrumma? Svaret, som vi skall se, är lite enklare.

OK vad är svaret då? Fattar inte. :oops:

Sorry. :oops: Det är helt enkelt komprimerat i topparna (eventuellt först höjt i basen i mixen), vilket gör att det upplevs starkare. Det syns tydligt i Loudest part-grafen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-20 21:48

gnypp45 skrev:

Varför är adressen hemlig? Tänkte just skriva ut den i ett inlägg, men nu vågar jag inte...

Nja, det var Svante som inte ville att den skulle offentliggöras på det sättet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-20 22:37

Almen skrev:
gnypp45 skrev:

Nja, det var Svante som inte ville att den skulle offentliggöras på det sättet.

Nja, äh...

Alltså, jag hade ju tänkt att den skulle släppas med nästa MoLt men nu är den ju i praktiken ute redan. Saker och ting går så fort på Internet.

Jag sitter i Prag just nu och Tolvan verkar vara nere, men den finns på http://user.faktiskt.io/svante/masvis/masvis.exe

Jag får försöka få igång tolvan på Måndag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-03-20 22:52

Nu funkar sidan iaf.
Svante jag tror du måste höja allpassgrafen, jag har sätt ett par fall nu där kurvan går högre än boxen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-03-20 23:32

Alexi skrev:Nu funkar sidan iaf.
Svante jag tror du måste höja allpassgrafen, jag har sätt ett par fall nu där kurvan går högre än boxen.

Är kurvan särskilt intressant när toppfaktorn är så hög? För det var den
väl i de fall du har sett?

(Svante skrev på annat håll att det där hade han redan valt en lämplig
avvägning för.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-21 00:21

Alexi skrev:Nu funkar sidan iaf.

Ja, jag kan göra en testsignal med en toppfaktor på säkert 60 dB och den kommer inte heller att rymmas ens om jag ändrar övre gränsen till 40 dB.

Trycker man ihop skalan så syns allpasseffekten sämre på 99% av alla inspelningar. Vore det ett av mina vanliga program så skulle jag förstås göra skalan ställbar, men nu har jag valt att göra så att programmet genererar fasta skalor. Detta för att alla bilder ska bli jämförbara.

Då blir priset att en del låter hamnar utanför skalan eftersom man inte kan få med precis allt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Musikstugan