MasVis: Raw Power - Iggy & Stooges

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Inläggav carpelux » 2010-04-06 08:03

Svante skrev:Aha, det fanns flera varianter på Spotify... Det lät inte vackert.

Edit: Fast jag kan faktiskt tänka mig att det låter "rätt" för en person som är gravt hörselskadad.


Nja, Vackert är väl inte det mest relevanta ordet när det gäller Raw Power. Däremot är det en fantastisk skiva bränna av aggressioner till, på med lurar och fullt ös, när skivan är slut orkar man inte vara arg längre :-)

Själv tycker jag det är en mycket bra skiva, och sett i ett historiskt perspektiv är det en föregångare som visade vad som skulle komma ett par år senare. Att analysera ljudet på den känns ganska meningslöst dock.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2010-04-06 12:35

På spotify finns bara en version av Search & Destroy, som inte är live. Vilken
är det ni sitter och tittar på egentligen? Life Aquatic soundtracket som den
finns på kom i början av 2000-talet.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2010-04-06 12:52

Den "Raw Power" som ligger på Spotify är inte -97 utgåvan.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mathsg
 
Inlägg: 709
Blev medlem: 2008-01-17
Ort: En fjälltopp långt ifrån dig

Inläggav mathsg » 2010-04-06 12:54

Jag har -97 års utgåva av "Raw Power" och måste säga att den inte låter något vidare. I detta fall är det kompositören själv som initierat och förändrat verket ,till enligt bifogat häfte, det som var tänkt från början. Så just i det här fallet kan man inte skylla på klåfingriga tekniker/producenter, så här har vi då fått den enligt Iggy den "förbättrade" och rätta versionen.
Men som sagt bra blev det inte.

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2010-04-06 13:01

Ni som kan läsa korvarna, vilken version ser bäst ut? Hur låter den?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-04-06 14:02

subsand skrev:Ni som kan läsa korvarna, vilken version ser bäst ut? Hur låter den?



Det är som sagt omöjligt att jämföra på korrekt sätt eftersom dom har olika mixningar. Iggy's remix är dock fruktansvärt jobbig att lyssna på, ren och skär slakt av ljudet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2010-04-06 15:12

subjektivisten skrev:Iggy's remix är dock fruktansvärt jobbig att lyssna på, ren och skär slakt av ljudet.

Jag håller med. Maken till dåligt ljud var det länge sedan jag lyssnade på.

Men musiken är bra :D

Svårt att njuta av den bara när fingret hela tiden letar sig fram till avstängningsknappen...

Någon som har originalmixen av tex första låten att lägga upp?

/ B

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2010-04-06 18:20

Bill50x skrev:Jag håller med. Maken till dåligt ljud var det länge sedan jag lyssnade på.

Men musiken är bra :D

Svårt att njuta av den bara när fingret hela tiden letar sig fram till avstängningsknappen...

Någon som har originalmixen av tex första låten att lägga upp?

/ B


Jag har nu lyssnat på skivan (-97 remixen) ett antal gånger med nöje. Inte för att vara motvalls för sakens skull, men jag tycker allt att remixen fyller en funktion och att det låter mkt bra, originalmixen låter inget vidare däremot. Visserligen har man fått offra lite nyanser men vilken dramatik.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-04-06 21:13

Svante skrev:
petersteindl skrev:Just denna verkar vara lite speciell. Jag fäster mig vid den kurva som heter Normalized Average Spectrum. Orginalet, om man får kalla det så, har en differens på 20 dB mellan 500 Hz och 2 kHz. Den mastrade varianten har där en differens på 10 dB. Om inte det hörs, så ställer jag mig förundrad. Jag undrar hur en "original" skulle låta om man eq-ade den till att likna den mastrade varianten? Skulle den låta lika illa? Svante, om du har tid att prova och skriva en blänkare skulle jag vara tacksam. Kan det vara så att frekvensgången i den äldre versionen var det som spökade? Jag har alltså inte hört någon version av dessa, men jag är trots det väldigt nyfiken. Jag tror att denna är det markantaste exempel av alla på ett helt annorlunda frekvensspectrum och det borde påverka ljudet. Naturligtvis är jag även intresserad av vad ni andra tycker om ni har chans att korrigera frekvensgången.

MvH
Peter


Jag tror att skillnaden i spektrum har kommit till av hårdklippningen. Om en signal har ett frekvensområde som är kraftigt betonat och man hårdklipper signalen, så plattas spektrum till.

Eq är inte ett sätt att återfå den ursprungliga signalen, utan man skulle aldrig ha låtit bli att klippa den i stället. :D

Den ursprungliga versionens kassa ljud är nog till stor del orsaken till det sjuka spektrumet. Spektrum är ju den enda av MasVisgraferna som inte har bara med just masterprocessning att göra.


Ja, så kanske det är. Nu återstår frågan, hur låter originalet om man eq-ar den så att de värsta felen försvinner? T.ex. 5 dB höjning från 500 hZ och neråt, samt 10 dB sänkning från 2kHz till 4 kHz?

:lol: Snacka om ingrepp, men hur låter det? Svante, har du möjlighet så kan du ju lyssna vid tillfälle... och skriva vad du tycker. :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

AndersH
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Stockholm

Inläggav AndersH » 2010-04-06 22:29

carpelux skrev:Själv tycker jag det är en mycket bra skiva, och sett i ett historiskt perspektiv är det en föregångare som visade vad som skulle komma ett par år senare. Att analysera ljudet på den känns ganska meningslöst dock.


Hej,

Jag tycker det är viktigt att påpeka att MasVis på intet sätt påvisar inspelningens kvalitet. Utan man kan på sin höjd dra vissa slutsatser om post processning och då endast om man har något att relatera till. Inspelningens kvalitet är alltså inte intressant när man trycker upp MasVis grafer. Man kan använda det till att jämföra olika utgåvor av samma inspelning.
Mitt syfte med Raw Power-1997 var mest att visa på en extremt hård dynamisk komprimering, och det är en re-mix.

Jag tycker det är intressant att det finns flera som föredrar denna extrema dynamiska komprimering. Ni som gör det, kan ni inte tala om hur ni har lyssnat.
- Avspelades skivan med hörlurar, datorhögtalare eller annan typ av anläggning?
- Hur starkt avspelades skivan?

Detta vore väldigt intressant att få veta, inte minst hur starkt ni spelade?


Mvh
Anders

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2010-04-07 00:20

AndersH skrev:Hej,

Jag tycker det är viktigt att påpeka att MasVis på intet sätt påvisar inspelningens kvalitet. Utan man kan på sin höjd dra vissa slutsatser om post processning och då endast om man har något att relatera till. Inspelningens kvalitet är alltså inte intressant när man trycker upp MasVis grafer. Man kan använda det till att jämföra olika utgåvor av samma inspelning.
Mitt syfte med Raw Power-1997 var mest att visa på en extremt hård dynamisk komprimering, och det är en re-mix.

Jag tycker det är intressant att det finns flera som föredrar denna extrema dynamiska komprimering. Ni som gör det, kan ni inte tala om hur ni har lyssnat.
- Avspelades skivan med hörlurar, datorhögtalare eller annan typ av anläggning?
- Hur starkt avspelades skivan?

Detta vore väldigt intressant att få veta, inte minst hur starkt ni spelade?


Mvh
Anders

Börjar inse att jag missförstått korvarnas betydelse. Blev bara tvungen att skriva i tråden när man sablar ner en måste ha skiva. Kan köpa att komprimeringen inte är nödvändig men kom inte och påstå att brus är bra för det stör i mina öron.
Om jag föredrar den(-97) vet jag ju inte eftersom det är den enda versionen jag hört. Men men. Man behöver ju inte dra på så värst innan et sticker lite i örat. Hm.. antar att du ser det som en brist :( .
Har spelat den i bilen ganska högt. Annars via Oa14 i hemmet på ganska lugna nivåer numera. Hörlurar någon gång säkert men alltid på låg volym.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2010-04-07 00:47

Objektivisten skrev:Den "Raw Power" som ligger på Spotify är inte -97 utgåvan.


Men det här borde vara det, va? Helvete vilket oväsen. :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-04-07 00:49

subsand skrev:Kan köpa att komprimeringen inte är nödvändig men kom inte och påstå att brus är bra för det stör i mina öron.



Men bruset tillhör ju musiken. Det går ju inte att ta bort bruset utan att ta bort en del av musiken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

AndersH
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Stockholm

Inläggav AndersH » 2010-04-07 00:52

subsand skrev:
AndersH skrev:Hej,

Jag tycker det är viktigt att påpeka att MasVis på intet sätt påvisar inspelningens kvalitet. Utan man kan på sin höjd dra vissa slutsatser om post processning och då endast om man har något att relatera till. Inspelningens kvalitet är alltså inte intressant när man trycker upp MasVis grafer. Man kan använda det till att jämföra olika utgåvor av samma inspelning.
Mitt syfte med Raw Power-1997 var mest att visa på en extremt hård dynamisk komprimering, och det är en re-mix.

Jag tycker det är intressant att det finns flera som föredrar denna extrema dynamiska komprimering. Ni som gör det, kan ni inte tala om hur ni har lyssnat.
- Avspelades skivan med hörlurar, datorhögtalare eller annan typ av anläggning?
- Hur starkt avspelades skivan?

Detta vore väldigt intressant att få veta, inte minst hur starkt ni spelade?


Mvh
Anders

Börjar inse att jag missförstått korvarnas betydelse. Blev bara tvungen att skriva i tråden när man sablar ner en måste ha skiva. Kan köpa att komprimeringen inte är nödvändig men kom inte och påstå att brus är bra för det stör i mina öron.
Om jag föredrar den(-97) vet jag ju inte eftersom det är den enda versionen jag hört. Men men. Man behöver ju inte dra på så värst innan et sticker lite i örat. Hm.. antar att du ser det som en brist :( .
Har spelat den i bilen ganska högt. Annars via Oa14 i hemmet på ganska lugna nivåer numera. Hörlurar någon gång säkert men alltid på låg volym.



Japp, när jag hör musik jag gillar vill jag gärna spela starkare. Ju starkare desto större blir upplevelsen (givet till en viss gräns). Detta gäller alltså musik med en viss dynamik, det gällde i stort sett all musik jag gillade fram till omkring 1992/1993.

Med dynamisk komprimerad musik gäller det omvända för mig, kan tom låta bättre på riktigt svag nivå. Men blir bara sämre ju starkare man spelar, för att snabbt bli riktigt obehagligt (man behöver inte spela speciellt starkt för det).

Kan nämna att första gången jag upplevde detta fenomen var med Oasis, som var pionjärer vad gäller ”Loudness War”. Jag begrep inte vad som var fel när debutplattan kom (1994), estetiskt tyckte jag den var ok, men gillade den ändå inte. Inget kul att lyssna på när man skruvade upp, gav bara huvudvärk. (Jag undrar om inte detta gäller SMASHING PUMPKIN, Gish 1991, också, någon som kan visa en MasVis?)

Mvh
Anders

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2010-04-07 01:07

AndersH skrev:(Jag undrar om inte detta gäller SMASHING PUMPKIN, Gish 1991, också,


Helt säkert. Billy Corgan har själv kommenterat det där någonstans - han älskar hårdlimiterat ljud.

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2010-04-07 08:33

Men bruset tillhör ju musiken. Det går ju inte att ta bort bruset utan att ta bort en del av musiken.[/quote]

Tillhör bruset musiken så är det en sak. Brusar det pga brister i tekniken är det en annan. Går det att fixa i efterhand så gillar jag det.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2010-04-07 12:12

AndersH skrev:Jag tycker det är intressant att det finns flera som föredrar denna extrema dynamiska komprimering. Ni som gör det, kan ni inte tala om hur ni har lyssnat.


Hej Anders, jag lyssnade på plattan i dedikerade HiFi-system (2 stycken). Både -97 remixen samt originalmixen på både CD och vinyl. Det är inte helt enkelt att säga att man föredrar den ena framför den andra för de upplevs så olika, därför tycker jag -97 remixen har ett existensberättigande. Bowies mix av Raw Power har alltid upplevts som lite mesig, basfattig och burkig, detta har samtidigt gjort att den varit lite intressant. Jämfört med Iggys remix är den mer musikaliskt subtil (i sann bowietidsanda) och detta vinner de lite lugnare låtarna på. Vad -97 remixen har är en kraftfullhet som gör att det låter mer live, bas, Williamsons gitarr och Iggys sång kommer fram bättre men framförallt är det ett j-a drag. Svårt att sitta oberörd,svetten i pannan lackar fram. Givetvis så gör den starka utnivån att det blir outhärderligare att spela riktigt starkt, å andra sidan behöver man inte skruva upp så mycket. Jag spelade dock med rätt hög volym, tillräcklig för att göra vilken konversation som helst omöjlig. Jag tror -97 remixen vann på den här höga utnivån och den skulle inte blivit lika bra om man varit mer försiktig, en platta som borde finnas i varje musik/hifi-intresserads samling. Håller med dig om att många plattor som hårdkomprimerats låter illa, med bl a Oasis har jag samma erfarenhet som du, sena Stonesplattor etc. I Iggy's och Raw Powers fall störs man dock mindre, då det musikaliska uttrycket fyller en annan funktion.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-04-07 13:22

subsand skrev:Men bruset tillhör ju musiken. Det går ju inte att ta bort bruset utan att ta bort en del av musiken.


Tillhör bruset musiken så är det en sak. Brusar det pga brister i tekniken är det en annan. Går det att fixa i efterhand så gillar jag det.[/quote]


Varför det? Ska man ändra effekter i gamla filmer för dom inte ser realistiska ut? Eller ska man inte låta verket vara som det är?
Det går inte ta bort bruset utan att skada ljudet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-04-07 13:30

Objektivisten skrev:
AndersH skrev:Jag tycker det är intressant att det finns flera som föredrar denna extrema dynamiska komprimering. Ni som gör det, kan ni inte tala om hur ni har lyssnat.


Hej Anders, jag lyssnade på plattan i dedikerade HiFi-system (2 stycken). Både -97 remixen samt originalmixen på både CD och vinyl. Det är inte helt enkelt att säga att man föredrar den ena framför den andra för de upplevs så olika, därför tycker jag -97 remixen har ett existensberättigande. Bowies mix av Raw Power har alltid upplevts som lite mesig, basfattig och burkig, detta har samtidigt gjort att den varit lite intressant. Jämfört med Iggys remix är den mer musikaliskt subtil (i sann bowietidsanda) och detta vinner de lite lugnare låtarna på. Vad -97 remixen har är en kraftfullhet som gör att det låter mer live, bas, Williamsons gitarr och Iggys sång kommer fram bättre men framförallt är det ett j-a drag. Svårt att sitta oberörd,svetten i pannan lackar fram. Givetvis så gör den starka utnivån att det blir outhärderligare att spela riktigt starkt, å andra sidan behöver man inte skruva upp så mycket. Jag spelade dock med rätt hög volym, tillräcklig för att göra vilken konversation som helst omöjlig. Jag tror -97 remixen vann på den här höga utnivån och den skulle inte blivit lika bra om man varit mer försiktig, en platta som borde finnas i varje musik/hifi-intresserads samling. Håller med dig om att många plattor som hårdkomprimerats låter illa, med bl a Oasis har jag samma erfarenhet som du, sena Stonesplattor etc. I Iggy's och Raw Powers fall störs man dock mindre, då det musikaliska uttrycket fyller en annan funktion.


Väldigt bra redogörelse, tycker jag. Jag tackar och bugar :) Jag har själv inte skivorna och har inte ens hört dessa :lol: :) Men jag tycker att ämnet är väldigt intressant och jag har tänkt införskaffa skivan eller skivorna :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2010-04-07 14:19

I och med att man lyft fram mellanregistret hör man både trummor och
bas bättre. Det är en av poängerna med med återutgivningen eftersom
samspelet mellan bröderna Asheton är magiskt - "A blood thing", som
Iggy säger.

En bra redogörelse från Objektivisten f ö.
Senast redigerad av CODY 2010-04-07 15:08, redigerad totalt 1 gång.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2010-04-07 15:00

subjektivisten skrev:
subsand skrev:Tillhör bruset musiken så är det en sak. Brusar det pga brister i tekniken är det en annan. Går det att fixa i efterhand så gillar jag det.



Varför det? Ska man ändra effekter i gamla filmer för dom inte ser realistiska ut? Eller ska man inte låta verket vara som det är?
Det går inte ta bort bruset utan att skada ljudet.


Om förändringen är till det bättre och mer njutbart så tycker jag det. Är inte självplågare. Skulle inte köpa en CD som brusar som ett gammalt kassetband.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2010-04-07 15:01

subsand skrev:Skulle inte köpa en CD som brusar som ett gammalt kassettband.

Skulle du resonera likadant om musiken var omistlig och att en brustvätt också skulle påverka ljudet till det sämre?

/ B

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2010-04-07 15:15

Bill50x skrev:
subsand skrev:Skulle inte köpa en CD som brusar som ett gammalt kassettband.

Skulle du resonera likadant om musiken var omistlig och att en brustvätt också skulle påverka ljudet till det sämre?

/ B


Skulle nöja mig med kassetten.
Kan bara konstatera att när jag haft en brusig cd och det kommit en brusfri remaster så har jag gillat det utan undantag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-04-07 15:23

subsand skrev:Om förändringen är till det bättre och mer njutbart så tycker jag det. Är inte självplågare. Skulle inte köpa en CD som brusar som ett gammalt kassetband.



Självplågare? Du kanske skulle se över din anläggning om brus skulle upplevas så dåligt.
Säger du det samma om konst? Att man borde "förbättra" tavlor med?
Personligen så tycker jag man ska försöka tänka lite längre.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-04-07 15:23

subsand skrev:Kan bara konstatera att när jag haft en brusig cd och det kommit en brusfri remaster så har jag gillat det utan undantag.



Kan du berätta några?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-04-07 15:23

subsand skrev:
Bill50x skrev:
subsand skrev:Skulle inte köpa en CD som brusar som ett gammalt kassettband.

Skulle du resonera likadant om musiken var omistlig och att en brustvätt också skulle påverka ljudet till det sämre?

/ B


Skulle nöja mig med kassetten.
Kan bara konstatera att när jag haft en brusig cd och det kommit en brusfri remaster så har jag gillat det utan undantag.


Been there, done that...

Sen kommer dagen när man hör att det fattas nåt. Utöver bruset. Och att det faktiskt har tillkommit några små gurglande ljud. Efter den dagen blir de där felen värre än det som verkade uppenbart först (att bruset försvann).

Så är det iaf för mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2010-04-07 16:25

subjektivisten skrev:Säger du det samma om konst? Att man borde "förbättra" tavlor med?
Personligen så tycker jag man ska försöka tänka lite längre.


Jag talar om cd där överföringen från LP till CD misslyckats som är brusiga. Bruset är alltså en brist i överföringen, inte del av konstverket.

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2010-04-07 17:04

subjektivisten skrev:
subsand skrev:Kan bara konstatera att när jag haft en brusig cd och det kommit en brusfri remaster så har jag gillat det utan undantag.



Kan du berätta några?


Inte på rak arm. Ska se om jag kan leta fram något. Men det kom en del där i slutet av 80-talet som lät skit å CD.

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2010-04-07 17:15

Svante skrev:
Been there, done that...

Sen kommer dagen när man hör att det fattas nåt. Utöver bruset. Och att det faktiskt har tillkommit några små gurglande ljud. Efter den dagen blir de där felen värre än det som verkade uppenbart först (att bruset försvann).

Så är det iaf för mig.


Du menar det. Låter spännande. Lär väl komma fler MasVis exempel framöver, förhoppningsvis någon skiva jag har eller vill ha.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-04-07 17:24

subsand skrev:Inte på rak arm. Ska se om jag kan leta fram något. Men det kom en del där i slutet av 80-talet som lät skit å CD.



Jaså? Dom flesta äldre utgåvor jag lyssnat på låter klart bättre än dom remasterade versionerna som kom senare. Du får gärna komma med några förslag. Är nyfiken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster