MasVis: Raw Power - Iggy & Stooges

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-04-07 17:38

subsand skrev:
Svante skrev:
Been there, done that...

Sen kommer dagen när man hör att det fattas nåt. Utöver bruset. Och att det faktiskt har tillkommit några små gurglande ljud. Efter den dagen blir de där felen värre än det som verkade uppenbart först (att bruset försvann).

Så är det iaf för mig.


Du menar det. Låter spännande. Lär väl komma fler MasVis exempel framöver, förhoppningsvis någon skiva jag har eller vill ha.


Mja, brusreducering syns inte nödvändigtvis i MasVis. Synd, men så är det, tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

AndersH
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Stockholm

Inläggav AndersH » 2010-04-07 23:25

Objektivisten skrev:
AndersH skrev:Jag tycker det är intressant att det finns flera som föredrar denna extrema dynamiska komprimering. Ni som gör det, kan ni inte tala om hur ni har lyssnat.


Hej Anders, jag lyssnade på plattan i dedikerade HiFi-system (2 stycken). Både -97 remixen samt originalmixen på både CD och vinyl. Det är inte helt enkelt att säga att man föredrar den ena framför den andra för de upplevs så olika, därför tycker jag -97 remixen har ett existensberättigande. Bowies mix av Raw Power har alltid upplevts som lite mesig, basfattig och burkig, detta har samtidigt gjort att den varit lite intressant. Jämfört med Iggys remix är den mer musikaliskt subtil (i sann bowietidsanda) och detta vinner de lite lugnare låtarna på. Vad -97 remixen har är en kraftfullhet som gör att det låter mer live, bas, Williamsons gitarr och Iggys sång kommer fram bättre men framförallt är det ett j-a drag. Svårt att sitta oberörd,svetten i pannan lackar fram. Givetvis så gör den starka utnivån att det blir outhärderligare att spela riktigt starkt, å andra sidan behöver man inte skruva upp så mycket. Jag spelade dock med rätt hög volym, tillräcklig för att göra vilken konversation som helst omöjlig. Jag tror -97 remixen vann på den här höga utnivån och den skulle inte blivit lika bra om man varit mer försiktig, en platta som borde finnas i varje musik/hifi-intresserads samling. Håller med dig om att många plattor som hårdkomprimerats låter illa, med bl a Oasis har jag samma erfarenhet som du, sena Stonesplattor etc. I Iggy's och Raw Powers fall störs man dock mindre, då det musikaliska uttrycket fyller en annan funktion.



Hej,

väldigt intressant hur olika vi upplever ljudet.

Jag har lyssnat igenom Search & Destroy via MasVis (= RMS nivå kalibrerat 1989 vs 1997). Och visst kan man tycka att Bowie mixen är lite bas fattig.
Men i övrigt…
97-mixen är dov och upplevs som svagare (lägre ljud tryck).
Det låter som om man drar på utav bara f.n, sedan stänger dörren om lägenheten och går upp en trappa till granen och lyssnar genom golvet. James gitarr känns också ganska mesig, den är ju väldigt nedtonad i 97 remixen, den ligger långt fram i original mixen och är dynamisk. Trummorna går knappt att urskilja mer än som ett muller. Den skärande diskanten saknas på 97 versionen, och den är för mig en del av soundet från Raw Power. Jag tycker 97 mixen är mesigare än original mixen…

Lekte lite med foobar och ändrade tonkurvan enligt Peters förslag, Skivan skulle ha vunnit på en viss bas höjning, men tappa sitt sound om man minskar diskanten (enligt Peter förslag)

Mvh
Anders

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-04-07 23:30

subsand skrev:Jag talar om cd där överföringen från LP till CD misslyckats som är brusiga. Bruset är alltså en brist i överföringen, inte del av konstverket.


Kan du utveckla detta lite? I en normal överföring från analog master till CD så tillförs inget brus, utan det som finns är det som finns på originalet.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2010-04-07 23:33

AndersH skrev:Jag har lyssnat igenom Search & Destroy via MasVis (= RMS nivå kalibrerat 1989 vs 1997). Och visst kan man tycka att Bowie mixen är lite bas fattig.
Men i övrigt…
97-mixen är dov och upplevs som svagare (lägre ljud tryck).
Det låter som om man drar på utav bara f.n, sedan stänger dörren om lägenheten och går upp en trappa till granen och lyssnar genom golvet. James gitarr känns också ganska mesig, den är ju väldigt nedtonad i 97 remixen, den ligger långt fram i original mixen och är dynamisk. Trummorna går knappt att urskilja mer än som ett muller. Den skärande diskanten saknas på 97 versionen, och den är för mig en del av soundet från Raw Power. Jag tycker 97 mixen är mesigare än original mixen…


Hej igen Anders, jag vill påpeka att jag uttalar mig om plattan "Raw Power" och inte låten "Search and Destroy" per se. "Search and Destroy" är mixad av Iggy i originalutgåvan och har vissa egenheter, bl a James gitarr. Övriga spår remixades av Bowie.
Pålitlig, Flexibel, Robust

AndersH
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Stockholm

Inläggav AndersH » 2010-04-07 23:40

Objektivisten skrev:Hej igen Anders, jag vill påpeka att jag uttalar mig om plattan "Raw Power" och inte låten "Search and Destroy" per se. "Search and Destroy" är mixad av Iggy i originalutgåvan och har vissa egenheter, bl a James gitarr. Övriga spår remixades av Bowie.


Ok, jag skall när jag får tid ge mig på "Gimme Danger" samt "Raw Power".

Mvh
Anders

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-04-07 23:42

AndersH skrev:
Objektivisten skrev:
AndersH skrev:Jag tycker det är intressant att det finns flera som föredrar denna extrema dynamiska komprimering. Ni som gör det, kan ni inte tala om hur ni har lyssnat.


Hej Anders, jag lyssnade på plattan i dedikerade HiFi-system (2 stycken). Både -97 remixen samt originalmixen på både CD och vinyl. Det är inte helt enkelt att säga att man föredrar den ena framför den andra för de upplevs så olika, därför tycker jag -97 remixen har ett existensberättigande. Bowies mix av Raw Power har alltid upplevts som lite mesig, basfattig och burkig, detta har samtidigt gjort att den varit lite intressant. Jämfört med Iggys remix är den mer musikaliskt subtil (i sann bowietidsanda) och detta vinner de lite lugnare låtarna på. Vad -97 remixen har är en kraftfullhet som gör att det låter mer live, bas, Williamsons gitarr och Iggys sång kommer fram bättre men framförallt är det ett j-a drag. Svårt att sitta oberörd,svetten i pannan lackar fram. Givetvis så gör den starka utnivån att det blir outhärderligare att spela riktigt starkt, å andra sidan behöver man inte skruva upp så mycket. Jag spelade dock med rätt hög volym, tillräcklig för att göra vilken konversation som helst omöjlig. Jag tror -97 remixen vann på den här höga utnivån och den skulle inte blivit lika bra om man varit mer försiktig, en platta som borde finnas i varje musik/hifi-intresserads samling. Håller med dig om att många plattor som hårdkomprimerats låter illa, med bl a Oasis har jag samma erfarenhet som du, sena Stonesplattor etc. I Iggy's och Raw Powers fall störs man dock mindre, då det musikaliska uttrycket fyller en annan funktion.



Hej,

väldigt intressant hur olika vi upplever ljudet.

Jag har lyssnat igenom Search & Destroy via MasVis (= RMS nivå kalibrerat 1989 vs 1997). Och visst kan man tycka att Bowie mixen är lite bas fattig.
Men i övrigt…
97-mixen är dov och upplevs som svagare (lägre ljud tryck).
Det låter som om man drar på utav bara f.n, sedan stänger dörren om lägenheten och går upp en trappa till granen och lyssnar genom golvet. James gitarr känns också ganska mesig, den är ju väldigt nedtonad i 97 remixen, den ligger långt fram i original mixen och är dynamisk. Trummorna går knappt att urskilja mer än som ett muller. Den skärande diskanten saknas på 97 versionen, och den är för mig en del av soundet från Raw Power. Jag tycker 97 mixen är mesigare än original mixen…

Lekte lite med foobar och ändrade tonkurvan enligt Peters förslag, Skivan skulle ha vunnit på en viss bas höjning, men tappa sitt sound om man minskar diskanten (enligt Peter förslag)

Mvh
Anders


Aha :D Tack för att du provade. Jag har ju inte hört skivan så jag vet inte hur den låter, men det är intressant. Har man bra tonkontroller så kan man ju fixa så som man vill ha det. Mitt förslag var ju bara ett förslag på hur man kan tänkas pröva sig fram.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2010-04-08 09:12

Almen skrev:
subsand skrev:Jag talar om cd där överföringen från LP till CD misslyckats som är brusiga. Bruset är alltså en brist i överföringen, inte del av konstverket.


Kan du utveckla detta lite? I en normal överföring från analog master till CD så tillförs inget brus, utan det som finns är det som finns på originalet.


Jag har letat fram en liten hög skivor som jag tänkte lyssna igenom. Men problemet är kanske inte så vanligt som jag mindes det kom jag på när jag kollade i hyllan. Får se om jag hittar något bra exempel.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-04-08 09:23

subsand skrev:Får se om jag hittar något bra exempel.

Sjyrre. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-04-08 13:50

Ja, ska bli kul. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
slockna
 
Inlägg: 3687
Blev medlem: 2008-12-18
Ort: ofon OM15

Inläggav slockna » 2010-04-08 14:21

subjektivisten skrev:Det är verkligen uruselt ljud på Iggy's remix, vilket skämt. Testa den normaliserad mot originalet istället så får vi se.


är man nykter knarkoman och stendöv efter 20 års livespelningar ska man inte hålla på och mastra

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
subsand
 
Inlägg: 886
Blev medlem: 2003-10-29
Ort: Landskrona

Inläggav subsand » 2010-04-08 14:38

:oops: :roll: :D Sorry, men jag hittar inte bruset. Har lyssnat igenom halva högen och de skivor jag misstänkte brusade mest, de där märkta AAD. Tvärtom tycker jag de flesta låter bra och som AndersH var inne på, bättre ju starkare jag spelar. Får tacka er som inte gav er för dagens halleluja-moment.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-04-08 15:07

Vad bra! :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-04-08 16:38

Gött att höra! Och det är ju sant, dom låter oftast bättre ju högre man spelar :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Inläggav Zeeall » 2010-04-11 15:17

Utgåvan från 2001, är det Bowie mixen?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

AndersH
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Stockholm

Inläggav AndersH » 2010-04-11 21:46

Zeeall skrev:Utgåvan från 2001, är det Bowie mixen?


Ja, det är det. Är dock inte helt säker på att året 2001 stämmer, men där omkring.

Mvh
Anders

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Inläggav Zeeall » 2010-04-11 22:17

AndersH skrev:
Zeeall skrev:Utgåvan från 2001, är det Bowie mixen?


Ja, det är det. Är dock inte helt säker på att året 2001 stämmer, men där omkring.

Mvh
Anders


men visst finns det väl en tredje mix också, "rough power"
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2010-04-17 17:36


Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-04-17 18:11

Hoppas dom inte har komprimerat den.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-04-17 18:21

Blev nyfiken och ladda hem en MP3 rip av nya utgåvan och det verkar, helt otroligt, att dom inte komprimerat den utan den verkar vara lika dynamisk som original CDn! :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

AndersH
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Stockholm

Inläggav AndersH » 2010-04-18 04:36

subjektivisten skrev:Blev nyfiken och ladda hem en MP3 rip av nya utgåvan och det verkar, helt otroligt, att dom inte komprimerat den utan den verkar vara lika dynamisk som original CDn! :D


Intressant, går det att få se en MasVis bild?

Mvh
Anders

AndersH
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Stockholm

Inläggav AndersH » 2010-04-18 04:38

Zeeall skrev:
AndersH skrev:
Zeeall skrev:Utgåvan från 2001, är det Bowie mixen?


Ja, det är det. Är dock inte helt säker på att året 2001 stämmer, men där omkring.

Mvh
Anders


men visst finns det väl en tredje mix också, "rough power"


Hej,
det känner inte jag till.

Mvh
Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-04-18 16:25

subjektivisten skrev:Blev nyfiken och ladda hem en MP3 rip av nya utgåvan och det verkar, helt otroligt, att dom inte komprimerat den utan den verkar vara lika dynamisk som original CDn! :D


Menar du att man skulle komprimera (=dynamikreducera) när man rippar till mp3? Det vore konstigt, jag vet nog ingen codec som komprimerar i den bemärkelsen.

Datareducerar gör man däremot (det är ju hela syftet med mp3-kodningen), men det är ju en helt annan sak än det vi pratar om här.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2010-04-18 16:34

Zeeall skrev:
AndersH skrev:
Zeeall skrev:Utgåvan från 2001, är det Bowie mixen?


Ja, det är det. Är dock inte helt säker på att året 2001 stämmer, men där omkring.

Mvh
Anders


men visst finns det väl en tredje mix också, "rough power"


yes,

utgiven på kaliforniska punkbolaget Bomp Records för ca 10 år sedan. Det är Iggys mixar, som ratades av skivbolaget till förmån för Bowies mix.

Angående mix och mastering av nyutgåvan:

Sony skrev:This Raw Power CD restores the original release - as it was produced in the fall of 1972 at CBS Studios in London by Iggy Pop, and mixed in Hollywood by David Bowie. This 2010 version is newly remastered by Grammy®-winning Sony Music engineer Mark Wilder, and should finally put the lie to years of stigma attached to Bowie's mixes. As Dickinson points out, "Bowie's mixes were at the mercy of old-school mastering engineers in 1972 who, quite simply, had never heard anything like Raw Power before, and their final eq proved it." With Wilder on board, Bowie's mixes, unjustly skewered, now turn out to be up-to-the-task and beyond.


http://www.legacyrecordings.com/news/iggy-stooges-raw-power

Man kunde helt enkelt inte göra musiken rättvisa.
Senast redigerad av CODY 2010-04-18 16:55, redigerad totalt 1 gång.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-04-18 16:54

Svante skrev:
subjektivisten skrev:Blev nyfiken och ladda hem en MP3 rip av nya utgåvan och det verkar, helt otroligt, att dom inte komprimerat den utan den verkar vara lika dynamisk som original CDn! :D


Menar du att man skulle komprimera (=dynamikreducera) när man rippar till mp3? Det vore konstigt, jag vet nog ingen codec som komprimerar i den bemärkelsen.

Datareducerar gör man däremot (det är ju hela syftet med mp3-kodningen), men det är ju en helt annan sak än det vi pratar om här.


Tror han menar "den" som i "nya utgåvan".
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-04-19 01:17

Juppz, att den nya utgåvan, dom två låtarna jag kollade upp, har inte blivit slaktade av kompressorer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-04-19 09:00

Aha... Fasen att de ska göra så många utgåvor, kan de inte göra en som är bra och vara nöjda med det. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Inläggav Zeeall » 2010-04-19 11:00

http://open.spotify.com/album/6vHqopioDuXtXTDoJhQZls

Nya utgåvan från 2010, det är en remastring av Bowie mixen.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-04-19 11:17

CODY skrev:
Zeeall skrev:
AndersH skrev:
Zeeall skrev:Utgåvan från 2001, är det Bowie mixen?


Ja, det är det. Är dock inte helt säker på att året 2001 stämmer, men där omkring.

Mvh
Anders


men visst finns det väl en tredje mix också, "rough power"


yes,

utgiven på kaliforniska punkbolaget Bomp Records för ca 10 år sedan. Det är Iggys mixar, som ratades av skivbolaget till förmån för Bowies mix.

Angående mix och mastering av nyutgåvan:

Sony skrev:This Raw Power CD restores the original release - as it was produced in the fall of 1972 at CBS Studios in London by Iggy Pop, and mixed in Hollywood by David Bowie. This 2010 version is newly remastered by Grammy®-winning Sony Music engineer Mark Wilder, and should finally put the lie to years of stigma attached to Bowie's mixes. As Dickinson points out, "Bowie's mixes were at the mercy of old-school mastering engineers in 1972 who, quite simply, had never heard anything like Raw Power before, and their final eq proved it." With Wilder on board, Bowie's mixes, unjustly skewered, now turn out to be up-to-the-task and beyond.


http://www.legacyrecordings.com/news/iggy-stooges-raw-power

Man kunde helt enkelt inte göra musiken rättvisa.


Tjaba KÅDI :)

Har du hört Bomp Records utgåvan? Ere den man skall ha? :)

Att det skall vara så svårt att köpa skivor? :lol:

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Inläggav Zeeall » 2010-04-19 11:46

petersteindl skrev:
CODY skrev:
Zeeall skrev:
AndersH skrev:
Zeeall skrev:Utgåvan från 2001, är det Bowie mixen?


Ja, det är det. Är dock inte helt säker på att året 2001 stämmer, men där omkring.

Mvh
Anders


men visst finns det väl en tredje mix också, "rough power"


yes,

utgiven på kaliforniska punkbolaget Bomp Records för ca 10 år sedan. Det är Iggys mixar, som ratades av skivbolaget till förmån för Bowies mix.

Angående mix och mastering av nyutgåvan:

Sony skrev:This Raw Power CD restores the original release - as it was produced in the fall of 1972 at CBS Studios in London by Iggy Pop, and mixed in Hollywood by David Bowie. This 2010 version is newly remastered by Grammy®-winning Sony Music engineer Mark Wilder, and should finally put the lie to years of stigma attached to Bowie's mixes. As Dickinson points out, "Bowie's mixes were at the mercy of old-school mastering engineers in 1972 who, quite simply, had never heard anything like Raw Power before, and their final eq proved it." With Wilder on board, Bowie's mixes, unjustly skewered, now turn out to be up-to-the-task and beyond.


http://www.legacyrecordings.com/news/iggy-stooges-raw-power

Man kunde helt enkelt inte göra musiken rättvisa.


Tjaba KÅDI :)

Har du hört Bomp Records utgåvan? Ere den man skall ha? :)

Att det skall vara så svårt att köpa skivor? :lol:

MvH
Peter


jag har lyssnat på Bomp! Records utgåvan och det är som att lyssna på ett gammalt kassettband som kopierats några gånger...
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-04-19 12:19

8O Jaha :lol: Och vilken version är det man skall ha Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster