paa skrev:Kronkan skrev:En tidig Art Blake från 1957. Albumet Orgy in Rythm. Blue Note! Lite tålamod så kommer det svänga!
http://www.youtube.com/watch?v=TNDAHeERsQMUpptäckt sent att jag älskar Blue Note. En dyrare kärlek än den med Popsnöret.
Det där är väl en mycket tidig stereoinspelning, med huvudsakligen två mickar som det verkar, vilket ger ett ovanligt stort rumsperspektiv.
I alla fall från den Blue Note CD som jag har köpt.
Dessutom medverkar ju Sabu Martinez på div percussion. Han är ju välkänd här för han levde ganska många år i Sverige också.
För den fåkunnige som undrar vem det är, så är det han som spelar congas på några av Cornelis skivor.
Detta visste jag inte alls.
Jag har bara tre skivor Art Blakey”och det är “A night in Tunisia”, “The Big Beat” och “Jazz corner of the World”.
Någon vinylutgåva “Orgy in rythm” med stereo verkar inte vara utgiven. Åtminstone inte av Blue Note vad jag kan finna. Men så långt jag kan förstå så spelades materialet in på flera kanaler innan stereo.
Blue Note var ett väldigt kvalitets och konsekvent märke. Samma person designade omslagen vilket det finns många böcker om. Musikerna fick tid samt en legendarisk inspelningstekniker, Rudy Van Gelder, användes. Han spelade in Orgy in Rythm 1957. Det är nog inspelningsteknikern du hör. Alltså inte något som är orsakat av en begränsad teknik utan som var ett medvetet val och hur han använde tekniken för att kommunicera musiken till oss. Jag gillar det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rudy_Van_Gelder
Intessant är ändå att söka förstå hur inspelningarna gjordes och det verkar såsom hela tekniken gick ut på att hitta en balans mellan rums- och direktljud. Även om det inspelade i studie så efterstävades en livekänsla. Ibalnd är det ju också live. Men bolaget med tekniker förstod hur det skulle kommunicera musik till köparen.
http://www.ehow.com/info_10010417_blue- ... iques.html
Jag trivs med Blue Note just nu även om jag just nu spelar lite lugnare album exempelvis ikväll. Expanderar samlingen när jag kommer åt.
Jag har bara tre skivor Art Blakey”och det är “A night in Tunisia”, “The Big Beat” och “Jazz corner of the World”.
Någon vinylutgåva “Orgy in rythm” med stereo verkar inte vara utgiven. Åtminstone inte av Blue Note vad jag kan finna. Men så långt jag kan förstå så spelades materialet in på flera kanaler innan stereo.
Blue Note var ett väldigt kvalitets och konsekvent märke. Samma person designade omslagen vilket det finns många böcker om. Musikerna fick tid samt en legendarisk inspelningstekniker, Rudy Van Gelder, användes. Han spelade in Orgy in Rythm 1957. Det är nog inspelningsteknikern du hör. Alltså inte något som är orsakat av en begränsad teknik utan som var ett medvetet val och hur han använde tekniken för att kommunicera musiken till oss. Jag gillar det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rudy_Van_Gelder
Intessant är ändå att söka förstå hur inspelningarna gjordes och det verkar såsom hela tekniken gick ut på att hitta en balans mellan rums- och direktljud. Även om det inspelade i studie så efterstävades en livekänsla. Ibalnd är det ju också live. Men bolaget med tekniker förstod hur det skulle kommunicera musik till köparen.
http://www.ehow.com/info_10010417_blue- ... iques.html
Jag trivs med Blue Note just nu även om jag just nu spelar lite lugnare album exempelvis ikväll. Expanderar samlingen när jag kommer åt.
Jag har bara tre skivor Art Blakey”och det är “A night in Tunisia”, “The Big Beat” och “Jazz corner of the World”.
Någon vinylutgåva “Orgy in rythm” med stereo verkar inte vara utgiven. Åtminstone inte av Blue Note vad jag kan finna. Men så långt jag kan förstå så spelades materialet in på flera kanaler innan stereo.
Blue Note var ett väldigt kvalitets och konsekvent märke. Samma person designade omslagen vilket det finns många böcker om. Musikerna fick tid samt en legendarisk inspelningstekniker, Rudy Van Gelder, användes. Han spelade in Orgy in Rythm 1957. Det är nog inspelningsteknikern du hör. Alltså inte något som är orsakat av en begränsad teknik utan som var ett medvetet val och hur han använde tekniken för att kommunicera musiken till oss. Jag gillar det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rudy_Van_Gelder
Intessant är ändå att söka förstå hur inspelningarna gjordes och det verkar såsom hela tekniken gick ut på att hitta en balans mellan rums- och direktljud. Även om det inspelade i studie så efterstävades en livekänsla. Ibalnd är det ju också live. Men bolaget med tekniker förstod hur det skulle kommunicera musik till köparen.
http://www.ehow.com/info_10010417_blue- ... iques.html
Jag trivs med Blue Note just nu även om jag just nu spelar lite lugnare album exempelvis ikväll. Expanderar samlingen när jag kommer åt.
Här fördjupningskursen som jag bara kikat i
http://jazzstudiesonline.org/files/RudyVanGelder.pdf