Gamla inspelningar från radio

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-09-09 22:01

RogerGustavsson skrev:Även paa's bror Per-Ove Almeflo som ofta var tekniker har jag gjort förfrågningar hos. Inget!
Jo, men han är ju inte kvar på SR, så det blir nog svårt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2010-09-10 02:09

Jag tror Roger syftade på att man kan tänka sig att ljudtekniker brukar vara både musikintresserade och ha kopior av sina arbeten. :)

Vilka var det förresten som du spelade med Paa?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-10 07:40

MP skrev:Jag tror Roger syftade på att man kan tänka sig att ljudtekniker brukar vara både musikintresserade och ha kopior av sina arbeten.


Precis! Det var min tanke. Han är fortfarande "audioaktiv" i och med arbetet på Milab Microphones.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-10 07:41

Danette skrev:Blev just tipsad om SMDB, Svensk Medie DataBas. Har inte hunnit kolla, men....
www.smdb.kb.se/


Jo, där har jag också varit och kollat. Då låg det under anant namn. Jag misstänker att man inte kan få tillgång till det materialet utan vidare med tanke på denna text:

Citat:
Svensk Mediedatabas (SMDB) är söktjänsten för dig som vill fördjupa dig i tv, radio, film, video, skivor och multimedier. Här hittar du uppgifter om det mesta av arkivets närmare sju miljoner inspelade timmar. Här finns det mesta av det som sänts, visats eller givits ut i Sverige sedan 1979.


Filerna ligger i mono, 48 kHz/16 Bitar. Före april 79 finns bara de där samlingsversionerna av Tonkraft som fanns att köpa på vinyl när det begav sig. Framförallt måste den som tillhandahåller materialet ha rättigheter att ge ut det och det har de nästan aldrig när det gäller utländska artister.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2010-09-13 00:18

Herrejösses vilken lista på förstasidan. :D

Om någon, när dom är klara, skulle vilja byta en hårddisk med allt material mot en annan hårddisk med gamla digitaliserade VHS-prylar så vet jag någon som vill göra det omvända bytet. ;) *hint*

PS. har själv skaffat en Pioneer CT-S670D för att digitalisera de (fåtal) kassettband som jag hade. Den är faktiskt överdjävlig på att gräva fram välljud hos gamla band på ett vis som inget annat däck jag kommit i kontakt med varit i närheten av. :)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2010-09-13 04:53

Har du några live eller radioinspelningar som Tonkraft eller liknande bland kassetterna?

Undrar vad jag har på mina gamla VHS kassetter? :oops:
Jag har inte ens tänkt på dem, än mindre digitaliserat dem men har alltid använt s.k. HiFi video och minst hälften av ½-1 kubikmeter bör nog vara konserter/musik.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2010-09-13 11:37

MP skrev:Har du några live eller radioinspelningar som Tonkraft eller liknande bland kassetterna?

Undrar vad jag har på mina gamla VHS kassetter? :oops:
Jag har inte ens tänkt på dem, än mindre digitaliserat dem men har alltid använt s.k. HiFi video och minst hälften av ½-1 kubikmeter bör nog vara konserter/musik.


Nej, min kassettsamling inskränkte sig bara till några P3 Live-inspelningar och några gamla punkdemos.

Har du något intressant på VHS så hjälper jag gärna till med överföringen. Har en riktigt bra överföringsrigg här hemma. :) (S-VHS spelare, tidbaskorrektor, Canopus DV-konverterare etc.)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-09-13 12:01

MP skrev:Vilka var det förresten som du spelade med Paa?


Jag spelade på några skivinspelningar med Sabu Martinez, men inte på några radiokonserter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2010-09-13 14:44

Inte illa att ha spelat med den legenden. :)
Synd att du inte är en tonkraftare, du verkar ju både ligga rätt i tiden och musiksmaken. :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2010-09-13 14:45

LypsylateX skrev:....Har du något intressant på VHS så hjälper jag gärna till med överföringen. Har en riktigt bra överföringsrigg här hemma. :) (S-VHS spelare, tidbaskorrektor, Canopus DV-konverterare etc.)

Tackar för det, ska titta igenom vad jag har någon dag :)
Antagligen långtidsprojekt.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2010-09-13 17:22

MP skrev:Tackar för det, ska titta igenom vad jag har någon dag :)
Antagligen långtidsprojekt.


Det brukar vara det. Om du hittar något bra så skicka ett PM, mitt deltagande på faktiskt varierar faktiskt. :)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-15 08:33

LypsylateX skrev:Herrejösses vilken lista på förstasidan. :D

Om någon, när dom är klara, skulle vilja byta en hårddisk med allt material mot en annan hårddisk med gamla digitaliserade VHS-prylar så vet jag någon som vill göra det omvända bytet. ;) *hint*

PS. har själv skaffat en Pioneer CT-S670D för att digitalisera de (fåtal) kassettband som jag hade. Den är faktiskt överdjävlig på att gräva fram välljud hos gamla band på ett vis som inget annat däck jag kommit i kontakt med varit i närheten av. :)


Har hunnit med listan på första sidan och lite till... Blev ungefär 130 GB i wave-format. Har kassetter kvar som inte har digitaliseras men det är tveksamt utbud på dem. Eftersom min stereomottagning inte alltid varit i topp, är några program i mono eller i brusig stereo. Hade gärna haft t.ex. Jonny Mars i stereo, låter inte alls rolig i mono.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2010-09-15 11:06

Roger, vad säger du om ett byte? :) Jag har en massa oanvända externa diskar så jag kan stå för det. (Iofs funkar internet också... Har 100/100 från telia.)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-15 18:59

Ska jag skicka en lista på vad jag har? Det är inte säkert du vill ha allt. Vet inte om man kan skapa en lista utan Print Screen...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-15 19:33

paa skrev:
MP skrev:Vilka var det förresten som du spelade med Paa?


Jag spelade på några skivinspelningar med Sabu Martinez, men inte på några radiokonserter.


Vad spelar/spelade du för instrument?

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2010-09-15 20:28

RogerGustavsson skrev:Ska jag skicka en lista på vad jag har? Det är inte säkert du vill ha allt. Vet inte om man kan skapa en lista utan Print Screen...


Finns ett program för att skriva ut mappar i txt-fil. Tror det är detta program, tror!

http://www.karenware.com/powertools/ptdirprn.asp

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-09-15 22:00

RogerGustavsson skrev:
paa skrev:
MP skrev:Vilka var det förresten som du spelade med Paa?


Jag spelade på några skivinspelningar med Sabu Martinez, men inte på några radiokonserter.


Vad spelar/spelade du för instrument?


Congas, jag lärde mig först grunderna av Sabu Martinez, och sedan lite till av Kofi Ayivor (han som sedan spelade med Osibisa).
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2010-09-15 22:55

RogerGustavsson skrev:Ska jag skicka en lista på vad jag har? Det är inte säkert du vill ha allt. Vet inte om man kan skapa en lista utan Print Screen...


Mjae. Det är väl enklast för alla parter att dra över hela skiten? :)

Men visst kan vi köra list-varianten om du föredrar den. :D Ska jag pilla ihop nån lista över mina video-prylar också i så fall?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2010-09-15 23:13

Det är väl inte så dumt om du har en lista i tråden på dina videoprylar om någon vill byta lite videomusik? :)
Vad är det för musik, varifrån och hur är ljudkvaliten? :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Inläggav TCM » 2010-09-15 23:21

Vilket arbete! Jag ska kolla om jag har något på mina gamla kassetter (tyvärr har dom flesta "försvunnit")

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:
paa skrev:
MP skrev:Vilka var det förresten som du spelade med Paa?


Jag spelade på några skivinspelningar med Sabu Martinez, men inte på några radiokonserter.


Vad spelar/spelade du för instrument?


Congas, jag lärde mig först grunderna av Sabu Martinez, och sedan lite till av Kofi Ayivor (han som sedan spelade med Osibisa).


Lite pausmusik kanske?

http://open.spotify.com/album/1JSMckKNdagYoDhwZxeHKr

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... foxqr0ldfe
http://www.hipwax.com/sabu/

IMHO är det lite Gil-Scott Heron vibbar över Wounded Knee. Jämför med

http://open.spotify.com/track/0vLIsDb5EJ0Mq26RsPpWPT
When routine bites hard

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-16 11:56

Falkis skrev:
RogerGustavsson skrev:Ska jag skicka en lista på vad jag har? Det är inte säkert du vill ha allt. Vet inte om man kan skapa en lista utan Print Screen...


Finns ett program för att skriva ut mappar i txt-fil. Tror det är detta program, tror!

http://www.karenware.com/powertools/ptdirprn.asp


Det verkar fungera men måste klura ut vilka inställningar man ska ha. Kom ut alldeles för mycket onödig information när jag testade!

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2010-09-16 11:57

RogerGustavsson skrev:
Falkis skrev:
RogerGustavsson skrev:Ska jag skicka en lista på vad jag har? Det är inte säkert du vill ha allt. Vet inte om man kan skapa en lista utan Print Screen...


Finns ett program för att skriva ut mappar i txt-fil. Tror det är detta program, tror!

http://www.karenware.com/powertools/ptdirprn.asp


Det verkar fungera men måste klura ut vilka inställningar man ska ha. Kom ut alldeles för mycket onödig information när jag testade!


Bill50x har ett liknande program som han skickade en gång. Ska kolla om jag har kvar det.

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2010-09-16 12:01

Roger, kolla din mail, har postat programmet som Bill50x gav mig där! :)

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2010-09-16 18:13

Alla Rogers inspelningar finns väl i första inlägget, jag förstår inte problemet? :oops:[/s]
Senast redigerad av MP 2010-09-16 21:15, redigerad totalt 1 gång.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-16 19:24

Nej, där finns inte alla med...

Eftersom jag har fått förfrågningar om vilka program jag digitaliserat så har jag gjort lite skärmdupningar.

Tonkraftsinspelningar:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/tonkraft.JPG

Div. radioinspelningar:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... rogram.JPG

Det kan ha slunkit med något som egentligen legat på vinyl också, även om jag har haft annan mapp för det.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Inläggav PeterE » 2010-09-22 00:17

Jag samlar faktist också på en del gamla radio program.
Gillar inte heller sånt där skit som morgon zoo bojkottar det helt.

Både eldorado & Heavy load inspelningarna är jag intresserad utav.
Synd att SR ska vara så himla gnidna.
Man kan nästan tro att det är någon Mr burns eller Joakim von anka person som sitter på sveriges radio.

Själv tycker jag att det är själva programen som räknas om man verkligen är ute efter innehållet.

Har strax under 45Gb radio program sparade i min dator.
Några exempel är
Rakt över disc
Poporama
Skivspegeln
Rockbox
Hårdrock
Studio skrän
Metropol
10 i topp
Tracks
Video beat
samt några få antal Eldorado , Discorama.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-22 07:25

PeterE skrev:Synd att SR ska vara så himla gnidna.
Man kan nästan tro att det är någon Mr burns eller Joakim von anka person som sitter på sveriges radio.


Det har inte med gnidenhet att göra, det kallas upphovsrätt! SR kan ju inte sälja något som någon annan har upphovsrätt till. Vad tror du händer om de kränger t.ex. ett program med en amerikansk artist utan dennes medgivande? Det är en annan sak att sända ett program vid något eller några tillfällen där artisten har avtalat det så.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Inläggav PeterE » 2010-10-01 00:59

Jag har förstått det lite.
Jag hörde något angående Stim & butiker.
Är låten ca 15-20år gammal & äldre så behöver man tydligen inte betala nåt till stim.
En annan sak är det ju om det handlar om nya grejer.
Är säkert mycket matreal i srs arkiv som gått förlorat pga den där upphovsrätten.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-10-01 01:13

Någon som har kläm på de fantastiska program, där man spelade ett kolage av låtar som avlöste varandra genom en lätt överlapp och i ett svep på ett hopkok som hörde ihop, skulle man kunna säga ?
Efter att alla låtar spelats, fick man höra artist, låt, album etc och inte minst, vem som sammanställt musiken.
Tror det var entimmesprogram och programformen har väl kommit och gått genom åren.
De jag hört skulle jag gladeligen betala en slant för att kunna återuppleva, rena sammanställningskonstverk.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Inläggav Objektivisten » 2010-10-01 01:20

Ragnwald skrev:Någon som har kläm på de fantastiska program, där man spelade ett kolage av låtar som avlöste varandra genom en lätt överlapp och i ett svep på ett hopkok som hörde ihop, skulle man kunna säga ?
Efter att alla låtar spelats, fick man höra artist, låt, album etc och inte minst, vem som sammanställt musiken.
Tror det var entimmesprogram och programformen har väl kommit och gått genom åren.
De jag hört skulle jag gladeligen betala en slant för att kunna återuppleva, rena sammanställningskonstverk.


Skivspegeln?
Pålitlig, Flexibel, Robust

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster