MasVis: Muddy Waters - Folk singer

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

MasVis: Muddy Waters - Folk singer

Inläggav PekkaJohansson » 2010-04-29 01:52

Muddy Waters "Folk singer" från 1964 har stötts och blötts i audiofilkretsar i oräkneliga sammanhang, inte minst sedan MFSL kom med sin utgåva 1993. Många verkar knappt ha noterat att MCA gav ut albumet på cd redan 1986. Jag har inte lyssnat på någon av versionerna på länge, men i kväll bestämde jag mig för att spela dem sida vid sida. Ett tydligt minne handlade om bruset. Visst är det onaturligt frånvarande på MFSL-utgåvan? Jag ville också minnas att klangen var en aning klarare på MFSL-skivan. Dynamiken, slutligen, borde väl ändå vara bättre på MFSL med dess audiofilstämpel? Med min med åren tilltagande skepsis mot allt vad audiofilåterutgåvor heter skred jag till verket. Här är MasVis-grafer för spår 1, "My home is in the delta", för de två utgåvorna. Först syns MCA från 1986 och sedan MFSL från 1993:

Bild

Bild

Som synes är toppfaktorn större på den gamla utgåvan! Enligt allpass-grafen verkar viss komprimering ha använts på båda skivorna trots den för popinspelningar ovanligt stora dynamiken. Förutom den drygt 1 dB sämre toppfaktorn på MFLS-skivan ligger höger kanal något lägre i nivå än vänster. Det är intressamt att öppna en bild ovanför den andra och sedan växla med piltangenterna (pil upp - pil ned).

Brusnivån är mycket riktigt högre på den gamla plattan, visade kvällens lyssning, Det stödjer misstanken om brustvätt på MFSL. Att en Chess-inspelning från 1964 skulle vara så brusfri som MFSL vill låta påskina är högst osannolikt.

Klangen, då? Jo, spektrumgrafen för MFSL-skivan är något flackare över 1 kHz vilket förklarar den något ljusare eller klarare klangen. Framför allt är registret över ca 8 kHz högre i nivå på den nyare skivan. På den gamla skivan finns en del missljud från bandet och någon mikrofon här och där, men inte så illa att det förstör lyssningsupplevelsen. Autenciteten är fortfarande väldigt hög.

Summa summarum har vi här två utgåvor med en del skillnader. Jag är glad att jag har båda, men om jag bara fick leva med en skulle jag välja den tidiga på MCA för den till synes rakare överföringen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-04-29 07:52

Hmm, den har jag en fulkopia av... :oops: Jag vet inte vilken utgåva det är, men den liknar din senare. MasVis väljer att zooma in på en annan del av vågformen än dina båda exempel, vilket betyder att wavfilen inte är identisk med någon av dina.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-04-29 07:58

Jag har HDAD-utgåvan. Hur rippar man smidigast den?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-04-29 12:07

Tack Pekka, ska kolla upp MCA utgåvan :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-04-29 12:55

Almen skrev:Jag har HDAD-utgåvan. Hur rippar man smidigast den?

Det är väl ännu ingen som riktigt har lyckats med det? Jag strulade lite med det för något år sedan, men fick aldrig till det.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-04-29 13:21

Almen skrev:Jag har HDAD-utgåvan. Hur rippar man smidigast den?


Hjälp mig, vad är ADHD? Är det ett sånt där mångkanalsformat? Finns Muddy på mångkanal också?

Om inget annat går kan man alltid ta in det analogt, det blir inte perfekt, men oftast tillräckligt för att man ska kunna titta på det. Det som inte blir rätt är utstyrningen, den ställer man ju in manuellt när man tar in det analogt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-04-29 13:22

HDAD = High Definition Audio DVD. Behöver inte vara mångkanal. Kan vara upptill 192kHz 24 bitar per kanal.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-04-29 13:28

bomellberg skrev:HDAD = High Definition Audio DVD. Behöver inte vara mångkanal. Kan vara upptill 192kHz 24 bitar per kanal.


Pja, ok, om man inte hittar nåt program som rippar såna skivor så får man väl prova med analog inmatning då. Eller går det att få in det via SP/DIF, kanske?

Hursomhelst måste MasVis ha 44100/16, så dit måste man ta sig på ett eller annat sätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-04-29 13:38

Svante skrev:
bomellberg skrev:HDAD = High Definition Audio DVD. Behöver inte vara mångkanal. Kan vara upptill 192kHz 24 bitar per kanal.


Pja, ok, om man inte hittar nåt program som rippar såna skivor så får man väl prova med analog inmatning då. Eller går det att få in det via SP/DIF, kanske?

Hursomhelst måste MasVis ha 44100/16, så dit måste man ta sig på ett eller annat sätt.


Funkar inte MasVis med mer än 16 bitar, alltså?

Jag tror att Muddy är typ 48 kHz/20 bitar, och bara tvåkanals. Vad finns det för bra program för konvertering, då? Fan, måste köpa ljudkort nu.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2010-04-29 13:43

Är HDAD alltså detsamma som DVD-Audio? "Folk singer" har i alla fall getts ut på både SACD och DVD-Audio och de ska enligt recensioner på nätet låta olika - så mycket för sanna kopior av masterbandet. Jag tror att båda är i stereo och inte i mångkanal.

Edit: Almen hann före angående det sista!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-04-29 13:47

PekkaJohansson skrev:Är HDAD alltså detsamma som DVD-Audio?

Nej, HDAD är DVD-Video. ;) Man utnyttjar alltså att det finns en option på DVD-Video att ha ett tvåkanalsspår med som mest 96 kHz/24 bitar (tror jag det är).
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-04-29 13:52

Almen skrev:
PekkaJohansson skrev:Är HDAD alltså detsamma som DVD-Audio?

Nej, HDAD är DVD-Video. ;) Man utnyttjar alltså att det finns en option på DVD-Video att ha ett tvåkanalsspår med som mest 96 kHz/24 bitar (tror jag det är).

Hmm. Jag tror faktiskt att det är 192 kHz. Jag har fyra stycken skivor och den ena av dem, Alan Parson's Project, har jag för mig att det tom står 192kHz, 24bit på.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-04-29 13:53

Så kan det vara.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-04-29 13:54

Denna är det:

http://store.acousticsounds.com/d/13394 ... 2496_24192

Inte "Project" utan "I Robot"

EDIT: Visst fan. Dessa är ju "hybrid"-skivor. DVD-Audio på ena (24/192) och DVD-Video på andra (24/96).

Åter till Muddy Waters!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32025
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2010-04-29 13:56

Almen skrev:Jag tror att Muddy är typ 48 kHz/20 bitar, och bara tvåkanals. Vad finns det för bra program för konvertering, då? Fan, måste köpa ljudkort nu.

dBpowerAMP kan konvertera från nästan vad som helst till nästan vad som helst. Jag provade med att konvertera en flac-fil 24/96, till wav. Jag kan behålla upplösningen eller välja mellan 8, 16,24, 32 bitar och 8, 11, 12, 16, 22,24,32, 44,1, 48, 96 192 kHz (alla dessa kallas av någon anledning "uncompressed"). Samma val gäller om jag sitter med en 24/192 wav-fil, det är alltså enkelt att konvertera den till 16/44,1.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2010-04-29 13:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-04-29 13:57

Bill50x skrev:
Almen skrev:Jag tror att Muddy är typ 48 kHz/20 bitar, och bara tvåkanals. Vad finns det för bra program för konvertering, då? Fan, måste köpa ljudkort nu.

dBpowerAMP kan konvertera från nästa vad som helst till nästan vad som helst. Jag provade med att konvertera en flac-fil 24/96, till wav. Jag kan behålla upplösningen eller välja mellan 8, 16,24, 32 bitar och 8, 11, 12, 16, 22,24,32, 44,1, 48, 96 192 kHz (alla dessa kallas av någon anledning "uncompressed"). Samma val gäller om jag sitter med en 24/192 wav-fil, det är alltså enkelt att konvertera den till 16/44,1.

/ B

Jo, visst. Men du måste ju rippa den först. Hur gör du det?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32025
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2010-04-29 14:00

bomellberg skrev:
Bill50x skrev:
Almen skrev:Vad finns det för bra program för konvertering, då? Fan, måste köpa ljudkort nu.

dBpowerAMP kan konvertera från nästa vad som helst till nästan vad som helst.
Jo, visst. Men du måste ju rippa den först. Hur gör du det?
Ja, det är en annan femma. Men kan man inte få en dvd-audio (alltså 24/192) som typ vob-filer och sedan konvertera dessa?

/ B

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-04-29 14:01

Bill50x skrev:Ja, det är en annan femma. Men kan man inte få en dvd-audio (alltså 24/192) som typ vob-filer och sedan konvertera dessa?

/ B

Det var det jag satt med för ett år sedan. Finns en jättetråd om detta på något annat forum (hydrogenaudio?). Lyckades aldrig.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32025
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2010-04-29 14:08

bomellberg skrev:
Bill50x skrev:Ja, det är en annan femma. Men kan man inte få en dvd-audio (alltså 24/192) som typ vob-filer och sedan konvertera dessa?

/ B

Det var det jag satt med för ett år sedan. Finns en jättetråd om detta på något annat forum (hydrogenaudio?). Lyckades aldrig.

Jag har tyvärr ingen dvd-audio att testa med. Däremot har jag sett några som lagt ut 24/96 dvd-audio som torrents och dessa är fullt spelbara i tex foobar eller Squeezebox. Så uppenbarligen måste det gå att konvertera...

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-04-29 14:10

Jag hade tänkt kolla lite på Quadraphonic Forum, de har en del om DVD-Audio.

Jag har testat Circlina för att bränna DVD-A av wav, det kanske går åt andra hållet också...?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-04-29 14:15

Bill50x skrev:
bomellberg skrev:
Bill50x skrev:Ja, det är en annan femma. Men kan man inte få en dvd-audio (alltså 24/192) som typ vob-filer och sedan konvertera dessa?

/ B

Det var det jag satt med för ett år sedan. Finns en jättetråd om detta på något annat forum (hydrogenaudio?). Lyckades aldrig.

Jag har tyvärr ingen dvd-audio att testa med. Däremot har jag sett några som lagt ut 24/96 dvd-audio som torrents och dessa är fullt spelbara i tex foobar eller Squeezebox. Så uppenbarligen måste det gå att konvertera...

/ B

Grejen är att de troligen är plockade från en DVD-Video-skiva, och de är inga problem att rippa (från .vob-en som du nämnt). Problemet är att rippa en DVD-Audio (24/196).
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

joseph
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2008-01-27

Inläggav joseph » 2010-04-30 09:41

Hade den remastrade från 1999 inplastad och olyssnad, öppnade den för att lägga upp den innan jag ska på jobbet. (Har även en MFSL)

Jo den är alltså remastrad, märkt 1999 (MCA/CHESS), av Erick Labson, MCA Music Media Studios. Kan inte lämna några lyssningsomdömen ännu men här har de varit framme med saxen och klippt samt dragit i kurvorna.

Bild

När jag beställde den, jag tror det var hos cdmarket, så angavs ett mycket äldre releasdatum på sidan, typ tidigt nittiotal.

vh J

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-04-30 10:19

99:an såg ju helt förstörd ut, i alla fall.

Jag har kopierat ned AUDIO_TS-mappen från DVD-A-sidan nu, men inget program har hittills velat ha med filerna att göra.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-04-30 10:39

Om det är mlp-filer så kan du spela dem med Creatives egen spelare som medföljer Elite-Pro etc.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: MasVis: Muddy Waters - Folk singer

Inläggav Piotr » 2010-04-30 11:18

PekkaJohansson skrev:Summa summarum har vi här två utgåvor med en del skillnader. Jag är glad att jag har båda, men om jag bara fick leva med en skulle jag välja den tidiga på MCA för den till synes rakare överföringen.



Men vilken låter bäst?

Kanske den första utgåvan skulle låtit som den andra om dom hade samma möjligheter då?


/Peter

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2010-05-02 18:32

Jag blev inspirerad och letade fram min utgåva. Men jag lyckas inte förstå hur jag ska lägga upp bilder. Någon som kan instruera mig?

Lasse

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Re: MasVis: Muddy Waters - Folk singer

Inläggav PekkaJohansson » 2010-05-02 23:10

Piotr skrev:
PekkaJohansson skrev:Summa summarum har vi här två utgåvor med en del skillnader. Jag är glad att jag har båda, men om jag bara fick leva med en skulle jag välja den tidiga på MCA för den till synes rakare överföringen.



Men vilken låter bäst?

Kanske den första utgåvan skulle låtit som den andra om dom hade samma möjligheter då?


/Peter


Hej Peter!

Jag söker alltid den utgåva som jag på goda grunder kan anta avviker minst från produktionsmastern. Jag är helt enkelt nyfiken på kombinationen av ljudet i studion och de produktionsöverväganden som artister, producenter och tekniker bestämde sig för - inklusive både brus och dynamiska språng. Så gott som alltid är det också den mest ursprungstrogna versionen som låter subjektivt bäst. Nu vet jag inte vad du avser med "samma möjligheter", men nog fanns det det redan från cd-mediets introduktion möjlighet att göra extremt goda, med originalet överensstämmande, skivutgåvor.

Jag har lyssnat på MCA-utgåvan från 1986 två gånger och ska på motsvarande sätt ta mig an MFSL-skivan. Om de små tonkurveförändringar som verkar har gjorts är av ondo eller godo vill jag be att få återkomma till när jag har stiftat närmare bekantskap med plattan.

Jag har gjort MasVis-bilder av alla spår på båda skivorna och på flera spår spottar MFSL upp sig vad gäller toppfaktorn.

Varför inte ta tag i spår 2 direkt? Först MCA/Chess, sedan MFSL:

Bild

Bild

På pappret ser ju versionerna snarlika ut, även om MCA vinner på mållinjen vad gäller toppfaktor även den här gången. MFSL uppvisar en aning nivåskillnad mellan kanalerna, precis som på spår 1. Jag får bestämt sätta mig och lyssna! Jag ber att få återkomma. Så småningom ska vi väl ha tagit oss igenom hela skivan... :-)

Att spår 2 på MCA-utgåvan heter spår 12 beror helt enkelt på att "Folk singer" på den kompaktskivan föregås av ett annat Muddy Waters-album.

Med vänlig hälsning
Senast redigerad av PekkaJohansson 2010-05-03 02:43, redigerad totalt 5 gånger.
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2010-05-02 23:17

lemmts skrev:Jag blev inspirerad och letade fram min utgåva. Men jag lyckas inte förstå hur jag ska lägga upp bilder. Någon som kan instruera mig?

Lasse


Hej Lasse,

Här hittar du en instruktion signerad Naqref:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 343#170343

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Inläggav lemmts » 2010-05-04 21:45

Tack Pekka, men det funkar tyvärr inte. Jag fastnar på inloggningsrutan.

Lasse

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-05-04 22:26

Har du sett att man måste "skicka pm till någon ur admin och få detta gjort innan man kan lägga upp bilder"?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster