Tips på ovanliga/okändare/intressanta kompositörer?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Svenska tonsättare

Inläggav petersteindl » 2010-05-18 15:07

ElizaLeone skrev:Råkade se att ni skriver om Björn Johansson som är min pappa.
Det är sällan jag ser det. Önskar att hans musik spelas lite oftare.
Jag vet att det finns fler inspelningar men de ligger förmodligen på Sveriges Radio. Han har i allafall skrivit mycket fin musik.
/Elizabeth



ptr skrev:två svenska tonsättare:

Björn Johansson (1913 - 1983), vad jag vet finns det bara ett av hans stycken utgivet på CD (IMCD011), det är ändå en svensk senromantiker som skrev 5 symfonier och minst 8 stråkkvartetter och hans musik spelades ganska mycket på 50 & 60-talen.

Klas Ture (Claude Loyola) Allgén (1920 - 1990), föddes i Callcuta, son till svenska missionärer. han är idag kanske mest ihågkommen för att han omkom i en tragisk villa brand, detta efter han under många år levt armod. Han var en postmodern tonsättare 20 år innan någon ens någon tänkt ordet postmodern! Under de sista tio åren har hans musik kommit att drastiskt omvärderas och han finns nu mera representerad på flera skivor. Mats Persson har spelat in hans 50 minuter långa "Fantasia" för solo piano (Alice ALCD 020). Violnisten Joar Skorpen har spelat in den 100 minuter långa sonaten för soloviolin (Nosag CD 3115), Skorpen egen stråkkvartett "IORE-kvartetten" har oxå spelat in Allgens 55 mnuter långa andra stråkkvartett (Nosag CD 114)

/ptr


:D Hej ElizaLeone

Kul att du hittade hit. Nu måste jag försöka få tag på lite musik av Björn Johansson.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Inläggav Amit » 2010-05-18 15:28




Någon som har testat Nightingale ännu?

undrar, Amit

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-05-18 15:48

Amit skrev:



Någon som har testat Nightingale ännu?

undrar, Amit


Haha, ascoolt! :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
ptr
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: påväg söderut!

Re: Svenska tonsättare

Inläggav ptr » 2010-05-18 20:51

ElizaLeone skrev:Råkade se att ni skriver om Björn Johansson som är min pappa.
Det är sällan jag ser det. Önskar att hans musik spelas lite oftare.
Jag vet att det finns fler inspelningar men de ligger förmodligen på Sveriges Radio. Han har i allafall skrivit mycket fin musik.


Hej, vad kul att du har hittat hit!
Jag har mest läst din pappas musik som partitur som jag fått från STIM/Svensk Musik.
Det finns som sagt var en del inspelningar i SRs arkiv. Jag känner till följande :

Symfoni nr 2 (Göteborgs Radioorkester/Tor Mann insp, 1949 Göteborgs konserthus)
Symfoni nr 4 (GSO/Carl Garaguly, insp. 1956 i GKSS)
Symfoni nr 5 (GSO/Carl Garaguly, insp. 1959 i GKSS)
Stråkkvartett nr 2 (Göteborgskvartetten isp 1962 GK)
Cellokonsert (GSO/Bernhard Lescovic, Guido Vecchi, cello, insp 1965 i GKSS)
Primavera (GSO/Sergiu Commisiona, insp 1971 i GKSS)
Scappate (GSO/O. Thrlík, Håkan Edlén, flöjt, insp. 1974 GKSS)
Cellokonsert (GSO/Carl Garaguly, Guido Vecchi, cello, insp 1975 i GKSS)
Notes of music (GSO/Lars Benstorp, insp 1975 GKSS)

Av detta finns inget på skiva!

Om BJ skriver at Stig Jacobsson (känd från HiFi&Musik), från svensk musik
Född i Smögen den 9 mars 1913, död den 29 juni 1983. Studier vid Göteborgs Högskola (fil kand 1937 samt vid Lunds Universitet (teol. kand 1942). Musikstudier för Herman Asplöf och Tor Mann i Göteborg samt kompositionsstudier för John Fernström och Poul Schierbeck. Som franska statens stipendiat tillbringade han en viktig studieperiod vid Schola Cantorum i Paris 1946-47 med studier för Vincent d’Indy och Charles Koechlin. Han studerade även i Schweiz och Italien. 1947 efterträdde han Gösta Nystroem som musikanmälare i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning och verkade som sådan fram till 1966. Från 1968 gymnasielärare i filosofi, religion, musikhistoria och estetik. Ledde under 1950-talet sommarkonserter vid San Michele på Anacapri. Göteborgs stads kulturstipendiat 1965.

Björn Johansson var en produktiv och skicklig tonsättare som valde att gå sina egna vägar, ofta tvärs emot gällande smakdominans. Som kritiker kämpade han mot tolvtonsmusiken och som tonsättare knöt han an till nyklassicismen. Kontakten med italiensk och fransk musik satte också sina spår, inte minst Albert Roussels musik. Hans musik hade svårt att göra sig gällande utanför hemstaden Göteborg, och inte ens där var den ofta förekommande. Ändå tog t ex John Ogdon upp En suite pour piano (1967) på repertoaren och även andra framstående musiker (Hans Leygraf, Sixten Ehrling m fl) har insett kvaliteterna i Johanssons skapande. Hans sex symfonier, cellokonsert, pianokonsert, körverk, blåsarkvintett, stråkkvartett, solosånger m m är väl värda uppmärksamhet. Efter sin lärare Schierbecks föredöme, formulerade Johansson sin musikaliska maxim: “Kom ihåg, min vän, att det skall sjunga!“
Stig Jacobsson


Vi får hoppas att den framsynta svenska kulturpolitiken i form av fonogramstöd kan åtgärda bristen på Björn Johanssonfonogram i framtiden, det är ju trots allt hans 100årsjubileum om tre år!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-05-18 22:04

Det verkar finnas en kulturskatt att upptäcka :)

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Inläggav Amit » 2010-05-19 00:11

Almen skrev:
Amit skrev:



Någon som har testat Nightingale ännu?

undrar, Amit


Haha, ascoolt! :D



Ja, himla kul idé ... och att den blev genomförd också! ... jag tror att det är över hundra små klipp som MSO har spelat in.

Användarvisningsbild
ptr
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: påväg söderut!

Inläggav ptr » 2010-05-19 09:03

Amit skrev:Ja, himla kul idé ... och att den blev genomförd också! ... jag tror att det är över hundra små klipp som MSO har spelat in.


Askul! Just nu spelar en entimmes version i monitorerna!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio


Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2012-08-11 02:32

Björn Johanssons femte symfoni hörde jag av en händelse på bilradion för några månader sen. Skulle in och handla men kunde inte förmå mig att kliva ut ur bilen. :D

Skrev faktiskt ner en notering i testforumet ( av någon anledning ) här på faktiskt, tänkte se om det fanns något snack här om honom men glömde av det.
Själv har jag inte hört talas om honom innan.

Det tog lång tid att komma hem från affären den dagen. Det var det värt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Inläggav 30Hzbone » 2012-08-11 08:35

Musik av David Cheskey gillar jag.
http://www.youtube.com/watch?v=GhI6nmphUTs

Andra nyfunna favos är Astor Piazzolla http://www.youtube.com/watch?v=RUAPf_ccobc
och Gustavo Beytelman http://www.youtube.com/watch?v=JOiCm80wp3U&feature=related
fast dessa har väl sitt ursprung i tangon som i någon världsdel kanske betraktas som "klassisk" musik.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2012-08-11 08:56

KarlXII skrev:Björn Johanssons femte symfoni hörde jag av en händelse på bilradion för några månader sen. Skulle in och handla men kunde inte förmå mig att kliva ut ur bilen. :D


Det där måste vara det ultimata beviset på gripande musik! Jag har själv "drabbats" av det ett par gånger. Att bli gripen av musik återgivet i en, hrm..., icke perfekt anläggning! Jag minns tydligt när jag var tvungen att ta en extra tur uppför Katarinavägen med Mozart Kröningsmässa dånande (nåja..) genom de nervevade fönstren!

Nu vet jag ju inte vad Hr K12 åker omkring i för ljudrum, men i mitt fall var det allt annat än idealt. Ena gången var det mono, dessutom!

Tillbaka till ämnet.

Jag tycker nog att de flesta kompositörer lever litet tillbakadraget i mångas skivsamlingar. Om man undantar topp 20, finns det mycket att undersöka!

För att ge ett exempel: ryss-amrisen Leo Ornstein. Jag har sonater som inte är så tokiga.

Många glömmer också något så närliggande som Poulenc. Han är bra att ta till i tider av nedstämdhet, den brukar inte överleva en session med honom!
... tycker jag!

Per

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Tips på ovanliga/okändare/intressanta kompositörer?

Inläggav Kralle » 2019-11-22 22:28

Var för en tid sedan på konsert med Musica Vitae, med Malin Broman i spetsen, och där spelades bland annat Fanny Mendelssohns stråkkvartett.
https://open.spotify.com/track/1Cs31Ouw ... sby5dO7scg
Finns även en bra inspelning av detta stycke med Quatuor Ebene.
Jo, det underliga är att i mitt musiklexikon på 2236 sidor, utgivet 1982, så finns inte Fanny Mendelssohn (eller Fanny Hensel som hon hette gift) nämnd. Bara i förbigående, i avsnittet om brodern Felix. Enligt Wikipedia har Fanny komponerat inte mindre är 460 musikstycken.

Föregående

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster