Real IDM - bra musik som går att dansa till

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Real IDM - bra musik som går att dansa till

Inläggav phloam » 2010-05-17 02:36

Som ni kanske vet så är den genre som kallas IDM (Intelligent Dance Music) ofta rätt värdelöst att dansa till :) Bra musik iofs, men den verkligt dansbara OCH musikaliskt intressanta "elektroniska" musiken hittar man snarare inom t.ex. tech house, progressive house osv (jag kan inte alla dessa beteckningar) - modern klubbmusik helt enkelt.

Jag har därför gjort ett försök att få fram låtar som i första hand är absolut väldigt dansvänliga - men samtidigt tillräckligt bra för att lyssna på...!

Spotify tycker jag är rena guldgruvan när det gäller att provlyssna sig fram på så här musik - ofta ligger den på samlingar, med flera mer eller mindre kända artister. Hittar man en bra låt, så kan man klicka på artisten och komma till dennes verk - eller andra bra samlingar med fler nya namn. Osv.

Bifogar en kollaborativ lista där ni kan fylla på med bra lyssningsbar dansmusik. Inga regler, annat än att det verkligen ska tillfredsställa både fötter och hjärna.

Provlyssna på det jag lagt in, allt är fynd som jag råkat hitta på Spotify, så fattar ni vad jag menar! Det är bra skit! :) SPELA HÖGT!!!

p.s. Lyssna f.ö. på hur utstuderat sparsamt man använt 303'a i första låten - ett par små *wau wau* var åttonde takt eller så, det räcker... retsamt läckert! :)

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2010-05-17 12:48

Varför nämner du IDM som genre om du inte tänkte tipsa om det?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-05-17 14:07

Chopha skrev:Varför nämner du IDM som genre om du inte tänkte tipsa om det?

Det gör han ju inte. Han har skapat en egen genre som heter "Real IDM". :-)

Tack Phloam, diggar på jobbet just nu!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-05-17 14:21

Chopa, beklagar om det blev lite missvisande men poängen var just att tipsa om "intelligent och verkligen dansbar musik", alltså verklig IDM :mrgreen: Skämt åsido, det har ju inte så mycket koppling till vartannat, det är mest jag som är dålig på att hålla reda på moderna dansgenrer så jag förenklade lite för mig själv. Nån ny genre (tack bomellberg! :D ;) ) vet jag inte om man kan kallad det :)

Ni får alltså gärna lägga till "riktig" IDM om ni vill, bara det är ordentligt grooveigt dansbart o.dyl! Eller andra genrer! :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare
 
Inlägg: 1594
Blev medlem: 2007-06-14

Inläggav FalloutBoy » 2010-05-17 14:49

Kul initiativ phloam! :)
Jag lyssnar kanske inte överdrivet mycket på dansmusik, men ska ändå försöka bidra med några låtar.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Inläggav Kribban » 2010-05-17 15:07

Tack!!!

Bild
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2010-05-18 03:22

Okej.
När IDM var nytt kallade producenterna det rakt av för "electronic listening music". Därefter började folk kalla det för "Art techno", "Braindance" och "Intelligent Dance Music". Så musiken har aldrig varit tänkt att dansa till.

Jag kan gärna tips om IDM, men jag det blir ändå inte så speciellt "grooveigt".
Ett exempel på riktigt bra IDM är Autechres låt "Xylin Room":

http://www.youtube.com/watch?v=prCNa4H9 ... 1&index=13
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-05-18 09:50

Chopa, precis, det jag tycker är intressant är att modern klubbmusik idag "möter" IMD-genren på dess planhalva genom att vara minst lika lyssningsbar techno trots att den bottnar i ren dansmusik...!

Jag kallar hellre Autechre för "art techno" eller kanske möjligen "braindance" än IDM :) Det är ju egentligen ren konstmusik som har väldigt lite med "dance" att göra :)

Men hursomhelst så rekommenderar jag att hoppa runt på spotify bland dansmusiken om man öht är intresserad av techno, IDM, el dyl...! Det finns mycket som verkligen tänjer på genregränserna och massor av bra saker som man kanske missar bara beroende på hur det klassas.


Tackar Falloutboy för tillägg! Vitalic inte minst!

Alla: Har ni några favoritspår hittlils? Lutzenkirchen, Ken Hayakawa, Guy J, Spektre.... me like! Allihop egentligen :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2010-05-18 09:58

Ska försöka lägga till några under dagen. Kul lista hittills!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-05-18 22:07

Shifts - såg ditt Tom Yorke-tips i en annan tråd men tror jag glömde kommentera. Klockrent exempel! :) (Måste vara DJ Surgeon som avses..? Känd för industri/synthinriktning)

Lyssnar intresserat på alla tillägg - så många intressanta musikskapare det finns!

Har en del på kontrollyssning så mer låtar kommer under kväll/natt.... Det här kan bli en lång lista :D Jag har egentligen alltid gillat denna typ av musik men tyckt att det varit för svårt att sätta mig in i genren via 12"or i skivbutik typ. Spotify gör det betydligt enklare :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2010-05-18 22:26

phloam skrev:Shifts - såg ditt Tom Yorke-tips i en annan tråd men tror jag glömde kommentera. Klockrent exempel! :) (Måste vara DJ Surgeon som avses..? Känd för industri/synthinriktning)


Nä, det förra tipset var någon helt okänd vad jag vet.

Och jag såg att Surgeon ligger i namnet på låten jag la till, varför vet jag
inte, för det är svenska The Field som remixat. Hmm...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-05-20 20:10

The Field, intressant, vad gör de annars för musik..?

Ni såg kanske att jag lagt till lite spår, hoppas de håller för lyssning i dagsljus :D

Rätt intressant hur man tar till sig en "ny" genre; man lär sig känna igen olika element, uppbyggnad - musikstilens "formspråk" eller vad man ska säga. Efter ett tag kan man t.ex. bättre höra vilka som bara slaviskt följer en formel och vilka som har det där lilla extra...!

Användarvisningsbild
Rickard
 
Inlägg: 695
Blev medlem: 2003-08-01
Ort: Sthlm

Inläggav Rickard » 2010-05-20 20:29

Extremt _fetbra_ låtar :D
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-05-20 20:32

fetbra är ett bra ord! :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2010-05-20 20:56

phloam skrev:The Field, intressant, vad gör de annars för musik..?


Ah, en han är det. Axel Willner. Vi var bekanta för ett tag sedan, men nu har
vi tyvärr inte hörts på länge. Ja, förutom via de fantastiska album han gett ut
via Kompakt. From here we go sublime samt Yesterday and today har han
gett ut hos dem, plus lite tolvor. Bra skit. Allt är inspelat live i ett svep, vilket
är väldigt trevligt. Oftast bygger han låtarna kring någon sampling från
mainstreampop, både nutida och dåtida.

Vet inte om något mer finns på Spotify, kanske någon mer remix.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-05-21 14:35

Tackar för alla bra bidrag, lyssnar in mig på dessa och hittar mer :) Väldigt kul att få subscribers på listan..!

Kommer definitivt att underhålla denna då jag egentligen är väldigt svag för denna genre (något underskattad imho) - "dans med djup" skulle man kunna säga. Underbar känsla när rytmerna riktigt drar i kroppen..!

heh, nu lade jag till en lyckad dansmix av en känd synthlåt bara för det, det bästa av två världar... :D *More news at 11 o'clock*

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2010-05-21 16:57

Jag la till lite grand. Synd att det inte finns så mycket bra db på Spotify bara. Det mesta jag la till var dock rätt så gammal skåpmat, om man ska kolla svenskt tycker jag båda maskinen, familjen, pluxus, slagsmålsklubben och remixar på robyn kan svänga riktigt fint.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare
 
Inlägg: 1594
Blev medlem: 2007-06-14

Inläggav FalloutBoy » 2010-05-21 22:35

phloam skrev:heh, nu lade jag till en lyckad dansmix av en känd synthlåt bara för det, det bästa av två världar... :D *More news at 11 o'clock*
Om jag inte minns fel så är det Josh Wink som står för den remixen av "Chainsaw"?

... går och letar upp skivan i arkivet ... jo det var det. ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-06-01 02:02

Bumpar med en liten samling låtar tillagda på listan...! Enjoy responsibly! Not! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-06-03 23:35

Jag måste säga att det är nåt väldigt "direkt" med denna musik som gör att man kommer in i lyssnandet väldigt snabbt, på nåt sätt både fysisk och intellektuell stimulans :) Passar mina lyssningsmöjligheter.

Även om låtarna i sig kan vara ganska strukturerade och bör höras i sin helhet så får man snabbt en uppfattning eller kan haka på varsom s.a.s. Märker att jag bedömer snabbare, hoppar och följer uppbyggnad, lyssnar nogare på det som är intressant.

Låtarna kan vara riktigt långa men ändå är det väldigt mycket "Nu"-känsla. Inte så konstigt kanske, men jag gillar det.

Fast jag kan ha helt fel, hursomhelst är det väldigt kul lyssnande att hoppa runt och hitta mer o mer namn att kolla upp :)

Ska välja ut egna favoritlåtar i själva listan som är särskilt bra, så får vi se om ni håller med :) Mer lär det bli!



@Falloutboy; subscribear nu på din "retro-futurism"-lista :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare
 
Inlägg: 1594
Blev medlem: 2007-06-14

Inläggav FalloutBoy » 2010-06-04 18:08

phloam skrev:Ska välja ut egna favoritlåtar i själva listan som är särskilt bra, så får vi se om ni håller med :) Mer lär det bli!
Kul att du håller liv i tråden/listan!

Upptäckte förresten att gamla industri-IDM favoriten Black Lung (David Thrussell) äntligen finns representerad (även om det enbart är senaste skivan) på Spotify.
Lägger till ett spår med honom på din lista.

@Falloutboy; subscribear nu på din "retro-futurism"-lista :)

Kul! Tanken med den var att plocka ut lite mer stämningsfulla industrilåtar, men jag gissar att du redan känner till det mesta.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-06-04 22:29

Det var tungt! :D Tackar för introduktionen :)

Som tack för det kan jag meddela att det ligger ytterligare ett antal riktigt mysfeta tracks i pipelinen (i.e. skräplista för kandidatlåtar)!

Fasen vad kräsen man blir - sitter och DJ-lyssnar med ena luren på örat, låter det intressant så blir det stereo :) Som en viss dj sa så kan det "räcka med att nåt ljud är fel" så väljer man bort, börjar förstå det resonemanget :mrgreen:

Är jätteglad att det är så många som 8 subscribers, ska jobba på för "your listening pleasure" :D


En sorts parallell ambition jag har är att hitta sån där riktigt fräck musik som skulle platsa i nån klubbscen från typ Blade Runner eller liknande futuristisk underground. Framtiden är här - Nu!!! 8)

(Det är faktiskt nån cool musik i den filmen när han jagar tjejen med ormen på nån klubb, tror jag, tyvärr hittade jag den inte på OST...!?)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-06-09 08:35

Det stora svarta techhouseångloket tuffar vidare genom natten, strålkastaren skär genom mörkret som en roboscan, hela nio upplysta vagnar (subscribers!) gungar vidare mot okänd destination :mrgreen:

Det måste firas med ytterligare några riktigt feta spår: Boris Brejcha vet hur en slipsten ska dras, Christopher Manik och inte minst Alex Long är nya myyycket trevliga bekantskaper! fettfettfett!

Det finns typ 5 Volumer bara med samlingen "Freak Show", så det finns mycket kvar att upptäcka. Har valt det bästa hoppas jag :) Autist records är en ny favoritlabel tror jag :)

Mer snart!

Edit: haka på, här är listan som börjar bli rätt lång :)
http://open.spotify.com/user/assimilate ... wEhqbiTvmf

Användarvisningsbild
usling
 
Inlägg: 610
Blev medlem: 2008-07-29

Inläggav usling » 2010-06-10 22:52

Användaren som heter Jokkon har grym smak :)
Kollade din profil och hittade Detektivbyrån, riktigt grymma!

Det mesta andra i listan föll mig tyvärr inte i smaken, men den är ju som baken. Kul initiativ dock.
Motstånd!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2010-06-10 23:05

Det är vår käre Slartibartfast. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-06-14 11:16

Dags för uppdatering med en handfull nya låtar! Ni får ursäkta om det tar lite tid ibland men försöker hålla någorlunda kvalitetskontroll by phloam :)

13 subs, varmt välkommna de som är nya och hoppas ni finner musiken lika upplyftande som jag..! När den sätter ett litet leende på läpparna och orsakar ofrivilliga kroppsrörelser vet man att det är nåt bra på gång :)

Edit: 14!!! :D :D :D
Senast redigerad av phloam 2010-06-14 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
asdelk
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2009-07-17
Ort: Uppsala

Inläggav asdelk » 2010-06-14 11:40

måste bara skriva att jag tycker att det är en riktigt grym spellista med båda massage för skälen och kroppen! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-06-14 11:55

Tack!! Det gör mig helt uppriktigt verkligen glad att höra! :D

Sen är listan även ett litet försök att säga tack för alla bra musiktips som Falloutboy ger oss här på listan. De ger inspiration! :) Edit. Och alla andra, icke att förglömma, ni vet vilka ni är :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-06-16 18:11

f
l
e
r


s
p
å
r

i

l
i
s
t
a
n
!

.......som ni bara måste höra :)

Nu börjar ni kanske få en inblick vad som får mjökpaketet att dansa dygnet runt! :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2010-06-16 18:19

Inte Blur?
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster