Ragtime

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Ragtime

Inläggav peetwa » 2010-08-19 22:31

Lyssnade på massa ragtime idag. Jag kände ingenting, musiken harmoniserade verkligen inte alls med mig. Jag brukar nästan alltid hitta något jag gillar men detta var verkligen som vittbrus. :? Finns det någon som gillar ragtime här eller har samma erfarenhet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-08-19 22:41

Har du ett par bra/dåliga spotifyexempel så kan jag kommentera bättre :)

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2010-08-19 22:47


Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2010-08-19 22:49

Dom spelar ju klassisk musik i tunelbanorna för att misnka våld och stress. Jag tycker man skulle kunna spela lite ragtime i vården för att effektivisera arbetet, tänk att få blindtarmen bortopererad till the entertainer.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2010-08-19 22:54

Här kommer glowworm en annan klasisk låt om inte gör något för mig.

http://open.spotify.com/track/7rdEQo6aATlenEDFZT8a2J

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2010-08-20 00:32

Jag har en teori :D

Av exemplen ovan så tycker jag också att det var tämligen horribelt - men, med William Albright på piano blev det mkt bättre. Ragtime måste spelas av någon som verkligen kan det där med lidande, spelas med djup svärta i kontrast med det andra. Annars blir det ju helt olidlig hissmusik av det hela. Inte konstigt att just en svart pianist gör det. (Jean Pierre Rampal liksom, ffs)

När det är som bäst är ragtime (för mig, bör kanske sägas) musik som handlar om att glädjas trots allt. Likt begravningsmusiken i New Orleans, typ. Den tid, och de miljöer där ragtime föddes var sannolikt inte heltigenom glada om man säger så. Är inte säker på att Johnny Maddox greppat det, känns mer som nån burlesk-pryl, föga engagerande.

Ett praktexempel på en musikstil som är extremt beroende av vem som spelar och de små nyanser som läggs in iaf..!

Och ja, The Sting var en bra film med välspelad ragtime :D

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-08-20 13:46

Lyssnar på första exemplet. Det ryser i kropen och jag kastar mig på pausknappen... ;)

Användarvisningsbild
Headfi
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2011-06-24
Ort: Där jag befinner mig:-)

Re: Ragtime

Inläggav Headfi » 2020-04-28 04:40

Visserligen är detta ett rejält återuppväckande av en väldigt gammal tråd men en sökning i forumet verkar ändå antyda att den är mest relevant i detta specifika ämne.

Ragtime är en av mina favoritgenrer och jag brukar lyssna på det i princip dagligen i någon mån. Mina egna erfarenheter är att det finns lite olika tolkningar av denna musikstil och då har vi antingen det renodlade pianospåret eller det man kan klassa som det lilla orkesterspåret med piano och violin, den sistnämnda varianten är den som oftast spelats i sådana sammanhang som fartyg och på finare etablissemang.

Personligen uppskattar jag båda varianterna. Det är ganska stor skillnad att t.ex höra "Elite Syncopations" av Scott Joplin spelad på enbart piano eller med en mindre orkester modell fartygsorkester. Man kan komma tämligen nära originalet då det finns två CD utgivna med pianorullar inspelade av Joplin själv. Jag vill även slå ett slag för albumet "Leslie Bridges plays Scott Joplin" som har väldigt trevliga tolkningar enligt mig (pianoversion). För versioner där violin ingår har bl.a. Itzhak Perlman ett utmärkt Joplinalbum med just detta upplägg.

Förutom Scott Joplin måste även Joseph Lamb och James Scott nämnas i sammanhanget tillsammans med Irving Berlins "Alexander´s Ragtime Band". Både Lamb och Scott har skrivit ett antal riktigt trevliga låtar, bl.a. "A girl from Anaconda" och "Reindeer".

Nu har jag haft turen att introduceras till ragtime som liten vilket påverkar en del, inte minst att Elite Syncopations var en av de första låtarna jag började uppskatta.

Jag vill även slå ett slag för Kismet Rag som är trevlig samt Euphonic Sounds.


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 11 gäster