Hårdrockshifi - finns det?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Marantz_freak

Hårdrockshifi - finns det?

Inläggav Marantz_freak » 2004-10-23 22:37

Hejsan.

Tror att många med mig då och då spisar musik av den lite tyngre skolan. I mitt fall är det allt från Black Sabbath via Metallica till ren dist a´la Satyricon/Emperor med flera. Förutom den rena black metalmusiken, vars syfte troligtvis inte är att vi skall lyssna och få "hifi"upplevelser, så underar jag nu följande....

Vilka hårdrocksskivor / grupper anser Ni andra ha bra "hifi" egenskaper. Finns dessa eller är genren endast till för att slå oss i magen och upplevas genom ex. Cervin högtalare på extrem volym? Vill knappast tro att så är fallet men förutom metallicas svarta har jag haft svårt att hitta låtar/skivor som inte bara är rakt på.

tips?

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-10-24 01:59

Det första jag tänker på är nog Tool. Deras senaste skiva har enligt mig bra ljud. Jag tror inte det är många hårdrocksskivor som är inspelade med XY eller AB-stereo eller vad dessa mikrofonplaceringar kallas nu igen. Opeth har rätt bra inspelningar på deras senaste skivor. Dream Theater har rätt ok ljud också tycker jag. Faith No More tycker jag har lyckats bra med sina skivor samt att de var riktigt bra och man kan även kolla upp Mr. Bungle om man vill gillar Faith No More och vill ha lite mer galen musik.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-24 12:10

XY och AB är helt korrekt benämning på de vanliga inspelningsteknikerna.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-10-24 21:16

Rammstein låter helt ok.

Jag kan dock inte uttala mig om den senaste skivan.
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-24 21:22

zorro skrev:Rammstein låter helt ok.

Jag kan dock inte uttala mig om den senaste skivan.

Jag tycker senaste låter bra. Speciellt spår 5, "Los" tror jag det heter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Musikstugan