MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Zeeall » 2016-08-01 17:24

Dan Swanö står bakom spakarna på detta album och har bestämt att släppa en komprimerad och en okomprimerad mix.

http://www.metal-fi.com/a-sanctuary-for-dynamics/
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav darkg » 2016-08-01 17:37

Zeeall skrev:Dan Swanö står bakom spakarna på detta album och har bestämt att släppa en komprimerad och en okomprimerad mix.

http://www.metal-fi.com/a-sanctuary-for-dynamics/


Skivan på spotify https://open.spotify.com/album/1XZtrFV37rrdD40SvVm0Lu

Jag tycker att sången är sch-ig. (Kan vara min nya lyssningsmiljö mm.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Zeeall » 2016-08-01 18:55

darkg skrev:
Zeeall skrev:Dan Swanö står bakom spakarna på detta album och har bestämt att släppa en komprimerad och en okomprimerad mix.

http://www.metal-fi.com/a-sanctuary-for-dynamics/


Skivan på spotify https://open.spotify.com/album/1XZtrFV37rrdD40SvVm0Lu

Jag tycker att sången är sch-ig. (Kan vara min nya lyssningsmiljö mm.)


Frågan är vilken av versionerna det där... Den komprimerade mäter DR8 och den okompimerade DR13

Spontant, efter att ha hört två låtar, säger jag att det är den komprimerade som finns på spottan.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav darkg » 2016-08-01 19:14

Preliminärt inte tillräckligt min grej ändå :-) jag har en vag känsla av att det inte är något som växer heller. Men kul med satsning på ljudkvalitet; var det bara vinylen som fick den mer dynamiska mixen?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Zeeall » 2016-08-01 19:18

darkg skrev:Preliminärt inte tillräckligt min grej ändå :-) jag har en vag känsla av att det inte är något som växer heller. Men kul med satsning på ljudkvalitet; var det bara vinylen som fick den mer dynamiska mixen?


Om jag förstod artikeln rätt så är det en dubbel-cd specialutgåva där cd-2 är FDR (Full Dynamic Range)
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav darkg » 2016-08-02 00:07

Zeeall skrev:
darkg skrev:Preliminärt inte tillräckligt min grej ändå :-) jag har en vag känsla av att det inte är något som växer heller. Men kul med satsning på ljudkvalitet; var det bara vinylen som fick den mer dynamiska mixen?


Om jag förstod artikeln rätt så är det en dubbel-cd specialutgåva där cd-2 är FDR (Full Dynamic Range)


Ah, läsa! Genialiskt. Det släpps alltså dels en "mediabook" med en fdr, en vanlig skiva och lite lull, dels en vanlig skiva (ej fdr). Nån annanstans tyckte jag mig se att vinylerna var fdr.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Svante » 2016-08-02 08:10

Zeeall skrev:Dan Swanö står bakom spakarna på detta album och har bestämt att släppa en komprimerad och en okomprimerad mix.

http://www.metal-fi.com/a-sanctuary-for-dynamics/


Finns de Masvisade? Det är ju ett himla bra initiativ, men samtidigt "upp till bevis", det vill ju till att den "okomprimerade" inte bara är lite mindre sabbad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav darkg » 2016-08-02 15:16

darkg skrev:Jag tycker att sången är sch-ig. (Kan vara min nya lyssningsmiljö mm.)

Ha, instrumentala versioner finns på "fdr"-skivan som dataspår. Kanske nåt för mig då ;-)
---
Edit mediapack-utgåvan (den som har den dynamiskare cd:n) är limiterad. CD:n som följer med vinylerna [som har fått den dynamiskare mixen] är gissningsvis den merkomprimerade.
Senast redigerad av darkg 2016-08-02 15:48, redigerad totalt 2 gånger.
Don’t just do something, sit there.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-02 15:41

Jag tittade på Dynamic Range Database: http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=witherscape&album=. Fulldynamikutgåvan ser ut som ett fall i rätt riktning. De ligger mellan på värden mellan 12 och 14 vilket motsvarar de bästa hårdrocksproduktionerna från 80-talet i stil med Accept och Judas Priest. Allt är förstås relativt! Fanns det nu någon som hade dechiffrerat siffrorna som DRR använder och översatt dem till toppfaktor i decibel?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Zeeall » 2016-08-02 18:58

Ni får gissa vilket som är vilket :P

Bild

Bild

Bild

Edit: Av nån anleding får jag inte detaljerade animerade bilden av andra skivan att fungera så ni får kolla här istället:
http://user.faktiskt.io/Zeeall/MasVis/W ... index.html
Senast redigerad av Zeeall 2016-08-02 19:42, redigerad totalt 1 gång.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav petersteindl » 2016-08-02 19:14

Den ena ser ju exemplarisk ut. Har du lyssnat på skillnaderna?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Zeeall » 2016-08-02 20:14

petersteindl skrev:Den ena ser ju exemplarisk ut. Har du lyssnat på skillnaderna?

Med vänlig hälsning
Peter


Som hastigast bara. Största skillnaden är nog att den okomprimerade helt enkelt är "lättare" att lyssna på, inte lika "sträv".
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Evil_Homer » 2016-08-02 20:32

Har du lust att köra Grand Magus - Sword Songs, gick att dra på skapligt utan att det föll ihop.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Svante » 2016-08-02 22:21

Det där verkar ju fullständigt lysande! Vad glad jag blir :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Svante » 2016-08-02 22:27

Lite roligt är det att titta på låt 5 som har lite terrassdynamik. Under de starka partierna STIGER toppfaktorn (grafen längst ner), och så är det typiskt när man lägger ihop flera ljudkällor och när ljudkällor spelar starkare. Tittar man på samma låt i animeringen så är förhållandet det omvända; när det blir starkt SJUNKER toppfaktorn pga loudness wars elaka ansikte.

05 - Marionette.flac
Full analysis
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Zeeall » 2016-08-03 00:20

Evil_Homer skrev:Har du lust att köra Grand Magus - Sword Songs, gick att dra på skapligt utan att det föll ihop.


Nuclear Blast är kända för att brutalkomprimera sina album och Sword Songs är inget undantag.

http://user.faktiskt.io/Zeeall/MasVis/G ... erview.gif
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Zeeall » 2016-08-03 00:21

Svante skrev:Lite roligt är det att titta på låt 5 som har lite terrassdynamik. Under de starka partierna STIGER toppfaktorn (grafen längst ner), och så är det typiskt när man lägger ihop flera ljudkällor och när ljudkällor spelar starkare. Tittar man på samma låt i animeringen så är förhållandet det omvända; när det blir starkt SJUNKER toppfaktorn pga loudness wars elaka ansikte.


Lade ihop dom två versionerna i en animerad bild för enklare jämförelse

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav petersteindl » 2016-08-03 01:33

Kanon Zeeall, nu ser jag det Svante menade. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Svante » 2016-08-03 08:28

Zeeall skrev:
Svante skrev:Lite roligt är det att titta på låt 5 som har lite terrassdynamik. Under de starka partierna STIGER toppfaktorn (grafen längst ner), och så är det typiskt när man lägger ihop flera ljudkällor och när ljudkällor spelar starkare. Tittar man på samma låt i animeringen så är förhållandet det omvända; när det blir starkt SJUNKER toppfaktorn pga loudness wars elaka ansikte.


Lade ihop dom två versionerna i en animerad bild för enklare jämförelse

[ Bild ]


Snyggt!

Det är intressant också hur lika de är spektralt, det gör den till en kandidat för demonstrationer av loudness war, faktiskt. Det verkar framför allt vara dynamisk påverkan mellan utgåvorna. Annars, när man har en originalutgåva och en remaster så brukar de ha pillat på tonkurvan och då kan det vara svårt att fokusera på det dynamiska om man är otränad. För demonstrationer är det bra om bara en sak ändras.

Kan man köpa de där skivorna online?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Evil_Homer » 2016-08-03 09:28

Zeeall skrev:
Evil_Homer skrev:Har du lust att köra Grand Magus - Sword Songs, gick att dra på skapligt utan att det föll ihop.


Nuclear Blast är kända för att brutalkomprimera sina album och Sword Songs är inget undantag.

http://user.faktiskt.io/Zeeall/MasVis/G ... erview.gif


Shitalajnen, kan vara det värsta jag har sett!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav petersteindl » 2016-08-03 11:28

Svante skrev:
Zeeall skrev:
Svante skrev:Lite roligt är det att titta på låt 5 som har lite terrassdynamik. Under de starka partierna STIGER toppfaktorn (grafen längst ner), och så är det typiskt när man lägger ihop flera ljudkällor och när ljudkällor spelar starkare. Tittar man på samma låt i animeringen så är förhållandet det omvända; när det blir starkt SJUNKER toppfaktorn pga loudness wars elaka ansikte.


Lade ihop dom två versionerna i en animerad bild för enklare jämförelse

[ Bild ]


Snyggt!

Det är intressant också hur lika de är spektralt, det gör den till en kandidat för demonstrationer av loudness war, faktiskt. Det verkar framför allt vara dynamisk påverkan mellan utgåvorna. Annars, när man har en originalutgåva och en remaster så brukar de ha pillat på tonkurvan och då kan det vara svårt att fokusera på det dynamiska om man är otränad. För demonstrationer är det bra om bara en sak ändras.

Kan man köpa de där skivorna online?


Precis, jag tänkte samma. Så vitt jag kan se så är det komprimerade materialet inte toppklippt utan endast komprimerat och då blir det intressant att jämföra.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Zeeall » 2016-08-03 12:54

Svante skrev:
Zeeall skrev:
Svante skrev:Lite roligt är det att titta på låt 5 som har lite terrassdynamik. Under de starka partierna STIGER toppfaktorn (grafen längst ner), och så är det typiskt när man lägger ihop flera ljudkällor och när ljudkällor spelar starkare. Tittar man på samma låt i animeringen så är förhållandet det omvända; när det blir starkt SJUNKER toppfaktorn pga loudness wars elaka ansikte.


Lade ihop dom två versionerna i en animerad bild för enklare jämförelse

[ Bild ]


Snyggt!

Det är intressant också hur lika de är spektralt, det gör den till en kandidat för demonstrationer av loudness war, faktiskt. Det verkar framför allt vara dynamisk påverkan mellan utgåvorna. Annars, när man har en originalutgåva och en remaster så brukar de ha pillat på tonkurvan och då kan det vara svårt att fokusera på det dynamiska om man är otränad. För demonstrationer är det bra om bara en sak ändras.

Kan man köpa de där skivorna online?


Finns på alla dom stora musikbutikerna online, tex cdon, ginza, etc...

Se bara till att det är 2-cd utgåvan du köper.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re:

Inläggav Almen » 2016-09-16 12:48

Almen skrev:Någon som har koll på CD-utgåvorna av Judas Priests Sad Wings of Destiny m.a.p. ljudkvalitet?

Det verkar som att bandet inte har rättigheterna till de tidiga skivorna så det finns tydligen ingen officiell utgåva.


Ingen? Om man tittar i Discogs och dr.Loudness-War så verkar det vara den tidiga tyska utgåvan på Line Records som är da shit.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Re:

Inläggav Zeeall » 2016-09-16 18:58

Almen skrev:
Almen skrev:Någon som har koll på CD-utgåvorna av Judas Priests Sad Wings of Destiny m.a.p. ljudkvalitet?

Det verkar som att bandet inte har rättigheterna till de tidiga skivorna så det finns tydligen ingen officiell utgåva.


Ingen? Om man tittar i Discogs och dr.Loudness-War så verkar det vara den tidiga tyska utgåvan på Line Records som är da shit.



Ask and thou shall receive!

Låter precis lika bra som det ser ut. Väldigt fett, fylligt och mycket klart ljud med tydlig definition. Förvånansvärt lite tape-brus som annars brukar finnas på cd på 80talet som har analogband som bas.

Bild

Bild

http://user.faktiskt.io/Zeeall/MasVis/J ... OfDestiny/

Verkar vara en helt platt master tape transfer. Enda tråkiga är väl att AD-DA-apparaterna på 80-talet var väl inte top notch.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Almen » 2016-09-17 07:50

Ah. :) Och det var Line-utgåvan? Ser ju exemplarisk ut, förutom den avskurna basen, och möjigen lite förhöjd diskant. Men det var väl så man oftast mastrade på den tiden.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Zeeall » 2016-09-17 12:39

Almen skrev:Ah. :) Och det var Line-utgåvan? Ser ju exemplarisk ut, förutom den avskurna basen, och möjigen lite förhöjd diskant. Men det var väl så man oftast mastrade på den tiden.


Japp, det är Line-utgåvan! Kan inte påstå att jag märker av nån skuren bas eller förhöjd diskant.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Zeeall » 2016-11-08 10:00

Rage Against The Machines första album har fått en till remastring, och för en gångs skull så är den bättre än orginalutgåvan! :D

Audio Fidelity AFZ 244 SACD Hybrid

Orginal (1992)
Bild

Remastrad (2016)
Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Almen » 2016-11-08 13:35

Zeeall skrev:Rage Against The Machines första album har fått en till remastring, och för en gångs skull så är den bättre än orginalutgåvan! :D

Audio Fidelity AFZ 244 SACD Hybrid

8O :o :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav ottovonkopp » 2016-11-08 14:01

Den här låter t.o.m. trevligt på Spotify. http://dr.loudness-war.info/album/view/117594

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: MasVis: Hårdrocksalbum över 15 dB.

Inläggav Tarzan » 2016-11-08 15:29

ottovonkopp skrev:Den här låter t.o.m. trevligt på Spotify. http://dr.loudness-war.info/album/view/117594

Nej, det är ju avenged svenfold.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster