Vad skall spelas på din begravning?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Vad skall spelas på din begravning?

Inläggav Vigor » 2010-10-17 12:45

Min kollega sa till mig på fikarasten här om dan: "Om du lever när jag trillar av pinn, ser du till att de spelar Bitches Brew på min begravning?"

Det lovade jag att göra. Och min svåger vet jag har inskrivet i sitt testamente att de måste spela ZZ-top.

Att köra nån menlös opersonlig psalm som ingen i bänkraderna och definitivt inte den avlidne har någon relation till känns bra smaklöst tycker jag. En begravning borde vara ett fint och värdigt avsked. Och varför då inte hedra den bortgångne med musik som verkligen betydde något för honnom?

Men å andra sidan, vill man att ens efterlevande skall börja associera viss musik med död och begravningar och få sorg så fort de hör den där låten sen?

Hur resonerar ni? Och hur ser eran begravnings-play list ut?

För mig blir det nog "Thick" med Tribal Tech.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2010-10-17 13:15

Funtar på andra satsen i Brahms violinkonsert.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-10-17 13:40

Highway to Hell ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Inläggav Dartman » 2010-10-17 13:46

One step beyond?


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2010-10-17 17:15

Jag torde vara en av dom som inte har med saken att göra. VARFÖR skulle jag lägga mig i en sån sak.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-10-17 17:19

Ett sista budskap från dig till de efterlevande?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-10-17 17:36

Kreators chosen few ligger ganska bra till, men finns mängder med låtar som skulle passa. Inget jag funderat på direkt sådär.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2010-10-17 17:45

Jag skrev mitt eget requiem på dragspel. Nu har jag nog både tappat bort den och ändrat mig.

Jag hade visa från Rättvik som utgångsmarch på bröllopet. Jag har faktiskt funderat på om man inte skall ha den på begravningen också.

http://open.spotify.com/track/5OfX2H74dOwUjr4Aw6HEiE

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2010-10-17 19:06

Nattlorden skrev:Ett sista budskap från dig till de efterlevande?


Eftersom universum är orten för punkter mellan vilka meddelanden kan utbytas, dvs inkl ACK-retur, så ingår jag vid det tillfället inte i samma universum som dom.

Skulle det vara så att jag ändå gör det så kan dom efterlevande bekväma sig att fråga mig.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-10-17 19:09

n3mmr skrev:
Nattlorden skrev:Ett sista budskap från dig till de efterlevande?


Eftersom universum är orten för punkter mellan vilka meddelanden kan utbytas, dvs inkl ACK-retur, så ingår jag vid det tillfället inte i samma universum som dom.

Skulle det vara så att jag ändå gör det så kan dom efterlevande bekväma sig att fråga mig.


Och om du skulle prova att lämna den egocentriska lådan och tänka på andra, hur ställer du dig till min fråga ovan... det kräver att du IDAG bryr dig om dina efterlevande "IMORGON".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2010-10-17 19:13

jag tycker psalm på orgel låter ledsamt och duger därför gott, kanske bör man gardera sig med en liten barnkör så garanti att alla kommer att storböla

för länge sedan var jag på en begravning där det spelades iron maiden på akustisk gitarr, det blev inte så bra

att spela upp ett kassettband är heller inte så bra
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-10-17 19:15

Naturligtvis måste det fixas in Ino pius-XV + en fet samling prof-Z moduler i kyrkan innan man kan få spelat hårdrock... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-10-17 20:08

Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-10-17 20:16

Begravningen är inte till för mig utan de efterlevande. Vill de efterlevande spela något som påminner om mig så är det helt ok. Fast jag vet inte om jag är den som bäst vet vad som påminner dem om mig.

Själv kommer jag vare sig att tycka att valet var bra eller dåligt den dag det är dags.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2010-10-17 20:19

/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-10-17 20:33

Svante skrev:Begravningen är inte till för mig utan de efterlevande.


Det där är naturligtvis bara ett antagande, även om jag håller med. Men vem vet, vi kanske blir förvånade en dag?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Inläggav Vigor » 2010-10-17 20:46

Att släpa in en riktigt fet anläggning i kyrkan torde vara tämligen meningslöst om man inte ser till att jobba ordentligt med akustiken i rummet först. Efterklangstiderna i kyrkor brukar inte vara att leka med!

Fast ganska kul att fortsätta ljudnörda sig "från andra sidan".
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-10-17 20:54

Alltså... se till att fixa till lokala kyrkan så fort som möjligt? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-10-17 21:28

Svante skrev:Själv kommer jag vare sig att tycka att valet var bra eller dåligt den dag det är dags.

Vad sägs om ett sakta tonsvep från avgrunden och upp till de högre sfärerna. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-10-17 21:34

Ragnwald skrev:
Svante skrev:Själv kommer jag vare sig att tycka att valet var bra eller dåligt den dag det är dags.

Vad sägs om ett sakta tonsvep från avgrunden och upp till de högre sfärerna. :D


Vad sägs om ett nedåtsvep samtidigt som kistan sänks ned genom golvet... lite röda spottar och rökmaskin nedifrån?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-10-17 22:35

:mrgreen:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2010-10-17 23:56

Vigor skrev:Att släpa in en riktigt fet anläggning i kyrkan torde vara tämligen meningslöst om man inte ser till att jobba ordentligt med akustiken i rummet först. Efterklangstiderna i kyrkor brukar inte vara att leka med!

Fast ganska kul att fortsätta ljudnörda sig "från andra sidan".


Nu är det så att man inte får göra det. Endast "levande" musik är tillåten, inkuderande kyrkans egen orgel och eventuellt piano.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Inläggav Vigor » 2010-10-18 05:11

Så det finns alltså bestämmelser? Lagar? Aj, aj, aj... Få saker får mig att gå i taket som "bestämmelser". Synnerligen provocerande när folk inte tillåts bli saliga på egen fason. Anses Kreti och Pleti ha för dålig smak för att tillåtas ansvara för musiken själva? Vilken instans har bestämt vad som gäller? Och vad är straffsatserna för brytande av dessa regler?

Jag har avlagt ett löfte att spela Bitches Brew på min kollegas begravning, och jag ämnar hålla det. Fast det är klart, killen är inte fyllda 30 än och vid synnerligen god hälsa, så det lär nog dröja innan det blir aktuellt får vi hoppas! :D

Jag tycker nog att det bör råda "anarki under ansvar" när det gäller den här sortens grejer. När det gäller det mesta egentligen.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-10-18 07:36

Hehe, fast visst vore det lite kul med bröllopsmarschen med fullt ös på orgeln...

Tatatata, tatatata...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2010-10-18 07:50

i skrev:Nu är det så att man inte får göra det. Endast "levande" musik är tillåten, inkuderande kyrkans egen orgel och eventuellt piano.

På min fars begravning spelades det ett kassettband - men även live.

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2010-10-18 09:11

Svante skrev:Begravningen är inte till för mig utan de efterlevande. Vill de efterlevande spela något som påminner om mig så är det helt ok. Fast jag vet inte om jag är den som bäst vet vad som påminner dem om mig.

Själv kommer jag vare sig att tycka att valet var bra eller dåligt den dag det är dags.


+1
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2010-10-18 09:12

i skrev:
Vigor skrev:Att släpa in en riktigt fet anläggning i kyrkan torde vara tämligen meningslöst om man inte ser till att jobba ordentligt med akustiken i rummet först. Efterklangstiderna i kyrkor brukar inte vara att leka med!

Fast ganska kul att fortsätta ljudnörda sig "från andra sidan".


Nu är det så att man inte får göra det. Endast "levande" musik är tillåten, inkuderande kyrkans egen orgel och eventuellt piano.


Men döda kompositörer måste vara OK?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Inläggav Kribban » 2010-10-18 09:18

Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
lazpete
 
Inlägg: 1562
Blev medlem: 2007-12-15
Ort: Tellus

Inläggav lazpete » 2010-10-18 09:23

One step closer to doom med Big Elf.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-10-18 09:29

i skrev:
Vigor skrev:Att släpa in en riktigt fet anläggning i kyrkan torde vara tämligen meningslöst om man inte ser till att jobba ordentligt med akustiken i rummet först. Efterklangstiderna i kyrkor brukar inte vara att leka med!

Fast ganska kul att fortsätta ljudnörda sig "från andra sidan".


Nu är det så att man inte får göra det. Endast "levande" musik är tillåten, inkuderande kyrkans egen orgel och eventuellt piano.


Nä, så är det inte alls. Jag har själv arrangerat två begravningar med endast högtalarmusik. Ingen präst, inga tal, bara musik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster