De två motorer som jag verkligen drömmer om att höra IRL är BRMs V16 och Moto Guzzis 500cc V8, båda från mitten av 50-talet.
Angående två-takts SAABar så var det med två stycken på Saltsjöbads loppet i Karlskrona i somras. Båda två hade "glömt bort" att "tävlingen" kördes med en idealtid....
Det börjar finnas en del "stads-lopp" i Sverige, där man kör runt gamla pärlor mer eller mindre inne i städerna. De körs oftas mot ideal tid, men ibland är organisatörerna inte så nog med hur det följs...
(Gärdesloppet (Prins Bertil Memorial) har tyvärr blivit aldeles för tråkigt på den punkten, vem vil se motorcycklar paradera bakom feta gubbar på Honda Goldwing

? Jag har skippat det de sista åren)
Min allra bästa motorljud upplevelse kommer dock ifrån Gärdesloppet. Donald Day skulle komma dit med sin ERA. Tyvärr så såg vi den inte, och det dåliga vädret gjorde att vi nästa var på väg hem igen. Då fick jag syn på ett par lite skumma däck som stack ut bakom en risig Ford transportbil...
Vi gick dit och mycket riktigt där står ERA R14B! Donald Day sitter i och små pillar lite med inställningarna. Vi står där en stund och tittar (nåja,min fru påstod efteråt att jag "fån glodde", vet inte riktigt vad hon menar

). Efter en stund ropar herr Day åt oss och undrar om vi kunde hjälpa till att putta igång bilen. Jag var inte särskillt svårövertalad

. Naturligtvis ställde jag mig på vänstersidan ca 5 dm ifrån avgasröret!
Det blev ett fantastisk ljud ur det när den startade:r-r-r-r-r-r-bang-ba-bang-BANG-BRR-BRR-BRRRRRR !