Inte musik, men... tändkulemotorer

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inte musik, men... tändkulemotorer

Inläggav zvenzzon » 2004-11-07 19:07

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2004-11-07 19:26

Skulle gärna ha en V8 eller V12 i vardagsrummet. Eller varför inte en 1200 HD.
brum brum.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-07 21:40

Finns en inspelning med en BRM V16 MK2, låter gudomligt :D

Svenska Ducatiklubben spelade in en skiva för några år sedan, fast jämfört med BRM V16 så låter det fjuttigt!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-11-07 22:35

De som låg bakom ducatiskivan har erbjudit upptagning av sidventilar-V8... men ford V8-klubben tyckte det var lite dyrt. Andra saker som jag är sugen på att ha på skiva:

Ånglok (med full dynamik så är det en fantastisk ljudupplevelse!)

Tvåtakts-saabar, asförbannade bin på anabola på varvtal som bensinmotorer bara kan drömma om. (andra saabar är
inte helt skit det heller)

V8:or, sörplande och bluddrande.

Flygplan, kolvmotorer och tidiga jetplan.

Ångmaskiner, båtmotorer, mekanisk poesi, mekanikens motsvarighet till vågskvalp.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-08 00:41

AndersJ skrev:Finns en inspelning med en BRM V16 MK2, låter gudomligt :D

Svenska Ducatiklubben spelade in en skiva för några år sedan, fast jämfört med BRM V16 så låter det fjuttigt!

BRM motorn skulle jag vilja höra i verkligheten! Den låter helt osannolik! Ett underbart ljud!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-08 11:22

Max_Headroom
BRM motorn skulle jag vilja höra i verkligheten!

Ja det vore något, men tyvärr är det nog stor brist på BRMer här i landet :(

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-11-18 13:47

"spik i foten.." Nä men på tal om båtar....
Har sett Offshore Formel 1 i Norge en gång. Dubbla Lamborghini v12
eller Keith Black v8 på mångatusen varv är fina ljudupplevelser.
Bättre dopplereffekt än att höra traktorpulling i.a.f.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-11-18 16:14

Vee-Eight skrev:Tvåtakts-saabar, asförbannade bin på anabola på varvtal som bensinmotorer bara kan drömma om.

Den skulle jag också köpt! Med bra ljudbild så man riktigt kan se läderremmen över huven framför sig!

Hörde en demo på B&W 800 Signature där det var en ko som råmade, fick mig att hoppa en meter upp i luften! Någon som hört och/eller vet vad det är för skiva?

Användarvisningsbild
CalleE

Inläggav CalleE » 2004-11-27 12:36

Jag sitter på en skiva med en Renault formel-1 motor. Det låter också rätt sjukt om den...

Saabmotorer ja, vi var några i Saab Turbo Club of Sweden som funderade länge på hur vi skulle spela in en Saab-skiva...

Det rann ut i sanden för min egen del då min bil blev stulen, men jag misstänker att planerna finns kvar hos några andra...

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-11-30 11:56

De två motorer som jag verkligen drömmer om att höra IRL är BRMs V16 och Moto Guzzis 500cc V8, båda från mitten av 50-talet.

Angående två-takts SAABar så var det med två stycken på Saltsjöbads loppet i Karlskrona i somras. Båda två hade "glömt bort" att "tävlingen" kördes med en idealtid.... :twisted:

Det börjar finnas en del "stads-lopp" i Sverige, där man kör runt gamla pärlor mer eller mindre inne i städerna. De körs oftas mot ideal tid, men ibland är organisatörerna inte så nog med hur det följs...
(Gärdesloppet (Prins Bertil Memorial) har tyvärr blivit aldeles för tråkigt på den punkten, vem vil se motorcycklar paradera bakom feta gubbar på Honda Goldwing 8O ? Jag har skippat det de sista åren)

Min allra bästa motorljud upplevelse kommer dock ifrån Gärdesloppet. Donald Day skulle komma dit med sin ERA. Tyvärr så såg vi den inte, och det dåliga vädret gjorde att vi nästa var på väg hem igen. Då fick jag syn på ett par lite skumma däck som stack ut bakom en risig Ford transportbil...

Vi gick dit och mycket riktigt där står ERA R14B! Donald Day sitter i och små pillar lite med inställningarna. Vi står där en stund och tittar (nåja,min fru påstod efteråt att jag "fån glodde", vet inte riktigt vad hon menar :wink: ). Efter en stund ropar herr Day åt oss och undrar om vi kunde hjälpa till att putta igång bilen. Jag var inte särskillt svårövertalad :wink: . Naturligtvis ställde jag mig på vänstersidan ca 5 dm ifrån avgasröret!
Det blev ett fantastisk ljud ur det när den startade:r-r-r-r-r-r-bang-ba-bang-BANG-BRR-BRR-BRRRRRR !

Återgå till Musikstugan