jazz-semester...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

jazz-semester...

Inläggav Vee-Eight » 2004-11-28 21:48

Jag och min lilla mamma har ett gemensamt intresse, och det är jazz. Vi har kollat på det som stått till buds i Trollhättan, och redan nu kan man misstänka att stora jazzlegender inte korsar denna pitoreska lilla stad så ofta. Dock har Putte Wickman spelat här ett antal tillfällen på sin jazz-i-kyrkan-turné som verkar ha pågått sen 70-talet.

Detta dilemma har jag diskuterat med ovan nämnda moder och jag funderar på att åka på jazz-semester ngt veckoslut. Är det i Göteborg så är det ju smidigt, är det i Stockholm så blir det en semester; enkelt ordnat. Men vart kan man njuta jazz i dessa två städer? Vilka klubbar finns att rekommendera?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-11-28 22:29

I Göteborg så rekommenderas Nefertiti varmt. Trevligt ställe, hyfsad akustik och kunnig, bra publik.

Användarvisningsbild
CalleE

Inläggav CalleE » 2004-11-29 02:35

Jag bor liiiite bortanför Hjortmossen och på min promenad/cykelväg ned till högskolan så passerar man ju Missionskyrkan bredvid polisstationen.

Personligen skulle jag inte sätta min fot där, mest pga att jag inte är religös och dels för att jag inte gillar musikstilen eller de religösa undertonerna som inte ger mig något, men det är lilla inskränkta jag personligen det. Dock ser man ibland att det kommer en del stora band för att spela där.

Fast du har nog andra krav än de kändisar jag kan namnen men inte kvaliteten på!
Never underestimate a large number of morons!

"För att skapa rock krävs en bra musiker, för att skapa rap krävs en kass uppväxt"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-11-29 22:15

CalleE:

Den nämnda missionskyrkan var den lokal där Putte gästade för några år sedan. Mkt bra lokal för jazz, men sittplatserna var allt annat än trevliga. Morsan och jag gick och tog en Guinness på Butlers efteråt när det blev för mkt av sju sorters kakor och Löfbergs Lila.. :twisted:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-29 23:33

I "stora staden" finns bland annat Stampen (Stora Nygatan 5), Engelen (Kornhamstorg 59) och Mosebacke Etablissemang (Mosebacke Torg) - alla inom hyggligt promenadavstånd från Slussen.

Mycket mer hittar du här:
http://www.stockholmtown.com/templates/ ... Query=jazz
Glenn Miller Café och Fashing är två ganska säkra kort....

Mvh / B

Användarvisningsbild
CalleE

Inläggav CalleE » 2004-11-30 00:05

Veeeåttan:

Du har inte min musiksmak, men du har definitivt min ölsmak! Nu har ju både Irish-Corner och O´Learys öppnat i staden, jag ska testa whiskey och porter-stout när jag blir frisk känner jag!

Dessutom hörde jag att O´Learys hade efterrätter i min smak! Chokladmilkshake med Kaluha och Bailys!

Tillbaka till ämnet!
Jag undrar om det inte var Putte som spelade i vintras? Jag har gått förbi och läst det där några varv. Det fanns ju dock en annan lirare... Arne Domnerus!

Flera år sedan? Måste väl hända mer saker än så!

För egen del blir det Maiden i sommar!

"För att skapa rock krävs en bra musiker, för att skapa rap krävs en kass uppväxt"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-11-30 18:23

Tackar för alla tips!

CalleE:

Nja, jag lyssnar inte på jazz endast, det vore enkelspårigt. Jag har pluggat i Halmstad en rad år och det är först nu sedan juli som jag bor här, hemma hos mina föräldrar (numer hifi-kuvade). Så jag har väl inte tagit del av det lokala utbudet. Hebe-teatern i Folkets Hus är en suverän konsertlokal, akustiken är fantastisk. Lyssnade på beatlescovergruppen Lenny Pane där för några år sedan och den är på min lista på bästa konserter någonsin. Men jag har inte sett om det vart ngt att lyssna på där på den senaste tiden.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
CalleE

Inläggav CalleE » 2004-12-01 01:41

Ser jag något ska jag försöka komma ihåg att tipsa dig! Jag är nere på Hebe rätt ofta, eller i huset bredvid, dvs kårhuset!

I källaren huserar kulturskolan med lärare, de hade någon 12-mannaensamble som spelar jazz som de villa att kåren skulle nyttja på någon finsittning. Vi får se! Men nog finns det band som spelar i Trollhättan!

Jag gissade att du inte bara lyssnar på jazz nej!! :wink:

Återgå till Musikstugan